Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Pelle Dragsted
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2023 - 696
6. februar 2023
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 13. januar 2023 stillet følgende spørgsmål nr.
10 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet af ikke-medlem Pelle
Dragsted (EL) (MFU).
Spørgsmål nr. 10:
”Vil
ministeren redegøre for, hvilke konsekvenser en afskaffelse af store bededag
eller anden helligdag vil få for offentligt- og privatansattes løn og tillæg?”
Svar:
Regeringen ønsker at tage ansvar for Danmark og for den helt særlige sikkerheds-
mæssige situation, vi står i, efter Ruslands invasion i Ukraine og med krig i Eu-
ropa. Regeringen foreslår at afskaffe en helligdag fra og med 2024 med henblik på
at finansiere de øgede udgifter til forsvaret. Lovforslaget skal bidrage med finansie-
ring af vores fælles sikkerhed, så der fortsat også kan ske prioritering af udgifter på
andre områder. Regeringen ser behov for, at alle bidrager til vores fælles sikkerhed,
og det skal ske ved de nødvendige prioriteringer.
Med lovforslaget (Forslag til lov om konsekvenser ved afskaffelsen af store bede-
dag som helligdag, jf. Folketingstidende 2022-23, A, L 13 som fremsat), bliver
store bededag fra 2024 en almindelig arbejdsdag.
Alle lønmodtagere, der får forøget deres arbejdstid som følge af lovforslaget, vil få
løn for den ekstra arbejdstid. Månedslønnede får ret til et løntillæg for den ekstra
arbejdsdag. Løntillægget skal udgøre 0,45 pct. af årslønnen. Timelønnede lønmod-
tagere modtager den aftalte timeløn for en almindelig arbejdsdag ved arbejde ud-
ført på store bededag.
Der vil være visse lønmodtagere, der efter lovens ikrafttræden ikke længere modta-
ger helligdagstillæg på den dag. Der er således ved udarbejdelsen af lovforslaget
taget udgangspunkt i, at helligdagstillæg udbetales for at kompensere for de ulem-
per, der forbundet med at arbejde på en helligdag. Der henvises desuden til, at ord-
ninger om opsparing til søgnehelligdage, fritvalgsordninger m.v. som beskrevet un-
der lovforslagets afsnit 2.1.2.1. (side 4) undtages fra lovforslaget, således at fx op-
sparingsprocenterne ikke vil blive reduceret, selvom der bliver en helligdag min-
dre. Dette må forventes at komme til at betyde, at søgnehelligdagsbetalingen til de