Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
2743648_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Victoria Velasquez
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2023
3904
30. august 2023
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 26. april 2023 stillet følgende spørgsmål nr.
198 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Victoria
Velasquez (EL).
Spørgsmål nr. 198:
”Vil
ministeren
med udgangspunkt i regeringens forslag herom
skønne over
konsekvenserne af at udvide beskæftigelseskravet, så borgere, der er blevet folkere-
gistreret på baggrund af indrejse fra udlandet før 1. januar 2008 omfattes af be-
skæftigelseskravet, hvorved ca. 14.000 personers forsørgelsesgrundlag vil kunne
blive sat ned på niveau med SHO-ydelsen? Ministeren bedes redegøre for et sådan
tiltags betydning for:
a. Reduktionen i forsørgelsesgrundlag for de berørte borgere, herunder på tværs af
samlivsstatus og antallet af hjemmeboende børn under 18 år
opgjort i kroner og
øre samt procent ift. i dag.
b. Danmarks fattigdom, herunder børnefattigdom. I det omfang ministeren ikke vil
regne på fattigdommen, jf. de nu opgivne planer om at indføre en fattigdoms-
grænse, bedes ministeren regne på konsekvenser for antallet af voksne og børn i
lavindkomstgruppen.
c. Antallet af personer, der skønnes at komme til at leve for mindre end det så-
kaldte grundbudget, som ifølge Ydelseskommissionen ”muliggør et beskedent,
men sundt liv” (Ydelseskommission –
samlede anbefalinger til et nyt ydelsessy-
stem, 2021), herunder hvor mange procent af grundbudgettet (opregnet til 2023-
priser), der vil være tale om på tværs af familietyper.
d. Gini-koefficienten, herunder betydning for hver decilgruppes disponible ind-
komst i kroner og øre samt procentmæssig ændring.
e. Virkning på dels arbejdsudbuddet overordnet set, dels reel beskæftigelse af de
berørte
tallene bedes opgjort i antal fuldtidspersoner samt i procentdel af, hvor
mange personer, der vil nedsat i forsørgelsesgrundlag.
f. Antallet af personer, hvis rådighedsbeløb vil blive endnu mindre, end hvis de var
lønmodtagere på en såkaldt HK-mindsteløn, og hvor meget mindre rådighedsbelø-
bet vil blive på tværs af de familietyper, de berørte befinder sig i. Ministeren bedes
her tage højde for universelle ydelser, som både overførselsindkomst- og lønmod-
tagere har ret til, herunder boligstøtte m.v.
g. Antallet af personer ift. i dag, der fejlagtigt vil blive vurderet til ikke at undtages
fra beskæftigelseskravet f.eks. som følge af manglende arbejdsevne, og dermed
hvor mange personer, der blive sat ned i ydelse på et ulovligt grundlag.
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 198: Spm. om konsekvenserne af at udvide beskæftigelseskravet, så borgere, der er blevet folkeregistreret på baggrund af indrejse fra udlandet før 1. januar 2008 omfattes af beskæftigelseskravet, hvorved ca. 14.000 personers forsørgelsesgrundlag vil kunne blive sat ned på niveau med SHO-ydelsen
h. Antallet af borgere ift. i dag, der risikerer at ryge ud i kriminalitet, jf. dokumen-
tationen for, at indførelsen af integrationsydelsen i 2015 øgede kriminaliteten
blandt kvinder som beskrevet i Ydelseskommissionens rapport (Ydelseskommis-
sion
samlede anbefalinger til et nyt ydelsessystem, 2021, s. 104-106).
i. Den samlede gæld for personer i kontanthjælpssystemet, herunder hvor meget
mere gæld borgere på tværs af familietyper forventes at måtte optage.
j. Negative konsekvenser for uddannelse af ”de svageste børn”, jf. Ydelseskommis-
sionens beskrivelser af, at indførelsen af integrationsydelsen i 2015 netop havde
disse negative konsekvenser (Ydelseskommission
samlede anbefalinger til et nyt
ydelsessystem, 2021, s. 106).”
Svar:
Regeringen vil gennemføre en reform af kontanthjælpssystemet, som tager afsæt i
Ydelseskommissionens anbefalinger, som bl.a. indeholdt en fremrykning af indfas-
ningen af beskæftigelseskravet. Fremrykningen af indfasningen af beskæftigelses-
kravet er dog blot et delelement i en samlet reform. Besvarelsen kan derfor ikke ses
som en vurdering af de samlede konsekvenser ved regeringens forslag til et nyt
kontanthjælpssystem. Besvarelsen vedrører således alene den isolerede effekt af at
fremrykke indfasningen af beskæftigelseskravet.
Besvarelsen tager udgangspunkt i oplysninger om borgere i kontanthjælpssystemet
og den generelle befolkningssammensætning i 2019, som er det seneste år med til-
gængelige detaljerede, konsoliderede oplysninger om modtagere af kontanthjælps-
ydelser. Det vurderes samtidigt, at 2019
også fremadrettet
er repræsentativt for
sammensætningen af kontanthjælpssystemet. Samtidigt er 2019 det seneste fulde år
uden påvirkning af COVID-19.
Efter gældende regler skal borgere i kontanthjælpssystemet, som er indvandret ef-
ter 1. januar 2008, ud over et opholdskrav, opfylde et krav om beskæftigelse, sva-
rende til 2�½ års fuldtidsbeskæftigelse inden for 10 år, for at blive berettiget til kon-
tant- og uddannelseshjælp. Ved gældende regler i kontanthjælpssystemet forventes
det, at antallet af indvandrede omfattet af beskæftigelseskravet øges år for år, indtil
alle er indvandret efter 1. januar 2008 og dermed er omfattet.
Regeringen ønsker at fremrykke indfasningen af det allerede gældende beskæfti-
gelseskrav for borgere i kontanthjælpssystemet. Med en sådan fremrykning ensret-
tes reglerne på tværs af indvandringstidspunkt, hvorved borgere, som er indrejst før
1. januar 2008 og
ikke
opfylder beskæftigelseskravet, vil være berettiget til SHO-
ydelse, frem for kontant- eller uddannelseshjælp.
I 2019 skønnedes det at dreje sig om 14.000 fuldtidspersoner, mens antallet og der-
med også de fordelingsmæssige konsekvenser vil aftage år for år i takt med, at
færre og færre borgere i kontanthjælpssystemet er indvandret før 1. januar 2008.
Det faktiske antal personer, som ved forslagets ikrafttrædelse vil blive omfattet af
beskæftigelseskravets fremrykning, er forbundet med usikkerhed og afhænger bl.a.
af udviklingen generelt på det danske arbejdsmarked.
2
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 198: Spm. om konsekvenserne af at udvide beskæftigelseskravet, så borgere, der er blevet folkeregistreret på baggrund af indrejse fra udlandet før 1. januar 2008 omfattes af beskæftigelseskravet, hvorved ca. 14.000 personers forsørgelsesgrundlag vil kunne blive sat ned på niveau med SHO-ydelsen
2743648_0003.png
Økonomiministeriet har bidraget til besvarelse af underspørgsmål
a., b., c., d. og f.
I besvarelsen er lagt til grund, at der med forsørgelsesgrundlag menes disponibel
indkomst. Den disponible indkomst er sammensat af indkomster fratrukket skat og
indbetaling til pensionsordninger.
Beregningerne i besvarelsen af spørgsmål
a., b.
og
d.
tager udgangspunkt i alle per-
soner, som i løbet af året har været i berøring med kontanthjælpssystemet i en kor-
tere eller længere periode.
a. Reduktionen i forsørgelsesgrundlag for de berørte borgere, herunder på
tværs af samlivsstatus og antallet af hjemmeboende børn under 18 år
op-
gjort i kroner og øre samt procent ift. i dag.
Fremrykningen af beskæftigelseskravet har alene betydning for de borgere i kon-
tanthjælpssystemet, som på det pågældende tidspunkt har seneste indrejsedato før
1. januar 2008. Som nævnt vil fremrykningen af beskæftigelseskravet ikke have
betydning for den disponible indkomst for borgere i kontanthjælpssystemet ved
fuldt indfasede regler.
Forslaget reducerer i gennemsnit den disponible indkomst mere for personer i fa-
milier uden børn end for personer i familier med børn i 2019,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Virkning af fremrykket beskæftigelseskrav på disponibel indkomst for de berørte opdelt efter
familiesammensætning, 2019
Familiesammensætning
Enlig uden børn
Enlig med et barn
Enlig med to børn
Enlig med tre børn
Enlig med over tre børn
Par uden børn
Par med et barn
Par med to børn
Par med tre børn
Par med over tre børn
Ændring, kr. pr.
måned
-2.600
-1.200
-800
-700
-600
-1.900
-1.600
-1.600
-1.500
-1.300
Pct. af disponibel
indkomst
-25,4
-10,3
-7,2
-6,0
-5,1
-12,8
-10,1
-10,9
-10,2
-11,0
Anm.: Opgørelsen tager udgangspunkt i 19.000 berørte af kontanthjælpsydelser med ændret kontanthjælpsydelse
som følge af fremrykket beskæftigelseskrav, svarende til 14.000 fuldtidspersoner. Familiesammensætning er
opgjort efter antal børn og voksne i den berørte kontanthjælpsmodtagers familie. Familieækvivalerede
indkomster. Beregnet på baggrund af oplysninger om modtagere af kontanthjælp i løbet af 2019.
Kilde: Økonomiministeriets beregninger på lovmodellens datagrundlag.
3
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 198: Spm. om konsekvenserne af at udvide beskæftigelseskravet, så borgere, der er blevet folkeregistreret på baggrund af indrejse fra udlandet før 1. januar 2008 omfattes af beskæftigelseskravet, hvorved ca. 14.000 personers forsørgelsesgrundlag vil kunne blive sat ned på niveau med SHO-ydelsen
2743648_0004.png
b. Danmarks fattigdom, herunder børnefattigdom. I det omfang ministeren
ikke vil regne på fattigdommen, jf. de nu opgivne planer om at indføre en
fattigdomsgrænse, bedes ministeren regne på konsekvenser for antallet af
voksne og børn i lavindkomstgruppen.
En fremrykning af indfasningen af beskæftigelseskravet, så alle borgere i kontant-
hjælpssystemet omfattes, skønnes isoleret set at øge antallet af personer i lavind-
komstgruppen med ca. 8.500 personer, hvoraf 2.900 er børn,
jf. tabel 2.
Virkningen på antal personer i lavindkomstgruppen vil falde i takt med, at færre og
færre borgere i kontanthjælpssystemet er indvandret før 1. januar 2008. Ved fuldt
indfasede gældende regler vil en fremrykning af indfasningen af beskæftigelseskra-
vet derfor ikke have nogen betydning for antal personer i lavindkomstgruppen.
Tabel 2
Virkning af at fremrykke beskæftigelseskravet for antal personer i lavindkomstgruppen, 2019
Lavindkomstgruppen
Midlertidigt (2019)
Varigt (2050)
Alle
8.500
0
Heraf
børn
2.900
0
Anm.: Hele befolkningen. Familieækvivalerede indkomster. Lavindkomstgruppen omfatter personer med en
disponibel indkomst under 50 pct. af medianindkomsten. Se anmærkning til tabel 1. Frem mod 2023
skønnes en større andel kontanthjælpsmodtagerne at være omfattet af beskæftigelseskravet, hvilket betyder,
at den fordelingsmæssige effekt i 2023 må forventes at være mindre end den viste.
Kilde: Økonomiministeriets beregninger på lovmodellens datagrundlag.
c. Antallet af personer, der skønnes at komme til at leve for mindre end det
såkaldte grundbudget, som ifølge Ydelseskommissionen ”muliggør et be-
skedent, men sundt liv” (Ydelseskommission –
samlede anbefalinger til et
nyt ydelsessystem, 2021), herunder hvor mange procent af grundbudgettet
(opregnet til 2023-priser), der vil være tale om på tværs af familietyper.
Det er ikke muligt at opgøre antallet af ydelsesmodtagere, som skønnes at have en
disponibel indkomst, som er lavere end udgiften til et relevant grundbudget. Det
skyldes blandt andet, at indholdet af varekurvene, der ligger til grund for grundbud-
getterne, afhænger af en række antagelser om familiernes karakteristika, som der
ikke findes tilgængelige oplysninger om, eksempelvis om familiernes faktiske bo-
ligudgift. Samtidig er der ikke opstillet grundbudgetter for alle familiesammensæt-
ninger, herunder familier med mere end 4 børn eller familier, hvori der indgår per-
soner over pensionsalderen.
Hertil kommer, at sammenhængen mellem udgifterne til et givent grundbudget og
årsniveauet for en faktisk families disponible indkomst generelt skal fortolkes med
forsigtighed. Det skyldes, at faktiske familiers sammensætning og karakteristika
med betydning for den disponible indkomst og udgifterne til grundbudgettet typisk
ændrer sig i løbet af et kalenderår, eksempelvis kan antallet af familiemedlemmer
4
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 198: Spm. om konsekvenserne af at udvide beskæftigelseskravet, så borgere, der er blevet folkeregistreret på baggrund af indrejse fra udlandet før 1. januar 2008 omfattes af beskæftigelseskravet, hvorved ca. 14.000 personers forsørgelsesgrundlag vil kunne blive sat ned på niveau med SHO-ydelsen
2743648_0005.png
variere som følge af, at familiemedlemmerne bliver født, flytter hjemmefra, går fra
hinanden eller flytter sammen.
I tråd med Ydelseskommissionens opgørelser, kan sammenhængen belyses med fa-
milietypeberegninger. Familietypeberegninger er stiliserede eksempler på dispo-
nible indkomster blandt forskellige familiekonstellationer.
Familietypeberegningerne fremgår af tabel 3, hvor den disponible indkomst for
SHO-ydelsesmodtagere sammenlignes med Ydelseskommissionens foreslåede
grundbudget (pl-2023). Enlige med børn på SHO-ydelse har en disponibel ind-
komst omtrent lig grundbudgettet. Enlige uden børn og par oplever at have en di-
sponibel indkomst, der er lavere end grundbudgettet.
Tabel 3
Disponibel indkomst for personer på SHO-ydelse i pct. af Ydelseskommissionens grundbudget,
2023.
0 børn
Enlige
Par
67
69
1 barn
102
89
2 børn
104
86
3 børn
102
80
4 børn
101
76
Anm.: Der er forudsat en månedlig husleje svarende til medianhuslejen for kontanthjælpsmodtagere, afrundet til
nærmeste 500 kr., samt udgifter til el, vand og varme på mellem 881 og 1.504 kroner per måned. Alle børn
antages at være 7-14 år. Børnebidraget forudsættes at svare til normalbidraget, der udgør 1.500 kroner per
barn per måned. Grund-budgetterne svarer til Rockwool Fondens minimumsbudgetter for 2015, fraregnet
udgifter til varige forbrugsgoder, og fremskrevet til 2023-niveau på baggrund af regeringens skøn over for-
brugerprisindekset frem til 2023. Det er forudsat, at enlige er kvinder, og at par består af en mand og en
kvinde. For at sikre sammenlignelighed mellem grundbudgetter og disponible indkomster er udgifter til hus-
leje, el, vand og varme samt daginstitution inkluderet i grundbudgetterne. Tallene er afrundet.
Kilde: Beskæftigelsesministeriet beregninger.
d. Gini-koefficienten, herunder betydning for hver decilgruppes disponible
indkomst i kroner og øre samt procentmæssig ændring.
En fremrykning af indfasningen af beskæftigelseskravet, så alle borgere i kontant-
hjælpssystemet omfattes, skønnes isoleret set at øge indkomstforskellene målt ved
Gini-koefficienten med 0,05 pct.-point i 2019,
jf. tabel 4.
Virkningen på indkomst-
forskellene målt ved Gini-koefficienten vil falde i takt med at færre og færre bor-
gere i kontanthjælpssystemet er indvandret før 1. januar 2008.
Tabel 4
Virkning af at fremrykke beskæftigelseskravet på indkomstfordelingen målt ved Gini-koefficienten,
2019
Ændring
Midlertidigt (2019)
Varigt (2050)
Gini-koefficient,
pct.-point
0,05
0
5
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 198: Spm. om konsekvenserne af at udvide beskæftigelseskravet, så borgere, der er blevet folkeregistreret på baggrund af indrejse fra udlandet før 1. januar 2008 omfattes af beskæftigelseskravet, hvorved ca. 14.000 personers forsørgelsesgrundlag vil kunne blive sat ned på niveau med SHO-ydelsen
2743648_0006.png
Anm.: Hele befolkningen. Familieækvivalerede indkomster. Se anmærkning til tabel 1. Frem mod 2023 skønnes en
større andel kontanthjælpsmodtagerne at være omfattet af beskæftigelseskravet, hvilket betyder, at den
fordelingsmæssige effekt i 2023 må forventes at være mindre end den viste.
Kilde: Økonomiministeriets beregninger på lovmodellens datagrundlag.
En fremrykning af indfasningen af beskæftigelseskravet vil hovedsageligt reducere
den disponible indkomst blandt personer i 1.-4. indkomstdecil i 2019,
jf. tabel 5.
Tabel 5
Virkning af at fremrykke beskæftigelseskrav på disponibel indkomst for de berørte opdelt på
indkomst, 2019
Decil
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Ændring, kr.
-1.200
-900
-200
-100
0
0
0
0
0
0
Pct. af disponibel indkomst
-1,2
-0,5
-0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
Anm.: Hele befolkningen. Familieækvivalerede indkomster. Se anmærkning til tabel 1. Frem mod 2023 skønnes en
større andel kontanthjælpsmodtagerne at være omfattet af beskæftigelseskravet, hvilket betyder, at den
fordelingsmæssige effekt i 2023 må forventes at være mindre end den viste.
Kilde: Økonomiministeriets beregninger på lovmodellens datagrundlag.
e. Virkning på dels arbejdsudbuddet overordnet set, dels reel beskæftigelse af
de berørte
tallene bedes opgjort i antal fuldtidspersoner samt i procentdel
af, hvor mange personer, der vil nedsat i forsørgelsesgrundlag.
Arbejdsudbuddet påvirkes positivt af beskæftigelseskravets fulde indfasning, hvor
det skønnes midlertidigt at øge arbejdsudbuddet med 450 fuldtidspersoner (struktu-
relt niveau),
jf. tabel 6.
Arbejdsudbudseffekten vil falde i takt med, at færre og
færre borgere i kontanthjælpssystemet er indvandret før 1. januar 2008.
Tabel 6
Virkning af at fremrykke beskæftigelseskravet på arbejdsudbuddet, 2019
Ændring
Midlertidigt (2019)
Varigt (2050)
Arbejdsudbud
450
0
Anm.: Der afrundes til nærmeste 50 fuldtidspersoner opgjort i 2019.
Kilde: Beskæftigelsesministeriets beregninger på lovmodellens datagrundlag.
6
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 198: Spm. om konsekvenserne af at udvide beskæftigelseskravet, så borgere, der er blevet folkeregistreret på baggrund af indrejse fra udlandet før 1. januar 2008 omfattes af beskæftigelseskravet, hvorved ca. 14.000 personers forsørgelsesgrundlag vil kunne blive sat ned på niveau med SHO-ydelsen
Det er ikke muligt at opgøre virkningen på reel beskæftigelse for de berørte.
f.
Antallet af personer, hvis rådighedsbeløb vil blive endnu mindre, end hvis
de var lønmodtagere på en såkaldt HK-mindsteløn, og hvor meget mindre
rådighedsbeløbet vil blive på tværs af de familietyper, de berørte befinder
sig i. Ministeren bedes her tage højde for universelle ydelser, som både
overførselsindkomst- og lønmodtagere har ret til, herunder boligstøtte m.v.
Ændringen i disponibel indkomst og det samlede antal af personer, som vil få redu-
ceret den disponible indkomst ved fremrykning af indfasningen af beskæftigelses-
kravet fremgår af tabel 1. De berørte personer forventes typisk at ville få en uæn-
dret eller øget økonomisk gevinst ved at overgå til fuldtidsbeskæftigelse til HK-
mindsteløn.
Der findes aktuelt ikke et analysegrundlag, som gør det muligt på baggrund af regi-
steroplysninger at kvantificere forskellen på den faktiske disponible indkomst for
kontanthjælpsmodtagere med den alternative disponible indkomst ved beskæfti-
gelse til HK-mindsteløn. Det skal i forlængelser heraf bemærkes, at selv hvis der
kunne tilvejebringes en opgørelse af den økonomiske gevinst ved fuldtidsbeskæfti-
gelse til HK-mindsteløn for faktiske kontanthjælpsmodtagere, ville den skulle for-
tolkes med varsomhed, idet mange kontanthjælpsmodtagere ikke modtager samme
ydelse hele året. Derudover ændres deres familiesammensætning løbende, og andre
familiemedlemmers arbejdsmarkedstilknytning og indkomst har stor betydning for
den beregnede forskel.
g. Antallet af personer ift. i dag, der fejlagtigt vil blive vurderet til ikke at
undtages fra beskæftigelseskravet f.eks. som følge af manglende arbejds-
evne, og dermed hvor mange personer, der blive sat ned i ydelse på et
ulovligt grundlag
Der lægges til grund, at kommunerne foretager korrekte vurderinger, både når det
drejer sig om undtagelse og om dokumentation af ophold i riget og beskæftigelses-
historik. Efter gældende regler vil personer, der har en varig og væsentlig nedsæt-
telse af arbejdsevnen, fortsat kunne tildeles førtidspension.
For så vidt angår underspørgsmål
h, i og j,
er det ikke muligt at opgøre forslagets
effekt. Der kan henvises til Ydelseskommissionens rapport, hvor emnerne er nær-
mere belyst.
Afslutningsvis bemærkes, at indfasningen af beskæftigelseskravet blot er et delele-
ment i en samlet reform. Besvarelsen kan derfor ikke ses som en vurdering af de
samlede konsekvenser ved regeringens forslag til et nyt kontanthjælpssystem. Be-
svarelsen vedrører således alene den isolerede effekt af at fremrykke indfasningen
af beskæftigelseskravet.
7
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 198: Spm. om konsekvenserne af at udvide beskæftigelseskravet, så borgere, der er blevet folkeregistreret på baggrund af indrejse fra udlandet før 1. januar 2008 omfattes af beskæftigelseskravet, hvorved ca. 14.000 personers forsørgelsesgrundlag vil kunne blive sat ned på niveau med SHO-ydelsen
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
8