Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Karsten Hønge
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 13. februar 2019 stillet følgende spørgsmål nr.
158 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten
Hønge (SF).
Spørgsmål nr. 158:
”Vil
ministeren i lyset af finanslovsaftalen for 2020 redegøre for og yderligere spe-
cificere de offentlige udgifter til Arbejdstilsynet for årene 2015-2022? Udviklingen
ønskes belyst i faste priser (2020 pl) og fordele udgifterne på følgende aktiviteter:
a) Konkret tilsyn med arbejdsmiljø (Tilsynsbesøg ift. tilsyn med arbejds-
miljø)
b) Hjælpefunktioner i forhold til tilsyn med arbejdsmiljø
c) Myndighedsbetjening
d) Øvrige funktioner i forhold til tilsyn med arbejdsmiljø”
Svar:
Arbejdstilsynets bruttoudgiftsbevilling i perioden 2015-2023 inklusiv midlerne af-
sat som led i arbejdsmiljøaftalen og med finanslovaftalen for 2020 fremgår af tabel
1.
Med arbejdsmiljøaftalen løftes Arbejdstilsynets samlede bevilling i 2020-2023 med
samlet 496,8 mio. kr., mens finanslovaftalen for 2020 ydermere løfter bevillingen
med 75,9 mio. kr. i 2020-2022. Bevillingsniveauet falder fra 2022 til 2023 som
følge af udløb af arbejdsmiljøaftalen.
Bevillingerne til Arbejdstilsynet er i tabel 1 fordelt på fire kategorier ud fra for-
målsfordelingen på finanslovene.
Kategorien ”Konkret tilsyn med arbejdsmiljø” er i nedenstående defineret som fi-
nanslovformål ”tilsyn” og omfatter
omkostninger relateret til hovedparten af aktivi-
teterne i Arbejdstilsynets tre tilsynscentre samt omkostninger til it-understøttelse af
tilsynsindsatsen. Den væsentligste udgift vedrører lønudgifter til ansatte i tilsyns-
centrene.
Kategorien ”hjælpefunktioner” er defineret som finanslovformål ”hjælpefunktioner
samt generel ledelse og administration” og omfatter
bl.a. udgifter til husleje, for-
brugsudgifter, vagt, rengøring og renovation. Hertil kommer udgifter til telefoni og
12. marts 2020
J.nr.
2020 - 1141