2022-23 (2. samling)
Alm.del Beretning 1
Offentligt
Beretning nr.
1
Folketinget 2022-23 (2. samling)
Beretning afgivet af Udvalget for Forretningsordenen den 17. maj 2023
Beretning
om
Granskningsudvalgets behandling af visse aspekter af Tibetkommission II’s
beretning
1. Baggrund
På Udvalget for Forretningsordenens møde den 6. april
2022 fik Granskningsudvalget til opgave at se på behovet
for en eventuel opfølgning på Tibetkommission II’s overve-
jelser og anbefalinger. Granskningsudvalget fik endvidere
til opgave at se på behovet for en yderligere undersøgelse
af baggrunden for, at Tibetkommission I ikke blev gjort
bekendt med alt relevant materiale i forbindelse med sin
undersøgelse.
I forhold til Tibetkommission II’s overvejelse om, hvor-
vidt der var grundlag for forslag til ændringer eller supple-
ring af Tibetkommission I’s beretning vedrørende eventuelle
forslag til ændring af love, administrative bestemmelser el-
ler administrativ praksis, fremgår følgende af beretningen,
side 1137 f:
»Det er på denne baggrund kommissionens indtryk, at
der i de undersøgte myndigheder er taget skridt til ændringer
i de administrative procedurer med henblik på at sikre, at
lignende situationer, som de her beskrevne, ikke opstår, og
at sikre at materiale er tilgængeligt.
Tibetkommission II finder derfor ikke anledning til at
pege på ændringer af administrative bestemmelser eller ad-
ministrativ praksis.
Det bemærkes dog, at den nuværende slettepolitik for
offentlige myndigheder forekommer uhensigtsmæssig for
mulighederne for at foretage til bunds gående undersøgelser
ved fremtidige kommissionsundersøgelser.
Tibetkommission I har ved indhentelsen af materiale til
brug for undersøgelsen fulgt det almindeligt gældende prin-
cip, hvorefter enhver, jf. undersøgelseskommissionslovens §
9, har pligt til at udlevere materiale til en undersøgelseskom-
mission, når kommissionen anmoder om det. Det er således
undersøgelseskommissionslovens ordning, at kommissionen
oplyser sagen ved hjælp af materiale, der udleveres til kom-
missionen af myndigheder, virksomheder og personer, som
anmodes herom.
Tibetkommission II har på baggrund af de oplysninger
om ikke afleveret materiale, der fulgte efter Tibetkommissi-
on I’s beretning, valgt en fremgangsmåde ved indhentelsen
af materiale, som er beskrevet ovenfor i kapitel 5. Denne
fremgangsmåde har ført til, at myndighederne har afleveret
materiale til Tibetkommission II, som det ville have væ-
ret relevant at aflevere til Tibetkommission I. Det gælder
eksempelvis departementschef i Udenrigsministeriet Claus
Grubes mail af 12. juni 2012 og de såkaldte tirsdagsmødere-
ferater i PET. Tibetkommission II finder det utilfredsstillen-
de at sådanne centrale dokumenter ikke er tilgået Tibetkom-
mission I.
Tibetkommission II anbefaler, at det overvejes at iværk-
sætte tiltag til sikring af, at der fremover sker aflevering af
alt
relevant materiale.
Det har i kommissionen været drøftet, at det forekom-
mer uhensigtsmæssigt, når det af undersøgelseskommissi-
onslovens § 4, stk. 4, sammenholdt med betænkning nr.
1315/1996 og bemærkningerne i lovforslag nr. 3/1998 føl-
ger, at en undersøgelseskommission bør afholde sig fra at
udtale sig vedrørende en embedsmand, der er fratrådt tjene-
sten, om der havde været grundlag for et disciplinært ansvar,
herunder om der er begået fejl eller forsømmelser.«
2. Granskningsudvalget behandling af sagen
Granskningsudvalget og Underudvalget under Udvalget
for Forretningsordenen har den 9. juni 2022 holdt møde med
Tibetkommission II.
Granskningsudvalget har endvidere behandlet sagen i 5
møder.
Herefter har udvalget færdiggjort udkast til denne beret-
ning med henblik på afgivelse til Udvalget for Forretnings-
ordenen.
AX028764