Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
2728131_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Nick Zimmermann (DF)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2023 - 2295
23. juni 2023
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 6. marts 2023 stillet følgende spørgsmål nr.
166 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Nick
Zimmermann (DF).
Spørgsmål nr. 166:
”Vil ministeren - i forlængelse af BEU alm. del samrådsspørgsmål A - oplyse, hvil-
ken ydelse/arbejdsmarkedsstatus de personer, der ikke længere kan opnå seniorpen-
sion i årene 4-6 år før folkepensionsalderen, forventes at fordele sig på ved en iso-
leret afkortning af perioden for seniorpension fra 6 til 3 år? Der ønskes en opdeling
på følgende kategorier opgjort i fuldtidspersoner:
Fuldtidsbeskæftigelse
Deltidsbeskæftigelse
Arbejdsløshedsdagpenge
Fleksjob
Ledighedsydelse
Ressourceforløb og jobafklaringsforløb
Sygedagpenge
Kontanthjælp
Førtidspension
Selvforsørget
Etc.”
Svar:
Seniorpension er en tilbagetrækningsordning, som giver mulighed for, at den en-
kelte kan trække sig tilbage fra arbejdsmarkedet op til 6 år før folkepensionsalde-
ren. Seniorpension blev indført pr. 1. januar 2020 med
Aftale om ret til seniorpen-
sion for nedslidte.
For at få tilkendt seniorpension er det en forudsætning, at perso-
nen har en langvarig tilknytning til arbejdsmarkedet (20-25 år) samt en varigt ned-
sat arbejdsevne på højest 15 timer om ugen inden for seneste erhverv. Arbejdsev-
nen bliver således vurderet i forhold til seneste job, hvilket betyder, at det ikke skal
undersøges, om den enkelte vil kunne klare en anden type job, fx inden for en an-
den branche.
Regeringen har med regeringsgrundlaget fremlagt et ambitiøst og ansvarligt re-
formudspil. Vi ønsker at samle de to tilbagetrækningsordninger til én og skabe ro
om danskernes mulighed for tilbagetrækning. For regeringen er det afgørende mål
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om hvilken indsats de personer, der ikke længere kan få seniorpension, antages at modtage i jobcentret, herunder aktive tilbud, samtaler etc. samt hvad de forventede udgifter til disse forløb er skønnet til
2728131_0002.png
at øge beskæftigelsen og sikre gode muligheder for at trække sig tilbage før folke-
pensionsalderen. Med den foreslåede model vil perioden i seniorpensionsordningen
forkortes fra 6 år til 3 år før folkepensionsalderen. Regeringen har samtidig tilken-
degivet, at vi ønsker at indlede drøftelser med både Folketingets partier og arbejds-
markedets parter om tilbagetrækningsområdet. Jeg tror på, at vi sammen kan finde
bredt forankrede løsninger, der skaber ro og tryghed om en værdig tilbagetrækning.
Det er med betydelig usikkerhed skønnet, at en afkortning af den nugældende seni-
orpensionsordning (dvs. med nuværende arbejdsevnekrav på 15 timer per uge) til 3
år før folkepensionsalderen i 2030 vil medføre en reduktion af antallet af personer
på seniorpension 4-6 år før folkepensionsalderen på ca. 10.000 fuldtidspersoner.
Det bemærkes, at det skønnes, at afkortningen ligeledes vil medføre færre personer
på ordningen 1-3 år før folkepensionsalderen, bl.a. som følge af, at en betydelig an-
del vil overgå til førtidspension 4-6 år før folkepensionsalderen og forblive der. Af-
kortningen skønnes således at medføre en samlet reduktion af antallet af personer
på seniorpension på ca. 17.400 fuldtidspersoner i 2030.
I nedenstående tabel fremgår den skønnede forsørgelse for personer, der ikke læn-
gere er på seniorpension 4-6 år før folkepensionsalderen. Der er i skønnet ikke
skelnet mellem fuldtids- og deltidsbeskæftigede, da der ikke er datamæssigt grund-
lag herfor. I stedet er der regnet med en gennemsnitlig arbejdstid for de beskæfti-
gede på ca. 27,5 timer pr. uge. Timetallet skal ses i lyset af, at det for nogle af de
beskæftigede vil afspejle deres arbejdsevne i seneste job, som ligger til grund for
tilkendelsen af seniorpension, mens det for andre vil være udtryk for beskæftigelse
med et højere timetal i job, hvor deres arbejdsevne er højere end i deres seneste
job. Den gennemsnitlige arbejdstid svarer til den observerede arbejdstid blandt per-
soner, der 3 måneder inden overgang til seniorpension var ordinært beskæftigede,
jf.
Opdateret fremskrivning af tilbagetrækning før folkepensionsalderen (2023),
som kan findes på www.fm.dk.
Tabel 1
Skøn over forsørgelsesgrundlaget i 2030 4-6 år før folkepensionsalderen
for personer, der skønnes at blive berørt af en afkortning af seniorpensi-
onsordningen til 3 år.
Beskæftigelse
Ledighedsydelse
Fleksjob
Sygedagpenge
Jobafklaring
Dagpenge
Kontanthjælp
Selvforsørgelse
Førtidspension
I alt
1.250
425
2.400
1.125
375
400
350
1.175
2.575
10.050
2
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om hvilken indsats de personer, der ikke længere kan få seniorpension, antages at modtage i jobcentret, herunder aktive tilbud, samtaler etc. samt hvad de forventede udgifter til disse forløb er skønnet til
Anm.: Der er afrundet til nærmeste 25.Skøn beror på gældende regler, dvs. med arbejdsevne på maksimalt 15 timer.
per uge.
Kilde: Egne beregninger.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
3