Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
2719613_0001.png
Ministeren
Beskæftigelsesudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: +45 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på alm. del
spørgsmål 204
I brev af 10. maj 2023 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 204:
Vil ministeren redegøre for udviklingen i erhvervsskolernes økonomi
over de seneste 5 år, herunder hvad covid-19 og de øgede udgifter som
følge af stigende energi- og materialepriser har betydet for skolernes øko-
nomi?
Svar:
De senest validerede regnskabstal for erhvervsskolerne (Institutioner for
Erhvervsrettet Uddannelse) vedrører regnskabsåret 2021.
Udviklingen i erhvervsskolernes økonomiske nøgletal
Tabel 1
Nøgletal om erhvervsskolernes økonomi i perioden 2017-2021
2017
Ordinært driftsresultat (mio. kr.)
IEU (ekskl. AMU og SOSU)
AMU-centre
SOSU-skoler
Overskudsgrad (pct.)
IEU (ekskl. AMU og SOSU)
AMU-centre
SOSU-skoler
0,7
-1,3
1,3
0,0
2,0
-1,8
0,1
-0,5
-0,1
0,9
-0,7
4,7
1,7
-1,2
6,0
85,7
-5,7
13,3
-2,2
9,2
-18,1
11,2
-2,4
-1,2
104
-3,1
53,4
197,2
-5,4
76,7
2018
2019
2020
2021
2. juni 2023
Sagsnr.: 23/09169
Anm.: *Der forelægger ikke verificerede nøgletal for regnskabsåret 2022, hvorfor tabellen indeholder tal fra 2017-
2021. **Overskudsgraden angiver årsresultatet i procent af de samlede ordinære indtægter
.
Kilde: Regnskabstal.
Tabel 1 viser udviklingen i to centrale økonomiske nøgletal på erhvervs-
skolerne. Der eksisterede i 2021 12 SOSU-skoler og 5 AMU-centre,
mens de resterende institutioner for erhvervsrettet uddannelse tæller 57
institutioner.
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 204: Spm. om udviklingen i erhvervsskolernes økonomi over de seneste 5 år
2719613_0002.png
Det fremgår, at erhvervsskolerne (ekskl. AMU-centre og SOSU-skoler),
gennemsnitligt har leveret et positivt ordinært driftsresultat i perioden
hvert år de seneste 5 år på nær i 2018. Ligeledes ses, at erhvervsskolerne
gennemsnitligt har haft en positiv overskudsgrad hvert år de seneste 5 år.
Det samme gør sig overordnet set gældende for SOSU-skolerne, hvor
det ordinære resultat samt overskudsgraden i 2020 og 2021 har været om
end meget positivt. Særligt i 2021 leverede SOSU-skoler og erhvervssko-
lerne generelt meget positive resultater, hvilket bl.a. hænger sammen med
de hjælpepakker, som blev udmøntet til skolernes ifm. de ekstraordinære
udgifter til håndtering af Covid-19. Tallene tyder således på, at erhvervs-
skolerne og SOSU-skoler er kommet finansielt robuste ud af Covid-19
perioden 2020-2021.
AMU-centrene har omvendt leveret negative resultater nærmest hvert år
i perioden, hvilket både fremgår af det ordinære resultat og overskuds-
graden. Dette skyldes især, at AMU-området har oplevet en aktivitets-
nedgang over en længere årrække, hvilket påvirker AMU-centrene i sær-
ligt omfang, da dette er deres primære indtægtskilde.
Udviklingen i statslige tilskud til erhvervsskolerne
Tabel 2
Udviklingen i statslige tilskud og årselever til institutioner for erhvervsrettet uddannelse i perioden
2017-2021
2017
2023-pl
Statstilskud (mia. kr.)
Statstilskud pr. årselev (tusind kr.)
Årselever (tusind)
12
99
131
12
99
132
11
98
129
11
101
123
12
101
119
2018
2019
2020
2021
Anm.: Statstilskud angiver alle statstilskud til IEU-institutioner. Årselever indebærer både undervisning og
kostafdeling og er eksklusiv indtægtsdækket virksomhed. En elev der går på kostafdeling og modtager
undervisning tæller således dobbelt. Tallene er PL-opregnet med det generelle pris- og lønindeks.
Kilde: Regnskabstal
Tabel 2 viser udviklingen i de statslige tilskud til erhvervsskoler i perio-
den 2017-2021. Det statslige tilskud har været relativt stabilt fra 2017 til
2021.
Fra 2017 til 2019 er tilskuddet faldende hovedsageligt som følge af årlige
omprioriteringsbidrag, som medførte en årlig reduktion på 2 pct. på er-
hvervsuddannelserne fra 2016-2018 og fra 2016-2019 på blandt andet al-
mene gymnasier og VUC.
I 2020 og 2021 er statstilskuddet pr. årselev steget hovedsageligt som
følge af hjælpepakker til bl.a. ekstraordinære rengøringsudgifter og un-
dervisningsudgifter som følge af Covid-19 pandemien. Det højere niveau
i 2021 skyldes endvidere, at der blev afsat 160 mio. kr. til takstløft på fi-
nansloven for 2021 samt en pulje til grøn efteruddannelse og opkvalifice-
ring på 100 mio. kr.
2
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 204: Spm. om udviklingen i erhvervsskolernes økonomi over de seneste 5 år
2719613_0003.png
Det skal bemærkes, at statstilskud pr. årselev er påvirket af, hvilke uddan-
nelser, herunder erhvervsuddannelser, som institutionerne udbyder. Hvis
institutionerne i højere grad udbyder eksempelvis almen gymnasial ud-
dannelse end teknisk erhvervsuddannelse, vil statstilskud pr. årselev falde
i opgørelsen, da de gennemsnitlige takster på en teknisk erhvervsuddan-
nelse pr. årselev er højere end STX.
Inflationens betydning for erhvervsskolernes økonomi
På dette års finanslov for 2023 er undervisnings- og fællesudgiftstakster
til erhvervsskolerne opregnet med udgangspunkt i det generelle pris- og
lønindeks (inkl. niveaukorrektion) svarende til 3,9 pct. På finansloven for
2022 blev taxametertilskuddene opregnet med det generelle pris- og løn-
indeks (inkl. niveaukorrektion) svarende til 1,1 pct. Bygningstakster er på
finansloven for 2023 opregnet med udgangspunkt i anlægsindekset (inkl.
niveaukorrektion) svarende til 7,8 pct. På finansloven for 2022 blev byg-
ningstaksterne opregnet med anlægsindekset (inkl. niveaukorrektion) sva-
rende til 0,9 pct. Der er således foretaget en større pris- og lønregulering
af taksterne på finansloven for 2023, end det gjorde sig gældende på fi-
nansloven for 2022.
Generelt vil den enkelte institution ”over- eller underkompenseres” af-
hængig af institutionens faktiske udgifter til materialer og forsyning. De
faktiske udgiftsstigninger vil eksempelvis være højere for udstyrstunge
uddannelser som kranfører- og turistbuschaufføruddannelsen samt for
uddannelser, hvor materialepriserne er steget markant som på eksempel-
vis tømrer, smede- og snedkeruddannelsen end for merkantile erhvervs-
uddannelser. ”Over- og underkompensationen” vil endvidere afhænge af
hvor forsyningstunge uddannelserne er. Der vil være større udgifter til
forsyningstunge uddannelser som eksempelvis gartneruddannelser sam-
menlignet med uddannelser, hvor der benyttes koldhaller osv. Endvidere
afhænger institutionernes faktiske udgifter af, om institutionerne benytter
eksempelvis fjernvarme, gas og LED-belysning mv.
Tabel 3 viser udgiftssammensætningen i 2021 på henholdsvis erhvervs-
skoler (IEU), de almene gymnasier og VUC (AGV) og på institutioner
for forberedende grunduddannelse (FGU).
Tabel 3
Andel af de samlede udgifter for AGV, IEU og FGU-institutioner fordelt på materialer, forsyning og
løn i 2021
Pct.
Forsyning
Løn
Undervisningens gennemførsel
Bygningsdrift
Ledelse og administration
IEU
2,2
58,8
11,0
9,5
2,7
AGV
1,4
68,9
6,5
8,0
2,5
FGU
1,7
60,6
7,5
10,8
6,1
I alt
1,9
63,0
9,0
9,0
2,8
3
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 204: Spm. om udviklingen i erhvervsskolernes økonomi over de seneste 5 år
2719613_0004.png
Øvrige omkostninger
I alt
15,7
100
12,6
100
13,4
100
14,3
100
Anm.: Christianshavns Gymnasium, Håndværker-Skolehjemmet og TAMU optræder ikke i formålsregnskaberne.
Udgifter til undervisningens gennemførsel, bygningsdrift og ledelse og administration dækker over samtlige
omkostninger på de pågældende poster eksklusiv løn og afskrivninger. Grundet afrunding kan summen
afvige af de enkelte poster afvige fra 100.
Kilde: Formålsregnskaber og årsrapport 2021
Det fremgår af tabel 3, at udgifter til løn udgør langt hovedparten af in-
stitutionernes faktiske udgifter i 2021. Forsyningsudgifterne udgør 1,4
pct. på de almene gymnasier og VUC og 2,2 pct. på erhvervsskolerne. In-
stitutionernes materialeudgifter, som indgår direkte i undervisningen,
indgår under posten undervisningens gennemførelse. Omkostninger til
undervisningens gennemførelse udgør 6,5 pct. på de almene gymnasier
og 11 pct. på erhvervsskolerne. Posten øvrige omkostninger udgøres
bl.a. af finansielle omkostninger, kantinedrift, projekter og administrative
fællesskaber. Forsyningsudgifterne i 2021 kan desuden være påvirket af
Covid-nedlukningen i starten af året.
De stigende priser på forsyning og materialer påvirker således godt en
tredjedel af institutionernes samlede omkostninger. Især erhvervssko-
lerne med relativt store udgifter til forsyning og materialer bliver berørt
af dette.
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye
4