Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
2657936_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
7. februar 2023
Svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 16 (Alm. del) af
16. januar 2023 stillet efter ønske fra Victoria Velasquez (EL) og
Pelle Dragsted (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvordan provenuet af en afskaffelse af store bededag
beregnes, herunder om provenuet bygger på en forventning om, at de yderligere
timer, der leveres i arbejdsudbud, aflønnes, dvs. at det samlede
beskatningsgrundlag fra lønindkomster forøges.
Svar
Som det fremgår af
Faktaark om Finansministeriets vurdering af effekten ved at afskaffe en
helligdag,
er virkningen på de offentlige finanser regnet på baggrund af, et skøn for
virkningen på det effektive arbejdsudbud opgjort i fuldtidspersoner. Virkningen
på den strukturelle saldo skønnes at være med i omegnen af 3 mia. kr. (2023-
nivau).
Forbedring af de offentlige finanser ved en afskaffelse af en helligdag afspejler et
øget skatteprovenu samt uændrede offentlige udgifter. Skatteprovenuet øges, idet
der er lagt op til at indføre et løntillæg for lønmodtagere, der får fast månedsløn,
svarende til værdien af en almindelig arbejdsdag
konkret et tillæg på 0,45 pct. af
årslønnen. For timelønnedes vil årslønnen helt automatisk følge med, når arbejds-
tiden øges. Virkningen på de offentlige finanser afspejler således et stigende
skatte- og afgiftsprovenu
både direkte (fx personskatter) og indirekte fra højere
lønindkomster (fx moms og punktafgifter) og afledt som følge af øget produktion
i økonomien (fx selskabsskatter).
Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslag
L13 Forslag til lov om konsekvenser
ved afskaffelsen af store bededag som helligdag
vil der være enkelte undtagelser til forud-
sætningen om uændrede offentlige udgifter. For det første udbetales sygedag-
penge ikke på søgnehelligdage. Afskaffelsen af store bededag vil derfor medføre,
at der udbetales sygedagpenge for en dag mere om året. Det vurderes at forslaget
vil medføre merudgifter til sygedagpenge på ca. 60 mio. kr. (2023-niveau).
For det andet vil ændringen af en helligdag til en hverdag vil medføre et øget pas-
ningsbehov i de kommunale pasningstilbud (hovedsagligt SFO) og dagtilbud. En
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om, hvordan provenuet af en afskaffelse af store bededag beregnes, herunder om provenuet bygger på en forventning om, at de yderligere timer, der leveres i arbejdsudbud, aflønnes, dvs. at det samlede beskatningsgrundlag fra lønindkomster forøges, til finansministeren
Side 2 af 2
ekstra åbningsdag i SFO og dagtilbud skønnes med betydelig usikkerhed at med-
føre kommunale merudgifter på ca. 140 mio. kr. årligt
Derudover vil det fremsatte lovforslag mekanisk medføre en forhøjelse af satsre-
guleringen i 2026 og dermed reguleringen af indkomstoverførslerne. Dette reduce-
rer provenuet med 0,7 mia. kr. Regeringen ønsker at neutralisere denne virkning
på reguleringen af indkomstoverførslerne fra de beskæftigedes stigende arbejdstid,
og vil efter drøftelse med de relevante forligskredse stille forslag om dette.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister