Udlændinge- og Integrationsudvalget 2022-23 (2. samling)
UUI Alm.del Bilag 81
Offentligt
UDKAST
Udlændinge- og Integrationsudvalget 2022-23 (2. samling)
UUI Alm.del - Bilag 81
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der i
Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v.
(Forlængelse af Afghanistan-særloven)
§1
I lov nr. 2055 af 16. november 2021 om midlertidig opholdstilladelse til
personer, der i Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v., foretages
følgende ændringer:
1.
I
§ 1, stk. 5,
udgår »ikke«, og efter »forlænges« indsættes: »til den 30.
november 2025, medmindre der er grundlag for at inddrage
opholdstilladelsen«.
2.
I
§ 2
indsættes som
stk. 4
og
5:
»Stk. 4.
Ansøgning om forlængelse af en opholdstilladelse meddelt efter
§ 1 skal indgives til Udlændingestyrelsen inden udløbet af
opholdstilladelsen meddelt efter § 1.
Stk. 5.
Der tillægges opsættende virkning ved ansøgning om forlængelse
af en opholdstilladelse efter § 1, stk. 5.«
3.
I
§3, stk. 2,
udgår »ikke«, og efter »forlænges« indsættes: »til udløbet af
det herboende familiemedlems forlængede opholdstilladelse, medmindre
der er grundlag for at inddrage opholdstilladelsen«.
4
I § 3 indsættes som
stk. 3
og
4:
»Stk. 3.
Ansøgning om forlængelse af en opholdstilladelse meddelt efter
stk. 1 skal indgives til Udlændingestyrelsen inden udløbet af
opholdstilladelsen meddelt efter stk. 1.
Stk. 4.
Der tillægges opsættende virkning ved ansøgning om forlængelse
af en opholdstilladelse efter stk. 2«.
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 81: Orientering om høring vedr. lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v. (lovudkast)
UDKAST
5.
I
§ 4, stk. 2, nr. 4,
ændres »SIS II« til: »SIS«, og »SIS II-forordningen«
ændres til: »SIS-forordningen«, og i
§ 4, stk. 5,
og
§ 8, stk. 4,
ændres »SIS
II« til: »SIS«.
6.
I
§ 9, stk. 2, 4. pkt.,
ændres »2 år fra meddelelsen af opholdstilladelsen«
til: »den 30. november 2025.
7.
I
§ 28, stk. 1,
ændres »1. juni 2024« til: »1. december 2025«.
§2
Loven træder i kraft den 27. november 2023.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
2
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 81: Orientering om høring vedr. lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v. (lovudkast)
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1 Gældende ret
2.2 Udlændinge- og Integrationsministeriets overvejelser
2.3 Den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Klimamæssige konsekvenser
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer mv.
10. Sammenfattende skema
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 81: Orientering om høring vedr. lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v. (lovudkast)
UDKAST
1. Indledning
På baggrund af en markant forværret sikkerhedssituation i Afghanistan i
forbindelse med den militære tilbagetrækning i sommeren 2021 blev et bredt
flertal i Folketinget enige om at tilbyde personer, der i Afghanistan havde
bistået danske myndigheder mv., evakuering til Danmark samt at tilbyde de
pågældende en 2-årig opholdstilladelse i Danmark. Folketinget vedtog i
forlængelse heraf den 11. november 2021 lov om midlertidig
opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået danske
myndigheder m.v. (herefter særloven).
Med særloven sikrede man en helt særlig og 2-årig opholdstilladelse til de
personer, som havde bidraget til den danske indsats i Afghanistan, og som
Danmark havde et særligt ansvar for. Det gjorde, at man effektivt kunne yde
en helt særlig indsats til disse personer, uagtet om de i øvrigt opfyldte de
almindelige betingelser for at blive meddelt opholdstilladelse efter
udlændingelovens regler, herunder asyl. Særloven sikrede således, at
persongruppen under deres ophold i Danmark fik de bedst mulige
forudsætninger for at indgå som en aktiv del af det danske samfund.
De første opholdstilladelser efter særloven udløber i slutningen af 2023. I
Afghanistan er Taleban fortsat ved magten, og der synes ikke umiddelbart
at være udsigt til, at dette vil ændre sig i den nærmeste fremtid. Det er
regeringens opfattelse, at Danmark fortsat har et ansvar over for de personer,
som i Afghanistan har bistået danske myndigheder mv. Det er på den
baggrund regeringens opfattelse, at særloven bør forlænges, så særligt de
personer, der alene har en opholdstilladelse efter særloven, fortsat har
mulighed for at indgå aktivt i det danske samfund, fremfor at blive henvist
til at opholde sig på et udrejsecenter.
Det er samtidig vigtigt for regeringen at bevare princippet om
midlertidighed og at holde fast i, at en opholdstilladelse efter særloven netop
er særlig og midlertidig. Det foreslås derfor, at loven forlænges i en periode
frem til den 1. december 2025 og herefter automatisk ophæves.
I perioden frem mod den 1. december 2025 vil de personer, der har
opholdstilladelse efter særloven, have mulighed for, som det allerede er
tilfældet i dag, at søge om opholdstilladelse efter udlændingelovens regler,
herunder asyl eller efter en erhvervsordning, og således have mulighed for
at skabe sig et andet opholdsgrundlag inden december 2025.
4
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 81: Orientering om høring vedr. lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v. (lovudkast)
UDKAST
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Gældende ret
Efter særlovens § 1, stk. 1, kan der efter ansøgning meddeles
opholdstilladelse til en udlænding, som er 1) tidligere lokalansat på den
danske ambassade i Kabul eller har haft anden arbejdsmæssig tilknytning til
myndigheder på Udenrigsministeriets område i Afghanistan, 2) er tidligere
lokalansat af Forsvaret eller har haft anden arbejdsmæssig tilknytning til
myndigheder på Forsvarsministeriets område i Afghanistan, 3) efter aftale
med Udenrigsministeriet er indstillet som følge af sin tilknytning til NGO’er
eller andre samarbejdspartnere i Afghanistan, eller 4) efter aftale med
Udenrigsministeriet er indstillet af FN, NATO eller EU.
Efter særlovens § 1, stk. 2, kan der efter ansøgning meddeles
opholdstilladelse til én ægtefælle, én fast samlever eller et mindreårigt barn
til en udlænding omfattet af stk. 1. Opholdstilladelsen efter 1. pkt. kan ikke
meddeles, hvis den pågældende ægtefælle eller faste samlever er
mindreårig.
Efter særlovens § 1, stk. 3, kan der, jf. dog stk. 4, efter ansøgning meddeles
opholdstilladelse til en udlænding, der har familiemæssig tilknytning til en
udlænding omfattet af stk. 1 eller 2, og som 1) er beslægtet med den
pågældende i op- eller nedstigende linje, 2) i en periode af længere varighed
har delt husstand med den pågældende, eller 3) må anses for at have været
under den pågældendes forsørgelse.
Efter særlovens § 1, stk. 4, kan opholdstilladelse efter stk. 3 ikke meddeles
til en ægtefælle eller en fast samlever.
Efter særlovens § 1, stk. 5, meddeles en opholdstilladelse efter § 1, stk. 1-3,
med henblik på midlertidigt ophold, tidsbegrænses til 2 år og kan ikke
forlænges. Det betyder, at opholdstilladelser meddelt udlændinge efter
særlovens § 1, stk. 1-3, udløber løbende afhængig af, hvornår
opholdstilladelsen er meddelt.
Efter særlovens § 2, stk. 1, skal en ansøgning om opholdstilladelse efter § 1
indgives i Danmark til Udlændingestyrelsen og senest den 24. november
2021. Efter bestemmelsens stk. 2 afvises ansøgninger, der indgives efter
udløbet af fristen i stk. 1, medmindre der foreligger helt særlige
omstændigheder. Ansøgninger, der indgives efter den 1. december 2021,
afvises dog altid. En udlænding har ret til at blive her i landet under
behandlingen af en ansøgning om opholdstilladelse efter loven, jf. § 2, stk.
3.
5
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 81: Orientering om høring vedr. lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v. (lovudkast)
UDKAST
Efter særlovens § 3, stk. 1, kan der uanset betingelserne i § 2, stk. 1, efter
ansøgning meddeles opholdstilladelse til en udlænding, som samlever på
fælles bopæl i ægteskab eller fast samlivsforhold af længere varighed med
en udlænding omfattet af § 1, stk. 1. Endvidere kan der efter ansøgning,
meddeles opholdstilladelse til et ugift mindreårigt barn af en udlænding
omfattet af § 1, stk. 1.
Efter særlovens § 3, stk. 2, meddeles opholdstilladelser efter stk. 1 med
henblik på midlertidigt ophold, tidsbegrænses til udløbet af det herboende
familiemedlems opholdstilladelse og kan ikke forlænges. Det betyder, at
opholdstilladelser meddelt efter særlovens § 3, stk. 1, udløber løbende
afhængig af, hvornår det herboende familiemedlems opholdstilladelse er
meddelt.
Efter særlovens § 8 skal en opholdstilladelse efter loven inddrages,
medmindre inddragelse vil være i strid med Danmarks internationale
forpligtelser, dog jf. stk. 2, hvis 1) grundlaget for ansøgningen eller
tilladelsen var urigtig eller ikke længere er til stede, 2) opholdstilladelsen er
opnået ved svig, eller 3) der foreligger oplysninger om forhold, som efter
reglerne i lovens § 4, stk. 1, stk. 2, nr. 1 og 2, og stk. 4, ville udelukke
udlændingen fra opholdstilladelse.
Efter bestemmelsens stk. 2 skal der ved afgørelse om inddragelse efter stk.
1, nr. 1, af en opholdstilladelse meddelt efter lovens § 3 tages særligt hensyn
til, om opholdsgrundlaget ikke længere er til stede som følge af
samlivsophør, der skyldes, at udlændingen eller udlændingens barn har
været udsat for overgreb, misbrug eller anden overlast mv. her i landet, eller
at den pågældende udlænding, der er meddelt opholdstilladelse efter § 1,
stk. 1, er afgået ved døden. Det gælder uanset varigheden af udlændingens
ophold her i landet.
Efter særlovens § 17, stk. 1, træffes afgørelser efter loven af
Udlændingestyrelsen, medmindre andet fremgår af lovens enkelte
bestemmelser. Efter bestemmelsens stk. 2 kan Udlændingestyrelsens
afgørelser efter loven påklages til Udlændingenævnet. En klage skal være
indgivet, inden 8 uger efter at klageren har fået meddelelse om afgørelsen.
En klage, der er indgivet, inden 7 dage efter at afgørelsen er meddelt den
pågældende, tillægges opsættende virkning, jf. stk. 3. Udlændingenævnets
formand eller den, formanden bemyndiger dertil, kan i særlige tilfælde
beslutte, at en klage skal behandles eller tillægges opsættende virkning, selv
om fristen i henholdsvis stk. 2 og 3 er udløbet.
Efter særlovens § 28, stk. 1, ophæves loven den 1. juni 2024.
6
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 81: Orientering om høring vedr. lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v. (lovudkast)
UDKAST
Efter særlovens § 28, stk. 2, færdigbehandles klager over
Udlændingestyrelsens afgørelser, der er påklaget til Udlændingenævnet,
inden loven ophæves, i overensstemmelse med loven.
2.2. Udlændinge- og Integrationsministeriets overvejelser
Der er pr. 30. april 2023 ca. 592 personer, der har opholdstilladelse efter
særloven, og som umiddelbart vurderes fortsat at befinde sig i Danmark.
Heraf er 282 også meddelt opholdstilladelse efter udlændingeloven og
yderligere 173 har søgt om asyl.
Det er Udlændinge- og Integrationsministeriets opfattelse, at særloven bør
forlænges i en periode frem til den 1. december 2025, således at det sikres,
at særligt udlændinge, der alene har en opholdstilladelse efter særloven,
fortsat har mulighed for at indgå aktivt i det danske samfund, fremfor at
blive henvist til at opholde sig på et udrejsecenter. I perioden frem mod den
1. december 2025 vil de udlændinge, der har opholdstilladelse efter
særloven, have mulighed for, som det allerede er tilfældet i dag, at søge om
opholdstilladelse efter udlændingelovens regler, herunder asyl eller efter en
erhvervsordning, og således have mulighed for at skabe sig et andet
opholdsgrundlag inden december 2025.
Det er samtidig Udlændinge- og Integrationsministeriets opfattelse, at en
forlængelse af en opholdstilladelse efter særloven bør betinges af, at der
indgives ansøgning herom, ligesom en ansøgning bør indgives inden
udløbet af den pågældende udlændings opholdstilladelse efter særloven.
Med et krav om indgivelse af en ansøgning vil den pågældende få mulighed
for at forholde sig til, om vedkommende ønsker at få sin opholdstilladelse
forlænget, ligesom et sådant krav efter Udlændinge- og
Integrationsministeriets opfattelse vil bidrage til en mere smidig og effektiv
sagsbehandling.
Det bemærkes i den forbindelse, at Udlændingestyrelsen i lyset af, at de
første opholdstilladelser efter særloven udløber inden årets udgang, allerede
den 26. april 2023 igangsatte en vejledende indsats til udlændinge med
opholdstilladelse efter særloven om vigtigheden af at indgive en ansøgning
om opholdstilladelse på andet grundlag inden udløbet af opholdstilladelsen
efter særloven. Styrelsen vil endvidere i forlængelse af fremsættelsen af
dette lovforslag igangsætte en lignende vejledning til de berørte udlændinge
om muligheden for at indgive ansøgning om forlængelse af en
opholdstilladelse meddelt efter særloven. Denne vejledning vil omfatte en
direkte vejledning rettet til udlændinge, der alene har en opholdstilladelse
efter særloven, og udlændinge, der ud over opholdstilladelse efter særloven
7
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 81: Orientering om høring vedr. lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v. (lovudkast)
UDKAST
tillige har opnået opholdsgrundlag efter udlændingeloven, der dog ikke er
asyl. Derudover igangsættes også en mere generel vejledning til alle med
opholdstilladelse efter særloven.
2.3 Den foreslåede ordning
Det foreslås, at særlovens gyldighed forlænges til 1. december 2025.
Herefter ophæves loven automatisk.
Det foreslås endvidere, at opholdstilladelser meddelt efter særloven kan
forlænges én gang frem til og med den 30. november 2025. Med de
foreslåede bestemmelser vil en forlængelse af en opholdstilladelse efter
særloven i alle tilfælde udløbe ved udgangen af den 30. november 2025.
Dette er modsat i dag, hvor opholdstilladelser meddelt efter særloven
udløber løbende afhængig af, hvornår opholdstilladelsen er meddelt. Den
første opholdstilladelse udløber den 30. november 2023, og den sidste
opholdstilladelse udløber den 30. maj 2024. Den foreslåede ordning betyder
således, at der vil være forskel på varigheden af de meddelte forlængelser.
Det bemærkes dog i den forbindelse, at de udlændinge, der er evakueret til
Danmark i sommeren 2021, alle vil have opholdt sig i Danmark i ca. lige
lang tid, uagtet at en forlængelse i sig selv for nogen vil være kortere og for
andre længere.
Muligheden for at få en opholdstilladelse efter særloven forlænget foreslås
at skulle gælde både for udlændinge, der er meddelt opholdstilladelse efter
særlovens § 1, stk. 1 (hovedpersoner), for udlændinge, der på baggrund af
tilknytning til en hovedperson er meddelt selvstændig opholdstilladelse efter
særlovens § 1, stk. 2 og 3, og for udlændinge, der er blevet
familiesammenførte efter særlovens § 3. For udlændinge med
opholdstilladelse efter særlovens § 3 vil en forlængelse dog være betinget
af, at det herboende familiemedlems opholdstilladelse efter særloven
tilsvarende forlænges. For så vidt angår eventuelle tilfælde af, at
hovedpersonen er afgået ved døden, henvises her til særlovens § 8, stk. 2.
En forlængelse af en opholdstilladelse efter særloven vil efter lovforslaget i
alle tilfælde være betinget af, at der ikke er grundlag for at inddrage
opholdstilladelsen.
Med den foreslåede ordning om forlængelse vil det være en betingelse, at
den pågældende udlænding i forvejen har en gyldig opholdstilladelse efter
særloven. Det vil således efter lovforslaget bl.a. ikke være mulig at få
forlænget en opholdstilladelse efter særloven, såfremt den pågældende
udlændings opholdstilladelse er bortfaldet.
8
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 81: Orientering om høring vedr. lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v. (lovudkast)
UDKAST
Det er således alene en ordning, der tilvejebringer mulighed for at få en
allerede meddelt og gyldig opholdstilladelse efter særloven forlænget og
således ikke en mulighed for på ny at indgive en ansøgning om
opholdstilladelse efter særlovens § 1. Det bemærkes, at der dog fortsat efter
lovændringen vil kunne ansøges om opholdstilladelse for første gang på
baggrund af særlovens § 3, stk. 1, om familiesammenføring.
Det foreslås med lovforslaget, at en ansøgning om forlængelse skal indgives
til Udlændingestyrelsen inden udløbet af udlændingens opholdstilladelse
efter særloven. Det betyder, at udlændinge med opholdstilladelse efter
særloven alene vil kunne få forlænget deres opholdstilladelse, såfremt de
ansøger herom. Det betyder endvidere, at en ansøgning skal indgives senest
den dag, hvor den pågældende udlændings opholdstilladelse udløber. Det
bemærkes i den forbindelse, at det ligger i sagens natur, at en
opholdstilladelse, der ikke eksisterer, idet denne er udløbet, ikke vil kunne
forlænges.
Det foreslås endvidere med lovforslaget, at rettidig indgivelse af en
ansøgning om forlængelse af en opholdstilladelse efter særloven tillægges
opsættende virkning. En udlænding, der indgiver en rettidig ansøgning om
forlængelse, vil således efter lovforslaget bibeholde de hidtil opnåede
rettigheder og pligter, der er opnået som følge af opholdstilladelse meddelt
efter særloven, uafhængig af om Udlændingestyrelsen når at
færdigbehandle ansøgningen inden udløbet af den opholdstilladelse, der
søges om forlængelse af. Det betyder, at udlændingen vil bevare adgangen
til bl.a. at kunne arbejde i Danmark, modtage undervisning og deltage i
uddannelse samt at blive boende i eget hjem.
Det bemærkes, at det forudsættes, at udlændingemyndighederne prioriterer
sagsbehandlingen af sager efter dette lovforslag, således at alle sager
færdigbehandles inden den 30. november 2025, hvor opholdstilladelser
meddelt efter særloven efter lovforslaget vil kunne forlænges til og med.
Udlændingestyrelsens afgørelser om forlængelse vil efter den gældende
bestemmelse i særlovens § 17, stk. 2, kunne påklages til Udlændingenævnet,
ligesom en klage, der er indgivet, inden 7 dage efter at afgørelsen er meddelt
den pågældende, tillægges opsættende virkning. En klage vil dog højst
kunne tillægges opsættende virkning til og med den 30. november 2025,
hvor alle opholdstilladelser efter lovforslaget foreslås at skulle udløbe. Det
bemærkes i den forbindelse, at Udlændingenævnet i sine kvitteringsbreve
forudsættes at vejlede om, at klagen har opsættende virkning, dog senest til
9
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 81: Orientering om høring vedr. lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v. (lovudkast)
UDKAST
lovens udløb, hvor udlændingen vil skulle udrejse, uanset at nævnet
eventuelt ikke har færdigbehandlet klagen.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget forventes at medføre offentlige økonomiske konsekvenser på
Udlændinge- og Integrationsministeriets område efter skat og tilbageløb på
2,0 mio. kr. i 2024, 3,2 mio. kr. i 2025 og 1,2 mio. kr. i 2026. Udgifterne
kan henføres til aktive tilbud og danskuddannelse, resultattilskud,
grundtilskud samt selvforsørgelses- og hjemrejseydelse. Merudgifterne
afholdes inden for Udlændinge- og Integrationsministeriets eksisterende
ramme. Lovforslaget forventes ikke at medføre implementeringsmæssige
konsekvenser.
Lovforslaget vurderes at følge principperne for digitaliseringsklar
lovgivning.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
[Under udarbejdelse]
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 29. juni 2023 til den 11. august
2023 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer mv.:
Advokatrådet (Advokatsamfundet), Amnesty Nu, Amnesty International,
Asylret, Bedsteforældre for Asyl, Børnerådet, Børns Vilkår,
Centralorganisationernes Fællesudvalg CFU, Danes Worldwide, Danmarks
Biblioteksforening, Danmarks Rejsebureau, Dansk Arbejdsgiverforening,
Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk Flygtningehjælp, Danske Rederier,
10
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 81: Orientering om høring vedr. lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v. (lovudkast)
2731082_0011.png
UDKAST
DFUNK – Dansk Flygtningehjælp Ungdom, Dansk Socialrådgiverforening,
Danske Advokater, Danske Regioner, Datatilsynet, Den Danske
Dommerforening, Den Danske Europabevægelse, Den Danske Helsinki-
Komité for Menneskerettigheder, Den Katolske Kirke i Danmark, Det
Kriminalpræventive Råd, DI, DIGNITY – Dansk Institut Mod Tortur,
Dokumentations- og Rådgivningscentret om Racediskrimination,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Finansrådet, Finans
Danmark, Flygtningenævnet, Folkehøjskolernes Forening i Danmark,
Foreningen
af
Offentlige
Anklagere,
Foreningen
af
Udlændingeretsadvokater, ICORN, HK/Danmark, Indvandrermedicinsk
klinik, Odense Universitetshospital, Indvandrerrådgivningen, Institut for
Menneskerettigheder, International Organization for Migration (IOM),
Kirkernes Integrationstjeneste, KL – Kommunernes Landsforening, Knud
Vilby (på vegne af Fredsfonden), Kvinfo, Kvindernes Internationale Liga
for Fred og Frihed (Kvindefredsligaen), Landsforeningen Adoption &
Samfund, Landsforeningen ”Et barn To forældre”, Landsforeningen af
Forsvarsadvokater, Landsforeningen af kvindekrisecentre (LOKK),
Mellemfolkeligt Samvirke, Mino Danmark, Det Nationale Integrationsråd,
Parliamentary Assembly of the Organization for Security and Cooperation
in Europe, Plums Fond for fred, økologi og bæredygtighed (Tidl.
Fredsfonden), Politiforbundet i Danmark, PRO-Vest, Præsidenten for
Vestre Landsret, Præsidenten for Østre Landsret, RED Rådgivning, Red
Barnet, Reden Stop Kvindehandel, Refugees Welcome, Retspolitisk
Forening, Røde Kors, Rådet for Etniske Minoriteter, Samarbejdsgruppen
om
Børnekonventionen,
Samtlige
byretter,
SOS
Racisme,
Udlændingenævnet, UNHCR (Regional Representation for Northern
Europe), UNICEF Danmark, Ældresagen, Ægteskab uden grænser, 3 F, 3F
Privat Service, Hotel og Restauration (3F PSHR).
10. Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis
nej, anfør »Ingen«)
Økonomiske konsekvenser for Ingen
stat, kommuner og regioner
Negative
konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis
nej, anfør »Ingen«)
Lovforslaget
forventes
samlet set at medføre
merudgifter for det offentlige
efter skat og tilbageløb på ca.
2,0 mio. kr. i 2024, 3,2 mio.
kr. i 2025 og 1,2 mio. kr. i
11
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 81: Orientering om høring vedr. lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v. (lovudkast)
2731082_0012.png
UDKAST
2026, som afholdes inden for
de eksisterende økonomiske
rammer.
Implementeringskonsekvenser Ingen
for stat, kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for Ingen
erhvervslivet
Administrative konsekvenser Ingen
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser [Under udarbejdelse]
for borgerne
Klimamæssige konsekvenser Ingen
Miljø-
og
konsekvenser
naturmæssige Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
[Under udarbejdelse]
Ingen
Ingen
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de principper for
implementering
af
erhvervsrettet EU-regulering/
Går videre end minimumskrav
i EU-regulering (sæt X)
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
Ja
Nej
X
12
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 81: Orientering om høring vedr. lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v. (lovudkast)
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter særlovens § 1, stk. 5, meddeles opholdstilladelser efter stk. 1-3 med
henblik på midlertidigt ophold, tidsbegrænses til 2 år og kan ikke forlænges.
Det foreslås i særlovens
§ 1, stk. 5,
at »ikke« udgår, og at der efter forlænges
indsættes »til den 30. november 2025, medmindre der er grundlag for at
inddrage opholdstilladelsen«, hvorefter opholdstilladelse efter stk. 1-3
meddeles med henblik på midlertidigt ophold, tidsbegrænses til 2 år og kan
forlænges til den 30. november 2023, medmindre der er grundlag for at
inddrage opholdstilladelsen.
Bestemmelsen vil indebære, at en opholdstilladelse efter særloven alene vil
kunne forlænges frem til og med den 30. november 2025. Alle
opholdstilladelser, der forlænges efter bestemmelsen, vil således blive
meddelt med en gyldighedsperiode frem til og med den 30. november 2025,
hvorefter alle opholdstilladelser efter særloven udløber.
Det forudsættes, at Udlændingestyrelsen i forbindelse med meddelelse af en
forlængelse vejleder udlændingen om, at opholdstilladelsen er midlertidig
og alene er gyldig frem til og med den 30. november 2025, samt at den
pågældende herefter vil have pligt til at udrejse, medmindre den pågældende
har opnået opholdstilladelse på et andet grundlag.
Efter den foreslåede bestemmelse vil en opholdstilladelse efter særloven
alene kunne forlænges, såfremt der ikke er grundlag for at inddrage denne.
En forlængelse vil endvidere alene kunne meddeles, såfremt den
pågældende udlændings opholdstilladelse efter særloven ikke er bortfaldet.
Det bemærkes, at meddelelse af opholdstilladelse efter udlændingelovens
regler ikke hindrer, at en opholdstilladelse efter særloven vil kunne
forlænges.
Til nr. 2
En opholdstilladelse meddelt efter særloven kan ikke forlænges, hvorfor
særloven i dag ikke regulerer, hvor og hvornår en ansøgning om forlængelse
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 81: Orientering om høring vedr. lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v. (lovudkast)
UDKAST
skal indgives, eller om en sådan kan tillægges opsættende virkning. Det
bemærkes i den forbindelse, at det i lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås, at en
opholdstilladelse meddelt efter særlovens § 1 kan forlænges til den 30.
november 2025.
Det foreslås, at der i særlovens
§ 2
indsættes et nyt stk. 4 og 5.
Efter det foreslåede nye
stk. 4
skal en ansøgning om forlængelse af en
opholdstilladelse meddelt efter § 1 indgives til Udlændingestyrelsen inden
udløbet af opholdstilladelsen meddelt efter § 1.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at udlændinge med
opholdstilladelse efter særloven alene vil kunne få forlænget deres
opholdstilladelse, såfremt de ansøger herom. Ansøgning vil skulle indgives
til Udlændingestyrelsen, der herefter vil forestå sagsbehandlingen.
Bestemmelsen indebærer endvidere, at en ansøgning om forlængelse af en
opholdstilladelse efter særloven skal indgives senest på den dag, hvor den
pågældende udlændings opholdstilladelse efter § 1, stk. 1-3, udløber. Det
betyder, at indgivelse af en ansøgning om forlængelse vil være rettidig,
såfremt den indgives senest på datoen for den pågældende
opholdstilladelses udløb. Det betyder endvidere, at ansøgninger, der
indgives efter udløbet af den oprindelige opholdstilladelse, ikke behandles,
allerede fordi der ikke er en opholdstilladelse at forlænge.
Det forudsættes, at Udlændingestyrelsen i forlængelse af lovforslagets
fremsættelse iværksætter en vejledning af udlændinge, der har
opholdstilladelse efter særloven om vigtigheden af, at der ansøges om
forlængelse, inden udløbet af vedkommendes opholdstilladelse, såfremt
opholdstilladelsen ønskes forlænget. Vejledningen vil ske bl.a. ved
fremsendelse af vejledningsbreve til udlændinge med opholdstilladelse efter
særloven, der ikke også har opnået opholdstilladelse efter udlændingelovens
bestemmelser om asyl. Udlændingestyrelsen vil således foretage en direkte
vejledende indsats over for den persongruppe, der alene har en
opholdstilladelse efter særloven, og udlændinge, der ud over
opholdstilladelse efter særloven tillige har opnået opholdsgrundlag efter
udlændingeloven, der dog ikke er asyl. Denne vejledende indsat vil
endvidere alene rette sig mod udlændinge, som er tilmeldt en adresse i
Danmark i CPR, og udlændinge, der er fyldt 18 år. Såfremt disse udlændinge
har børn, vil der ske orientering om, at vejledningen også gælder deres børn.
Endvidere vil der blive vejledt generelt om adgangen til at søge om at få
forlænget sin opholdstilladelse i medfør af særloven til alle, der har
14
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 81: Orientering om høring vedr. lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v. (lovudkast)
UDKAST
opholdstilladelse efter særloven. Denne generelle vejledningsindsats vil
finde sted ved brug af nyheder på udlændingemyndighedernes hjemmeside.
Udlændingestyrelsen vil udarbejde et kort ansøgningsskema, som
udlændinge, der ønsker at få deres opholdstilladelse efter særloven
forlænget, vil kunne benytte ved indgivelse af ansøgning herom. Der vil
således ikke være krav om, at de pågældende anvender ansøgningsskemaet
ved indgivelse af en ansøgning om forlængelse, men anvendelse af
ansøgningsskemaet vil sikre en effektiv og simpel måde at indgive
ansøgning om forlængelse efter lovforslaget, ligesom det vil være med til at
sikre, at der ikke opstår misforståelser om bl.a., hvorvidt ansøgningen har
været indgivet rettidigt, eller om der tillige ansøges på den pågældende
børns vegne.
Det forudsættes med lovforslaget, at eventuelle ansøgninger, der indgives
til Udlændingestyrelsen i tidsrummet fra lovforslagets fremsættelse til
ikrafttræden, vil blive betragtet som, at de pågældende på tidspunktet for
lovforslagets ikrafttræden har indgivet ansøgning om forlængelse af
opholdstilladelsen efter lovforslaget. Det bemærkes, at der dog først vil
kunne træffes afgørelser i medfør af loven fra det tidspunkt, hvor loven er
trådt i kraft.
Efter det foreslåede nye
stk. 5
tillægges der opsættende virkning ved
ansøgning om forlængelse af en opholdstilladelse efter § 1, stk. 5.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at en udlænding, der rettidigt
indgiver en ansøgning om forlængelse af sin opholdstilladelse efter
særloven, bibeholder de hidtil opnåede rettigheder og pligter, som
vedkommende har opnået som følge af opholdstilladelsen meddelt efter
særloven.
De pågældende vil således under behandlingen af deres ansøgning om
forlængelse bevare adgangen til fortsat bl.a. at kunne arbejde i Danmark,
modtage undervisning og deltage i uddannelse samt at blive boende i eget
hjem.
Til nr. 3
Efter særlovens § 3, stk. 2, meddeles opholdstilladelse efter stk. 1 med
henblik på midlertidigt ophold, tidsbegrænses til udløbet af det herboende
familiemedlems opholdstilladelse og kan ikke forlænges.
Det foreslås i særlovens
§ 3, stk. 2,
at »ikke« udgår, og at der efter forlænges
indsættes »til udløbet af det herboende familiemedlems forlængede
15
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 81: Orientering om høring vedr. lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v. (lovudkast)
UDKAST
opholdstilladelse, medmindre der er grundlag for at inddrage
opholdstilladelsen«, hvorefter opholdstilladelse efter stk. 1 meddeles med
henblik på midlertidigt ophold, tidsbegrænses til 2 år og kan forlænges til
udløbet af det herboende familiemedlems forlængede opholdstilladelse,
medmindre der er grundlag for at inddrage opholdstilladelsen.
Den foreslåede ændring indebærer, at udlændinge, der er
familiesammenførte efter særlovens § 3, stk. 1, vil kunne få forlænget deres
opholdstilladelse frem til udløbet af det herboende familiemedlems
forlængede opholdstilladelse, hvilket i praksis betyder, at en
opholdstilladelse vil kunne forlænges til og med den 30. november 2025, jf.
lovforslagets § 1, nr. 1.
En forlængelse vil alene kunne ske, såfremt der ikke er grundlag for at
inddrage opholdstilladelsen, hvilket bl.a. betyder, at en forlængelse vil være
betinget af, at det herboende familiemedlems opholdstilladelse efter
særloven tilsvarende forlænges, idet der ellers kan være grundlag for at
inddrage opholdstilladelsen under henvisning til, at grundlaget for
opholdstilladelsen ikke længere er til stede. For så vidt angår eventuelle
tilfælde af, at det herboende familiemedlem er afgået ved døden, henvises
der til særlovens § 8, stk. 2.
En forlængelse vil endvidere alene kunne meddeles, såfremt den
pågældende udlændinges opholdstilladelse efter særloven ikke er bortfaldet.
Det forudsættes, at Udlændingestyrelsen i forbindelse med meddelelse af en
forlængelse vejleder udlændingen om, at opholdstilladelsen er midlertidig
og alene er gyldig til udløbet det herboende familiemedlems
opholdstilladelse efter særloven, samt at den pågældende herefter vil have
pligt til at udrejse, medmindre den pågældende har opnået andet
opholdsgrundlag.
Det bemærkes endvidere, at meddelelse af opholdstilladelse efter
udlændingelovens regler ikke hindrer, at en opholdstilladelse efter særloven
vil kunne forlænges.
Til nr. 4
En opholdstilladelse meddelt efter særlovens § 3 kan ikke forlænges.
Særloven regulerer derfor i dag ikke, hvor og hvornår en ansøgning om
forlængelse skal indgives, eller om en sådan kan tillægges opsættende
virkning. Det bemærkes i den forbindelse, at det i lovforslagets § 1, nr. 3,
foreslås, at en opholdstilladelse meddelt efter særlovens § 3, stk. 1, kan
16
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 81: Orientering om høring vedr. lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v. (lovudkast)
UDKAST
forlænges til udløbet af det herboende familiemedlems forlængede
opholdstilladelse.
Det foreslås, at der i særlovens
§ 3
indsættes et nyt stk. 3 og 4.
Efter det foreslåede nye
stk. 3
skal en ansøgning om forlængelse af en
opholdstilladelse meddelt efter stk. 1 indgives til Udlændingestyrelsen
inden udløbet af opholdstilladelsen meddelt efter stk. 1.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at udlændinge, der efter
særlovens § 3, stk. 1, er familiesammenførte alene vil kunne få forlænget
deres opholdstilladelse, såfremt de ansøger herom. Ansøgning vil skulle
indgives til Udlændingestyrelsen, der herefter vil forestå sagsbehandlingen.
Bestemmelsen indebærer endvidere, at en ansøgning om forlængelse af en
opholdstilladelse efter særlovens § 3, stk. 1, skal indgives senest på den dag,
hvor den pågældende udlændings opholdstilladelse efter § 3, stk. 1, udløber.
Det betyder, at indgivelse af en ansøgning om forlængelse vil være rettidig,
såfremt den indgives senest på datoen for den pågældende
opholdstilladelses udløb. Det betyder, at ansøgninger, der indgives efter
udløbet af den oprindelige opholdstilladelse, ikke behandles, allerede fordi
der ikke er en opholdstilladelse at forlænge.
Det forudsættes, at Udlændingestyrelsen i forlængelse af lovforslagets
fremsættelse iværksætter en vejledning af udlændinge med
opholdstilladelse efter særloven om vigtigheden af, at der ansøges om
forlængelse, inden udløbet af vedkommendes opholdstilladelse, såfremt
opholdstilladelsen ønskes forlænget, samt at en forlængelse er betinget af,
at det herboende familiemedlems opholdstilladelse efter særloven
tilsvarende forlænges frem til og med den 30. november 2025. Vejledningen
vil ske dels ved fremsendelse af vejledningsbreve til udlændinge med
opholdstilladelse efter særloven, der ikke også har opnået opholdstilladelse
efter udlændingelovens bestemmelser om asyl, dels en mere generel
vejledning ved brug af nyheder på udlændingemyndighedernes hjemmeside.
Der henvises for en uddybning heraf til bemærkningerne til lovforslagets §
1, nr. 2.
Udlændingestyrelsen vil udarbejde et kort ansøgningsskema, som
udlændinge, der ønsker at få deres opholdstilladelse efter særloven
forlænget vil kunne benytte ved indgivelse af ansøgning herom. Der vil
således ikke være krav om, at de pågældende anvender ansøgningsskemaet
ved indgivelse af en ansøgning om forlængelse, men anvendelse af
ansøgningsskemaet vil sikre en effektiv og simpel måde at indgive
17
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 81: Orientering om høring vedr. lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v. (lovudkast)
UDKAST
ansøgning om forlængelse efter lovforslaget, ligesom det vil være med til at
sikre, at der ikke opstår misforståelser om bl.a., hvorvidt ansøgningen har
været indgivet rettidigt.
Det forudsættes med lovforslaget, at eventuelle ansøgninger, der indgives
til Udlændingestyrelsen i tidsrummet fra lovforslagets fremsættelse til
ikrafttræden, vil blive betragtet som, at de pågældende på tidspunktet for
lovforslagets ikrafttræden har indgivet ansøgning om forlængelse af
opholdstilladelsen efter dette lovforslag. Det bemærkes, at der dog først vil
kunne træffes afgørelser i medfør af loven fra det tidspunkt, hvor loven er
trådt i kraft.
Efter det foreslåede nye
stk. 4
tillægges opsættende virkning ved en
ansøgning om forlængelse af en opholdstilladelse efter stk. 2.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at en udlænding, der rettidigt
indgiver en ansøgning om forlængelse af sin opholdstilladelse efter
særloven, bibeholder de hidtil opnåede rettigheder og pligter, som
vedkommende har opnået som følge af opholdstilladelsen meddelt efter
særloven. Opsættende virkning vil dog være betinget af, at det herboende
familiemedlem også indgiver en rettidig ansøgning om forlængelse af sin
opholdstilladelse efter særlovens § 1, stk. 1.
De pågældende vil således under behandlingen af deres ansøgning om
forlængelse bevare adgangen til fortsat bl.a. at kunne arbejde i Danmark,
modtage undervisning og deltage i uddannelse samt at blive boende i eget
hjem.
Til nr. 5
I særlovens § 4, stk. 2, nr. 4 og 5, og § 8, stk. 4, henvises til SIS II, ligesom
der i § 4, stk. 2, nr. 4, tillige henvises til SIS II-forordningen.
Det følger af bemærkningerne til de pågældende bestemmelser i lovforslag
L 43 af 7. oktober 2021, jf. Folketingstidende 2021-22, tillæg A, som
fremsat, side 36, 37, 39 og 40, at i medfør af lov nr. 721 af 27. april 2021
om ændring af udlændingeloven og lov om Danmarks tiltrædelse af
Schengenkonventionen (Gennemførelse af forordning om oprettelse af et
europæisk system vedrørende rejseinformation og rejsetilladelse (ETIAS),
forordninger om oprettelse af et ind- og udrejsesystem (EES) samt
forordninger om oprettelse, drift og brug af Schengeninformationssystemet
(SIS) på områderne for henholdsvis ind- og udrejsekontrol samt
politisamarbejde og strafferetligt samarbejde og om brug af SIS i
18
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 81: Orientering om høring vedr. lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v. (lovudkast)
UDKAST
forbindelse med tilbagesendelse af tredjelandsstatsborgere med ulovligt
ophold m.v.) ændres »SIS II« til »SIS«, og »SIS II-forordningen« ændres til
»SIS-forordningen«. Indtil den pågældende ændring er trådt i kraft, vil »SIS
II« i de pågældende bestemmelser skulle forstås som »SIS«, og »SIS II-
forordningen« vil skulle forstås som »SIS-forordningen«.
Ændringen i lov nr. 721 af 27. april 2021 er trådt i kraft den 7. marts 2023,
jf. bekendtgørelse nr. 203 af 27. februar 2023 om ikrafttræden af visse
bestemmelser i lov om ændring af udlændingeloven (Gennemførelse af
forordning om oprettelse af et europæisk system vedrørende
rejseinformation og rejsetilladelse (ETIAS), forordninger om oprettelse af
et ind- og udrejsesystem (EES) samt forordninger om oprettelse, drift og
brug af Schengeninformationssystemet (SIS) på områderne for henholdsvis
ind- og udrejsekontrol samt politisamarbejde og strafferetligt samarbejde og
om brug af SIS i forbindelse med tilbagesendelse af tredjelandsstatsborgere
med ulovligt ophold m.v.).
Det foreslås, i særlovens
§ 4, stk. 2, nr. 4,
at henvisningen til SIS II ændres
til »SIS«, og at henvisningen til SIS II-forordningen ændres til »SIS-
forordningen«. Det foreslås endvidere i særlovens
§ 4, stk. 5,
og
§ 8, stk. 4,
at henvisningen til SIS II ændres til »SIS«.
De foreslåede ændringer har ikke indholdsmæssig karakter, men foretages
alene af lovtekniske årsager.
Til nr. 6
Efter særlovens § 9, stk. 2, 4. pkt., kan en udrejsefrist fastsættes til et senere
tidspunkt eller forlænges, såfremt særlige grunde taler derfor, dog ikke til et
senere tidspunkt end 2 år fra meddelelsen af opholdstilladelsen.
Det foreslås, at i særlovens
§ 9, stk. 2, 4. pkt.,
ændres 2 år fra meddelelsen
af opholdstilladelsen til »den 30. november 2025«, hvorefter en udrejsefrist
kan fastsættes til et senere tidspunkt eller forlænges, såfremt særlige grunde
taler derfor, dog ikke til et senere tidspunkt end den 30. november 2025.
Ændringen vil medføre, at det ikke er muligt at fastsætte en udrejsefrist, der
overstiger varigheden af den pågældende udlændings ophold eller lovens
gyldighedsperiode.
Til nr. 7
Efter særlovens § 28, stk. 1, ophæves loven den 1. juni 2024.
19
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 81: Orientering om høring vedr. lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v. (lovudkast)
UDKAST
Det foreslås, at i særlovens
§ 28, stk. 1,
ændres 1. juni 2024 til 1. december
2025.
Bestemmelsen vil medføre, at særloven ophæves den 1. december 2025,
frem for den 1. juni 2024.
Det bemærkes, at klager over Udlændingestyrelsens afgørelser om nægtelse
af forlængelse af en opholdstilladelse efter særloven, jf. lovforslagets § 1,
nr. 1 og 3, der er påklaget til Udlændingenævnet, inden loven ophæves, i
overensstemmelse med særlovens § 28, stk. 2, vil skulle færdigbehandles i
overensstemmelse med loven. Det bemærkes endvidere, at det efter
lovforslaget alene vil være muligt at få forlænget en opholdstilladelse efter
særloven til den 30. november 2025, men at en klager imidlertid fortsat vil
kunne have en interesse i, at en klage færdigbehandles, f.eks. i tilfælde af,
at Udlændingestyrelsen har meddelt afslag på forlængelse under henvisning
til, at ansøgeren har afgivet svigagtige oplysninger.
Til § 2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 27. november 2023.
Den første opholdstilladelse meddelt efter særloven udløber den 30.
november 2023. Med den foreslåede ikrafttrædelsesdato vil lovforslaget
træde i kraft i ugen, hvor den første opholdstilladelse efter særloven udløber.
Til § 3
Efter særlovens § 29 gælder loven ikke for Færøerne og Grønland.
Det foreslås, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland.
20
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 81: Orientering om høring vedr. lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v. (lovudkast)
2731082_0021.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov nr. 2055 af 16. november
2021 om midlertidig
opholdstilladelse til personer, der i
Afghanistan har bistået danske
myndigheder m.v., foretages
følgende ændringer:
§ 1. ---
Stk. 2-4 ---
Stk. 5.
Opholdstilladelse efter stk.
1-3 meddeles med henblik på
midlertidigt ophold, tidsbegrænses
til 2 år og kan ikke forlænges.
§ 2. ---
Stk. 2-3 ---
1.
§ 1, stk. 5,
udgår »ikke«, og efter
»forlænges« indsættes: »til den 30.
november 2025, medmindre der er
grundlag
for
at
inddrage
opholdstilladelsen«.
2.
I
§ 2
indsættes som
stk. 4
og
5:
»Stk. 4
Ansøgning om forlængelse
af en opholdstilladelse meddelt
efter § 1 skal indgives til
Udlændingestyrelsen inden udløbet
af opholdstilladelsen meddelt efter
§ 1.
Stk. 5.
Der tillægges opsættende
virkning ved ansøgning om
forlængelse af en opholdstilladelse
efter § 1, stk. 5.«
§ 3.
---
Stk. 2.
Opholdstilladelse efter stk. 1
meddeles
med
henblik
midlertidigt ophold, tidsbegrænses
til udløbet af det herboende
3.
I
§3, stk. 2,
udgår »ikke«, og efter
»forlænges« indsættes: »til udløbet
af det herboende familiemedlems
forlængede
opholdstilladelse,
21
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 81: Orientering om høring vedr. lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v. (lovudkast)
2731082_0022.png
UDKAST
familiemedlems opholdstilladelse medmindre der er grundlag for at
og kan ikke forlænges
inddrage opholdstilladelsen«.
4.
I
§3
indsættes som
stk. 3
og
4:
»Stk. 3.
Ansøgning om forlængelse
af en opholdstilladelse meddelt
efter stk. 1 skal indgives til
Udlændingestyrelsen inden udløbet
af opholdstilladelsen meddelt efter
stk. 1.
Stk. 4.
Der tillægges opsættende
virkning ved ansøgning om
forlængelse af en opholdstilladelse
efter stk. 2«.
§ 4.---
Stk. 2.
En udlænding kan uden for
de tilfælde, der er nævnt i stk. 1,
ikke, medmindre særlige grunde,
herunder hensynet til familiens
enhed, taler derfor, meddeles
opholdstilladelse efter denne lov,
hvis
1-3) ---
4) udlændingen ikke er statsborger
i et Schengenland eller i et land, der
er tilsluttet Den Europæiske Union,
og er indberettet til SIS II som
uønsket i medfør af SIS II-
forordningen eller
5) ---
Stk. 3-4.
---
Stk. 5.
Udlændingemyndighederne
indberetter en udlænding, der er
meddelt afslag på opholdstilladelse
efter stk. 1 eller stk. 2, nr. 1 eller 2,
som uønsket i SIS II, hvis
udlændingen ikke er statsborger i et
Schengenland eller et land, der er
tilsluttet Den Europæiske Union.
5.
I
§ 4, stk. 2, nr. 4,
ændres »SIS
II« til: »SIS«, og »SIS II-
forordningen« ændres til: »SIS-
forordningen«, og i
§ 4, stk. 5,
og
§
8, stk. 4,
ændres »SIS II« til: »SIS«.
22
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 81: Orientering om høring vedr. lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v. (lovudkast)
2731082_0023.png
UDKAST
§ 8.
---
Stk. 2-3.
---
Stk. 4.
Udlændingemyndighederne
indberetter en udlænding, der har
fået sin opholdstilladelse inddraget
i medfør af stk. 1, nr. 3, som
uønsket i SIS II, hvis udlændingen
ikke
er
statsborger
i
et
Schengenland eller et land, der er
tilsluttet Den Europæiske Union.
§ 9. ---
Stk. 2.
Udrejsefristen fastsættes til 7
dage. Udrejsefristen fastsættes til 1
måned, hvis udlændingen er
omfattet
af
EU-reglerne.
I
påtrængende tilfælde fastsættes
udrejsefristen altid til straks. En
udrejsefrist kan fastsættes til et
senere tidspunkt eller forlænges,
såfremt særlige grunde taler derfor,
dog ikke til et senere tidspunkt end
2 år fra meddelelsen af
opholdstilladelsen.
Stk. 3-4.
---
§ 28.
Loven ophæves den 1. juni
2024.
Stk. 2.---
6.
I
§ 9, stk. 2, 4. pkt.,
ændres »2 år
fra
meddelelsen
af
opholdstilladelsen« til: »den 30.
november 2025«.
6.
I
§ 28, stk. 1,
ændres »1. juni
2024« til: »1. december 2025«.
23