Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Betina Kastbjerg (DD)
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
22. juni 2023
J.nr. 23/06779 - 2023-4571
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 2. juni 2023 stillet følgende spørgsmål nr. 235
(alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Betina Kast-
bjerg (DD).
Spørgsmål nr. 235:
”Vil
ministeren redegøre for, om manglende it-kundskaber er et forhold, der kan
indgå i vurderingen af, om en borger kan få dispensation for en fristoverskridelse i
en sygedagpengesag efter sygedagpengelovens § 38, stk. 7?”
Svar:
En borger, som ønsker at anmode om sygedagpenge fra kommune, skal gøre det
via den digitale selvbetjeningsløsning
”Mit Sygefravær”.
Hvis borgeren er fritaget fra Digital Post, modtager borgeren et fysisk brev fra
kommunen, hvori det er angivet, at borgeren skal gå ind på ”Mit Sygefravær” og
betjene sig digitalt. I brevet vejledes borgeren til at henvende sig til kommunen,
hvis vedkommende har brug for råd og vejledning.
Borgeren kan i øvrigt altid henvende sig til kommunen med henblik på at få vejled-
ning, uanset om borgeren er fritaget fra Digital Post.
Hvis kommunen vurderer, at der foreligger særlige forhold, der gør, at borgeren
ikke må forventes at kunne anvende ”Mit Sygefravær”, skal
kommunen tilbyde en
alternativ løsning. Det er kommunen, der bestemmer, om den alternative løsning
skal være mundtlig eller skriftlig.
For at få et alternativ til ”Mit Sygefravær” stillet til rådighed, er det et krav, at bor-
geren kontakter kommunen og beder om en alternativ løsning eller om råd og vej-
ledning.
Hvis en sygemeldt borger ikke anmoder om sygedagpenge inden for fristen fastsat i
sygedagpengeloven, vil pågældende først have ret til sygedagpenge fra den dag,
hvor anmodningen er modtaget i kommunen.