Udlændinge- og Integrationsudvalget 2022-23 (2. samling)
UUI Alm.del Bilag 88
Offentligt
UDKAST
Udlændinge- og Integrationsudvalget 2022-23 (2. samling)
UUI Alm.del - Bilag 88
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af udlændingeloven
(Revision af reglerne om transportøransvar i forbindelse med midlertidig
grænsekontrol ved indre Schengengrænser)
§1
I udlændingeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1205 af 25. august 2022, som
ændret bl.a. ved lov nr. 333 af 28. marts 2023 og senest ved lov nr. 486 af
13. maj 2023, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 43, stk. 4, 2. pkt.,
ændres »beslutning efter § 59 a, stk. 2.« til: »beslut-
ning herom.«
§2
I lov nr. 1499 af 11. december 2015 om ændring af udlændingeloven (Trans-
portøransvar i forbindelse med midlertidig grænsekontrol ved indre Schen-
gengrænser), foretages følgende ændringer:
1.
§ 3
ophæves.
§3
I lov nr. 1571 af 18. december 2018 om ændring af udlændingeloven (Re-
vision af reglerne om transportøransvar i forbindelse med midlertidig græn-
sekontrol ved indre Schengengrænser), foretages følgende ændringer:
1.
§ 1
ophæves.
§4
Loven træder i kraft den 1. januar 2024.
§5
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 88: Lovudkast - orientering om lovforslag vedr. revision af reglerne om transportøransvar ved indre Schengengrænser
UDKAST
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anord-
ning helt eller delvist sættes i kraft for Færøerne og Grønland med de æn-
dringer, som de færøske og grønlandske forhold tilsiger.
2
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 88: Lovudkast - orientering om lovforslag vedr. revision af reglerne om transportøransvar ved indre Schengengrænser
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Transportøransvar ved indre Schengengrænser
1.1. Gældende ret
1.1.1. Revisionsbestemmelsen
1.1.2. Befordringspligt
1.2. Udlændinge- og Integrationsministeriets overvejelser
1.3. Den foreslåede ordning
2. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det of-
fentlige
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
4. Administrative konsekvenser for borgerne
5. Klimamæssige konsekvenser
6. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
9. Sammenfattende skema
3
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 88: Lovudkast - orientering om lovforslag vedr. revision af reglerne om transportøransvar ved indre Schengengrænser
UDKAST
1. Transportøransvar ved indre Schengengrænser
1.1. Gældende ret
1.1.1. Revisionsbestemmelsen
Det følger af § 3 i lov nr. 1499 af 11. december 2015 (Transportøransvar i
forbindelse med midlertidig grænsekontrol ved indre Schengengrænser), at
udlændinge- og integrationsministeren skal fremsætte forslag om revision
af reglerne om transportøransvar i forbindelse med midlertidig grænsekon-
trol ved de indre Schengengrænser i folketingsåret 2017-18.
På baggrund af den løbende udvikling i migrationspresset, som Europa og
Danmark oplevede på tidspunktet for lovforslagets behandling i Folketinget,
og de høringssvar, som blev modtaget fra transportørerne om bl.a. admini-
strative og økonomiske konsekvenser af transportøransvaret, blev bestem-
melsen indsat under lovforslagets behandling i Folketinget, jf. Folketingsti-
dende 2015-16, A, L 74, ændringsforslag nr. 2, stillet den 9. november 2015
af udlændinge-, integrations- og boligministeren.
I overensstemmelse med revisionsbestemmelsen blev reglerne ved lov nr.
1571 af 18. december 2018 (Revision af reglerne om transportøransvar i
forbindelse med midlertidig grænsekontrol ved indre Schengengrænser) re-
videret. Det fremgår af revideringen, at udlændinge- og integrationsministe-
ren i folketingsåret 2023-24 skal fremsætte forslag om revision af reglerne
om transportøransvar ved de indre Schengengrænser på ny.
Det fremgår af de almindelige bemærkninger, jf. Folketingstidende 2018-
2019, tillæg A, L 55 som fremsat, side 4, at bestemmelsen i udlændingelo-
vens § 59 a, stk. 2, om transportøransvar i forbindelse med midlertidig græn-
sekontrol ved indre Schengengrænser opretholdes uændret, og at Folketin-
get senest i folketingsåret 2023-24 på ny skal vurdere, om reglerne - i det
omfang, de har været anvendt - har virket efter hensigten.
Muligheden for at indføre transportøransvaret ved de indre Schengengræn-
ser er ikke blevet anvendt.
1.1.2. Befordringspligt
Danmark indtrådte i Schengensamarbejdet i 2001 og deltager i samarbejdet
på mellemstatsligt grundlag, jf. protokollen om Danmarks stilling (forbe-
holdsprotokollen), der er knyttet til EU-traktaterne.
4
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 88: Lovudkast - orientering om lovforslag vedr. revision af reglerne om transportøransvar ved indre Schengengrænser
UDKAST
Schengensamarbejdet er bl.a. reguleret i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) nr. 399/2016 af 9. marts 2016 om en EU-kodeks for perso-
ners grænsepassage (Schengengrænsekodeks) (kodifikation).
Schengengrænsekodeksen fastsætter regler for udøvelse af grænsekontrol af
personer, der passerer Schengenområdets ydre grænser, ligesom kodeksen
indeholder bestemmelser med henblik på at sikre, at personer ikke kontrol-
leres ved passage af de indre grænser mellem medlemsstaterne.
I overensstemmelse med Schengengrænsekodeksen følger det af udlændin-
gelovens § 38, stk. 1, at ved grænsen til et land, der ikke er tilsluttet Schen-
genkonventionen, skal ind- og udrejsekontrol finde sted i medfør af Schen-
gengrænsekodeksens artikel 7 og 8 (ydre grænser).
I overensstemmelse med Schengengrænsekodeksen følger det endvidere af
udlændingelovens § 38, stk. 2, 1. pkt., at ind- og udrejsekontrol ikke må
finde sted ved grænsen til et Schengenland (indre grænser).
Der kan dog undtagelsesvis i medfør af Schengengrænsekodeksens artikel
25 ske kontrol ved en indre grænse (midlertidig grænsekontrol), jf. udlæn-
dingelovens § 38, stk. 2, 2. pkt.
Det følger af Schengengrænsekodeksens artikel 25, at omfanget og varighe-
den af den midlertidige genindførelse af grænsekontrol ved de indre grænser
ikke må overstige det, som er strengt nødvendigt for at imødegå den alvor-
lige trussel.
Det følger af Schengengrænsekodeksen artikel 32, at hvis der genindføres
grænsekontrol ved de indre grænser, finder de relevante bestemmelser i af-
snit II anvendelse. Afsnit II vedrører kontrol ved de ydre grænser og næg-
telse af indrejse.
Det fremgår af Schengengrænsekodeksens artikel 14, stk. 6, som er en del
af afsnit II, at de nærmere regler vedrørende nægtelse af indrejse er fastsat i
bilag V, del A.
Det fremgår i bilag V, del A, punkt 2, at såfremt en tredjelandsstatsborger
er blevet nægtet indrejse og blevet befordret til grænsen af en transportvirk-
somhed, skal transportvirksomheden pålægges at tage ansvaret for den på-
gældende tredjelandsstatsborger og straks befordre denne enten til det tred-
jeland, vedkommende er ankommet fra, eller til det tredjeland, som har ud-
stedt vedkommendes grænsepassagedokument, eller til et andet tredjeland,
hvor den pågældende er sikret indrejse, eller foranstalte viderebefordring i
5
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 88: Lovudkast - orientering om lovforslag vedr. revision af reglerne om transportøransvar ved indre Schengengrænser
UDKAST
overensstemmelse med artikel 26 i Schengenkonventionen og Rådets direk-
tiv 2001/51/EF (1).
Efter Schengenkonventionens artikel 26 er Schengenlandene bl.a. forpligtet
til at fastsætte regler om, at transportører straks skal tage sig af en udlæn-
ding, som er bragt til landet af transportøren, og som afvises ved indrejsen
(befordringspligt).
Schengengrænsekodeksens krav om, at der nationalt indføres bestemmelser
om transportøransvar, herunder befordringspligten, gælder som udgangs-
punkt kun ved transport til Schengenlandenes ydre grænser.
Schengenkonventionen er implementeret i dansk ret ved lov nr. 410 af 10.
juni 1997 om ændring af udlændingeloven (Schengenkonventionen m.v.).
Det følger af udlændingelovens § 43, stk. 2, at føreren og den, der har rå-
dighed over et skib eller luftfartøj, som har bragt en udlænding her til landet,
samt dennes herværende repræsentant har pligt til uden udgift for staten
straks at sørge for udlændingens udrejse eller tilbagerejse, såfremt udlæn-
dingen bliver afvist eller overført efter reglerne i udlændingelovens kapitel
5 eller 5 a (befordringspligt). Det følger endvidere af bestemmelsen, at de
har pligt til at erstatte statens udgifter ved rømte eller agterudsejlende be-
sætningsmedlemmer og blindpassagerers ophold, tilbageførelse til skibet el-
ler luftfartøjet eller udsendelse. Endelig fremgår det, at udlændinge- og in-
tegrationsministeren kan fastsætte nærmere bestemmelser om størrelsen af
den i 2. pkt. nævnte erstatning.
Bestemmelsen i udlændingelovens § 43, stk. 2, om befordringspligt, blev
oprindeligt indsat ved lov nr. 105 af 8. juni 1983, men blev i overensstem-
melse med Schengengrænsekodeksens bilag V, del A, punkt 2, og Schen-
genkonventionens artikel 26 i forbindelse med Danmarks indtræden i
Schengensamarbejdet indskrænket til kun at gælde ved Schengenlandenes
ydre grænser. Efter udlændingelovens § 43, stk. 4, finder befordringspligten
således som udgangspunkt ikke anvendelse ved indrejse fra et Schengen-
land. Der henvises i den forbindelse til bemærkningerne til § 1, nr. 25, jf.
Folketingstidende 1996-97, tillæg A, L 222 som fremsat, side 4791.
Befordringspligten efter udlændingelovens § 43, stk. 2, omfatter alene trans-
port med skib og luftfartøj. For så vidt angår forpligtelsen i Schengenkon-
ventionens artikel 26, stk. 1, litra a, til at fastsætte regler for landtransport
til grænsen fra et land, der ikke er tilsluttet Schengenkonventionen, er det
6
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 88: Lovudkast - orientering om lovforslag vedr. revision af reglerne om transportøransvar ved indre Schengengrænser
UDKAST
vurderet, at dette ikke har praktisk relevans for Danmark, idet Danmark ikke
har landegrænser til lande uden for Schengensamarbejdet. Der henvises i
den forbindelse til bemærkningerne til § 1, nr. 24, jf. Folketingstidende
1996-97, tillæg A, L 222 som fremsat, side 4791.
Baggrunden for at undtage indrejse fra et Schengenland fra transportøran-
svaret, herunder også befordringspligten, var bl.a., at der ifølge Schengen-
sekretariatet kan indlægges et implicit forbud mod nationale bestemmelser
om transportøransvar ved passage af de indre grænser, der vil stride imod
Schengenkonventionens overordnede princip om afskaffelse af personkon-
trollen ved de indre grænser, jf. konventionens artikel 2, stk. 1. Der henvises
til bemærkningerne til § 1, nr. 25 og 33, jf. Folketingstidende 1996-97, til-
læg A 4757, L 222 som fremsat, side 4791 og 4799.
Kommissionen besvarede endvidere den 29. juli 2015 et parlamentarisk
spørgsmål om, hvorvidt Kommissionen ville tage initiativ til, at transportør-
ansvaret også kunne blive gældende for flyvninger inden for Schengenom-
rådet. Det fremgår af besvarelsen heraf, at hvis de eksisterende regler om
transportøransvar udvides til flyrejser inden for Schengenområdet, vil med-
lemsstaterne kunne forpligte flyselskaber til at udføre systematisk kontrol
på andre medlemsstaters territorium, når passagerer passerer Schengenom-
rådets indre grænser, og at dette ifølge Kommissionen ville være i strid med
afsnit III om de indre grænser i Schengengrænsekodeksen. Der henvises i
den forbindelse til Forespørgsel til skriftlig besvarelse E-003417-15 til
Kommissionen om Transportøransvar for flyselskaber i Schengen, jf. for-
retningsordenens artikel 130.
Ved lov nr. 1499 af 11. december 2015 om ændring af udlændingeloven
(transportøransvar i forbindelse med midlertidig grænsekontrol ved indre
Schengengrænser) blev det imidlertid vurderet, at såfremt der midlertidigt
er genindført grænsekontrol ved de indre Schengengrænser, vil der tillige
være mulighed for at indføre transportøransvar, hvis det er strengt nødven-
digt for at imødegå den alvorlige trussel. Der blev i den forbindelse henvist
til, at tilkendegivelsen fra Schengensekretariatet, der lå til grund for indfø-
relsen af undtagelsesbestemmelsen i udlændingelovens
§
59 a, stk. 2, om, at
der ikke kan pålægges transportøransvar i forbindelse med transport over en
indre Schengengrænse, vedrører en situation, hvor der ikke er grænsekontrol
ved den indre Schengengrænse. Tilkendegivelsen kunne i det lys ikke anta-
ges at vedrøre en situation, hvor Schengengrænsekodeksen giver mulighed
for midlertidigt at genindføre grænsekontrol. Tilsvarende gjorde sig gæl-
dende i forhold til det anførte i Kommissionens besvarelse af 29. juli 2015.
7
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 88: Lovudkast - orientering om lovforslag vedr. revision af reglerne om transportøransvar ved indre Schengengrænser
UDKAST
Der henvises til Folketingstidende 2015-16, tillæg A, L 74 som fremsat, side
3.
Det fremgår på den baggrund af udlændingelovens § 43, stk. 4, 2. pkt., at §
43, stk. 2, kan finde anvendelse ved indrejse fra et Schengenland, hvis der
er indført indrejsekontrol ved grænsen i medfør af Schengengrænsekodek-
sens artikel 25, jf. § 38, stk. 2 og udlændinge- og integrationsministeren har
truffet beslutning efter § 59 a, stk. 2.
Beslutningen om at indføre befordringspligt efter udlændingelovens § 43,
stk. 2, jf. stk. 4, medfører, at sø- og luftransportører, der bringer en udlæn-
ding her til landet fra et andet Schengenland, og som afvises ved den indre
Schengengrænse efter kapitel 5 og 5 a i udlændingeloven, får pligt til straks
at sørge for udlændingens udrejse eller tilbagerejse, hvis udlændingen bliver
nægtet indrejse til Danmark. Dette svarer til den ordning, der gælder i for-
hold til indrejse fra et ikke-Schengenland, jf. bemærkningerne til § 1, nr. 2 i
Folketingstidende 2015-16, tillæg A, L 74 som fremsat, side 8.
Det fremgår endvidere af udlændingelovens § 59 a, stk. 2, at der kan pålæg-
ges transportører strafansvar for at bringe en udlænding til Danmark fra et
andet Schengenland, såfremt den pågældende ved indrejsen ikke er i besid-
delse af fornødent rejselegitimation og visum. Strafansvaret kan pålægges,
hvis udlændinge- og integrationsministeren har truffet beslutning om, at ud-
lændingelovens § 59 a, stk. 1, skal finde anvendelse i forbindelse med ind-
ført indrejsekontrol ved indre Schengengrænse i medfør af Schengengræn-
sekodeksens artikel 25, jf. § 38, stk. 2.
Formålet med bestemmelsen i udlændingelovens § 59 a, stk. 2, er at sikre,
at det kan pålægges transportører – hvis der genindføres midlertidig græn-
sekontrolkontrol ved en indre Schengengrænse – at foretage en kontrol af
rejselegitimation og visum, inden de pågældende transporteres her til landet,
hvilket svarer til den ordning, der i dag gælder for transportører ved passage
af ydre Schengengrænser, jf. bemærkningerne til § 1, nr. 3 i Folketingsti-
dende 2015-16, tillæg A, L 74 som fremsat, side 8.
Det fremgår af de almindelige bemærkninger, jf. Folketingstidende 2015-
16, tillæg A, L 74 som fremsat, side 5, at beslutningen om at indføre trans-
portøransvar, ved passage af en indre Schengengrænse alene kan træffes,
hvis det vurderes, at det er nødvendigt for at sikre en effektiv midlertidig
grænsekontrol. Beslutningen vil endvidere alene kunne opretholdes så
8
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 88: Lovudkast - orientering om lovforslag vedr. revision af reglerne om transportøransvar ved indre Schengengrænser
2740742_0009.png
UDKAST
længe, det er nødvendigt for at sikre denne effektive midlertidig grænsekon-
trol, og skal således ophæves, når denne forudsætning ikke længere måtte
være opfyldt. Beslutningen vil dog alene kunne gælde i den periode, hvor
der er genindført midlertidig grænsekontrol.
Beslutningen om at indføre transportøransvar, herunder også befordrings-
pligten, ved passage af en indre Schengengrænse kan enten træffes samtidig
med, at der genindføres midlertidig grænsekontrol, eller efterfølgende, hvis
det viser sig nødvendigt. Hvis betingelserne for at genindføre grænsekontrol
er opfyldt på grund af et meget stort antal tilrejsende flygtninge og migran-
ter, vil der i almindelighed også kunne indføres transportøransvar i forhold
til passage af den pågældende indre Schengengrænse med henblik på at gøre
grænsekontrollen effektiv. Der henvises til de almindelige bemærkninger i
Folketingstidende 2015-16, tillæg A, L 74 som fremsat, side 5.
Det fremgår endvidere af de almindelige bemærkninger, jf. Folketingsti-
dende 2015-16, tillæg A, L 74 som fremsat, side 5, at beslutningen om at
indføre midlertidig grænsekontrol efter artikel 25 i Schengengrænsekodek-
sen vil skulle offentliggøres på relevante hjemmesider og
www.retsinfo.dk.
Der vil derudover skulle udsendes en pressemeddelelse herom. Hvis udlæn-
dinge- og integrationsministeren i tillæg hertil træffer beslutning om at ind-
føre transportøransvar i forbindelse med denne beslutning skal den offent-
liggøres på tilsvarende vis. Der vil endvidere skulle gives transportører et
varsel, inden ministerens beslutning får virkning med den konsekvens, at
der kan pålægges straf efter udlændingelovens § 59 a, stk. 1, i forhold til
passage af indre Schengengrænser.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 1.
1.2. Udlændinge- og Integrationsministeriets overvejelser
Udlændinge- og Integrationsministeriet finder, at det er vigtigt at sikre, at
myndighederne har de rigtige redskaber til at håndtere en situation, hvor
presset på Danmarks indre grænser f.eks. øges pludseligt eller markant over
kort tid, eller hvor der af andre grunde består en alvorlig trussel mod den
indre sikkerhed eller offentlige orden. Det er ministeriets opfattelse, at reg-
lerne om transportøransvar, herunder befordringspligt, ved indre Schengen-
grænser udgør et væsentligt element i den forbindelse.
Det forhold, at transportøransvaret, herunder befordringspligten, ikke tidli-
gere har været anvendt ved de indre Schengengrænser ændrer ikke på Ud-
9
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 88: Lovudkast - orientering om lovforslag vedr. revision af reglerne om transportøransvar ved indre Schengengrænser
UDKAST
lændinge- og Integrationsministeriets opfattelse heraf
.
Det skyldes, at Dan-
mark og Europa aktuelt står over for mange af de samme udfordringer, som
da reglerne om transportøransvar blev indført i 2015. Det er derfor efter mi-
nisteriets opfattelse hensigtsmæssigt at videreføre muligheden for at indføre
transportøransvar, herunder befordringspligten, i udlændingeloven.
Det bemærkes hertil, at det tillige er Rigspolitiets vurdering, at det er hen-
sigtsmæssigt at fastholde befordringspligten og transportøransvaret i rela-
tion til udlændinge, der indrejser over Danmarks indre Schengengrænser
uden at være i besiddelse af fornøden rejsedokumentation og visum, idet det
fortsat vurderes, at disse tiltag vil kunne understøtte politiets opgavevareta-
gelse i situationer, hvor presset på Danmarks indre Schengengrænser øges
voldsomt over kort tid. Det faktum, at bestemmelserne ikke indtil nu har
været bragt i anvendelse, ændrer ikke på Rigspolitiets vurdering af, at lov-
givningen udgør et hensigtsmæssigt supplement til de situationer, hvor der
samtidig indføres midlertidig grænsekontrol på de indre grænser.
Udlændinge- og Integrationsministeriet finder det derudover væsentligt, at
revisionsbestemmelsen blev indsat under lovforslagets behandling i Folke-
tinget på baggrund af den løbende udvikling i migrationspresset, som Eu-
ropa og Danmark oplevede på tidspunktet for lovforslagets behandling i Fol-
ketinget, og de høringssvar, som blev modtaget fra transportørerne om bl.a.
administrative og økonomiske konsekvenser af transportøransvaret. Mini-
steriet finder det endvidere væsentligt, at reglerne er blevet revideret i 2018,
og at de på det tidspunkt blev videreført uændret.
Det er på den baggrund Udlændinge- og Integrationsministeriets opfattelse,
at uanset at reglerne om transportøransvar, herunder befordringspligten, ved
de indre Schengengrænser ikke endnu er blevet anvendt, skal reglerne i ud-
lændingelovens § 43, stk. 4, og 59 a, stk. 2, videreføres uden yderligere re-
vision heraf.
Det er derudover Udlændinge- og Integrationsministeriets opfattelse, at det
vil være hensigtsmæssigt at tydeliggøre, at reglerne om befordringspligt, jf.
udlændingelovens § 43, stk. 2, jf. stk. 4, 2. pkt., og reglerne om transportør-
ansvar, jf. udlændingelovens § 59 a, stk. 1, jf. stk. 2, ved de indre Schengen-
grænser, er to særskilte redskaber, der kan indføres separat, såfremt det fin-
des strengt nødvendigt for at imødegå den alvorlige trussel, der er baggrund
for indførelsen af midlertidig grænsekontrol.
10
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 88: Lovudkast - orientering om lovforslag vedr. revision af reglerne om transportøransvar ved indre Schengengrænser
UDKAST
Som nævnt ovenfor finder Udlændinge- og Integrationsministeriet det afgø-
rende, at myndighederne har de nødvendige redskaber til håndtering af de
udfordringer, som kan opstå i en krisesituation, f.eks. i forbindelse med et
markant eller pludseligt antal tilrejsende, eller hvor der af andre grunde be-
står en alvorlig trussel mod den indre sikkerhed eller offentlig orden. Det er
Udlændinge- og Integrationsministeriets vurdering, at indførelse af befor-
dringspligten er en mindre indgribende foranstaltning end transportøransva-
ret, idet pligten ikke vil kunne medføre bødestraf for transportørerne, men
derimod en pligt for transportørerne til at sørge for udlændingens tilbage-
rejse, såfremt denne bliver afvist ved grænsen.
Det er derfor ministeriets opfattelse, at det bør fremgå klart af lovgivningen,
at udlændinge- og integrationsministeren har mulighed for at indføre hen-
holdsvis befordringspligt og transportøransvar separat og som en trappesti-
gemodel, hvor befordringspligten i udlændingelovens § 43, stk. 4, 2.pkt.,
skal kunne iværksættes som en mindre indgribende foranstaltning før ind-
førelse af transportøransvaret i udlændingelovens § 59 a, stk. 1, jf. stk. 2.
Det er endvidere Udlændinge- og Integrationsministeriets opfattelse, at be-
slutningen om at indføre befordringspligt ved de indre Schengengrænser,
såfremt det er strengt nødvendigt for at imødegå den alvorlige trussel, bør
offentliggøres på relevante myndigheders hjemmeside og via en pressemed-
delelse, for at sikre oplysning til relevante parter. Det er dog ministeriets
opfattelse, at der ikke i samme grad som ved beslutning om at indføre trans-
portøransvaret efter udlændingelovens § 59 a, stk. 1, jf. stk. 2, vil være be-
hov for et varsel til transportørerne, idet der ved befordringspligten ikke er
tale om et strafansvar.
1.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås at ophæve revisionsbestemmelsen i § 3 i lov nr. 1499 af 11.
december 2015 om ændring af udlændingeloven (Transportøransvar i for-
bindelse med midlertidig grænsekontrol ved indre Schengengrænser), såle-
des at bestemmelserne i udlændingelovens § 43, stk. 4 og § 59 a, stk. 2, om
transportøransvar i forbindelse med midlertidig genindførelse af grænse-
kontrol ved de indre Schengengrænser, ikke fremover skal revideres.
Lovforslaget medfører ikke ændring af den gældende retstilstand for at an-
vende transportøransvaret ved de indre Schengengrænser, jf. udlændingelo-
vens § 59 a, stk. 1, jf. stk. 2.
11
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 88: Lovudkast - orientering om lovforslag vedr. revision af reglerne om transportøransvar ved indre Schengengrænser
UDKAST
Det foreslås endvidere, at udlændingelovens § 43, stk. 4, ændres således, at
bestemmelsen fremover vil kunne bringes i anvendelse efter udlændinge-
og integrationsministerens beslutning herom, uanset om reglerne i udlæn-
dingelovens § 59 a, stk. 2, om transportøransvar også bringes i anvendelse.
Det vil være en forudsætning for en beslutning om at bringe udlændingelo-
vens § 43, stk. 2, jf. stk. 4, i anvendelse, at der midlertidigt er genindført
grænsekontrol ved de indre Schengengrænser, jf. Schengengrænsekodek-
sens artikel 25, jf. udlændingelovens § 38, stk. 2.
Det vil endvidere være en forudsætning for beslutningen om at anvende be-
fordringspligten i udlændingelovens § 43, stk. 2, jf. stk. 4, at det vurderes at
være strengt nødvendigt for at imødegå den alvorlige trussel, der er bag-
grund for indførelsen af midlertidig grænsekontrol, jf. Schengengrænseko-
deksens artikel 25, stk. 1, 2. pkt.
Beslutningen om at indføre befordringspligt ved de indre Schengengrænser
vil således alene kunne opretholdes så længe, det er strengt nødvendigt for
at imødegå den alvorlige trussel, og befordringspligten skal således ophæ-
ves, når denne forudsætning ikke længere er tilstede. Beslutningen vil end-
videre alene kunne gælde i den periode, hvor der er midlertidigt er genind-
ført grænsekontrol og vil alene kunne pålægges transportører i forhold til
transport over grænser, hvor der midlertidigt er genindført grænsekontrol.
Såfremt det besluttes at indføre befordringspligt ved de indre Schengen-
grænser, vil pligten svare til den ordning, der gælder i forhold til indrejse fra
et ikke-Schengenland, og som er reguleret i udlændingelovens § 43, stk. 2.
Beslutningen om at indføre befordringspligten efter udlændingelovens § 43,
stk. 2, jf. stk. 4, ved passage af en indre Schengengrænse, vil kunne træffes
samtidig med, at der genindføres midlertidig grænsekontrol, eller efterføl-
gende, hvis det viser sig strengt nødvendigt for at imødegå den alvorlige
trussel. Det bemærkes hertil, at hvis betingelserne for at genindføre grænse-
kontrol er opfyldt, vil der i almindelighed også kunne indføres transportør-
ansvar, såfremt det konkret vurderes at være strengt nødvendigt for at imø-
degå den alvorlige trussel, der er baggrund for indførelsen af midlertidig
grænsekontrol, jf. Schengengrænsekodeksens artikel 25, stk. 1, 2. pkt.
Hvis udlændinge- og integrationsministeren træffer beslutning om at indføre
befordringspligten efter udlændingelovens § 43, stk. 2, jf. stk. 4, vil beslut-
ningen herom skulle offentliggøres på relevante hjemmesider, ligesom der
12
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 88: Lovudkast - orientering om lovforslag vedr. revision af reglerne om transportøransvar ved indre Schengengrænser
UDKAST
vil skulle udstedes en pressemeddelelse herom. Ved beslutning om indfø-
relse af befordringspligten vil myndighederne endvidere i relevant omfang
– i medfør af den almindelige vejledningspligt - skulle bistå de berørte med
bl.a. fortolkning af pligten samt den praktiske udmøntning heraf. Det skal
dog bemærkes, at eventuelle spørgsmål til myndighederne ikke vil medføre,
at en beslutning om indførelse af pligten suspenderes.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
[Under udarbejdelse]
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
[Under udarbejdelse]
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Reglerne om transportøransvar ved de indre Schengengrænser blev indført
ved lov nr. 1499 af 11. december 2015 (Transportøransvar i forbindelse med
midlertidig grænsekontrol ved indre Schengengrænser). I den forbindelse
blev det vurderet, at indførelsen af reglerne var i overensstemmelse med
Danmarks EU-retlige forpligtelser.
Det er Udlændinge- og Integrationsministeriet vurdering, at den foreslåede
ordning ikke rejser yderligere EU-retlige spørgsmål, da der med den fore-
slåede ordning ikke ændres på de materielle betingelser for at indføre trans-
portøransvar ved de indre Schengengrænser.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den … til den … været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
13
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 88: Lovudkast - orientering om lovforslag vedr. revision af reglerne om transportøransvar ved indre Schengengrænser
2740742_0014.png
UDKAST
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an- (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
før »Ingen«)
Økonomiske
[Under udarbejdelse]
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Implemente-
[Under udarbejdelse]
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Økonomiske
[Under udarbejdelse]
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative [Under udarbejdelse]
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen
konsekvenser for
borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Ingen
[Under udarbejdelse]
[Under udarbejdelse]
[Under udarbejdelse]
[Under udarbejdelse]
Ingen
Ingen
Miljø- og natur- Ingen
mæssige konse-
kvenser
Ingen
Forholdet til EU- Der henvises til lovforslagets afsnit om forholdet til EU-retten.
retten
Er i strid med de
principper
for
implementering
af erhvervsrettet
Ja
Nej
14
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 88: Lovudkast - orientering om lovforslag vedr. revision af reglerne om transportøransvar ved indre Schengengrænser
2740742_0015.png
UDKAST
EU-regulering/
Går videre end
minimumskrav i
EU-regulering
(sæt X)
15
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 88: Lovudkast - orientering om lovforslag vedr. revision af reglerne om transportøransvar ved indre Schengengrænser
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det følger af udlændingelovens § 43, stk. 4, 2. pkt., at § 43, stk. 2, kan finde
anvendelse ved indrejse fra et Schengenland, hvis der er indført indrejse-
kontrol ved grænsen i medfør af Schengengrænsekodeksens artikel 25, jf. §
38, stk. 2 og udlændinge- og integrationsministeren har truffet beslutning
efter § 59 a, stk. 2.
Det foreslås at ændre udlændingelovens
§ 43, stk. 4, 2. pkt.,
således at § 43,
stk. 2, fremover vil kunne finde anvendelse ved indrejse fra et Schengen-
land, hvis der er indført indrejsekontrol ved grænsen i medfør af Schengen-
grænsekodeksens artikel 25, jf. § 38, stk. 2, og udlændinge- og integrations-
ministeren træffer beslutning herom.
Den foreslåede ændring vil medføre, at det ikke fremover vil være en betin-
gelse for at indføre befordringspligt efter udlændingelovens § 43, stk. 2, jf.
stk. 4, 2. pkt., i forbindelse med midlertidig grænsekontrol ved de indre
Schengengrænser, at der samtidigt indføres transportøransvar efter udlæn-
dingelovens § 59 a, stk. 2.
Den foreslåede ændring vil derfor betyde, at udlændinge- og integrations-
ministeren på et tidligere tidspunkt vil kunne indføre befordringspligt end
det er tilfældet i dag.
Den foreslåede ændring vil endvidere betyde, at muligheden for at indføre
befordringspligt og transportøransvar ved de indre Schengengrænser i til-
fælde af, at der midlertidigt er genindført grænsekontrol, fremover vil kunne
anvendes som en trappestigemodel, hvor befordringspligten i udlændinge-
lovens § 43, stk. 2, jf. stk. 4, 2.pkt., vil kunne iværksættes separat som en
mindre indgribende foranstaltning før iværksættelse af transportøransvaret i
udlændingelovens § 59 a, 1, jf. stk. 2.
Det vil være en forudsætning for at indføre befordringspligt efter udlændin-
gelovens § 43, stk. 2, jf. stk. 4, at der midlertidigt er genindført grænsekon-
trol ved de indre Schengengrænser, jf. Schengengrænsekodeksens artikel
25, jf. udlændingelovens § 38, stk. 2.
16
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 88: Lovudkast - orientering om lovforslag vedr. revision af reglerne om transportøransvar ved indre Schengengrænser
UDKAST
Det vil endvidere være en forudsætning for at indføre befordringspligten, jf.
udlændingelovens § 43, stk. 2, jf. stk. 4, at det vurderes at være strengt nød-
vendigt for at imødegå den alvorlige trussel, der er baggrund for indførelsen
af midlertidig grænsekontrol, jf. Schengengrænsekodeksens artikel 25, stk.
1, 2. pkt.
Det bemærkes, at beslutningen om at indføre befordringspligt ved de indre
Schengengrænser vil bero på en separat proportionalitetsvurdering, som
ikke vil afhænge af den vurdering, der vil skulle foretages i forbindelse med
beslutningen om at indføre af transportøransvar ved de indre Schengen-
grænser henset til, at befordringspligten vurderes at være en mindre indgri-
bende foranstaltning.
Beslutningen om at indføre befordringspligt ved de indre Schengengrænser
vil alene kunne opretholdes så længe, det er strengt nødvendigt for at imø-
degå den alvorlige trussel, og befordringspligten skal således ophæves, når
denne forudsætning ikke længere er tilstede. Beslutningen vil endvidere
alene kunne gælde i den periode, hvor der er midlertidigt er genindført græn-
sekontrol og vil alene kunne pålægges transportører i forhold til transport
over grænser, hvor der midlertidigt er genindført grænsekontrol.
Beslutningen om at indføre befordringspligten efter udlændingelovens § 43,
stk. 2, jf. stk. 4, ved en indre Schengengrænse, vil kunne træffes samtidig
med, at der genindføres midlertidig grænsekontrol, eller efterfølgende, hvis
det viser sig strengt nødvendigt for at imødegå den alvorlige trussel. Det
bemærkes hertil, at hvis betingelserne for at genindføre grænsekontrol er
opfyldt, vil der i almindelighed også kunne indføres befordringspligt, så-
fremt det konkret vurderes at være strengt nødvendigt for at imødegå den
alvorlige trussel, der er baggrund for indførelsen af midlertidig grænsekon-
trol, jf. Schengengrænsekodeksens artikel 25, stk. 1, 2. pkt.
Hvis udlændinge- og integrationsministeren træffer beslutning om at indføre
befordringspligten efter udlændingelovens § 43, stk. 2, jf. stk. 4, vil beslut-
ningen herom skulle offentliggøres på relevante myndigheders hjemmesi-
der, ligesom der vil skulle udstedes en pressemeddelelse herom. Ved beslut-
ning om indførelse af befordringspligten vil myndighederne endvidere i re-
levant omfang – i medfør af den almindelige vejledningspligt - skulle bistå
de berørte med bl.a. fortolkning af pligten samt den praktiske udmøntning
heraf. Det skal dog bemærkes, at eventuelle spørgsmål til myndighederne
ikke vil medføre, at en beslutning om indførelse af pligten suspenderes.
17
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 88: Lovudkast - orientering om lovforslag vedr. revision af reglerne om transportøransvar ved indre Schengengrænser
UDKAST
Der henvises i øvrigt til pkt. 1.1.2. i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
Til § 2
Til nr. 1
Det følger af § 3 i lov nr. 1499 af 11. december 2015 (Transportøransvar i
forbindelse med midlertidig grænsekontrol ved indre Schengengrænser), at
udlændinge- og integrationsministeren skal fremsætte forslag om revision
af reglerne om transportøransvar i forbindelse med midlertidig grænsekon-
trol ved indre Schengengrænser i folketingsåret 2017-18.
I overensstemmelse med revisionsbestemmelsen blev reglerne ved lov nr.
1571 af 18. december 2018 (Revision af reglerne om transportøransvar i
forbindelse med midlertidig grænsekontrol ved indre Schengengrænser) re-
videret. Det fremgår af revideringen, at udlændinge- og integrationsministe-
ren i folketingsåret 2023-24 skal fremsætte forslag om revision af reglerne
om transportansvar på ny.
Det foreslås i
§ 2,
at revisionsbestemmelsen i § 3 i lov nr. 1499 af 11. de-
cember 2015 om ændring af udlændingeloven (Transportøransvar i forbin-
delse med midlertidig grænsekontrol ved indre Schengengrænser) ophæves,
således at bestemmelserne i udlændingelovens § 43, stk. 4 og § 59 a, stk. 2,
om muligheden for at indføre transportøransvar i forbindelse med midlerti-
dig genindførelse af grænsekontrol ved de indre Schengengrænser, ikke
fremover skal revideres.
Lovforslaget vil ikke medføre ændring af den gældende retstilstand for at
anvende transportøransvaret ved de indre Schengengrænser, jf. udlændinge-
lovens § 59 a, stk. 1, jf. stk. 2.
Der henvises i øvrigt til pkt. 1.1.1. i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
Til § 3
Til nr. 1
Det følger af § 3 i lov nr. 1499 af 11. december 2015 (Transportøransvar i
forbindelse med midlertidig grænsekontrol ved indre Schengengrænser), at
18
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 88: Lovudkast - orientering om lovforslag vedr. revision af reglerne om transportøransvar ved indre Schengengrænser
UDKAST
udlændinge- og integrationsministeren skal fremsætte forslag om revision
af reglerne om transportøransvar i forbindelse med midlertidig grænsekon-
trol ved indre Schengengrænser i folketingsåret 2017-18.
I overensstemmelse med revisionsbestemmelsen blev reglerne ved lov nr.
1571 af 18. december 2018 (Revision af reglerne om transportøransvar i
forbindelse med midlertidig grænsekontrol ved indre Schengengrænser) re-
videret. Det fremgår af revideringen, at udlændinge- og integrationsministe-
ren i folketingsåret 2023-24 skal fremsætte forslag om revision af reglerne
om transportansvar på ny.
Det foreslås i
§ 3,
at ændringen af revisionsbestemmelsen i § 1 i lov nr. 1571
af 18. december 2018 (Revision af reglerne om transportøransvar i forbin-
delse med midlertidig grænsekontrol ved indre Schengengrænser) ophæves,
således at bestemmelserne i udlændingelovens § 43, stk. 4 og § 59 a, stk. 2,
om muligheden for at indføre transportøransvar i forbindelse med midlerti-
dig genindførelse af grænsekontrol ved de indre Schengengrænser, ikke
fremover skal revideres.
Lovforslaget vil ikke medføre ændring af den gældende retstilstand for at
anvende transportøransvaret ved de indre Schengengrænser, jf. udlændinge-
lovens § 59 a, stk. 1, jf. stk. 2.
Der henvises i øvrigt til pkt. 1.1.1. i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
Til § 4
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2024.
Til § 5
Forslagets § 5 vedrører lovens territoriale gyldighed.
Det fremgår af udlændingelovens § 66, at loven ikke gælder for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller delvis sættes i kraft
for disse landsdele med de afvigelser, som de særlige færøske eller grøn-
landske forhold tilsiger.
19
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 88: Lovudkast - orientering om lovforslag vedr. revision af reglerne om transportøransvar ved indre Schengengrænser
UDKAST
Det foreslås, at loven ikke skal gælde for Færøerne og Grønland, men at
loven ved kongelig anordning helt eller delvis skal kunne sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer, som henholdsvis de færøske og
grønlandske forhold tilsiger. Det foreslås også, at loven kan sættes i kraft på
forskellige tidspunkter.
Det vil indebære, at lovens § 1 om ændring af udlændingeloven ikke vil
gælde for Færøerne og Grønland, men at denne bestemmelse ved kongelig
anordning helt eller delvist vil kunne sættes i kraft for Færøerne og Grønland
med de ændringer, som de henholdsvis færøske og grønlandske forhold til-
siger.
20
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 88: Lovudkast - orientering om lovforslag vedr. revision af reglerne om transportøransvar ved indre Schengengrænser
2740742_0021.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I udlændingeloven, jf. lovbekendt-
gørelse nr. 1205 af 25. august
2022, som ændret bl.a. ved lov nr.
333 af 28. marts 2023 og senest
ved lov nr. 486 af 13. maj 2023,
foretages følgende ændringer:
§ 43.
---
Stk. 2.
---
Stk. 3.
---
Stk. 4.
Bestemmelserne i stk. 2 og 3
finder ikke anvendelse ved indrejse
fra et Schengenland. Stk. 2 finder
dog anvendelse, hvis der er indført
indrejsekontrol ved grænsen i med-
før af Schengengrænsekodekens ar-
tikel 25, jf. § 38, stk. 2, og udlæn-
dinge- og integrationsministeren
1.
§ 43, stk. 4, 2. pkt.,
ændres »be-
har truffet beslutning efter § 59 a, slutning efter § 59 a, stk. 2.« til:
stk. 2.
»beslutning herom
§2
I lov nr. 1499 af 11. december 2015
om ændring af udlændingeloven
(Transportøransvar i forbindelse
med midlertidig grænsekontrol ved
indre Schengengrænser), foretages
følgende ændringer:
1.
§ 3
ophæves.
§3
Udlændinge-, integrations- og bo-
ligministeren fremsætter forslag til
21
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 88: Lovudkast - orientering om lovforslag vedr. revision af reglerne om transportøransvar ved indre Schengengrænser
2740742_0022.png
UDKAST
revision af § 1, nr. 2 og § 3, i folke-
tingsåret 2017-18.
§3
I lov nr. 1571 af 18. december 2018
om ændring af udlændingeloven
(Revision af reglerne om transpor-
tøransvar i forbindelse med midler-
tidig grænsekontrol ved indre
Schengengrænser), foretages føl-
gende ændringer:
1.
§ 1
ophæves.
§1
I lov nr. 1499 af 11. december 2015
om ændring af udlændingeloven
(Transportøransvar i forbindelse
med midlertidig grænsekontrol ved
indre Schengengrænser), foretages
følgende ændringer:
1. I § 3 ændres »Udlændinge-, inte-
grations- og boligministeren« til:
»Udlændinge- og integrationsmini-
steren«, og »folketingsåret 2017-
18« ændres til: »folketingsåret
2023-24«.
22