Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
21. april 2023
J.nr. 23/03968
–
2023-2810
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 24. marts 2023 stillet følgende spørgsmål nr.
178 (alm. del), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 178:
”Vil
ministeren kommentere henvendelsen af 22. marts 2023 fra Niels Thorborg og
Karin Gaardsted, vedrørende manglende efterlønspræmie, jf. BEU alm. del
–
bilag
100? Der henvises i henvendelsen til et brev fra Ase til Beskæftigelsesministeren,
jf. Beskæftigelsesudvalget, alm. del
–
bilag 256, folketingsåret 2020-21, og spørgs-
mål til og svar fra Beskæftigelsesministeren, jf. Beskæftigelsesudvalget, alm. del
–
svar på spørgsmål 296, folketingsåret 2021-22.”
Svar:
Under perioden med covid-19 havde den daværende regering fokus på at hjælpe de
personer og arbejdspladser, som blev udfordret på deres forsørgelsesgrundlag på
grund af covid-19. Derfor gennemførte den daværende regering sammen med både
Folketingets øvrige partier og arbejdsmarkedets parter en lang række tiltag, der
netop havde til formål at holde hånden under det danske arbejdsmarked og dermed
folks forsørgelsesgrundlag.
Et af de tiltag var bl.a. at sikre et retvisende billede af indtægt fra selvstændig virk-
somhed i forbindelse med beregning af dagpenge- og efterlønssatsen. Derfor var
der enighed om at giver selvstændige erhvervsdrivende mulighed for at vælge at få
beregnet en dagpenge- eller efterlønssats, hvor regnskabsåret for 2020 ikke indgik.
Det indebar, at satsberegningsperioden for selvstændige erhvervsdrivende fortsat
var de 12 bedste måneder inden for de seneste 24 måneder, men med mulighed for
at vælge at se bort fra årsopgørelsen for 2020. Det betød, at modtagere af dagpenge
og efterløn kunne få beregnet deres sats som gennemsnittet af de bedste 12 måne-
ders indkomst blandt de seneste 36 måneder.
Baggrunden for at udvide beregningsperioden fra 24 til 36 måneder var, at
der som følge af covid-19 havde været mange krav om virksomhedsnedlukninger,
der oftest var påbudt af myndighederne og berørte store dele af erhvervslivet i