Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
2728114_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Nick Zimmermann (DF)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2023 - 2295
23. juni 2023
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 6. marts 2023 stillet følgende spørgsmål nr.
167 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Nick
Zimmermann (DF).
Spørgsmål nr. 167:
”Vil
ministeren - i forlængelse af BEU alm. del -samrådsspørgsmål A - oplyse,
hvor mange personer, der vil blive berørt af en afkortning af perioden med mulig-
hed for seniorpension fra 6 til 3 år, samt hvor stor den gennemsnitlige tilbagevæ-
rende arbejdsevne blandt disse personer skønnes at være?”
Svar:
Seniorpension er en tilbagetrækningsordning, som giver mulighed for, at den en-
kelte kan trække sig tilbage fra arbejdsmarkedet op til 6 år før folkepensionsalde-
ren. Seniorpension blev indført pr. 1. januar 2020 med
Aftale om ret til seniorpen-
sion for nedslidte.
For at få tilkendt seniorpension er det en forudsætning, at perso-
nen har en langvarig tilknytning til arbejdsmarkedet (20-25 år) samt en varigt ned-
sat arbejdsevne på højest 15 timer om ugen inden for seneste erhverv. Arbejdsev-
nen bliver således vurderet i forhold til seneste job, hvilket betyder, at det ikke skal
undersøges, om den enkelte vil kunne klare en anden type job, fx inden for en an-
den branche.
Regeringen har med regeringsgrundlaget fremlagt et ambitiøst og ansvarligt re-
formudspil. Vi ønsker at samle de to tilbagetrækningsordninger til én og skabe ro
om danskernes mulighed for tilbagetrækning. For regeringen er det afgørende mål
at øge beskæftigelsen og sikre gode muligheder for at trække sig tilbage før folke-
pensionsalderen. Med den foreslåede model vil perioden i seniorpensionsordningen
forkortes fra 6 år til 3 år før folkepensionsalderen. Regeringen har samtidig tilken-
degivet, at vi ønsker at indlede drøftelser med både Folketingets partier og arbejds-
markedets parter om tilbagetrækningsområdet. Jeg tror på, at vi sammen kan finde
bredt forankrede løsninger, der skaber ro og tryghed om en værdig tilbagetrækning.
Det er med betydelig usikkerhed skønnet, at en afkortning af den nugældende seni-
orpensionsordning til 3 år før folkepensionsalderen i 2030 vil medføre en reduktion
af antallet af personer på seniorpension 4-6 år før folkepensionsalderen på ca.
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 167: Spm. om hvor mange personer, der vil blive berørt af en afkortning af perioden med mulighed for seniorpension fra 6 til 3 år, samt hvor stor den gennemsnitlige tilbageværende arbejdsevne blandt disse personer skønnes at være
2728114_0002.png
10.000 fuldtidspersoner
1
. Det bemærkes, at det skønnes, at afkortningen ligeledes
vil medføre færre personer på ordningen 1-3 år før folkepensionsalderen, bl.a. som
følge af, at en betydelig andel vil overgå til førtidspension 4-6 år før folkepensions-
alderen og forblive der. Afkortningen skønnes således at medføre en samlet reduk-
tion af antallet af personer på seniorpension på ca. 17.400 fuldtidspersoner.
Der findes ikke en central registrering af arbejdsevnen blandt de personer, der til-
kendes seniorpension. Det vides derfor ikke, hvordan den gennemsnitlige tilbage-
værende arbejdsevne, blandt personer, der bliver berørt af en afkortning til 3 år er
fordelt. Personer, der får tilkendt seniorpension, vurderes at have en arbejdsevne i
forhold til deres seneste job på 15 timer eller derunder, når de får tilkendt pensio-
nen.
Blandt dem, der ikke kan overgå til seniorpension som følge af en afkortning til en
3-årig ordning, vil en betydelig andel formentlig som nævnt overgå til en anden
forsørgelsesydelse. Men det må også forventes, at en andel vil finde beskæftigelse.
For nogle af disse vil deres beskæftigelse afspejle deres arbejdsevne i seneste job,
mens andre vil finde beskæftigelse med et højere timetal i job, hvor deres arbejds-
evne er højere end i deres seneste job. Hertil kommer, at personer, der overgår fra
fleksjob til seniorpension, i overvejende grad skønnes at fortsætte i fleksjob.
Det er på den baggrund skønnet, at en afkortning af den eksisterende seniorpensi-
onsordning vil øge arbejdsudbuddet med ca. 1.700 fuldtidspersoner. Det svarer til,
at der blandt hele gruppen af berørte af afkortningen i gennemsnit arbejdes ca. 3,5
timer om ugen. Dette kan dog ikke sidestilles med et skøn over arbejdsevnen, da
personer med en positiv arbejdsevne ikke nødvendigvis er i beskæftigelse.
Afslutningsvis er det vigtigt for mig at understrege, at borgere, der er for syge til at
arbejde, selvfølgelig ikke skal arbejde, og at vi også i fremtiden holder hånden un-
der de mennesker, der ikke kan forsørge sig selv. Regeringen er optaget af at give
mennesker, der har haft et langt og fysisk hårdt arbejdsliv, en værdig tilbagetræk-
ning.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
1
Der er i beregningen for hele perioden taget udgangspunkt i nugældende regler
ift. arbejdsevnekravet på maksimalt 15 timer pr. uge.
2