Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
2704743_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Torsten Gejl
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2023 - 2765
11. maj 2023
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 13. april stillet følgende spørgsmål nr. 188
(alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Torsten Gejl
(ALT).
Spørgsmål nr. 188:
”Beskæftigelsesministerens
svar på FIU alm. del spørgsmål nr. 144, folketingsåret
2022-23 (2. samling), indeholdt ikke de ønskede oplysninger. Ministeren bedes så-
ledes svare på følgende omformulerede spørgsmål: Vil ministeren redegøre for den
årlige ekstraomkostning ved at ændre alle lønkompenserende ydelser, herunder fol-
kepension, kontanthjælp, SU, førtidspension, dagpenge og efterløn, til et skattefrit
beløb på 9.000 kr. pr. måned alt andet lige? Det bedes i svaret lægges til grund, at
andre supplerende ydelser som f.eks. boligsikring o. lign. ikke påvirkes, og at dy-
namiske effekter som følge af ændret adfærd fra ydelsesmodtagerne ikke medreg-
nes. Det ønskes således oplyst, hvor stor forskellen vil være ved indførslen af et
skattefrit beløb på kr. 9.000 til de nævnte målgrupper i forhold til de nuværende
udgifter til de respektive ydelser, som det skattefri beløb erstatter.”
Svar:
Der er i indeværende svar taget udgangspunkt i følgende overførselsindkomster:
dagpenge, kontanthjælp, uddannelseshjælp, selvforsørgelses- og hjemrejseydelse
mv., sygedagpenge, ressourceforløbsydelse under jobafklaringsforløb, forrevalide-
ring- og revalideringsydelse, ressourceforløbsydelse under ressourceforløb, ledig-
hedsydelse, førtidspension, efterløn, seniorpension, tidlig pension, folkepension og
SU.
De månedlige satser for de respektive ydelser er angivet som gennemsnit beregnet
på tværs af de forskellige niveauer inden for hver ydelse på baggrund af offentlige
udgifter til ydelser og skøn for udgifter (finanslovsbevilling) for folkepension og
SU.
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 188: Spm. om at redegøre for den årlige ekstraomkostning ved at ændre alle lønkompenserende ydelser, herunder folkepension, kontanthjælp, SU, førtidspension, dagpenge og efterløn, til et skattefrit beløb på 9.000 kr. pr. måned
2704743_0002.png
Skatteberegningerne tager udgangspunkt i standardantagelser om bundfradrag og
gennemsnitlig indkomstskat, da det sammensatte skattegrundlag ikke kan beregnes
alene ud fra satserne. Satser efter skat er således beregnet med udgangspunkt i et
årligt bundfradrag på 48.000 kr. og en gennemsnitlig indkomstskat på 37,74 pct.
for indkomst fra forsørgelsesydelsen, der overstiger bundfradraget.
Det fremgår af tabel 1, at den årlige meromkostning ved indførsel af et skattefrit
beløb på 9.000 kr. til de nævnte målgrupper i forhold til de nuværende udgifter til
de respektive ydelser efter skat vil være godt 7,8 mia. kr. alt andet lige. Det bemær-
kes, at der er set bort fra adfærdsmæssige konsekvenser af ydelsesændringen, som
ligeledes vil skulle finansieres, såfremt man ønsker at lave en sådan omlægning.
Derudover er der i skønnet ikke taget stilling til betingelser for udbetaling, samspil
med øvrige indtægter og formue, rådighed, adgang til andre indkomstafhængige
ydelser og tilskud, fx boligstøtte, varmehjælp. Det bemærkes desuden, at forslaget
medfører en afskaffelse af målretning af offentlige ydelser efter borgernes behov.
Omlægningen af ydelsessatserne vurderes desuden at være så væsentlig en ændring
af ydelsessystemet, at det kan være vanskeligt at anvende eksisterende regneprin-
cipper til at skønne over de forventede adfærdsmæssige konsekvenser. Beregnin-
gerne har karakter af et opstillet regneeksempel, og vil derfor afvige fra en økono-
misk konsekvensberegning.
Tabel 1
Årlige meromkostninger ved indførsel af skattefrit beløb på 9.000 kr. pr.
måned ift. nuværende ydelsesniveauer, opgjort 2022
Antal
ydelsesmodtagere
A-dagpenge
Kontanthjælp
Uddannelseshjælp
Selvforsørgelses- og
hjemrejseydelse mv.
Sygedagpenge
Jobafklaringsforløb
Forrevalidering
Revalidering
Ressourceforløb
Ledighedsydelse
Førtidspension
Efterløn
Seniorpension
Tidlig pension
Folkepension
SU
I alt
62.026
49.679
29.042
13.681
90.895
22.664
129
1.812
20.249
13.458
231.746
47.073
19.382
7.208
1.060.000
314.896
Gennemsnitlig
månedlig sats
før skat, kr.
17.252
12.023
8.376
8.214
14.705
12.534
9.146
17.469
13.253
15.982
16.886
13.714
16.302
12.200
11.210
5.765
Gennemsnitlig
månedlig sats
efter skat, kr.
12.251
8.996
6.724
6.624
10.665
9.314
7.204
12.386
9.761
11.460
12.023
10.048
11.660
9.106
8.489
5.099
Årlige meromkost-
ninger, mio. kr.
-2.419,9
2,7
793,0
390,1
-1.816,1
-85,3
2,8
-73,6
-184,9
-397,3
-8.406,7
-592,2
-618,6
-9,1
6.496,3
14.742,0
7.823
2
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 188: Spm. om at redegøre for den årlige ekstraomkostning ved at ændre alle lønkompenserende ydelser, herunder folkepension, kontanthjælp, SU, førtidspension, dagpenge og efterløn, til et skattefrit beløb på 9.000 kr. pr. måned
Anm.: Antal ydelsesmodtagere er opgjort i fuldtidspersoner.
Kilde: Jobindsats, Forslag til finanslov for 2023 og egne beregninger.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
3