Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Nick Zimmermann (DF)
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
22. juni 2023
J.nr. 23/07172 - 2023-4704
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 9. juni 2023 stillet følgende spørgsmål nr. 244
(alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Nick Zim-
mermann (DF).
Spørgsmål nr. 244:
”Vil
ministeren redegøre for, hvorfor jobcentre opfordrer ledige til at søge efterud-
dannelse til jobs, hvor der ikke er efterspørgsel på arbejdskraft, som det f.eks. er
sket i et tilfælde, hvor en ledig, nedslidt sosu-hjælper er blevet omskolet til flextra-
fikchauffør for efterfølgende kun at arbejde 7 dage i denne stilling? Vil ministeren
redegøre for, hvilke overvejelser jobcentrene skal gøre sig i relation til anbefalinger
om efteruddannelse, herunder hvordan ministeren mener jobcentrene kan blive
bedre til at sikre relevant efteruddannelse for borgere, der f.eks. på grund af ned-
slidning ikke længere kan varetage det job, de oprindeligt er uddannet til? Der hen-
vises bl.a. til artiklen ”Flexchauffør trygler om hjælp:
Politikere og minister møder
Karina med tavshed” bragt i Fagbladet 3F den 2. juni 2023.”
Svar:
En helt central opgave i landets jobcentre er at hjælpe ledige i job. For nogle ledige
kan vejen til arbejdsmarkedet være via opkvalificering. Det kan eksempelvis være
personer med mange år på arbejdsmarkedet, som er nedslidte, og derfor har behov
for at blive omskolet til en anden stilling eller branche.
Når jobcenteret giver et tilbud
–
herunder også et tilbud om opkvalificering
–
så
skal det ske med henblik på at hjælpe den ledige i beskæftigelse inden for områder,
hvor der er behov for arbejdskraft. Det må ikke være sådan, at vi efteruddanner le-
dige, hvis ikke det hjælper dem tættere på arbejdsmarkedet.
De seneste 10 år er det jobrettede fokus blevet forsøgt styrket i beskæftigelsessyste-
met, hvilket også gælder opkvalificeringsindsatsen. Det sker bl.a. ved, at uddannel-
sesordningerne i beskæftigelsessystemet ofte benytter sig af positivlister, der af-
grænser, hvilke kurser og uddannelser ledige kan påbegynde via ordningerne, så de
er målrettet behovene på arbejdsmarkedet.