Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
2668290_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesudvalget
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
28. februar 2023
J.nr. 2023 - 1297
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 1. februar 2023 stillet følgende spørgsmål nr.
113 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Beskæf-
tigelsesudvalget.
Spørgsmål nr. 113:
”Vil
ministeren kommentere henvendelsen af 20/1-23 fra Datalogisk Institut, Kø-
benhavns Universitet, vedrørende erfaringer og forskning fra digitalisering i job-
centre samt præsentationen fra deres foretræde for udvalget den 1. februar 2023, jf.
BEU alm. del
bilag 34 og 49?”
Svar:
Jeg vil gerne kvittere for erfaringerne om digitalisering i jobcentre præsenteret for
Folketingets Beskæftigelsesudvalg (BEU) d. 1. februar 2023.
Som det også fremgår af regeringsgrundlaget, har regeringen store ambitioner på
beskæftigelsesområdet. Beskæftigelsesindsatsen skal nytænkes og reformeres, og
jobcentrene i deres nuværende form skal nedlægges. Det er en stor og svær øvelse,
som ligger foran os, og der er brug for at se på, hvordan vi kan tilrettelægge be-
skæftigelsesindsatsen klogere end i dag. Derfor er jeg også glad for at få input og
erfaringer fra forskere og andre aktører på området.
I regeringen arbejder vi allerede på, hvordan vi kan digitalisere beskæftigelsesind-
satsen på en klog og hensigtsmæssig måde. Med både
første og anden delaftale om
nytænkning af beskæftigelsesindsatsen
(fra hhv. juni 2021 og juni 2022), har et fler-
tal gjort det muligt for den ledige at vælge, om samtaler med jobcenter og a-kasse
skal ske digitalt, telefonisk eller ved personligt fremmøde. Dog med undtagelse af
den første samtale som fortsat skal stadig være ved personligt fremmøde.
I materialet, som ligger til grund for spørgsmålet, kan jeg læse, at forskerne bl.a.
fra deres kvalitative studie finder både fordele og ulemper ved fysiske versus digi-
tale samtaler med ledige. En fordel ved fysisk fremmøde kan bl.a. være, at sagsbe-
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 113: Spm. om kommentar til henvendelsen af 20/1-23 fra Datalogisk Institut, Københavns Universitet, vedrørende erfaringer og forskning fra digitalisering i jobcentre samt præsentationen fra deres foretræde for udvalget den 1. februar 2023, jf. BEU alm. del – bilag 34 og 49
handleren bedre kan danne sig et indtryk af borgeren, og forskerne foreslår, at før-
ste møde som udgangspunkt bør afholdes med fysisk fremmøde, mens øvrige sam-
taler kan afholdes på distancen.
Forskerne nævner desuden, at kunstig intelligens til profilering ikke nødvendigvis
giver sagsbehandlerne værdi. Forskerne henviser til to forskellige værktøjer, som
begge er lukket. Det ene værktøj er ”ASTA”, som er udviklet af IT-virksomheden
Schultz. Schultz har trukket værktøjet tilbage i august 2022 efter en udtalelse fra
Datatilsynet, der sår tvivl om hjemlen til brug af værktøjet. I præsentationen frem-
går det bl.a., at forskerne finder en række udfordringer ved brugen af ASTA, her-
under at sagsbehandlerne oplever, at værktøjet laver en skæv kategorisering af le-
dige. Det andet værktøj er Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings eget pro-
filafklaringsværktøj, som var hjemlet ved lov. Den statistiske del af værktøjet viste
sig ikke at have den merværdi, som var tiltænkt, og denne del af værktøjet blev
lukket i marts 2022. Det er udvalget tidligere blevet orienteret om.
Kommuner og a-kasser har selv ansvaret for sine egne it-løsninger, og flere af dem
tilbyder forskellige målrettede digitale værktøjer til ledige. Styrelsen for Arbejds-
marked og Rekruttering indsamler løbende erfaringer blandt ledige borgere, medar-
bejdere i kommuner, a-kasser, private it-leverandører og internationalt om digitale
værktøjer, og hvordan de kan anvendes til at lave en bedre og mere målrettet be-
skæftigelsesindsats.
Sammen med alle de input vi måtte modtage fra forskere, interessenter og aktører
på området, skal det alt sammen styrke vores vidensgrundlag til brug for at ny-
tænke og reformere beskæftigelsesindsatsen.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
2