Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
2685144_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Bjarne Laustsen
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
30. marts 2023
J.nr. 2023
2598
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 2. marts 2023 stillet følgende spørgsmål nr.
159 (alm. del), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 159:
”Kan
ministeren redegøre for, hvilke andre årsager end alder, der ligger til grund
for, at ukrainere, der har fået opholdstilladelse efter særloven, ikke er blevet erklæ-
ret jobparate og kan ministeren oplyse tal, der belyser årsagerne hertil?”
Svar:
Beskæftigelsesministeriet har indhentet et svarbidrag fra Udlændinge- og Integrati-
onsministeriet.
”Udlændinge-
og Integrationsministeriet er ikke i besiddelse af data, der kan belyse
årsagerne til, om udlændinge bliver vurderet jobparate eller aktivitetsparate. Lige-
ledes er Udlændinge- og Integrationsministeriet ikke i besiddelse af data, der kan
belyse, hvor mange personer, der har fået suspenderet fristerne for deres indsats, og
derfor endnu ikke er vurderet som jobparat eller aktivitetsparat.
Det bemærkes hertil, at nytilkomne flygtninge og familiesammenførte er omfattet
af integrationsloven og skal tilbydes et selvforsørgelses- og hjemrejseprogram eller
et introduktionsprogram af kommunen, hvis de er fyldt 18 år.
For modtagere af selvforsørgelse- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse (SHO-
ydelse) omfatter programmet både danskuddannelse og beskæftigelsesrettede til-
bud.
Udlændinge, som er omfattet af lov om midlertidig opholdstilladelse til personer,
der er fordrevet fra Ukraine (særloven), er omfattet af integrationslovens regler om
program, ligesom de har ret til SHO-ydelse, hvis de opfylder betingelserne herfor.
Det er en betingelse for modtagelse af SHO-ydelse, at den ledige udnytter sine ar-
bejdsmuligheder.
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 159: Spm. om hvilke andre årsager end alder, der ligger til grund for, at ukrainere, der har fået opholdstilladelse efter særloven, ikke er blevet erklæret jobparate og kan ministeren oplyse tal, der belyser årsagerne hertil
Alle SHO-ydelsesmodtagere, der er omfattet af programmet, skal som udgangs-
punkt anses for jobparate de første tre måneder, efter integrationsansvaret for den
pågældende er overgået til kommunen. Det gælder, medmindre det er åbenbart at
udlændingen ikke er i stand til at deltage i et virksomhedsrettet tilbud i form af
virksomhedspraktik eller løntilskud. Efter de tre måneder skal kommunen visitere
den pågældende som jobparat eller aktivitetsparat.
Det bemærkes, at der i forbindelse med vedtagelsen af særloven er indsat en su-
spension i integrationsloven af kommunens tidsfrister for at igangsætte tilbud efter
integrationsloven. Suspensionsperioden er indsat for at sikre kommunerne fleksibi-
litet i integrationsindsatsen i forbindelse med den store tilstrømning af fordrevne
fra Ukraine. Suspensionsperioden indebærer, at kommunerne kan vente op til seks
måneder, fra ansvaret for integrationsindsatsen er overgået til kommunen, med at
sætte programmet i gang, herunder vente med at visitere den enkelte som jobparat
eller aktivitetsparat. Suspensionsadgangen gælder både de fordrevne fra Ukraine og
andre nytilkomne udlændinge omfattet af integrationsloven.”
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
2