Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Karina Adsbøl
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
27. februar 2023
J.nr. 2023-1299
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 2. februar 2023 stillet følgende spørgsmål nr.
115 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet af ikke-medlem Karina
Adsbøl (MFU).
Spørgsmål nr. 115:
”Vil ministeren redegøre for, hvor der i reglerne om fleksjob gives hjemmel til kom-
munerne til at anmode fleksjobansatte om udlevering af kontoudtog, herunder hvor
hyppigt, borgerne kan opleve at skulle undergå denne type kontrol, og med hvilket for-
mål?”
Svar:
Sager om fleksjob, herunder hvilke oplysninger en kommune kan indhente, be-
handles efter lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (rets-
sikkerhedsloven). For sager om beregning af fleksløntilskuddet er der fastsat regler
i bekendtgørelse om beregning af og fradrag i fleksløntilskud om, hvornår kommu-
nen skal anmode en fleksjobansat om lønoplysninger mv. til brug for beregningen
af fleksløntilskuddet.
En kommune har efter § 10 i retssikkerhedsloven ansvaret for, at de sager, som
kommunen behandler, er oplyst tilstrækkeligt til, at kommunen kan træffe afgø-
relse. Kommunen kan anmode personer, der søger om eller får hjælp, om at med-
virke til at få de oplysninger frem, som er nødvendige for at afgøre, hvilken hjælp
de er berettiget til, jf. retssikkerhedslovens § 11, stk. 1, nr. 1.
Det fremgår ikke af retssikkerhedsloven, hvor ofte en kommune må anmode bor-
gere om at udlevere oplysninger om fx kontoudtog. Der skal dog altid være en sag-
lig grund til, at kommunen indhenter konkrete oplysninger, og kommunen må kun
bede om at få oplysninger om forhold, som har direkte betydning for den forelig-
gende sag.