Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
2720920_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Karsten Hønge
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
7. juni 2023
J.nr. 23/05729 - 2023-4034
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 10. maj 2023 stillet følgende spørgsmål nr.
209 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten
Hønge (SF).
Spørgsmål nr. 209:
”Vil
ministeren redegøre for, hvilke dokumentationskrav, som stilles i forbindelse
med en afgørelse om tilkendelse af seniorpension?”
Svar:
Seniorpension er en tilbagetrækningsordning, som giver mulighed for at trække sig
tilbage fra arbejdsmarkedet op til 6 år før folkepensionsalderen. Seniorpension blev
indført pr. 1. januar 2020 med
Aftale om ret til seniorpension for nedslidte.
Det er
en betingelse for at få tilkendt seniorpension at personen har en langvarig tilknyt-
ning til arbejdsmarkedet (20-25 år) samt en varigt nedsat arbejdsevne på højest 15
timer om ugen inden for seneste job. Arbejdsevnen bliver således vurderet i forhold
til seneste job, hvilket betyder, at det ikke skal undersøges, om den enkelte vil
kunne klare en anden type job, fx inden for en anden branche.
En ansøgning om seniorpension sendes til Seniorpensionsenheden af borgeren via
borger.dk. Hvis Seniorpensionsenheden konstaterer, at ansøgeren opfylder de gene-
relle betingelser for at modtage ydelser efter lov om social pension, alderskravet og
kravet om langvarig tilknytning til arbejdsmarkedet, sender Seniorpensionsenheden
en anmodning til ansøgerens bopælskommune om at oplyse sagen ift. helbreds-
mæssige oplysninger og arbejdsfunktioner i seneste job. Oplysningerne indhentes i
samarbejde med ansøgeren. Det er Seniorpensionsenheden, der på baggrund af
disse oplysninger vurderer, om ansøgeren opfylder betingelserne for tilkendelse af
seniorpension.
Kravet om langvarig tilknytning til arbejdsmarkedet dokumenters i vid udstræk-
ning med oplysninger fra ATP om indbetalte ATP-bidrag for beskæftigelse, hvor
27 timers beskæftigelse om ugen svarer til fuld tid. Herudover kan der indgå oplys-
ninger fra Skattemyndighederne om hidtidig arbejdsindkomst, ansættelseskontrak-
ter, lønsedler eller lignende oplysninger fra nuværende og tidligere arbejdsgivere,
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 209: Spm. om hvilke dokumentationskrav, som stilles i forbindelse med en afgørelse om tilkendelse af seniorpension
herunder oplysninger fra udenlandske arbejdsgivere og myndigheder, ansøgerens
egne oplysninger m.v.
Dokumentation for arbejdsevnen i forhold til seneste job består primært af hel-
bredsmæssige oplysninger, herunder fx lægeerklæringer fra egen læge, speciallæ-
ger, journaloplysninger fra hospital eller funktionsevnebeskrivelse i eget hjem. An-
dre oplysninger af betydning for arbejdsevnen, som fx sociale forhold, kan også
indgå i vurderingen af arbejdsevnen. Hvis Seniorpensionsenheden er i tvivl om for-
tolkningen af de helbredsmæssige oplysningers betydning for arbejdsevnen, får de
lægefaglig rådgivning fra de kliniske funktioner, der er en del af det regionale
sundhedsvæsen.
Desuden skal der foreligge en beskrivelse af, hvilke arbejdsfunktioner ansøgeren
udfører eller udførte i seneste job, samt hvilke forudsætninger der er for at kunne
varetage disse arbejdsfunktioner. Det skal således fremgå af sagen, om der fx er
særlige krav til fysiske, psykiske eller sociale kompetencer og ressourcer for at
kunne varetage jobbet.
Ansøgere til seniorpension bliver partshørt i processen, og har dermed mulighed
for at kommentere de oplysninger, som Seniorpensionsenheden indhenter.
Der henvises videre til svar på BEU alm. del spm. 210 (2022-2023 (2. samling)),
om Seniorpensionsenhedens vurdering.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
2