Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
2671112_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Karsten Hønge
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 23/01881
06.03.2023
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 8. februar 2023 stillet følgende spørgsmål nr.
135 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten
Hønge (SF).
Spørgsmål nr. 135:
”Vil
ministeren med udgangspunkt i metoden anvendt i ministerens svar på BEU
alm. del
spørgsmål 127 (folketingsåret 2021-22) redegøre for arbejdsmarkedssta-
tus hhv. ugen før, 6 måneder før og 2 år før tilkendelsesdatoen for seniorpension
samt redegøre for arbejdsmarkedsstatus hhv. ugen før, 6 måneder før og 2 år før
overgangen til tidlig pension.”
Svar:
Seniorpension er en tilbagetrækningsordning, som giver mulighed for, at den en-
kelte kan trække sig tilbage fra arbejdsmarkedet op til 6 år før folkepensionsalde-
ren. Seniorpension blev indført 1. januar 2020 med
Aftale om ret til seniorpension
for nedslidte.
For at få tilkendt seniorpension er det en forudsætning, at personen
har en langvarig tilknytning til arbejdsmarkedet (20-25 år) samt en varigt nedsat ar-
bejdsevne på højest 15 timer om ugen inden for seneste erhverv. Arbejdsevnen bli-
ver således vurderet i forhold til seneste job, hvilket betyder, at det ikke skal under-
søges, om den enkelte vil kunne klare en anden type job, fx inden for en anden
branche.
I perioden 1. kvartal 2020 til 3. kvartal 2022 har der i alt været 23.676 tilkendelser
af seniorpension. Tabel 1 nedenfor viser arbejdsmarkedsstatus i ugen før, seks må-
neder før og to år før tilkendelsen af seniorpension. Når en person tilkendes senior-
pension, overgår vedkommende typisk umiddelbart derefter til ydelsen.
Tabel 1 viser, at andelen der modtager sygedagpenge eller er i jobafklaringsforløb,
stiger jo tættere på tilkendelsen til seniorpension, man kommer (fra 17 pct. to år før
tilkendelsen til 53 pct. ugen før). Omvendt falder andelen, der er i beskæftigelse
(fra 41 pct. til 4 pct.).
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 135: Spm. om at redegøre for arbejdsmarkedsstatus hhv. ugen før, 6 måneder før og 2 år før tilkendelsesdatoen for seniorpension samt redegøre for arbejdsmarkedsstatus hhv. ugen før, 6 måneder før og 2 år før overgangen til tidlig pension
2671112_0002.png
Det skal bemærkes, at visse personer, der modtager offentlig forsørgelse, har side-
løbende deltidsbeskæftigelse samt at arbejdsmarkedsstatus ugen inden tilkendelse
af seniorpension ikke kan sidestilles med arbejdsmarkedsstatus i fraværet af senior-
pension. Således er bl.a. sygedagpenge en midlertidig overførsel, hvoraf nogle for-
venteligt ville overgå til bl.a. beskæftigelse eller fleksjob efter endt forløb.
Tabel 1
Arbejdsmarkedsstatus ugen før, seks måneder før og to år før tilkendt seniorpension i perioden 1. kvar-
tal 2020
3. kvartal 2022
Forsørgelse
Beskæftigelse
Dagpenge
Kontanthjælpsydelser
Efterløn og fleksydelse
Ledighedsydelse
Fleksjob
Sygedagpenge
Jobafklaring
Ressourceforløb
Selvforsørgelse
Andet
Total
Antal tilkendelser
En uge før
4
3
5
1
10
12
44
9
1
7
4
100
23.676
Seks måneder før
12
6
5
1
7
16
38
7
1
7
0
100
23.676
To år før
41
6
4
0
4
18
14
3
0
8
1
100
23.676
Anm.: Opgørelsen for seniorpension tager udgangspunkt i den dato, hvor seniorpensionsenheden har tilkendt senior-
pension, mens opgørelsen for tidlig pension (tabel 2) tager udgangspunkt i den dato, som den første udbetaling
vedrører. Arbejdsmarkedsstatus seks måneder før tilkendt seniorpension er opgjort i den 26. uge før tilkendel-
sen, mens arbejdsmarkedsstatus to år før tilkendt seniorpension er opgjort i den 104. uge før tilkendelsen. Be-
skæftigelse er opgjort som ingen offentlig forsørgelse i den pågældende uge inden afgørelsen af seniorpensi-
onssagen og en samtidig lønudbetaling i e-indkomst i den pågældende måned. Selvforsørgelse omfatter bl.a.
personer, der ernærer sig af formue/forsørges af ægtefælle, udøver selvstændig virksomhed, afholder ferie for
egen regning, modtager kompensationsydelse, har uoplyst lønindkomst eller lønindkomst fra udenlandsk ar-
bejdsgiver, B-indkomst, pension og sociale servicelove. Andet dækker over feriedagpenge, rotationsvikar, SU,
revalidering, førtidspension, udvandring og folkepension.
Kilde: Kommunernes og seniorpensionsenhedens indberetninger af afgørelser i seniorpensionssager, Jobindsats,
DREAM og Beskæftigelsesministeriets egne beregninger.
Tidlig pension er en tilbagetrækningsordning, som gør det muligt for folk med
lange og ofte hårde arbejdsliv at trække sig tilbage fra arbejdsmarkedet op til tre år
før folkepensionsalderen. Retten til tidlig pension tager udgangspunkt i antallet af
år på arbejdsmarkedet. 42, 43 og 44 års anciennitet på arbejdsmarkedet giver hhv.
1, 2 og 3 års ret til tidlig pension. Ancienniteten opgøres fra det fyldte 16. år og
frem til det tidspunkt, hvor der er 6 år til ens folkepensionsalder (61 år for nuvæ-
rende). Tidlig pension blev indført med
Aftale om ret til tidlig pension.
Det har væ-
ret muligt at søge om at få tildelt ret til tidlig pension fra den 1. august 2021 og mu-
ligt at modtage tidlig pension fra den 1. januar 2022.
I perioden januar til november 2022 tilgik i alt 10.127 borgere tidlig pension. Tabel
2 nedenfor viser arbejdsmarkedsstatus i ugen før, seks måneder før og to år før
overgangen til tidlig pension.
2
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 135: Spm. om at redegøre for arbejdsmarkedsstatus hhv. ugen før, 6 måneder før og 2 år før tilkendelsesdatoen for seniorpension samt redegøre for arbejdsmarkedsstatus hhv. ugen før, 6 måneder før og 2 år før overgangen til tidlig pension
2671112_0003.png
Tabel 2 viser, at andelen der modtager efterløn eller fleksydelse stiger jo tættere på
overgangen til tidlig pension, man kommer (fra 24 pct. to år før overgangen til 50
pct. ugen før). Samtidig falder andelen, der kommer fra beskæftigelse (fra 61 pct.
til 29 pct.). Dette kan bl.a. forklares ved, at det ikke for alle personer vil være mu-
ligt at være overgået til efterløn to år før overgangen til tidlig pension (alt efter den
aktuelle efterlønsalder og tidspunktet for overgang til tidlig pension).
Tabel 2
Arbejdsmarkedsstatus ugen før, seks måneder før og to år før overgang til tidlig pension i perioden ja-
nuar-november 2022
Forsørgelse
Beskæftigelse
Efterløn - fleksydelse
Selvforsørgelse
Dagpenge
Sygedagpenge
Fleksjob
Andet
I alt
Tilgang til tidlig pension
En uge før Seks måneder før
29
50
12
6
2
1
1
100
10.127
34
48
8
6
2
1
1
100
10.127
To år før
61
24
5
6
3
1
1
100
10.127
Anm.: Arbejdsmarkedsstatus seks måneder før overgangen til tidlig pension er opgjort i den 26. uge før overgan-
gen, mens arbejdsmarkedsstatus to år før er opgjort i den 104. uge før overgangen. Beskæftigelse er op-
gjort som ingen offentlig forsørgelse i den pågældende uge inden overgangen til tidlig pension og en samti-
dig lønudbetaling i e-indkomst i den pågældende måned. Selvforsørgelse omfatter bl.a. personer, der er-
nærer sig af formue/forsørges af ægtefælle, udøver selvstændig virksomhed, afholder ferie for egen reg-
ning, modtager kompensationsydelse, har uoplyst lønindkomst eller lønindkomst fra udenlandsk arbejdsgi-
ver, B-indkomst, pension og sociale servicelove. Andet dækker over feriedagpenge, rotationsvikar, SU, re-
validering, førtidspension, udvandring og folkepension.
Kilde: Jobindsats, DREAM og Beskæftigelsesministeriets egne beregninger.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
3