Udlændinge- og Integrationsudvalget 2022-23 (2. samling)
UUI Alm.del Bilag 71
Offentligt
Evaluering af positivlisten for faglærte
JUNI 2023
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 71: Evaluering af positivlisten for faglærte 2023
Indhold
1 Indledning .................................................................................................................3
2 Om positivlisten for faglærte....................................................................................3
2.1 Stillinger på positivlisten for faglærte ...................................................................4
2.2 Krav om at bidrage til uddannelse af elever (AUB-kravet) ....................................4
2.3 Sædvanlige løn- og ansættelsesvilkår ...................................................................5
3 SIRIs bidrag til evaluering af positivlisten for faglærte.............................................5
3.1 Nøgletal for positivlisten for faglærte ...................................................................5
3.2 Administrationen af positivlisten for faglærte ................................................... 11
4 Input fra arbejdsmarkedets parter ........................................................................ 12
4.1 Stillinger på positivlisten for faglærte ................................................................ 12
4.2 AUB-kravet ......................................................................................................... 12
4.3 Sædvanlige løn- og ansættelsesvilkår ................................................................ 13
4.4 Andre input ......................................................................................................... 14
5 Afrunding ............................................................................................................... 14
Side
2/14
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 71: Evaluering af positivlisten for faglærte 2023
1
Indledning
Udlændingeloven indeholder en række såkaldte erhvervsordninger, der giver adgang
til opholds- og arbejdstilladelse i Danmark med henblik på beskæftigelse. Positivlisten
for faglærte er en af disse erhvervsordninger.
Positivlisten for faglærte trådte i kraft den 1. juli 2020, jf. herved lov nr. 1002 af 27.
juni 2020.
Med denne evaluering ønsker Udlændinge- og Integrationsministeriet at samle rele-
vante nøgletal og foreløbige erfaringer med positivlisten for faglærte. Positivlisten for
faglærte er tidligere evalueret i oktober 2021.
Udlændinge- og Integrationsministeriets departement har til brug for evalueringen
indhentet input fra arbejdsmarkedets parter via Dansk Arbejdsgiverforening (DA) og
Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) samt fra Styrelsen for International Rekrutte-
ring og Integration (SIRI) med henblik på at undersøge opfattelsen af ordningen, her-
under ordningens brugbarhed, eventuelle vanskeligheder i forbindelse med anvendel-
sen af ordningen og mulige ændringsforslag. SIRI har endvidere bidraget med statisti-
ske oplysninger om brugen af ordningen. Der er meddelt opholds- og arbejdstilladelse
til 264 personer på ordningen fra den trådte i kraft den 1. juli 2020 til og med februar
2023.
2
Om positivlisten for faglærte
Positivlisten for faglærte består af en række stillingsbetegnelser inden for forskellige
arbejdsfunktioner, hvor der efter arbejdsmarkedsbalancen er mangel på arbejdskraft.
Listen over arbejdsfunktioner fremgår af bilag 1 til udlændingeloven. Der henvises til
punkt 2.1.
En udlænding kan søge om opholds- og arbejdstilladelse efter positivlisten for fag-
lærte, jf. udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 2, hvis den pågældende er blevet tilbudt
ansættelse i en stilling, der er opført på positivlisten for faglærte, hos en arbejdsgiver,
der opfylder sin forpligtelse til at uddanne elever (det såkaldte AUB-krav, jf. punkt 2.2).
Det er ikke et krav, at den pågældende udlænding har en bestemt uddannelse.
Det er et krav for at opnå opholdstilladelse efter positivlisten for faglærte, at ansæt-
telsen sker på sædvanlige danske løn- og ansættelsesvilkår, jf. punkt 2.3. Positivlisten
for faglærte revideres to gange årligt henholdsvis den 1. januar og den 1. juli.
Det er Styrelsen for International Rekruttering og Integration (SIRI), der i 1. instans
træffer afgørelse om opholds- og arbejdstilladelse med henblik på beskæftigelse, her-
under efter positivlisten for faglærte. SIRIs afgørelser kan påklages til det uafhængige
Udlændingenævn.
Side
3/14
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 71: Evaluering af positivlisten for faglærte 2023
2.1 Stillinger på positivlisten for faglærte
For at en stilling kan komme på positivlisten for faglærte, skal stillingen være omfattet
af en af arbejdsfunktionerne med stillinger på minimum faglært niveau, jf. oversigten
i bilag 1 til udlændingeloven. Bilag 1 oplister stillinger, hvor mere end 75 pct. af de
ansatte inden for arbejdsfunktionen på arbejdsmarkedsbalancen (opgjort pr. 2018)
havde en erhvervskompetencegivende uddannelse, og stillinger inden for fem yderli-
gere arbejdsfunktioner (almindeligt kontorarbejde ifm. finansielle transaktioner, slag-
terarbejde i detailhandlen, møbelsnedkerarbejde, anlægsgartnerarbejde, kokkear-
bejde (ekskl. køkkenchefarbejde).
Derudover skal der efter arbejdsmarkedsbalancen være mangel på arbejdskraft inden
for stillingen. En stilling, der ikke er omfattet af en af arbejdsfunktionerne på oversig-
ten i bilag 1 til udlændingeloven, vil ikke kunne komme på positivlisten for faglærte,
selvom der aktuelt måtte være mangel på arbejdskraft inden for stillingen.
Det kræver lovændring, hvis oversigten over arbejdsfunktioner i bilag 1 skal udvides.
2.2 Krav om at bidrage til uddannelse af elever (AUB-kravet)
Det er en betingelse for at få opholds- og arbejdstilladelse efter positivlisten for fag-
lærte, at den pågældende arbejdsgiver lever op til sine samfundsmæssige forpligtelser
i forhold til uddannelse af elever (AUB-kravet).
Lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, jf. lovbekendtgørelse nr. 1401 af 11. ok-
tober 2022, indeholder bl.a. regler om det lærepladsafhængige AUB-bidrag. Efter
denne ordning belønnes de arbejdsgivere, der bidrager til at uddanne erhvervsuddan-
net arbejdskraft, mens de arbejdsgivere, der ikke i tilstrækkelig grad bidrager til at ud-
danne erhvervsuddannet arbejdskraft, pålægges et større ansvar for den samlede fi-
nansiering i Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
Det følger således af udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 2, at det er en betingelse for
at få opholdstilladelse efter positivlisten for faglærte, at den pågældende arbejdsgiver
på tidspunktet for ansøgningens indgivelse havde en måluddannelsesratio for det se-
nest opgjorte bidragsår, og ikke skulle betale merbidrag for det senest opgjorte bi-
dragsår, jf. § 21 a, jf. §§ 21 b, 21 i og 21 k, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag,
eller på tidspunktet for ansøgningens indgivelse havde en måluddannelsesratio for 2
ud af de seneste 3 opgjorte bidragsår, og ikke skulle betale merbidrag for 2 ud af de
seneste 3 opgjorte bidragsår, jf. § 21 a, jf. §§ 21 b, 21 i og 21 k, i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag.
Med lov nr. 918 af 21. juni 2022 blev der vedtaget to ændringer af AUB-kravet. For det
første blev tidspunktet for, hvornår AUB-kravet skal være opfyldt, ændret fra afgørel-
sestidspunktet til ansøgningstidspunktet, så virksomhederne, inden der indgives an-
søgning om opholds- og arbejdstilladelse, kan se, om de opfylder deres AUB-forpligtel-
ser, og dermed ikke risikerer at søge forgæves. Derudover blev AUB-kravet justeret, så
det også kan opfyldes, hvis virksomhederne har opfyldt sine AUB-forpligtelser i to ud
af de seneste tre år. Dermed fik virksomheder, som har været ramt af nedgang pga.
Side
4/14
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 71: Evaluering af positivlisten for faglærte 2023
Covid-19 eller andre uforudsigelige forhold i det seneste år, men ellers sædvanligvis
opfylder sine AUB-forpligtelser, også mulighed for at anvende ordningen.
2.3 Sædvanlige løn- og ansættelsesvilkår
Det er en grundlæggende betingelse for at få opholdstilladelse efter erhvervsordnin-
gerne, at den tilbudte ansættelse er på sædvanlige løn- og ansættelsesvilkår. Lønnen
skal udbetales til en dansk bankkonto, og det er kun aflønning, som reelt udgør likvide
midler, f.eks. faste tillæg, indbetaling til arbejdsmarkedspension og udbetalte ferie-
penge, der kan medregnes ved opgørelsen af, om der er tale om en sædvanlig løn.
Ved vurderingen af, om der er tale om en sædvanlig løn efter danske forhold, benytter
SIRI normalt DA’s lønstatistik (NetStat) som udgangspunkt. SIRI benytter den nedre
kvartil som rettesnor for vurderingen af sædvanlig løn. Hvis der ved sagsbehandlingen
er tvivl om, hvorvidt lønniveauet er sædvanligt, kan SIRI høre de Regionale Arbejds-
markedsråd (RAR), om de tilbudte løn- og ansættelsesvilkår er sædvanlige efter danske
forhold. Hvis det i en ansøgning er oplyst, at ansættelsen sker efter gældende overens-
komst, lægges det som udgangspunkt til grund, at løn- og ansættelsesvilkår er sæd-
vanlige.
For opholdstilladelser efter positivlisten for faglærte vurderes lønniveauet imidlertid
ikke med udgangspunkt i DA’s lønstatistik, men efter en særskilt lønstatistik.
Ved ansøgninger om opholds- og arbejdstilladelse efter positivlisten for faglærte vur-
derer SIRI således lønniveauet for den konkrete ansættelse i forhold til en særlig løn-
statistik baseret på Danmarks Statistiks lønregister, der alene har fokus på ansatte med
en erhvervskompetencegivende uddannelse inden for den enkelte arbejdsfunktion.
Det er ikke et krav for at få opholds- og arbejdstilladelse efter positivlisten for faglærte,
at den enkelte udlænding har en bestemt uddannelse, men den særlige lønstatistik
skal sikre honorering af den enkelte udlænding på niveau med, hvad en uddannet med-
arbejder får i Danmark, herunder under hensyntagen til relevant anciennitet (i det om-
fang det er muligt). Dette skal understøtte, at arbejdsgiveren finder det godtgjort, at
udlændingen har kvalifikationer til at bestride en stilling på faglært niveau. Ved ansøg-
ninger om opholdstilladelse efter positivlisten for faglærte bliver det derfor ikke som
for andre erhvervsordninger lagt til grund, at løn- og ansættelsesvilkår er sædvanlige,
alene fordi det i ansøgningen er oplyst, at ansættelsen følger gældende overenskomst.
3
SIRIs bidrag til evaluering af positivlisten for faglærte
Nedenfor følger SIRIs bidrag til evalueringen af positivlisten for faglærte, hhv. nøgletal
og tal vedrørende administrationen af ordningen. Tallene er opdateret til og med fe-
bruar 2023.
3.1 Nøgletal for positivlisten for faglærte
Antal tilladelser og fordeling på stillingsbetegnelse, branche og nationalitet.
Side
5/14
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 71: Evaluering af positivlisten for faglærte 2023
2720734_0006.png
Tabel 1. Antal førstegangsansøgninger efter positivlisten for faglærte, 2020-2023*
År
2020
Måned
Maj – december
Januar
Februar
Marts
April
Maj
Juni
Juli
August
September
Oktober
November
December
Januar
Februar
Marts
April
Maj
Juni
Juli
August
September
Oktober
November
December
Januar
Februar
Ansøgning
106
19
14
12
25
18
32
27
21
43
47
36
34
36
38
42
19
27
32
29
31
33
34
27
28
27
29
866
Tilladelse
9
4
3
4
4
.
5
2
1
3
8
11
16
10
13
8
18
7
21
14
10
21
21
13
15
19
4
264
Afslag
32
3
6
10
22
7
7
6
10
7
43
24
23
26
18
10
25
9
13
1
10
14
16
21
8
11
6
388
2021
2022
2023*
Total
* Tallene for 2023 er foreløbige.
Anm.: Generelt bemærkes, at de statistiske oplysninger er behæftet med usikkerhed, da udlændingesystemerne er
opbygget som journaliserings- og sagsstyringssystemer og ikke som egentlige statistiksystemer. Endvidere bemærkes,
at der er tale om antal sager og ikke personer. Det betyder, at den samme person kan indgå flere gange over tid i
forbindelse med en ny ansøgning.
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Tabel 2. Antal førstegangstilladelser efter positivlisten for faglærte fordelt efter an-
søgerens nationalitet, 2020-2023*
Nationalitet
Ukraine
Nepal
Tyrkiet
Filippinerne
Indonesien
Nordmakedonien
Thailand
Indien
USA
Side
6/14
Tilladelse
34
24
16
13
13
12
11
11
10
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 71: Evaluering af positivlisten for faglærte 2023
2720734_0007.png
Australien
Øvrige
Total
10
110
264
* Tallene for 2023 er foreløbige og til og med februar 2023.
Anm.: Generelt bemærkes, at de statistiske oplysninger er behæftet med usikkerhed, da udlændingesystemerne er
opbygget som journaliserings- og sagsstyringssystemer og ikke som egentlige statistiksystemer. Endvidere bemærkes,
at der er tale om antal tilladelser og ikke personer. Det betyder, at den samme person kan indgå flere gange over tid i
forbindelse med en ny ansøgning.
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Tabel 3. Antal førstegangstilladelser efter positivlisten for faglærte fordelt efter an-
søgerens stillingsbetegnelse, 2020-2023*
Stillingsbetegnelse
Kok
Anlægsgartner
Smed
Tømrer
Murer
Mekaniker
Elektriker
Bygningsmaler
Konditor
Social- og sundhedsassistent
Souschef/køkkenchef
Bager
Svejser
Entreprenørmaskine-/Landbrugsmaskine-mekaniker
Rejse/VVS-montør
CNC-operatør
Kontorassistent
Indkøber
Bogholder
Slagter
Løn- og personalekonsulent
Møbelsnedker
Montør
Assistent til salgssupport
Automatiktekniker
Økonomaassistent
Laborant
Kontormedhjælper
Total
Tilladelse
134
15
13
13
12
9
8
7
7
6
6
5
5
4
3
3
3
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
264
* Tallene for 2023 er foreløbige og til og med februar 2023.
Anm.: Generelt bemærkes, at de statistiske oplysninger er behæftet med usikkerhed, da udlændingesystemerne er
opbygget som journaliserings- og sagsstyringssystemer og ikke som egentlige statistiksystemer. Endvidere bemærkes,
at der er tale om antal tilladelser og ikke personer. Det betyder, at den samme person kan indgå flere gange over tid i
forbindelse med en ny ansøgning.
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Side
7/14
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 71: Evaluering af positivlisten for faglærte 2023
2720734_0008.png
Tabel 4. Antal førstegangstilladelser efter positivlisten for faglærte fordelt efter virk-
somhedens branche, 2020-2023*
Branche
561010 Restauranter
551010 Hoteller
251100 Fremstilling af metalkonstruktioner og dele heraf
433410 Malerforretninger
841100 Generelle offentlige tjenester
433200 Tømrer- og bygningssnedkervirksomhed
107120 Fremstilling af friske bageriprodukter
451120 Detailhandel med personbiler, varebiler og minibusser
439910 Murere
475220 Byggemarkeder og værktøjsmagasiner
562900 Anden restaurationsvirksomhed
701010 Ikke-finansielle hovedsæders virksomhed
432100 El-installation
932100 Forlystelsesparker o.l.
813000 Landskabspleje
432200 VVS- og blikkenslagerforretninger
452010 Autoreparationsværksteder mv.
412000 Opførelse af bygninger
011100 Dyrkning af korn (undtagen ris), bælgfrugter og olieholdige
frø
471900 Anden detailhandel fra ikke-specialiserede forretninger
289300 Fremstilling af maskiner til føde-, drikke- og tobaksvareindu-
strien
711210 Rådgivende ingeniørvirksomhed inden for byggeri og anlægs-
arbejder
620200 Konsulentbistand vedrørende informationsteknologi
521000 Oplagrings- og pakhusvirksomhed
551020 Konferencecentre og kursusejendomme
431200 Forberedende byggepladsarbejder
241000 Fremstilling af råjern og råstål samt jernlegeringer
439990 Anden bygge- og anlægsvirksomhed, som kræver specialise-
ring
563000 Cafeér, værtshuse, diskoteker mv.
332000 Installation af industrimaskiner og -udstyr
31100 Drift af sportsanlæg
931100 Drift af sportsanlæg
252900 Fremstilling af andre tanke og beholdere af metal
256200 Maskinforarbejdning
681000 Køb og salg af egen fast ejendom
411000 Gennemførelse af byggeprojekter
032100 Havbrug
465100 Engroshandel med computere, ydre enheder og software
Side
8/14
Tilladelse
109
14
13
10
9
8
7
6
6
5
5
4
4
4
4
3
3
3
3
3
2
2
2
2
2
2
2
2
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 71: Evaluering af positivlisten for faglærte 2023
2720734_0009.png
274000 Fremstilling af elektriske belysningsartikler
466500 Engroshandel med kontormøbler
281500 Fremstilling af lejer, tandhjul, tandhjulsudvekslinger og driv-
elementer
263000 Fremstilling af kommunikationsudstyr
283000 Fremstilling af landbrugs- og skovbrugsmaskiner
421100 Anlæg af veje og motorveje
257300 Fremstilling af håndværktøj
494100 Vejgodstransport
773900 Udlejning og leasing af andet materiel, udstyr og andre mate-
rielle aktiver i.a.n.
51100 Fremstilling af metalkonstruktioner og dele heraf
222200 Fremstilling af plastemballage
429900 Anden anlægsvirksomhed i.a.n.
101110 Forarbejdning af svinekød
011300 Dyrkning af grøntsager og meloner, rødder og rodknolde
433300 Udførelse af gulvbelægninger og vægbeklædning
Total
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
264
* Tallene for 2023 er foreløbige og til og med februar 2023.
Anm.: Generelt bemærkes, at de statistiske oplysninger er behæftet med usikkerhed, da udlændingesystemerne er
opbygget som journaliserings- og sagsstyringssystemer og ikke som egentlige statistiksystemer. Endvidere bemærkes,
at der er tale om antal tilladelser og ikke personer. Det betyder, at den samme person kan indgå flere gange over tid i
forbindelse med en ny ansøgning.
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Lønniveau for positivlisten for faglærte
Figur 1 viser det gennemsnitlige aftalte lønniveau i ansættelseskontrakten sammenlig-
net med nedre kvartil for personer med en erhvervskompetencegivende uddannelse
med samme arbejdsfunktion, uanset antal års erhvervserfaring. Der er kun medtaget
tilladelser inden for de stillingsbetegnelser, hvor der er givet fire eller flere tilladelser.
Opgørelsen i figur 1 tager således ikke højde for antal års erhvervserfaring. Dette med-
fører en usikkerhed i tallene, da lønniveaet for nedre kvartil udgør et gennemsnit af
lønniveaet uanset antal års erhvervserfaring for den enkelte person. Forskellen i på
den ene side det gennemsnitlige aftalte lønniveau i ansættelseskontrakten for tilladel-
serne efter positivlisten for faglærte og på den anden side lønniveauet for nedre kvartil
kan derfor generelt være et udtryk for forskel i antal års erhvervserfaring, hvor f.eks.
den gennemsnitlige ansøger på ordningen kan have kortere erhvervserfaring end den
gennemsnitlige person i lønstatistikken.
Figur 1. Lønniveau for personer beskæftiget efter positivlisten for faglærte samt
nedre kvartil for personer med en erhvervskompetencegivende uddannelse fordelt
på arbejdsfunktion, 2020-2023*
Side
9/14
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 71: Evaluering af positivlisten for faglærte 2023
2720734_0010.png
40.000
35.000
30.000
25.000
20.000
15.000
10.000
5.000
Månedsløn (dkr.)
Social- og…
Gns. løn iflg. kontrakt
Nedre kvartil
Note: Lønniveauet for personer med en erhvervskompetencegivende uddannelse er opgjort som den standardbereg-
nede timefortjeneste fra Danmarks Statistik. Den standardberegnede timefortjeneste udtrykker den lønindtægt, en
lønmodtager modtager for hver time, lønmodtageren har aftalt at arbejde til normal sats, uagtet hvor mange dage
lønmodtageren er syg eller arbejder ud over det, som er aftalt. Standardfortjenesten er således fortjenesten fratrukket
betalinger for overtid og fravær, og indeholder grundløn, genetillæg, personalegoder, uregelmæssige betalinger, pen-
sionsbidrag, ferie- og søgnehelligdagsbetalinger samt den særlige feriegodtgørelse.
Den gennemsnitlige løn iflg. kontrakten er baseret på førstegangstilladelser efter positivlisten for faglærte i perioden
2020-2023. *Tallene for 2023 er foreløbige og til og med februar 2023.
Generelt bemærkes, at de statistiske oplysninger er behæftet med usikkerhed, da SIRIs udlændingesystemer er opbyg-
get som journaliserings- og sagsstyringssystemer og ikke som egentlige statistiksystemer. Endvidere bemærkes, at der
er tale om antal tilladelser og ikke antal personer. Det betyder, at den samme person kan indgå flere gange over tid i
forbindelse med en ny ansøgning.
Figur 1 viser alle stillingsbetegnelser (pba. DISCO-koder) hvor der er meddelt over tre tilladelser i perioden 2020-2023.
For social- og sundhedsassistenter er der medtaget fem ud af seks tilladelser, da en enkelt tilladelse er tilknyttet en
anden DISCO-kode.
N=243
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration.
Der tages forbehold for, at der er anvendt lønstatistik fra 3. kvartal 2021 til opgørelsen
i figur 1. Tilladelser meddelt efter maj 2022 er givet på baggrund af lønstatistikken fra
3. kvartal 2021, mens tilladelser, der er meddelt tidligere, er givet på baggrund af den,
på daværende tidspunkt, senest opgjorte lønstatistik på området.
Endelig bemærkes, at opgørelsen er forbundet med usikkerhed, da datagrundlaget for
en række af arbejdsfunktionerne er spinkelt. Som det også fremgår af tabel 4, har ar-
bejdsfunktionerne mekaniker, elektriker, bygningsmaler, konditor, social- og sund-
hedsassistent, souschef/køkkenchef, bager, svejser og entreprenørmaskine-/land-
brugsmaskine-mekaniker alle under ti tilladelser hver. Det betyder, at tilfældige ud-
sving i de enkelte sager kan have uforholdsmæssig stor betydning for en opgørelse af
et gennemsnitligt lønniveau.
For de fleste arbejdsfunktioner gælder, at udlændinge, der er beskæftiget efter posi-
tivlisten for faglærte, i gennemsnit har et lidt lavere lønniveau sammenlignet med
nedre kvartil for personer med en erhvervskompetencegivende uddannelse med
Side
10/14
Souschef/køkkenchef
Entreprenørmaskine-…
0
Kok
Anlægsgartner
Mekaniker
Tømrer
Smed
Murer
Bygningsmaler
Elektriker
Konditor
Svejser
Bager
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 71: Evaluering af positivlisten for faglærte 2023
samme arbejdsfunktion, når der ikke tages højde for antal års erhvervserfaring, jf. figur
1.
Forskellen er størst blandt social- og sundhedsassistenter (ca. 6.300 kr./mdr.), entre-
prenørmaskine-landbrugsmaskine-mekanikere (ca. 6.100 kr./mdr.), konditorer (ca.
4.000 kr./mdr.) og smede (ca. 3.500 kr./mdr.).
Udlændinge, der er beskæftiget som kok og mekaniker efter positivlisten for faglærte,
har i gennemsnit en lidt højere løn sammenlignet med nedre kvartil for personer med
en erhvervskompetencegivende uddannelse med samme arbejdsfunktion, når der ikke
tages højde for antal års erhvervserfaring. Konkret er der tale om ca. 300 kr./mdr. hø-
jere fsva. kokke, og knap 1.400 kr. for mekanikere, jf. figur 1.
Der er en lille forskel for anlægsgartnere (ca. 200 kr./mdr.), tømrere (ca. 600 kr./mdr.)
og murere (ca. 700 kr./mdr.), jf. figur 1.
3.2 Administrationen af positivlisten for faglærte
Høring af de Regionale Arbejdsmarkedsråd (RAR)
Der er i perioden fra den 1. juli 2020 til og med februar 2023 foretaget 59 RAR-
høringer for de meddelte tilladelser i perioden.
SIRI har afholdt 6 møder med RAR med henblik på at drøfte udviklingen af ordnin-
gen.
Møderne har været relevante i forhold til løbende at drøfte spørgsmål og tilbagemel-
dinger parterne imellem, herunder til SIRIs praksis i forbindelse med behandlingen af
sagerne. For fortsat at sikre et væsentligt udbytte af møderne har SIRI valgt at plan-
lægge disse med udgangspunkt i relevante og aktuelle drøftelser på området. Der er
senest afholdt møde den 23. januar 2023, hvor man bl.a. drøftede ændringerne af
AUB-kravet, jf. lov nr. 918 af 21. juni 2022 (se også punkt 2.2). Den særlige lønstatistik,
der anvendes på området, blev ligeledes drøftet, idet et RAR-udvalg fremsatte et ønske
om en regionsopdelt lønstatistik, da det opleves som problematisk, at vurderingen mi-
ster sit lokale aftryk ved anvendelse af en national statistik.
Sagsbehandlingstid
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for ansøgninger efter positivlisten for faglærte
var i 2022 på 68 dage. Til sammenligning var den gennemsnitlige sagsbehandlingstid
111 dage i 2021. I 2023 (pr. 5. marts) er den gennemsnitlige sagsbehandlingstid 67
dage. Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid dækker over, at sagsbehandlingstiden
er væsentligt kortere i sager, hvor der træffes afgørelse, allerede fordi AUB-kravet ikke
er opfyldt, mens sagsbehandlingstiden er væsentlig længere i de sager, hvor SIRI skal
indhente yderligere oplysninger, og f.eks. partshøre arbejdsgiver og ansøger om løn og
ansættelsesvilkår samt eventuelt efterfølgende sende sagen i høring hos RAR. Det be-
mærkes, at de fleste afslag fortsat bliver meddelt med henvisning til, at arbejdsgiver
ikke opfylder AUB-kravet.
Side
11/14
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 71: Evaluering af positivlisten for faglærte 2023
4
Input fra arbejdsmarkedets parter
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug evalueringen indhentet bidrag fra
DA og FH med henblik på at undersøge opfattelsen af ordningen, herunder ordningens
brugbarhed, eventuelle vanskeligheder i forhold til anvendelsen og mulige ændrings-
forslag.
4.1 Stillinger på positivlisten for faglærte
Både DA og FH har fremsendt bidrag ift. stillingerne på positivlisten for faglærte.
DA bemærker, at alle arbejdsfunktioner, hvor der eksisterer en faglært uddannelse,
som udgangspunkt bør kunne komme på positivlisten for faglærte, hvis der er mangel
på medarbejdere. Forslaget indebærer, at der ikke længere skal være en liste over ar-
bejdsfunktioner med stillinger på minimum faglært niveau som den i bilag 1 til udlæn-
dingeloven, og som afgrænser, hvilke stillinger der kan komme på positivlisten for fag-
lærte, hvis der er mangel på arbejdskraft inden for området. DA bemærker, at hvis der
ikke er politisk opbakning til dette forslag, bør listen som minimum udvides, så områ-
der med udbredt og vedvarende mangel kommer på listen. DA foreslår som minimum
en udvidelse med følgende stillingsbetegnelser:
1. Tjenerarbejde (513100)
2. Salgsarbejde i butik (522300)
3. Social- og sundhedsarbejde på institutioner og hospitaler, medhjælpere (532110)
4. Social- og sundhedsarbejde privat, medhjælpere (532120)
5. Produktions- og væksthusgartnerarbejde (611310)
6. Arbejde med dyrkning af plantevækst og opdræt af dyr (613000)
7. Brolægningsarbejde (711220)
8. Struktørarbejde (711410)
9. Arbejde med tagdækning (712100)
10. Arbejde med gulv- og klinkelægning (712200)
11. Møbelpolstrerarbejde (753400)
12. Monteringsarbejde af elektrisk og elektronisk udstyr (821200)
13. Lastbilchauffører (8332)
14. Entreprenørmaskinførerarbejde (834300)
FH bemærker, at det kan overvejes, om positivlisten for faglærte skal udvides, så de
fagligt afgrænsede a-kasser og de Regionale Arbejdsmarkedsråd får mulighed for at
indføre supplerende stillingsbetegnelser, ligesom de fra den 1. april 2023 har fået mu-
lighed for på positivlisten for personer med en videregående uddannelse.
4.2 AUB-kravet
Både DA og FH har haft input vedrørende AUB-kravet.
DA bemærker, at AUB-kravet bl.a. er et problem for nystartede virksomheder, for vi-
karbureauer, for virksomheder, der er undtaget fra AUB-krav, og for f.eks. regioner,
der har SOSU-elever.
Side
12/14
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 71: Evaluering af positivlisten for faglærte 2023
DA bemærker således, at en nystartet virksomhed ikke kan dokumentere opfyldelse af
AUB-kravet tilbage i tid, og at en nystartet virksomhed bør kunne dokumentere opfyl-
delse af AUB-kravet ved at indsende dokumentation for at have en kontrakt med det
fornødne antal elever.
Vedrørende vikarbureauerne bemærker DA, at både stabsmedarbejderne og vikarbu-
reauvikarerne i dag tæller med ved opfyldelse af AUB-kravet, og at det gør det umuligt
for vikarbureauer at bruge positivlisten for faglærte. DA foreslår således, at alene
stabsfunktionen skal opfylde AUB-kravet. DA bemærker dertil, at vikarbureauerne kan
spille en væsentlig rolle i at tiltrække nogle af de faglærte, som der er så stort behov
for til bl.a. at gennemføre den grønne omstilling.
DA anfører derudover , at virksomheder, der i forvejen (efter lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag) er undtaget fra AUB-krav, også skal være undtaget for kravet på
positivlisten for faglærte. DA henviser herved til, at det bl.a. gælder virksomheder,
hvor der ikke er en anerkendt faguddannelse i Danmark, samt virksomheder, der kan
dokumentere, at de har søgt, men ikke kan skaffe elever inden for deres områder.
DA bemærker endvidere, at det er en særlig problemstilling i forhold til SOSU-elever,
at alle praktikanter har ansættelse i kommunen, selvom praktikken foregår i regionen
eller i en privat virksomhed på f.eks. et friplejehjem. DA foreslår, at disse virksomheder
også skal være undtaget AUB-kravet i forhold til positivlisten for faglærte.
FH bemærker, at sagsbehandlingstiden er et stort problem, og at det bør undersøges,
hvordan virksomhederne lettere kan dokumentere, at de opfylder AUB-kravet.
4.3 Sædvanlige løn- og ansættelsesvilkår
Både DA og FH har haft input vedrørende sædvanlige løn- og ansættelsesvilkår.
DA bemærker, at det gælder på de øvrige erhvervsordninger, at lønnen i overens-
komstdækkede virksomheder pr. definition er sædvanlig, og at dette ligeledes bør
gælde for positivlisten for faglærte. DA bemærker dertil, at der inden for det faglærte
område er en stærk tradition for at organisere sig, og at der derfor også er en meget
høj overenskomstdækning sammenlignet med andre fagområder på det danske ar-
bejdsmarked. DA bemærker, at der, som reglerne er i dag, bliver givet afslag på posi-
tivlisten for faglærte i tilfælde, hvor det enkelte ansættelsesforhold er omfattet af en
overenskomst eller en lokalaftale, hvilket vil sige, at myndighedernes vurdering af sæd-
vanlig løn er højere, end den overenskomstbestemte løn, som virksomheden betaler
sine danske ansatte. DA bemærker, at myndighederne ikke bør anvende lønstatistikker
til at vurdere, om lønnen er sædvanlig, og at den nuværende administration med ud-
gangspunkt i nedre kvartil medfører, at 25 pct. af medarbejderne i danske virksomhe-
der ikke bliver anset for at modtage en sædvanlig løn.
DA bemærker endvidere, at hvis der er et ønske om at fastholde administrationen med
brug af en lønstatistik ved vurderingen af, om der er tale om sædvanlige løn- og an-
sættelsesvilkår, for ansøgninger om opholdstilladelse på positivisten for faglærte, bør
Side
13/14
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 71: Evaluering af positivlisten for faglærte 2023
der ikke anvendes en anden lønstatistik end den, der anvendes på de øvrige erhvervs-
ordninger, hvor det er nedre kvartil i DA’s lønstatistik, der tages udgangspunkt i.
Endelig bemærker DA, at det faglærte område er et af de områder, hvor lønsprednin-
gen geografisk er størst, hvilket betyder, at en samlet lønstatistik for hele landet træk-
ker lønnen i områder med et lavere lønniveau op. DA bemærker, at nogle virksomhe-
der dermed får afslag på opholds- og arbejdstilladelse, selvom virksomheden har teg-
net overenskomst og tilbyder en international medarbejder den samme løn som de
danske medarbejdere. DA bemærker dertil, at det ikke, medmindre virksomheden kan
godtgøre, at den internationale medarbejder har nogle særlige kompetencer, der ret-
færdiggør en højere løn, er muligt inden for overenskomsten at tilbyde internationale
medarbejdere en højere løn, da det vil være diskrimination af eksisterende medarbej-
dere.
FH bemærker, at gennemsnitslønnen er en mere korrekt rettesnor end den nedre kvar-
til ved vurderingen af, om der er tale om en sædvanlig løn.
4.4 Andre input
Hyppigere opdatering af positivlisten for faglærte
FH bemærker, at det kan overvejes at opdatere positivlisten for faglærte fire gange
årligt i stedet for hvert halve år, som tilfældet er i dag.
Fast track-spor for positivlisten for faglærte
DA bemærker, at der bør være et fast track-spor for positivlisten for faglærte. Ifølge
DA bør virksomheder, der er certificeret under fast track-ordningen, have samme ad-
gang til en lettere sagsbehandling for ansøgninger om opholdstilladelse efter positivli-
sten for faglærte, som de har på øvrige ordninger, der har et fast track-spor.
5
Afrunding
Udlændinge- og Integrationsministeriet vil inddrage oplysningerne og de indkomne bi-
drag til evalueringen i det løbende arbejde med positivlisten for faglærte.
Evalueringen sendes til Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg.
Udlændinge- og Integrationsministeriets departement, 2. juni 2023
Side
14/14