Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
2724832_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
16. juni 2023
Svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 215 (Alm. del) af
12. maj 2023 stillet efter ønske fra Karsten Hønge (SF)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvor meget købekraften er blevet forringet for pensi-
onister i 2022 og hvad regeringen vurderer, at købekraften bliver for pensionist-
gruppen i 2023 og 2024?
Svar
Den årlige regulering, indførelse af supplerende pensionsydelse i 2003 samt lø-
bende diskretionære forhøjelser af den supplerende pensionsydelse og pensionstil-
lægget har samlet set betydet, at fuld folkepensionsydelse i dag er omtrent fordob-
let siden år 2000. I samme periode er forbrugerpriserne steget med ca. 50 pct.,
jf.
figur 1.
Figur 1
Udvikling i fuld folkepensionsydelse for en
enlig med ret til supplerende pensionsydelse
samt udvikling i forbrugerprisindekset
Indeks (2000=100)
Indeks (2000=100)
Figur 2
Årlig realvækst i folkepensionsydelse for en
enlig med ret til supplerende pensionsydelse
Pct.
40
35
Inkl. ekstra check
Pct.
40
35
250
Inkl. ekstra check
200
250
200
30
25
30
25
20
15
10
150
150
20
15
100
100
10
5
50
50
5
0
-5
-10
0
-5
0
0
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
-10
Forbrugerprisindeks
Folkepensionsydelse
Anm.: Fuld folkepension omfatter som udgangspunkt grundbeløb, pensionstillæg og supplerende pensionsydelse. I
opgørelsen inkl. den ekstra skattefrie check i 2022 og 2023 er checken omregnet til en før-skat ydelse før den
er tillagt folkepensionsydelsen. Data for 2023 og 2024 er skøn.
Kilde: Beregninger på basis af datagrundlag og forudsætninger i Økonomisk Redegørelse fra maj 2023 og
Lovmodellens familietypemodel.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
Årlig realvækst
Akkumuleret realvækst
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 215: Spm. om hvor meget købekraften er blevet forringet for pensionister i 2022 og hvad regeringen vurderer, at købekraften bliver for pensionistgruppen i 2023 og 2024
Side 2 af 4
På nær to år (2008 og 2011) er realværdien af folkepensionsydelsen steget hvert år
fra 2000 til 2021 og samlet set er realværdien (købekraften) af folkepensionsydel-
sen øget med godt 35 pct. fra 2000 til 2021,
jf. figur 2.
I 2022 steg forbrugerpriserne med 7,7 pct. En stigning i forbrugerpriserne på det
niveau indebærer et fald i købekraften for alle grupper. Da folkepensionsydelsen
blev reguleret med 1,2 pct. i 2022 er faldet i realværdien af folkepensionen på ca. 6
pct. for en enlig folkepensionist berettiget til fuld supplerende pensionsydelse.
I 2023 forventes en stigning i forbrugerpriserne på knap 4,3 pct. og en stigning i
folkepensionsydelsen på 3 pct. Dvs. et fortsat om end beskedent fald i realværdien
på 1¼ pct. Til gengæld forventes udviklingen i realværdien igen at blive positiv i
2024, hvor realværdien af folkepensionen forventes øget med 0,6 pct.
Regeringen er opmærksom på, at de markante prisstigninger har store konsekven-
ser for mange danskeres hverdag. Det vil ikke være muligt, at kompensere alle fa-
milier for disse konsekvenser og derfor har regeringen sammen med et bredt fler-
tal i folketinget gennemført forskellige tiltag målrettet de, der er mest trængt af de
stigende priser. Her er det særligt folkepensionister med beskedne supplerende
indtægter, der har været fokus på. I den seneste aftale om ny inflationshjælp med
initiativer for 2,4 mia. kr. går knap halvdelen (1,1 mia. kr.) til modtagere af den
supplerende pensionsydelse, som får en ekstra økonomisk støtte i form af 5.000
kr. skattefrit i 2023. En ekstra økonomiske støtte der kommer oven i den tidligere
besluttede ekstra skattefrie check på to gange 2.500 kr., som blev udbetalt i sep-
tember 2022 og i januar 2023.
Når der tages højde for den ekstra skattefrie check på 2.500 kr. i 2022, reduceres
faldet i realværdien fra 6 pct. til 4 pct. og i 2023 stiger realværdien med 2,7 pct. Set
over årene 2021 til 2024 vil realværdien af folkepensionsydelsen dog fortsat uanset
kompensationen i 2022 og 2023 være faldet med 6,7 pct.
Den ovenfor skitserede udvikling i realværdien af folkepensionsydelsen gælder for
en enlig pensionist med beskedne supplerende indtægter og relativt beskeden li-
kvid formue.
Udviklingen i købekraft for den enkelte pensionist vil, ud over udviklingen i den
sociale pension, afhænge af en række forhold, herunder bl.a. forbrugssammensæt-
ningen, arbejdsindkomst, udvikling i udbetaling af privat pension, ændringer i
samlivsforhold og adgang til tillægsydelser.
Der ses i det følgende bort fra ændringer i samlivsforhold og større skift i udbeta-
ling af private pensioner (fx ophør af ratepension). Endvidere ses der bort fra
virkning af tillægsydelser.
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 215: Spm. om hvor meget købekraften er blevet forringet for pensionister i 2022 og hvad regeringen vurderer, at købekraften bliver for pensionistgruppen i 2023 og 2024
2724832_0003.png
Side 3 af 4
Det antages derudover, at pensionisternes forbrugssammensætning ikke afviger
markant fra gennemsnittet i befolkningen og dermed at prisen på pensionisternes
forbrug nogen lunde kan afspejles ved udviklingen i forbrugerprisindekset.
For en enlig folkepensionist uden supplerende indtægter udgør realvæksten i ind-
komsten efter skat (svarende til den disponible indkomst, når der ses bort fra evt.
kapitalindkomst og tillægsydelser) -4,5 pct. i 2022, 2,2 pct. i 2023 og -4,6 pct. i
2024. Når realvæksten i indkomsten efter skat afviger en smule fra den oven-
nævnte realvækst i folkepensionsydelsen skyldes det udvikling i personfradraget og
til dels i kommune- og bundskattesats.
Har den enlige folkepensionist supplerende indtægter fra udbetaling fra privat
pensionsordning over grænsen for, hvor den supplerende pensionsydelse er fuldt
aftrappet, dvs. over ca. 90.000 kr., er den årlige realvækst i indkomsten efter skat
noget anderledes fordelt hen over årene 2022-24, hvilket skyldes den ekstra skatte-
frie check i 2022 og 2023, som kun gælder modtagere af den supplerende pensi-
onsydelse. Den enlige folkepensionist med en supplerende indtægt fra en privat
pensionsordning over grænsen for fuldt aftrappet supplerende pensionsydelse har
således en realvækst i indkomsten efter skat på ca. -7 pct. i 2022, ca. -3 pct. i 2023
og ca. -1 pct. i 2024,
jf. figur 3.
Figur 3
Realvækst i indkomsten efter skat for en enlig
folkepensionist fordelt på privat
pensionsudbetaling, 2022-24
Pct.
Pct.
Figur 4
Realvækst i indkomsten efter skat for en enlig
folkepensionist fordelt på arbejdsindtægt,
2022-24
Pct.
Pct.
4
2
0
-2
-4
-6
-8
0
100
200
300
400
500
600
700
800
Privat pensionsudbetaling, 1.000 kr. i 2021-priser
2022
2023
2024
4
2
0
-2
25
20
15
10
5
25
20
15
10
5
0
-5
-10
0
100
200
300
400
500
600
700
800
Arbejdsindtægt før AM-bidrag, 1.000 kr. i 2021-niveau
2022
2023
2024
-4
-6
-8
0
-5
-10
Anm.: De private pensionsudbetalinger i figur 3 er fastholdt nominelt, idet figuren tager udgangspunkt i en
folkepension, hvor udbetalingen er påbegyndt i 2021. Arbejdsindtægten i figur 4 er antaget at stige med 3,6
pct. i 2022, 4,4 pct. i 2023 og 5,3 pct. i 2024.
Kilde: Beregninger på basis af datagrundlag og forudsætninger i Økonomisk Redegørelse fra maj 2023 og
Lovmodellens familietypemodel.
For den enlige folkepensionist med arbejdsindtægt op til grænsen for fuldt aftrap-
pet supplerende pensionsydelse, dvs. op til ca. 230.000 kr. før AM-bidrag
1
, er ud-
viklingen i realindkomsten efter skat omtrent på niveau med situationen for den
1
De første 122.004 kr. i arbejdsindtægt tæller ikke med i grundlaget for indkomstaftrapning.
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 215: Spm. om hvor meget købekraften er blevet forringet for pensionister i 2022 og hvad regeringen vurderer, at købekraften bliver for pensionistgruppen i 2023 og 2024
Side 4 af 4
enlige folkepensionist med privat pensionsudbetaling under ca. 90.000 kr., dvs.
omkring -5 pct. i 2022, ca. 2 pct. i 2023 og ca. -4 pct. i 2024,
jf. figur 4.
Har den enlige folkepensionist høj arbejdsindtægt ved siden af folkepensionen er
der udsigt til en betydelig realindkomstfremgang i 2023 som kan henføres til, at
det ved 3. behandlingen af L 117 den 1. juni 2023 er vedtaget, at arbejdsindtægt
fra 1. januar 2023 ikke længere fører til modregning i folkepensionens grundbeløb
og pensionstillæg. Den største fremgang findes i de relativt sjældne tilfælde, hvor
pensionisten har en arbejdsindtægt på 500.000-600.000 kr., hvor pensionstillægget
er fuldt aftrappet og hvor grundbeløbet er delvist aftrappet. Personer med ar-
bejdsindkomst på det niveau vil dog før 2023 typisk have valgt opsat pension.
Med venlig hilsen
Morten Bødskov
Fungerende finansminister