Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
2694812_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Bjarne Laustsen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 22/08745
23. maj 2022
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 22. april 2022 stillet følgende spørgsmål nr.
298 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Bjarne
Laustsen (S).
Spørgsmål nr. 296:
”Vil ministeren kommentere henvendelse af 14. april 2022 fra ase om problemer
med opgørelsesperioden for skattefri præmie ved udskydelse af efterløn, dagpen-
gesats og efterlønssats, jf. BEU alm. del - bilag 221?”
Svar:
Indledningsvis vil jeg gerne nævne, at regeringens fokus har været at hjælpe de
personer og arbejdspladser, som blev udfordret på deres forsørgelsesgrundlag på
grund af covid-19. Under pandemien har regeringen derfor også sammen med
både Folketingets øvrige partier og arbejdsmarkedets parter gennemført en lang
række tiltag, der netop har haft til formål at holde hånden under det danske ar-
bejdsmarked.
Vi kan heldigvis konstatere, at dansk økonomi kom stærkt ud af coronakrisen og
2021 bød på højkonjunktur med vækst i BNP på hele 4,1 pct. for hele året. Det er
den højeste BNP-vækst siden 1994.
Lønmodtagerbeskæftigelsen satte rekord for flest antal beskæftigede nogensinde i
Danmark allerede i maj 2021. En rekord, der er blevet overgået i samtlige af de
følgende måneder helt frem til og med seneste opgørelse i februar 2022. Antallet
af ledige er generelt faldet siden februar 2021 og lå i marts 2022 blot 0,1 pct.-po-
int over den laveste ledighedsprocent registreret i tiden før finanskrisen.
Samtidig var der høj efterspørgsel efter arbejdskraft og antallet af ledige stillinger
lå markant over niveauet for 2015-2019 igennem hele 2021 og i starten af 2022,
jf. Økonomisk redegørelse maj 2022.
Under coronakrisen akkumulerede hushold-
ningerne dertil en stødpude på omtrent 100 mia. kr. – ud over deres sædvanlige
opsparing – som følge af begrænsede forbrugsmuligheder og udbetalingen af de
indfrosne feriemidler. Siden 2. kvartal 2021 har indkomst og forbrug fulgtes ad i
samme forhold som i årene umiddelbart før coronapandemien.
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 178: Spm. om kommentar til henvendelsen af 22. marts 2023 fra Niels Thorborg og Karin Gaardsted, vedrørende manglende efterlønspræmie
Der er særdeles positivt, at Danmark er kommet så godt igennem coronakrisen –
både sundmæssigt og økonomisk. Det gælder også, når vi sammenligner os selv
med andre lande,
jf. bl.a. kapitel 2 i Økonomisk Redegørelse, december 2021.
Jeg kan i forhold til den specifikke henvendelse fra ASE vedrørende beregnings-
perioden for dagpenge- og efterlønssatsen oplyse, at den blev forlænget ved lov i
maj 2021 fra 24 måneder til 36 måneder, hvis der i beregningsperioden forekom-
mer indkomst fra selvstændig virksomhed for indkomståret 2020, eller hvis virk-
somheden kommer ud med et underskud for indkomståret 2020.
Ændringen af beregningsperioden betyder, at modtagere af dagpenge og efterløn
får beregnet deres sats som gennemsnittet af de bedste 12 måneders indkomst
blandt de seneste 36 måneder.
Det betyder, at den selvstændige erhvervsdrivende kan se bort fra en evt. indtægt
fra selvstændig virksomhed i 2020 ved beregningen af dagpenge- og efterlønssat-
sen. Baggrunden for at udvide beregningsperioden fra 24 til 36 måneder var, at
der som følge af covid-19 har været mange krav om virksomhedsnedlukninger,
der oftest var påbudt af myndighederne og berørte store dele af erhvervslivet i
2020.
Jeg kan i forhold til den skattefri præmie oplyse, at den skattefri præmie ikke er
en forsørgelsesydelse, men et incitament til at udskyde overgangen til efterløn el-
ler helt at undlade at gå på efterløn. Den skattefri præmie blev indført som led i
fleksibel efterløn i 1999, der udmøntede den del af aftalen om finansloven for
1999, som vedrørte et nyt tilbagetrækningssystem.
Den skattefri præmie har grundlæggende til formål at bidrage til, at det blev mere
attraktivt at blive længere på arbejdsmarkedet. Opgørelse af skattefri præmie sker
på grundlag af overskud i virksomheden de sidste 3 år før folkepensionsalderen.
For selvstændigt erhvervsdrivende er det dermed ikke afgørende, hvor mange ti-
mer, der er arbejdet i optjeningsperioden for skattefri præmie. For selvstændigt
erhvervsdrivende er der ikke en garanti for at optjene fuld skattefri præmie, uan-
set hvor mange timer den selvstændigt erhvervsdrivende arbejder i virksomheden.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
2