Udlændinge- og Integrationsudvalget 2022-23 (2. samling)
UUI Alm.del Bilag 85
Offentligt
2733912_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Til udvalget fremsendes hermed til orientering:
Orientering om annullation og fornyet behandling af to sager om optagelse på
forbudslisten efter donationsloven grundet uhjemlet anvendelse af tavshedsbe-
lagte oplysninger
1.
Efter lov om forbud mod modtagelse af donationer fra visse fysiske og juridiske
personer (donationsloven) kan udlændinge- og integrationsministeren på baggrund
af en indstilling fra Udlændingestyrelsen træffe afgørelse om, hvorvidt fysiske og
juridiske personer, herunder udenlandske og statslige styrede organisationer og
virksomheder, der modarbejder eller underminerer demokrati og grundlæggende
friheds- og menneskerettigheder, skal optages på en offentlig forbudsliste. Det er
efter loven forbudt at modtage donationer der enkeltvis eller tilsammen overstiger
10.000 kr. inden for 12 på hinanden følgende kalendermåneder fra fysiske eller ju-
ridiske personer, som er optaget på listen. Overtrædelse af forbuddet straffes med
bøde.
Formålet med donationsloven er at modvirke, at sådanne personer – ved at give
donationer – kan modarbejde eller underminere demokrati og grundlæggende fri-
heds- og menneskerettigheder.
Udlændingestyrelsen foretager i forbindelse med sagsbehandlingen en konkret og
individuel vurdering af, om den fysiske eller juridiske person, der er genstand for
styrelsens sagsbehandling, modarbejder eller underminerer demokrati og grund-
læggende friheds- og menneskerettigheder, og om der er en vis sandsynlighed for,
at den pågældende person har til hensigt at yde en donation til en eller flere mod-
tagere i Danmark.
Afgørelser efter loven forudsættes at blive truffet på baggrund af oplysninger, der
er indsamlet fra åbne kilder. Det fremgår således bl.a. af lovforslagets almindelige
bemærkninger, jf. Folketingstidende 2020-21, tillæg A, L 81 som fremsat, side 11,
at:
”En
sag om optagelse af en fysisk organisation eller juridisk person på for-
budslisten vil både kunne opstå på baggrund af offentligt tilgængelige oplys-
Side
1/3
6. juli 2023
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
Sags nr.
Akt-id
2022 - 17884
2189428
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 85: Orientering om annullation af to afgørelser om optagelse på donationslovens forbudsliste
ninger og på baggrund af oplysninger, som er videregivet til Udlændingesty-
relsen fra andre, deriblandt private og andre myndigheder, og som ikke nød-
vendigvis er tilgængelige via åbne kilder. Der vil skulle være tale om oplysnin-
ger, som kan fremlægges i forbindelse med behandlingen af sagen, herunder
i forbindelse med en efterfølgende behandling af sagen ved Folketingets Om-
budsmand eller domstolene. Klassificerede oplysninger vil ikke kunne danne
grundlag for optagelse på forbudslisten, men vil kunne føre til, at Udlændin-
gestyrelsen undersøger den pågældende fysiske eller juridiske person nær-
mere.”
2.
Udlændinge- og Integrationsministeriet er blevet opmærksom på, at oplysninger,
som Udlændingestyrelsen har anvendt i sagsbehandlingen efter donationsloven, er
særligt tavshedsbelagte. Der er tale om oplysninger, som er undtaget fra en række
af forvaltningslovens partsrettigheder, herunder reglerne om partsaktindsigt,
partshøring og begrundelsespligt.
Disse oplysninger vil ikke kunne fremlægges i forbindelse med behandlingen af sa-
gen efter donationsloven, hvorfor der ikke er hjemmel til, at oplysningerne indgår i
Udlændingestyrelsens vurdering af, om betingelserne for at blive optaget på for-
budslisten er opfyldt. Oplysningerne må dog gerne danne grundlag for sagsudvæl-
gelse.
3.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har på den baggrund anmodet Udlæn-
dingestyrelsen om at gennemgå de sager vedrørende de fysiske og juridiske perso-
ner, der allerede er optaget på forbudslisten, med henblik på at identificere sager,
hvori den nævnte type af oplysninger er indgået samt i fornødent omfang genop-
tage relevante sager.
Efter en gennemgang af disse har Udlændingestyrelsen konstateret, at der i to til-
fælde er truffet afgørelse efter donationsloven på baggrund af tavshedsbelagte op-
lysninger. Der er således to organisationer, der er blevet optaget på forbudslisten
på baggrund af oplysninger, som efter donationsloven ikke må ligge til grund for
afgørelserne.
Det drejer sig om International Islamic Charity Organization (IICO), der har været
optaget på listen siden den 15. juni 2022 og Assalam Charity, der har været optaget
siden den 28. juni 2022.
Det er vurderingen, at afgørelsen i disse sager er ugyldig, og jeg har derfor på bag-
grund af indstilling herom fra Udlændingestyrelsen truffet afgørelse om at annul-
lere optagelsen af de pågældende organisationer på forbudslisten.
Udlændingestyrelsen har imidlertid vurderet, at der er grundlag for at optage orga-
nisationerne på forbudslisten på ny. Det er således Udlændingestyrelsens vurde-
ring, at der også uden de tavshedsbelagte oplysninger, er grundlag for optage de to
organisationer på forbudslisten.
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 85: Orientering om annullation af to afgørelser om optagelse på donationslovens forbudsliste
Jeg har på den baggrund truffet nye afgørelser om, at International Islamic Charity
Organization (IICO) og Assalam Charity er optaget på forbudslisten pr. den 5. juli
2023, ligesom der er indrykket meddelelse herom i Statstidende.
Den praktiske betydning heraf er, at de pågældende organisationer først kan anses
for at være opført på forbudslisten fra ovennævnte dato på baggrund af de nye
afgørelser gældende for 4 år fra afgørelsestidspunktet.
Organisationerne og Rigsadvokaten er endvidere blevet orienteret herom.
6.
Alle sager skal selvfølgelig behandles i fuld overensstemmelse med loven, og der-
for skal jeg beklage, at det ikke er sket i de to nævnte sager. Jeg er tilfreds med, at
der nu bliver rettet op, for donationsloven er et vigtigt værktøj til at bekæmpe de
kræfter, der vil undergrave vores demokrati.
Sagen har givet anledning til et øget og fornyet fokus på behandlingen af sager efter
donationsloven. Det gælder både i forhold til den konkrete sagsbehandling i Ud-
lændingestyrelsen, og til departementets efterfølgende behandling af styrelsens
indstillinger til optagelse på forbudslisten.
Jeg vil efter sommerferien oversende en samlet orientering om afgørelser om op-
tagelse af personer på forbudslisten til udvalget.
Med venlig hilsen
Kaare Dybvad Bek
Side
3/3