Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
2727085_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Charlotte Munch (DD)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
22. juni 2023
J.nr. 23/07109
2023-4685
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 9. juni 2023 stillet følgende spørgsmål nr. 245
(alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Charlotte
Munch (DD).
Spørgsmål nr. 245:
”Vil
ministeren gøre rede for formålet med sygedagpengelovens §7, stk. 3, 2.
pkt.?”
Svar:
Retten til sygedagpenge er betinget af, at en person er uarbejdsdygtig på grund af
egen sygdom. Afgørelsen af, om en person anses for uarbejdsdygtig, sker på grund-
lag af en samlet vurdering af sygdommen og dens indvirkning på den sygemeldtes
arbejdsevne. Det følger af sygedagpengelovens § 7, stk. 1.
Vurderingen af en persons uarbejdsdygtighed skal som udgangspunkt foretages i
forhold til beskæftigelsen før sygemeldingen (en såkaldt ’smal vurdering’). Det føl-
ger af § 7, stk. 3, 1. pkt.
Efter 3 måneders sygefravær skal vurderingen ske på grundlag af den sygemeldtes
uddannelses- og beskæftigelsesområde, medmindre der er særlige grunde, der taler
for andet med hensyn til tidspunktet for vurderingen (en såkaldt ’bred vurdering’).
Det følger af § 7, stk. 3, 2. pkt.
Sygedagpengelovens § 7, stk. 3, blev indført ved lov om sygedagpenge af den 3.
juli 2006. Følgende fremgår af bemærkningerne til stk. 3:
”Efter bestemmelsen i
stk. 3 skal der ved vurderingen af uarbejdsdygtigheden tages
udgangspunkt i det arbejde, som den sygemeldte udførte før sygemeldingen, dvs. en
vurdering i forhold til det hidtidige arbejdsområde.
Efter en vis sygemeldingsperiode er der imidlertid dannet en praksis om, at vurde-
ringen ikke udelukkende kan foretages ved at sammenholde virkningerne af sygdom-
men med karakteren af arbejdet før sygemeldingen.
Med udgangspunkt i denne praksis "der således ikke entydigt fastlægger længden af
den sygefraværsperiode, der skal være gået, før der foretages en bredere vurdering
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 245: Spm. om ministeren vil gøre rede for formålet med sygedagpengelovens §7, stk. 3, 2. pkt.
af uarbejdsdygtigheden" foreslås det fastsat i loven, at vurderingen efter 3 måneders
sygefravær skal ske på grundlag af den sygemeldtes uddannelses- og beskæftigelses-
område. Det betyder, at den sygemeldte kun vil kunne anses for uarbejdsdygtig, hvis
sygdommen afskærer den pågældende fra at tage anden beskæftigelse inden for
samme uddannelses- og beskæftigelsesområde.
Med forslaget åbnes der dog mulighed for, at kommunen kan fravige 3 måneders-
reglen, hvis der er særlige grunde, der taler for at anlægge vurderingen i forhold til
den sygemeldtes uddannelses- og beskæftigelsesområde på et tidligere eller senere
tidspunkt i sygefraværsperioden. Ved bedømmelsen heraf kan der bl.a. lægges vægt
på, om den sygemeldte fortsat er ansat på den arbejdsplads, hvorfra sygemeldingen
skete, og om den pågældende kan forventes at kunne vende tilbage til sit hidtidige
arbejdsområde.”
Formålet med indførelsen af 3 måneders-reglen er således at fastsætte en tidsmæssig
grænse for, hvornår lønmodtagerens uarbejdsdygtighed på grund af egen sygdom
alene skal ses i forhold til det arbejde, som pågældende aktuelt er sygemeldt fra.
Efter de 3 måneder vil lønmodtageren således ikke længere være uarbejdsdygtig på
grund af egen sygdom, hvis lønmodtageren kan påtage sig andet arbejde (eventuelt
hos en anden arbejdsgiver) inden for samme uddannelses- og beskæftigelsesområde.
Det skal bemærkes, at kommunen kan fravige 3 månedersreglen
både på et tidli-
gere eller senere tidspunkt i sygefraværsperioden
hvis der er særlige grunde, der
taler herfor.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
2