Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
2694531_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
21. april 2023
J.nr. 23/03968
2023-2810
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 24. marts 2023 stillet følgende spørgsmål nr.
178 (alm. del), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 178:
”Vil
ministeren kommentere henvendelsen af 22. marts 2023 fra Niels Thorborg og
Karin Gaardsted, vedrørende manglende efterlønspræmie, jf. BEU alm. del
bilag
100? Der henvises i henvendelsen til et brev fra Ase til Beskæftigelsesministeren,
jf. Beskæftigelsesudvalget, alm. del
bilag 256, folketingsåret 2020-21, og spørgs-
mål til og svar fra Beskæftigelsesministeren, jf. Beskæftigelsesudvalget, alm. del
svar på spørgsmål 296, folketingsåret 2021-22.”
Svar:
Under perioden med covid-19 havde den daværende regering fokus på at hjælpe de
personer og arbejdspladser, som blev udfordret på deres forsørgelsesgrundlag på
grund af covid-19. Derfor gennemførte den daværende regering sammen med både
Folketingets øvrige partier og arbejdsmarkedets parter en lang række tiltag, der
netop havde til formål at holde hånden under det danske arbejdsmarked og dermed
folks forsørgelsesgrundlag.
Et af de tiltag var bl.a. at sikre et retvisende billede af indtægt fra selvstændig virk-
somhed i forbindelse med beregning af dagpenge- og efterlønssatsen. Derfor var
der enighed om at giver selvstændige erhvervsdrivende mulighed for at vælge at få
beregnet en dagpenge- eller efterlønssats, hvor regnskabsåret for 2020 ikke indgik.
Det indebar, at satsberegningsperioden for selvstændige erhvervsdrivende fortsat
var de 12 bedste måneder inden for de seneste 24 måneder, men med mulighed for
at vælge at se bort fra årsopgørelsen for 2020. Det betød, at modtagere af dagpenge
og efterløn kunne få beregnet deres sats som gennemsnittet af de bedste 12 måne-
ders indkomst blandt de seneste 36 måneder.
Baggrunden for at udvide beregningsperioden fra 24 til 36 måneder var, at
der som følge af covid-19 havde været mange krav om virksomhedsnedlukninger,
der oftest var påbudt af myndighederne og berørte store dele af erhvervslivet i
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 178: Spm. om kommentar til henvendelsen af 22. marts 2023 fra Niels Thorborg og Karin Gaardsted, vedrørende manglende efterlønspræmie
2020.
Som den tidligere beskæftigelsesminister har gjort opmærksom på i sin besvarelse
af alm. del spm. 296 (folketingsåret 2021-22) er den skattefri præmie ikke en for-
sørgelsesydelse, men et incitament til at udskyde overgangen til efterløn eller helt
at undlade at gå på efterløn. Den skattefri præmie har således grundlæggende til
formål at bidrage til, at det er attraktivt at blive længere på arbejdsmarkedet.
For selvstændigt erhvervsdrivende opgøres den skattefri præmie på grundlag af
overskud i virksomheden de sidste 3 år før folkepensionsalderen. For selvstændigt
erhvervsdrivende er det dermed ikke, som det er for lønmodtagere, afgørende, hvor
mange timer, der er arbejdet i optjeningsperioden for skattefri præmie. For selv-
stændigt erhvervsdrivende er der ikke en garanti for at optjene fuld skattefri præ-
mie, uanset hvor mange timer den selvstændigt erhvervsdrivende arbejder i virk-
somheden.
Jeg har derfor ikke planer om at ændre på reglerne for opgørelse af den skattefri ef-
terlønspræmie.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
2