Udenrigsudvalget 2022-23 (2. samling)
URU Alm.del Bilag 90
Offentligt
2685036_0001.png
Betænkning over finanslovsforslaget for
2023 i forhold til finansloven for 2022
Marts 2023
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 90: Forslag til finanslov for 2023 vedrørende udenrigsudvalgets arbejdsområde
2685036_0002.png
1
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
§ 6. Udenrigsministeriet
6.11.01.
Udenrigstjenesten (tekstanm. 1, 13, 18, 100 og 102)
(Driftsbev.)
............................................................
Nettoudgift....................................................................2.235,3
Merudgiften på 147,4 mio. kr. skyldes primært
kurs-, pris- og lønregulering af bevillingen, ud-
møntning af Aftale mellem den daværende S-re-
gering, Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale
Venstre og Det Konservative Folkeparti om natio-
nalt kompromis om dansk sikkerhedspolitik af
marts 2022 samt tilføjelsen af midler til viderefø-
relse af Nationalt Kommunikationscenter (NKC).
Dansk Institut for Internationale Studier (tekstanm.
101)
(Reservationsbev.)
.........................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 8,8 mio. kr. skyldes primært til-
førsel af midler til en uvildig historisk udredning
af Danmarks militære og civile indsats i Afghani-
stan i perioden 2001-2021, som foretages af DIIS.
Derudover er afsat midler til den internationale
markering af 80-året for redning af danske jøder.
Danmarks bidrag til Den Europæiske Fredsfacilitet
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 106,7 mio. kr. skyldes primært den
flerårige profil for Danmarks bidrag til Den Euro-
pæiske Fredsfacilitet (EPF), samt en opjustering
af bidraget i lyset af Ruslands invasion af Ukraine.
Udlodninger fra IØ og IFU (tekstanm. 10) .......
Indtægt .................................................................
Mindreindtægten på 15,0 mio. kr. skyldes primært
ikke-operationelle investeringer i Ukraine i lyset
af Ruslands invasion af landet.
Nordisk Ministerråd (tekstanm. 3)
(Lovbunden)
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 8,6 mio. kr. skyldes den flerårige
profil for bidraget til Nordisk Ministerråd.
2.382,7
147,4
6.11.14.
25,5
34,3
8,8
6.11.18.
30,0
136,7
106,7
6.11.21.
15,0
-
-15,0
6.21.01.
156,8
165,4
8,6
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 90: Forslag til finanslov for 2023 vedrørende udenrigsudvalgets arbejdsområde
2685036_0003.png
2
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
6.22.01.
Fredsbevarende operationer under de Forenede Na-
tioner
(Lovbunden)
...............................................
297,7
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 73,0 mio. kr. skyldes den 3-
årige budgetcyklus for FN's fredsbevarende ope-
rationer i 2022-2024.
Øvrige organisationer
(Lovbunden)
....................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 14,3 mio. kr. skyldes stigning i
tilskud til NATO bl.a. som følge af Ruslands in-
vasion af Ukraine.
UN Live Museum
(Anlægsbev.)
...........................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 27,0 mio. kr. skyldes, at der på
finansloven for 2022 var forudsat et 1-årigt tilskud
i 2022 til opførsel af et midlertidigt UN Live mu-
seum.
Reserver og budgetreguleringer
(Reservationsbev.)
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 391,8 mio. kr. skyldes bl.a., at
den afsatte reserve i 2022 var relativt høj grundet
tekniske opskrivninger af reserven. Der er desuden
indarbejdet en negativ budgetregulering på 285,7
mio. kr., som vedrører en række tekniske justerin-
ger relateret til udviklingsbistanden.
Udviklingslande i Afrika (tekstanm. 101)
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 225,0 mio. kr. skyldes, at der i
2023 planlægges færre bevillinger til Afrika over
kontoen end i 2022. Kontoen varierer betydeligt i
niveau fra år til år primært som følge af, at bevil-
lingerne til landeprogrammerne ligger forskudt
over årene, samt at tidspunkterne for tilsagnene og
programmernes størrelser er forskellige.
224,7
-73,0
6.22.03.
266,9
281,2
14,3
6.22.06.
27,0
-
-27,0
6.31.79.
155,2
-236,6
-391,8
6.32.01.
725,0
500,0
-225,0
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 90: Forslag til finanslov for 2023 vedrørende udenrigsudvalgets arbejdsområde
2685036_0004.png
3
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
6.32.02.
Udviklingslande i Asien, Mellemøsten og Latin-
amerika (tekstanm. 101)
(Reservationsbev.)
......
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 200,0 mio. kr. skyldes, at der i
2023 planlægges efter færre bevillinger til udvik-
lingslande i Asien, Mellemøsten og Latinamerika.
Kontoen varierer betydeligt i niveau fra år til år
primært som følge af, bevillingerne til landepro-
grammerne ligger forskudt over årene, at tids-
punkterne for tilsagnene og programmernes stør-
relser er forskellige samt politiske prioriteringer.
Personelbistand
(Reservationsbev.)
.....................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 7,0 mio. kr. skyldes et fald i de
afsatte midler til firmarådgivere under udviklings-
bistanden.
Lånebistand
(Reservationsbev.)
...........................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 17,1 mio. kr. skyldes, at der
afsættes færre midler til eftergivelse af Sudans bi-
laterale gæld i regi af Heavily Indebted Poor
Countries (HIPC) initiativet.
Øvrig bistand (tekstanm. 101)
(Reservationsbev.)
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 194,6 mio. kr. skyldes primært,
at der planlægges at afholde færre udgifter til bl.a.
internationale sundhedskriser og Freds- og Stabi-
liseringsfonden under udviklingsbistanden.
Dansk-Arabisk Partnerskabsprogram (tekstanm.
101)
(Reservationsbev.)
.........................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 35,0 mio. kr. skyldes, at der i
2023 er afsat færre midler over denne konto. Det
planlagte samlede beløb til programmet over en
femårig periode fastholdes.
Nærområde- og migrationsfond (tekstanm. 101)
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 285,0 mio. kr. skyldes primært,
at der i 2023 er afsat færre midler over denne konto
til Retfærdigt og humant asyslsystem inkl. udsen-
delse og Fremtidens flygtningerespons.
600,0
400,0
-200,0
6.32.04.
40,0
33,0
-7,0
6.32.07.
75,0
57,9
-17,1
6.32.08.
965,3
770,7
-194,6
6.32.09.
200,0
165,0
-35,0
6.32.10.
640,0
355,0
-285,0
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 90: Forslag til finanslov for 2023 vedrørende udenrigsudvalgets arbejdsområde
2685036_0005.png
4
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
6.32.11.
Ukraine, EU's øvrige naboskabslande og Den Ny
Demokratifond (tekstanm. 17, 19, 20 og 101)
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 675,0 mio. kr. skyldes en priorite-
ret stigning i afsatte midler under udviklingsbi-
standen til den direkte håndtering af konsekven-
serne af Ruslands krig i Ukraine og afledte konse-
kvenser i dets nærområde, herunder Europas øst-
lige nabolande.
160,0
835,0
675,0
6.33.01.
Bistand gennem civilsamfundsorganisationer (tekst-
anm. 101)
(Reservationsbev.)
...............................
Udgift............................................................................ 1.002,5
Merudgiften på 61,0 mio. kr. skyldes en stigning i
de afsatte midler til de danske civilsamfundsorga-
nisationer under de strategiske partnerskabsaftaler.
Naturressourcer, energi og klimaforandringer i ud-
viklingslande mv.
(Reservationsbev.)
..................
Udgift............................................................................ 2.063,3
Mindreudgiften på 520,2 mio. kr. skyldes, at der
afsættes færre midler til initiativer placeret under
Naturressourcer, energi og klimaforandringer i
udviklingslande mv., da der er afsat en række
grønne bidrag under andre konti.
Oplysning i Danmark mv. (tekstanm. 101)
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 17,3 mio. kr. skyldes primært, at
der afsættes midler til en pulje for globalt engage-
ment, uddannelse og samarbejde (GLOBUS). I
modsat retning trækker et fald i den afsatte bevil-
ling til seminar, kurser og konferencer under ud-
viklingsbistanden.
Befolkning, Sundhed og Ligestilling (tekstanm.
101)
(Reservationsbev.)
.........................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 135,0 mio. kr. skyldes, at der
ikke afsættes midler til Den Globale Fond for Be-
kæmpelse af Aids, Tuberkulose og Malaria, mens
et nyt flerårigt bidrag samles på færre år i budge-
toverslagsårene.
1.063,5
61,0
6.34.01.
1.543,1
-520,2
6.35.01.
64,0
81,3
17,3
6.36.03.
895,0
760,0
-135,0
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 90: Forslag til finanslov for 2023 vedrørende udenrigsudvalgets arbejdsområde
2685036_0006.png
5
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
6.36.04. Uddannelse (tekstanm. 101)
(Reservationsbev.)
.
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 62,5 mio. kr. skyldes en prioriteret
stigning i de afsatte midler til Education Cannot
Wait (ECW) og til øvrige uddannelsesindsatser.
6.36.06. FN's øvrige udviklingsprogrammer og diverse mul-
tilaterale bidrag
(Reservationsbev.)
....................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 21,7 mio. kr. skyldes primært, at
der afsættes midler til et toårigt tilsagn til OECD
DAC's arbejdsprogrammer samt midler til at fi-
nansiere det danske formandskab af OECD-DAC.
I modsat retning trækker et fald i de afsatte midler
til diverse multilaterale bidrag.
6.37.01. Verdensbankgruppen (tekstanm. 15)
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 83,0 mio. kr. skyldes primært, at
der afsættes flere midler til Verdensbanken (IBRD
og IDA). I modsat retning trækker et fald i midler
afsat til Verdensbankens indsatser for skrøbelig-
hed, konflikt og fordrivelse.
6.37.03. Regionale udviklingsfonde, gældslettelsesinitiativer
og øvrige fonde
(Reservationsbev.)
......................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 61,4 mio. kr. skyldes primært,
at der afsættes færre midler til Den Afrikanske
Udviklingsfond (AfDF). I modsat retning trækker
en stigning i midler afsat til multilaterale gælds-
lettelsesinitiativer.
6.37.04. Bistand gennem Den Europæiske Union (EU) ..
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 104,0 mio. kr. skyldes et fald i
udgiften til den Europæiske Udviklingsfond
(EUF). EUF'en udfases over den kommende år-
række, og midlerne lægges i stedet ind under den
fællesskabsfinansierede EU-bistand.
325,0
387,5
62,5
111,0
132,7
21,7
682,2
765,2
83,0
411,6
350,2
-61,4
414,0
310,0
-104,0
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 90: Forslag til finanslov for 2023 vedrørende udenrigsudvalgets arbejdsområde
2685036_0007.png
148
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
6.37.05. Delegerede Partnerskaber
(Reservationsbev.)
...
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 8,5 mio. kr. skyldes, at der i 2023
planlægges indbudgettering af et nyt delegeret
partnerskab vedrørende omstilling til cirkulær
økonomi. I delegerede partnerskaber implemente-
rer Udenrigsministeriet projekter finansieret af
andre donorer. Kontoen påvirker ikke 0,7 pct.-
målsætningen eller bistandsrammen.
Indtægt .................................................................
Merindtægten på 8,5 mio. kr. skyldes, at der i 2023
planlægges indbudgettering af et nyt delegeret
partnerskab vedrørende omstilling til cirkulær
økonomi. I delegerede partnerskaber implemente-
rer Udenrigsministeriet projekter finansieret af
andre donorer. Kontoen påvirker ikke 0,7 pct.-
målsætningen eller bistandsrammen.
6.38.02. Rammebetingelser, viden og forretningsmuligheder
(tekstanm. 101 og 169)
(Reservationsbev.)
..........
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 225,0 mio. kr. skyldes primært, at
der er afsat flere midler til Partnerskaber for bæ-
redygtig vækst og grøn omstilling, Sektorrådgive-
re og Forskningssamarbejde.
6.41.03. Særlige eksportfremmetilskud (tekstanm. 101)
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 12,8 mio. kr. skyldes primært ud-
møntningsprofilen for bevillingen i Aftale mellem
den daværende S-regering, Venstre, Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det
Konservative Folkeparti og Alternativet om udbe-
taling af resterende to ugers indefrosne feriemid-
ler, eksportpakke og reserve til forlængelse af
hjælpepakke af december 2020.
78,8
87,3
8,5
78,8
87,3
8,5
718,0
943,0
225,0
83,8
96,6
12,8