Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
2651499_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Pelle Dragsted
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2023 - 418
25. januar 2023
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 10. januar 2023 stillet følgende spørgsmål nr.
2 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet af (MFU) Pelle Dragsted
(EL).
Spørgsmål nr. 2:
”Vil
beskæftigelsesministeren redegøre for samt kommentere på aflønnings- og bo-
nusstrukturen hos den investeringsgruppe i ATP, som står for de mere risikofyldte
investeringer? Der henvises til artiklen ”Milliardtab får professor til at kritisere
ATP” bragt på ugeavisen.dk den 19. december 2022 (https://ugeavisen.dk/er-
hverv/artikel/milliardtab-f%C3%A5r-professor-til-at-kritisere-atp).
Svar:
Det er
ATP’s bestyrelse, hvor arbejdsmarkedets parter er repræsenteret,
der har det
overordnede ansvar for, at ATP drives i overensstemmelse med lovgivningen og
relevante hensyn i øvrigt. ATP skal således varetage medlemmernes interesser og
sikre, at administrationsomkostningerne står mål med afkastet. Det er dermed også
bestyrelsen, som fastlægger den lønpolitik, der i sidste ende afgør aflønnings- og
bonusstrukturen for de ansatte.
Jeg har derfor til brug for besvarelsen indhentet et bidrag til besvarelsen fra ATP,
der oplyser følgende:
”Det skal indledningsvis bemærkes, at ATP investerer med ét primært
formål
at
levere en garanteret livslang pension til medlemmerne som supplement til folke-
pensionen, og at tilstræbe at de garanterede pensioner over tid reguleres i takt med
prisudviklingen. Derfor er ATP en langsigtet investor med fokus på bæredygtig
værdiskabelse, der bl.a. opnås gennem en veldiversificeret investeringsportefølje
med fokus på en balanceret og hensigtsmæssig sammensætning af forskellige aktiv-
klasser.
ATP’s bestyrelse og repræsentantskab har fastlagt en lønpolitik, der på baggrund
af regler i, og i medfør af ATP-loven, fastlægger rammerne for aflønning i ATP
regler der i det væsentlige svarer til regelsættet for den finansielle sektor i øvrigt.
Lønpolitikken har til formål at understøtte ATP’s forretningsmodel og forretnings-
mæssige mål, herunder gøre det muligt, gennem en passende vederlagsstruktur, at
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: MFU spm. om at redegøre for samt kommentere på aflønnings- og bonusstrukturen hos den investeringsgruppe i ATP, som står for de mere risikofyldte investeringer
tiltrække og fastholde de bedst mulige kompetencer på konkurrencedygtige ansæt-
telsesvilkår, således at mulighederne for, at ATP’s flerårige resultatmål kan nås,
øges.
Porteføljemanagere
i ATP’s investeringsafdeling kan få deres faste løn suppleret
med en resultatafhængig bonus. ATP’s bestyrelse har fastsat, at loftet for variable
lønandele for resultatlønsprogrammer ikke kan overstige 100 pct. af basislønnen
inklusive pensionsbidrag pr. år. Det oplyses, at programmet risikojusteres, så det
absolutte risikoniveau og dermed absolutte afkast ikke har betydning for bonuspro-
grammet. Som følge heraf er der ikke incitament til at øge investeringsrisikoen for
de enkelte medarbejdere.
Koncernledelsen og nøglepersoner i ATP har fast løn og deltager ikke i bonuspro-
grammet. Koncernledelsen har således heller ikke noget lønmæssigt incitament til
at tage investeringsrisiko.
Den konkrete udmøntning af rammerne fastlægges af direktøren og investeringsdi-
rektøren ud fra en række parametre. Det samlede beløb, der er udbetalt i resultat-
løn i investeringsforretningen i ATP i 2022, udgør 10,2 mio. kr. Beløbet er optjent
over årene 2018-2021, hvoraf ca. halvdelen stammer fra 2021, der for ATP var et
meget flot afkast år. Beløbet er fordelt på 36 medarbejdere.
For så vidt angår ATP’s datterselskab ATP Private Equity Partners (ATP PEP),
der investerer i private equity-fonde, har de tidligere haft et bonusprogram, men
det er fra 2021 konverteret til fastløn. Herudover har medarbejderne i ATP PEP
mulighed for at deltage i et medinvesteringsprogram. Resultatet heraf for 2022 er
endnu ikke opgjort.”
ATP-loven sætter således rammerne for aflønningerne, ligesom den bestemmer, at
ATP’s bestyrelse skal varetage medlemmernes
interesse og sikre det bedst mulige
afkast. Jeg henholder mig derfor til ovenstående.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
2