Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
2667252_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Karina Adsbøl
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
27. februar 2023
J.nr. 2023-1299
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 2. februar 2023 stillet følgende spørgsmål nr.
115 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet af ikke-medlem Karina
Adsbøl (MFU).
Spørgsmål nr. 115:
”Vil ministeren redegøre for, hvor der i reglerne om fleksjob gives hjemmel til kom-
munerne til at anmode fleksjobansatte om udlevering af kontoudtog, herunder hvor
hyppigt, borgerne kan opleve at skulle undergå denne type kontrol, og med hvilket for-
mål?”
Svar:
Sager om fleksjob, herunder hvilke oplysninger en kommune kan indhente, be-
handles efter lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (rets-
sikkerhedsloven). For sager om beregning af fleksløntilskuddet er der fastsat regler
i bekendtgørelse om beregning af og fradrag i fleksløntilskud om, hvornår kommu-
nen skal anmode en fleksjobansat om lønoplysninger mv. til brug for beregningen
af fleksløntilskuddet.
En kommune har efter § 10 i retssikkerhedsloven ansvaret for, at de sager, som
kommunen behandler, er oplyst tilstrækkeligt til, at kommunen kan træffe afgø-
relse. Kommunen kan anmode personer, der søger om eller får hjælp, om at med-
virke til at få de oplysninger frem, som er nødvendige for at afgøre, hvilken hjælp
de er berettiget til, jf. retssikkerhedslovens § 11, stk. 1, nr. 1.
Det fremgår ikke af retssikkerhedsloven, hvor ofte en kommune må anmode bor-
gere om at udlevere oplysninger om fx kontoudtog. Der skal dog altid være en sag-
lig grund til, at kommunen indhenter konkrete oplysninger, og kommunen må kun
bede om at få oplysninger om forhold, som har direkte betydning for den forelig-
gende sag.
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 115: MFU spm. om, hvor der i reglerne om fleksjob gives hjemmel til kommunerne til at anmode fleksjobansatte om udlevering af kontoudtog, herunder hvor hyppigt, borgerne kan opleve at skulle undergå denne type kontrol, og med hvilket formål
Når en kommune anmoder en borger om udlevering af kontoudtog, kan det være
som led i oplysningen af sagen, fx til brug for beregning af fleksløntilskuddet.
Kommunen skal ved beregningen af fleksløntilskuddet som hovedregel anvende
oplysninger om løn mv., som arbejdsgiver har indberettet til indkomstregistret.
Hvis oplysninger om fx lønindtægter og indtægter fra selvstændig bibeskæftigelse
ikke fremgår af indkomstregisteret, skal kommunen indhente disse fra den fleks-
jobansatte efter reglerne i § 11, stk. 1, i retssikkerhedsloven.
Kommunen kan til brug for oplysning af sager om fleksjob efter forudgående sam-
tykke fra den fleksjobansatte forlange, at bl.a. pengeinstitutter giver oplysninger
om den fleksjobansatte. Der skal der være tale om anmodning om konkrete oplys-
ninger og oplysningerne skal være nødvendige for behandling af en sag, jf. § 11 a,
stk. 1, i retssikkerhedsloven.
Ved sager om tilbagebetaling af fleksløntilskud kan kommunen, hvis det er nød-
vendigt for sagens behandling, fravige kravet om samtykke efter § 11 a, stk. 1, jf.
lovens § 11 c, stk. 6. Kommunen skal dog altid forsøge at indhente samtykke fra
borgeren til, at oplysningerne kan indhentes, før kravet om samtykke fraviges.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
2