Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
2724830_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
16. juni 2023
Svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 216 (Alm. del) af
12. maj 2023 stillet efter ønske fra Karsten Hønge (SF)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvordan den konkrete regulering af de forskellige
ydelsessatser og fradragsbeløb er fastsat for finanslovsårene 2022 og 2023?
Svar
Det overordnede udgangspunkt er, at satserne for indkomstoverførsler årligt regu-
leres med 1,7 pct. plus tilpasningsprocenten. For folkepension og SU dog 2,0 pct.
plus tilpasningsprocenten.
Tilpasningsprocenten opgøres ved lønstigningen på det private arbejdsmarkedet
to år tidligere minus 2 pct.-point. Det indebærer, at satserne for folkepension og
SU reguleres svarende til lønudviklingen, mens regulering af de øvrige satser for
indkomstoverførsler er 0,3 pct.-point lavere. Den lidt lavere regulering af satserne
for dagpenge, kontanthjælp, førtidspension mv. skal ses i sammenhæng med, at
staten indbetaler et tilsvarende beløb på en pensionsopsparing for den enkelte
overførselsmodtager. Dermed følger satsen inkl. pensionsopsparing samlet set
lønudviklingen.
I 2022 er tilpasningsprocenten opgjort til -0,8, svarende til en opgjort lønstigning
på det private arbejdsmarked på 1,2 pct. i 2020,
jf.
https://www.retsinforma-
tion.dk/eli/lta/2021/1713.
Tilsvarende er tilpasningsprocenten for 2023 opgjort til
1,0 pct., svarende til en opgjort lønstigning på 3 pct. i 2021,
jf.
https://www.retsinfor-
mation.dk/eli/lta/2022/1204.
Som led i Skattereform 2012 foretages der i årene 2016-23 et fradrag i den årlige
regulering. For 2022 og 2023 udgør fradraget 0,75 pct.-point. Fradraget (den af-
dæmpede regulering) gælder dog ikke den supplerende pensionsydelse og der fore-
tages en kompenserende forhøjelse af pensionstillægget, så folkepensionister med
relativt beskedne supplerende indtægter ikke er berørt af den afdæmpede regule-
ring, jf. nærmere beskrivelse nedenfor.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 216: Spm. om hvordan den konkrete regulering af de forskellige ydelsessatser og fradragsbeløb er fastsat for finanslovsårene 2022 og 2023
2724830_0002.png
Side 2 af 4
Samlet set indebærer det, at satserne for dagpenge, kontanthjælp og førtidspension
mv. reguleres med 0,15 pct. i 2022 og med 1,95 pct. i 2023
1
. Den præcise regule-
ring af satserne kan derudover afhænge af afrundingsregler på de enkelte områder.
For folkepension gælder det, at den supplerende pensionsydelse reguleres med 1,2
pct. i 2022 og med 3,0 pct. i 2023. Dermed øges den supplerende pensionsydelse
fra 18.400 kr. i 2021 til 18.600 kr. i 2022 og 19.200 kr. i 2023.
Folkepensionens grundbeløbet reguleres med 0,45 pct. i 2022 og med 2,25 pct. i
2023
2
. Det indebærer en stigning i grundbeløbet fra 78.216 kr. i 2021 til 78.564 kr.
i 2022 og til 80.328 kr. i 2023. Var grundbeløbet ikke omfattet af den afdæmpede
regulering havde satsen været 588 kr. højere i såvel 2022 som 2023. Denne forskel
i regulering indgår i stedet som et tillæg ved den årlige regulering af pensionstillæg-
get,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Regulering af den årlige sats for folkepensionens grundbeløb og pensionstillæg, 2021-23
2021
Grundbeløb
Årets sats (gældende regulering)
Uden afdæmpet regulering
Til forhøjelse af pensionstillæg
78.216
78.804
588
78.564
79.152
588
80.328
80.916
588
2022
2023
Pensionstillæg
Alm. regulering før kompenserende forhøjelse
Forhøjelse sfa. afdæmpet regulering af pensionstillæg
Forhøjelse sfa. afdæmpet regulering af grundbeløb
Årets sats
86.784
648
588
88.020
88.416
660
588
89.664
91.680
672
588
92.940
Anm.: Efter gældende regler afrundes grundbeløb og pensionstillæg til nærmeste kronebeløb deleligt med 12.
Kilde: Egne bregninger.
Pensionstillægget reguleres ligeledes som udgangspunkt med 0,45 pct. i 2022, hvil-
ket afspejler sig i en umiddelbar stigning fra 88.020 kr. i 2021 til 88.416 kr. i 2022.
Hertil lægges imidlertid et tillæg svarende til værdien af den afdæmpede regulering
af pensionstillægget på 660 kr. samt et tillæg svarende til værdien af den afdæm-
pede regulering af grundbeløbet på 588 kr. Dermed er pensionstillægget samlet set
reguleret fra 88.020 kr. i 2021 til 89.664 kr. i 2022. De to tillæg til den årlige regu-
lering af pensionstillægget indebærer, at grundbeløb og pensionstillæg samlet set
ikke er påvirket af den afdæmpede regulering fra skattereform 2012 og dermed, at
For 2022 fremkommer reguleringsprocenten som 1,7 - 0,8 - 0,75 = 0,15, hvor de -0,8 er tilpasningsprocen-
ten og de -0,75 er den afdæmpede regulering. Tilsvarende fremkommer reguleringsprocenten for 2023 som
1,7 + 1,0 - 0,75 = 1,95, idet tilpasningsprocenten er 1,0 og den afdæmpede regulering på 0,75 også er gæl-
dende for 2023.
2
Dvs. svarende til reguleringen af den supplerende pensionsydelse, men med fradrag for den afdæmpede re-
gulering.
1
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 216: Spm. om hvordan den konkrete regulering af de forskellige ydelsessatser og fradragsbeløb er fastsat for finanslovsårene 2022 og 2023
2724830_0003.png
Side 3 af 4
folkepensionister med fuldt pensionstillæg og dermed relativt beskedne supple-
rende indtægter er frihold fra den afdæmpede regulering.
Ud over den årlige regulering af satserne for de enkelte ydelser findes der til ydel-
serne også en række beløbsgrænser, som fx fradragsgrænser for indkomstmodreg-
ning mv., der også er omfattet af en årlig regulering.
Der er forskellige principper for denne regulering af beløbsgrænser, idet nogle føl-
ger lønudviklingen, mens andre følger samme regulering som den enkelte ydelse
(fx 1,7 plus tilpasningsprocenten) eller er nominelt fastholdt (fx fradraget for ar-
bejdsindkomst på 122.004 kr. i indkomstgrundlaget for indkomstmodregning i
den supplerende pensionsydelse). Dertil kommer, at der kan være forskellige dis-
kretionære justeringer sfa. indfasning eller udfasning af regelændringer.
Det vurderes at være for omfattende at udarbejde en komplet beskrivelse af regu-
leringen af de enkelte beløbsgrænserne på tværs af alle ydelsesområder. I lyset af
finansudvalgets spørgsmål nr. 215 af 12. maj 2023 om udvikling i købekraften for
folkepensionister er der i stedet fokuseret på en beskrivelse af reguleringen af ind-
komstgrænserne for indtægtsmodregning i folkepensionen.
Overordnet gælder det, at arbejdsindkomst (efter AM-bidrag) over 344.600 kr. i
2021 modregnes med 30 pct. i folkepensionens grundbeløb. Fradragsgrænsen re-
guleres svarende til reguleringstallet, dvs. svarende til lønudviklingen på det pri-
vate arbejdsmarked 2 år tidligere. I 2022 øges fradragsgrænsen således med 1,2
pct. til 348.700 kr., idet der skal afrundes til nærmeste kronebeløb deleligt med
100. Fra 2023 er modregningen af arbejdsindkomst i folkepensionens grundbeløb
ophævet.
Har en enlig folkepensionist en indkomst over 35.600 kr. i 2021 aftrappes den
supplerende pensionsydelse med ca. 34 pct.
3
og er indkomsten over 89.700 kr. af-
trappes pensionstillægget med 30,9 pct. Indkomstgrundlaget består af skattepligtig
personlig indkomst ekskl. social pension og ekskl. arbejdsindkomst op til 122.400
kr. samt af positiv skattepligtig kapitalindkomst og positiv aktieindkomst over
5.000 kr., hvor de nævnte grænser på hhv. 122.004 kr. og 5.000 kr. er fastholdte
nominelle beløb. Fra 2023 er det dog også arbejdsindkomst over 122.004 kr., der
ses bort fra, når indtægtsgrundlaget for pensionstillægget opgøres.
Indkomstgrænserne for aftrapning af den supplerende pensionsydelse og pensi-
onstillægget reguleres årligt svarende til udviklingen i reguleringstallet (lønudviklin-
gen på det private arbejdsmarked to år tidligere), dvs. med 1,2 pct. fra 2021 til
2022 og med 3,0 pct. til 2023. Reguleringen er dog påvirket af, at der med
Aftale
om finansloven for 2019
er indført en midlertidig forhøjelse af fradragsgrænserne på
15.000 kr. som gradvist udfases frem mod 2034, hvor forhøjelsen er fuld udfaset.
Reelt er aftrapningen udformet i trin, således at der gives fuld ydelse (100 pct.) op til indkomstgrænsen,
hvorefter ydelsen reduceres med 1 pct.-point for hver 541 kr. indtægten overstiger grænsen.
3
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 216: Spm. om hvordan den konkrete regulering af de forskellige ydelsessatser og fradragsbeløb er fastsat for finanslovsårene 2022 og 2023
2724830_0004.png
Side 4 af 4
Forhøjelsen er i 2019-niveau og reguleres efter samme principper som fradrags-
grænserne, dvs. svarende til udviklingen i reguleringstallet.
Det indebærer, at fradragsgrænsen opgøres som fradragsgrænsen uden forhøjelse
plus forhøjelsen, der begge reguleres svarende til lønudviklingen, men hvor forhø-
jelsen i 2019-niveau gradvist reduceres med 1.000 kr. årligt. Fra 2021 til 2022 inde-
bærer det, at fradragsgrænsen for indtægtsmodregning i den supplerende pensi-
onsydelse reduceres fra 35.600 kr. til 35.000 kr., mens den er uændret fra 2022 til
2023,
jf. tabel 2.
Tabel 2
Regulering af de årlige fradragsgrænser for indkomstmodregning i den supplerende pensionsydelse
og i pensionstillægget, 2021-23
2021
Midlertidig forhøjelse
Forhøjelse i 2019-niveau
Forhøjelse i årets niveau
13.000
13.600
12.000
12.700
11.000
12.000
2022
2023
Fradragsgrænse for supplerende pensionsydelse
Uden forhøjelse
Forhøjelse
Årets fradragsgrænse
22.000
13.600
35.600
22.300
12.700
35.000
23.000
12.000
35.000
Fradragsgrænse for pensionstillægget
Uden forhøjelse
Forhøjelse
Årets fradragsgrænse
76.100
13.600
89.700
77.000
12.700
89.700
79.300
12.000
91.300
Anm.: Efter gældende regler afrundes den midlertidige forhøjelse og fradragsgrænserne til nærmeste kronebeløb
deleligt med 100.
Kilde: Egne bregninger.
For fradragsgrænsen for pensionstillægget modsvarer den gradvise udfasning af
forhøjelsen netop den årlige regulering af grænsen uden forhøjelsen fra 2021 til
2022, så fradragsgrænsen er uændret 89.700 kr. i 2022 i forhold til 2021. I 2023 er
reguleringen af grænsen uden forhøjelse lidt større end udfasningen af den midler-
tidige forhøjelse, hvorfor fradragsgrænsen stiger til 91.300 kr. i 2023.
For par kan fradragsgrænserne opgøres efter samme principper, idet der dog ind-
går to gange den midlertidige forhøjelse.
Med venlig hilsen
Morten Bødskov
Fungerende finansminister