Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del
Offentligt
2162152_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Karsten Hønge
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 13. februar 2019 stillet følgende spørgsmål nr.
158 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten
Hønge (SF).
Spørgsmål nr. 158:
”Vil
ministeren i lyset af finanslovsaftalen for 2020 redegøre for og yderligere spe-
cificere de offentlige udgifter til Arbejdstilsynet for årene 2015-2022? Udviklingen
ønskes belyst i faste priser (2020 pl) og fordele udgifterne på følgende aktiviteter:
a) Konkret tilsyn med arbejdsmiljø (Tilsynsbesøg ift. tilsyn med arbejds-
miljø)
b) Hjælpefunktioner i forhold til tilsyn med arbejdsmiljø
c) Myndighedsbetjening
d) Øvrige funktioner i forhold til tilsyn med arbejdsmiljø”
Svar:
Arbejdstilsynets bruttoudgiftsbevilling i perioden 2015-2023 inklusiv midlerne af-
sat som led i arbejdsmiljøaftalen og med finanslovaftalen for 2020 fremgår af tabel
1.
Med arbejdsmiljøaftalen løftes Arbejdstilsynets samlede bevilling i 2020-2023 med
samlet 496,8 mio. kr., mens finanslovaftalen for 2020 ydermere løfter bevillingen
med 75,9 mio. kr. i 2020-2022. Bevillingsniveauet falder fra 2022 til 2023 som
følge af udløb af arbejdsmiljøaftalen.
Bevillingerne til Arbejdstilsynet er i tabel 1 fordelt på fire kategorier ud fra for-
målsfordelingen på finanslovene.
Kategorien ”Konkret tilsyn med arbejdsmiljø” er i nedenstående defineret som fi-
nanslovformål ”tilsyn” og omfatter
omkostninger relateret til hovedparten af aktivi-
teterne i Arbejdstilsynets tre tilsynscentre samt omkostninger til it-understøttelse af
tilsynsindsatsen. Den væsentligste udgift vedrører lønudgifter til ansatte i tilsyns-
centrene.
Kategorien ”hjælpefunktioner” er defineret som finanslovformål ”hjælpefunktioner
samt generel ledelse og administration” og omfatter
bl.a. udgifter til husleje, for-
brugsudgifter, vagt, rengøring og renovation. Hertil kommer udgifter til telefoni og
12. marts 2020
J.nr.
2020 - 1141
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 157: Spm. om at redegøre for og yderligere specificere Arbejdstilsynets personaleforbrug (årsværk) til tilsyn med arbejdsmiljø for årene 2015-2022, til beskæftigelsesministeren
2162152_0002.png
generelle it-systemer samt lønudgifter til direktion, direktionssekretariat, økonomi-
kontor, reception og betjentfunktion.
Kategorien ”myndighedsbetjening” er defineret som nuværende finanslovformål
”regulering og arbejdsmiljøudvikling” og omfatter
en række aktiviteter, der har til
formål at fastholde og udvikle et højt fagligt vidensniveau på de arbejdsmiljøfag-
lige kerneområder, og at dokumentere effekterne af Arbejdstilsynets indsats og vir-
kemidler. Kategorien omfatter endvidere udformning og tilpasning af reguleringen
på arbejdsmiljøområdet med henblik på, at denne er målrettet og tidssvarende.
Denne del af Arbejdstilsynets virksomhed er organisatorisk placeret i Arbejdsmil-
jøfagligt Center.
Kategorien ”øvrige funktioner” er defineret som finanslovformålet ”kommunika-
tion” og omfatter
udgifter til Arbejdstilsynets generelle vejlednings- og informati-
onsindsats, hjemmeside, call center, udvikling og drift af Arbejdstilsynets selvbe-
tjeningsløsninger, herunder EASY (ulykkesanmeldelsessystem) samt digitalt APV-
værktøj.
Tabel 1
Arbejdstilsynets specificerede bevilling 2015-2023
Mio. kr. (2020-pl)
Konkret tilsyn med arbejdsmiljø
Hjælpefunktioner
Myndighedsbetjening
Øvrige funktioner
I alt
2015
318,9
82,3
88,9
27,2
517,3
2016
293,9
108,5
63,7
19,4
485,4
2017
255,8
96,7
78,8
19,4
450,6
2018
249,5
94,2
76,8
18,9
439,4
2019
249,6
109,9
60,1
21,2
440,8
2020
331,5
104,4
82,7
27,5
546,1
2021
341,4
104,4
79,1
26,4
551,3
2022
356,0
104,4
68,1
23,0
551,5
2023
194,5
88,6
52,8
19,7
355,6
Kilde: Budgetteret fordeling af bevilling på årets finanslove 2015-2020.
Anm.: Afrundinger kan medføre, at totalen ikke stemmer.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
2