Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
2731334_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
30. juni 2023
Svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 242 (Alm. del) af
9. juni 2023 stillet efter ønske fra Victoria Velasquez (EL) og Pelle
Dragsted (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren skønne over konsekvenserne af, at satsreguleringsmekanismen æn-
dres således, at sociale ydelser fra og med 2024 opreguleres med udgangspunkt i
lønudviklingen ét år forinden (frem for to år forinden, som i dag gør sig gæl-
dende)? Vil ministeren videre skønne over de provenumæssige konsekvenser
(umiddelbar virkning, efter skat og tilbageløb samt efter skat, tilbageløb og ad-
færd) og de fordelingsmæssige konsekvenser (decilvirkninger og virkning på Gini-
koefficient)? I ministerens skøn bedes det forudsat, at første reguleringsår medfø-
rer en ydelsesændring, der tager højde for lønudviklingen i to år forinden samlet
set, således at der ikke "udelades" ét års ydelsesregulering.
Svar
Det vurderes ikke muligt at implementeres den skitserede ændring i praksis. Det
skyldes, at det år, lønstigningen opgøres for, skal være afsluttet før stigningspro-
centen kan opgøres. Dermed kan denne ikke ligge til grund for ydelsesregulerin-
gen pr. 1. januar.
Eksempelvis modtager finansministeriet en særopgørelse fra DA om lønstignin-
gen fordelt på arbejdere og funktionærer for 2022 omkring maj 2023. Dette input
fra DA anvender finansministeriet til at opgøre en samlet sammenvægtet lønstig-
ning som grundlag for den årlige bekendtgørelse om en satsreguleringsprocent.
Bekendtgørelsen offentliggøres normalt i august, hvorefter ressortministerier og
styrelser mv. kan forberede den konkrete udmøntning og indrette de administra-
tive systemer til de nye ydelsessatser gældende fra 1. januar 2024.
En implementering af forslaget ville således i praksis forudsætte mere grundlæg-
gende ændringer i de nuværende principper, herunder fx at den opgjorte lønstig-
ning og/eller ydelsesreguleringen ikke følger kalenderåret. Det er ikke oplagt,
hvordan en sådan mere grundlæggende ændring i opgørelsesprincipper og/eller
reguleringstidspunkt kunne tænkes udformet.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 242: Spm./MFU om ministeren vil skønne over konsekvenserne af, at satsreguleringsmekanismen ændres således, at sociale ydelser fra og med 2024 opreguleres med udgangspunkt i lønudviklingen ét år forinden (frem for to år forinden, som i dag gør sig gældende)
Side 2 af 2
Finansministeriet har på den baggrund ikke foretaget en økonomisk vurdering af
forslaget, idet denne enten ville forudsætte stillingtagen til et helt nyt design for
ydelsesreguleringen eller ville være af meget teoretisk/hypotetisk karakter, hvor
opgørelse af lønstigning og implementering af ydelsesregulering kunne gennemfø-
res nytårsnat.
Med venlig hilsen
Morten Bødskov
Fungerende finansminister