Udenrigsudvalget 2022-23 (2. samling)
URU Alm.del Bilag 2
Offentligt
2643617_0001.png
Aktstykke nr.
Folketinget -NaN
Udenrigsministeriet.
København, den 16. december 2022.
a.
Udenrigsministeriet anmoder herved om Finansudvalgets tilslutning til, at der i finansåret 2022
foretages dispositioner for i alt ca. 1.194,5 mio. kr. til udmøntning af tilsagn om tilskud til aktiviteter
under udviklingsbistanden.
Udgiften vil blive afholdt af den på finansloven for 2022 opførte bevilling under
§ 6.3. Bistand til
udviklingslande
specificeret i det følgende.
Baggrund
Danmark har siden 1978, som et af få lande i verden, levet op til FN’s målsætning om at yde
mindst 0,7 pct. af BNI i udviklingsbistand. Målsætningen indgår ligeledes i den udviklingspolitiske
strategi,
Fælles om Verden 2021-2025, juni 2021.
Med henblik på opfyldelse af 0,7 pct.-målsætningen i 2022 foretages nedenstående dispositioner
under den på finansloven for 2022 opførte bevilling under
§ 6.3. Bistand til udviklingslande, jf. tabel
1 og 2.
Tabel 1
Dispositioner med henblik på udmøntning af rammebevillinger under
§ 6.3. Bistand til udviklingslande*
Nr.
1
2
3
4
Disposition
Regionale Udviklings- og Beskyttelsesprogram for
Libanon og Jordan (RDPP)
Vedvarende energiinnovation i Afrika (EEP Africa)
Støtte til civilsamfund i udvikling (CISU CCAM)
Dansk indsats for global kuludfasning - Climate In-
vestment Fund’s Accelerating Coal Transition Pro-
gram (CIF ACT)
FN’s Kapitaludviklingsfond arbejde for lokalbaseret
klimatilpasning (UNCDF LoCAL)
Multipartnertrustfonden for FN’s Årti for Genopret-
ning af Økosystemer (MPTF)
Partnerskab om klima og energi med FN’s miljøpro-
gram (UNEP-CCC)
Den Nordiske Udviklingsfond (NDF)
Samlede dispositioner på rammebevillinger
Mio. kr.
150,0
50,0
57,5
100,0
Finanslovskonto
§ 06.32.02. Udviklingslande i Asien, Mellemøsten og Latinamerika
§ 06.34.01. Naturressourcer, energi og klimaforandringer i udviklingslande mv.
§ 06.34.01. Naturressourcer, energi og klimaforandringer i udviklingslande mv.
§ 06.34.01. Naturressourcer, energi og klimaforandringer i udviklingslande mv.
b.
5
6
7
8
50,0
70,0
68,0**
49,0
594,5
§ 06.34.01. Naturressourcer, energi og klimaforandringer i udviklingslande mv.
§ 06.34.01. Naturressourcer, energi og klimaforandringer i udviklingslande mv.
§ 06.34.01. Naturressourcer, energi og klimaforandringer i udviklingslande mv.
§ 06.37.03. Regionale udviklingsfonde, gældslettelsesinitiativer og øvrige fonde
Anm. : * Aktivitetsbeskrivelser er angivet i anmærkningsteksten for alle rammebevillinger på FL22. ** I alt 68.005.000 kr.
AS002106
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Aktstykke 31 om udmøntning af udviklingsbistanden 2022
2643617_0002.png
2
Ad 1)
Regionale Udviklings- og Beskyttelsesprogram for Libanon og Jordan
Tilskuddet på 150,0 mio. kr. udgør et bidrag til videreførsel af det Regionale Udviklings- og
Beskyttelsesprogram (RDPP). Programaktiviteterne vil rettes mod syriske flygtninge og sårbare
libanesere og jordanere i lokalsamfundene.
Ad 2)
Vedvarende energiinnovation i Afrika (EEP Africa)
Tilskuddet på 50,0 mio. kr. udgør et bidrag til Energy and Environment Partnership Africa Trust
Fund (EEP Africa). Fonden støtter små og mellemstore opstartsvirksomheder i Afrika, hvor der
lægges vægt på innovativ brug af vedvarende energi, lokal jobskabelse og støtte til kvindelige
iværksættere.
Ad 3)
Støtte til civilsamfund i udvikling (CISU, CCAM)
Tilskuddet på 57,5 mio. kr. udgør et bidrag til Civilsamfund i Udvikling (CISU) til at under-
støtte etableringen af en særskilt klimatilpasningsmodalitet, Climate Change Adaptation Modality
(CCAM). CCAM’s hovedformål er at støtte danske civilsamfundsorganisationer og deres partnere
i det globale syd i at opbygge modstandsdygtighed over for klimaforandringerne blandt fattige og
sårbare samfundsgrupper gennem lokalt forankret indsatser.
Ad 4)
Climate Investment Fund’s Accelerating Coal Transition Program (CIF ACT)
Tilskuddet på 100,0 mio. kr. udgør et bidrag til Climate Investment Fund’s Accelerating Coal
Transition Program (CIF ACT). Det overordnede formål for programmet er at accelerere omstilling
fra kuldrevet til ren energi og understøttelse af socioøkonomiske mål og miljøbeskyttelse.
Ad 5)
FN’s Kapitaludviklingsfond arbejde for lokalbaseret klimatilpasning (UNCDF LoCAL)
Tilskuddet på 50,0 mio. kr. udgør et bidrag til FN’s Kapitaludviklingsfonds (UNCDF) Local
Climate Adaptive Living (LoCAL) facilitet, som støtter lokale myndigheder i at få bedre adgang til
klimafinansiering samt opbygger kapacitet og teknisk viden for dermed at øge den lokale modstands-
dygtighed over for klimaforandringer.
Ad 6)
Multipartnertrustfonden for FN’s Årti for Genopretning af Økosystemer (MPTF)
Tilskuddet på 70,0 mio. kr. udgør et bidrag til Multipartnertrustfonden (MPTF) for FN’s Årti
for Genopretning af Økosystemer. MPTF vil arbejde gennem en række flagskibsprojekter, som
kendetegnes ved at være enten frontløberprojekter, der kan trække andre med; projekter med stor
gennemslagskraft; eller projekter med store potentialer, herunder ikke mindst ift. at accelerere genop-
retningen af økosystemer.
Ad 7)
Partnerskab om klima og energi med FN’s miljøprogram (UNEP-CCC)
Tilskuddet på 68,0 mio. kr. udgør et bidrag til UNEP-CCC, hvis overordnede mål er at levere vi-
denskabelige analyser, viden og kapacitetsopbygning til udviklingslande, der giver landene mulighed
for at forfølge lavemissions og klimaresistente løsninger. Det bemærkes, at der på finansloven for
2022 står anført, at indeværende tilskud udmøntes til et partnerskab mellem UNEP og et dansk uni-
versitet. Efter gensidig aftale er samarbejdet imidlertid ophørt, hvorefter UNEP-CCC har videreført
indsatserne uden et partnerskab med et dansk universitet og justeret administrativt arrangement.
Ad 8)
Den Nordiske Udviklingsfond (NDF)
Tilskuddet på 49,0 mio. kr. udgør et bidrag til den Nordiske Udviklingsfond (NDF). NDF’s strategi
(2020-2025) har fokus på at mobilisere finansiering til klimatilpasning og finde nye løsninger til
at øge modstandsdygtigheden over for klimaforandringerne. Det danske bidrag til NDF vil styrke
fondens position i den internationale klimaarkitektur som en agil og innovativ nordisk klimafond.
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Aktstykke 31 om udmøntning af udviklingsbistanden 2022
2643617_0003.png
3
Tabel 2
Bevillingsflyt mellem aktivitetsområder med henblik på udmøntning under
§ 6.3. Bistand til udviklingslande
Nr.
1
Disposition
India Climate Finance Initiative (ICFI) under
Investeringsfonden for Udviklingslande (IFU)
Bevillingsflyt fra:
Bevillingsflyt til:
2
Genopfyldning af humanitær akutkasse
Bevillingsflyt fra:
-10,0
-11,3
-30,0
-85,4
-18,3
-25,0
-70,0
Bevillingsflyt til:
3
Indsatser i Ukraine
Bevillingsflyt fra:
-200,0
-35,0
-15,0
Bevillingsflyt til:
Samlede bevillingsflyt mellem aktivitetsområder
175,0
75,0
600,0
§ 06.34.01. Naturressourcer, energi og klimaforandringer i udviklingslande mv.
§ 06.32.02. Udviklingslande i Asien, Mellemøsten og Latinamerika
§ 06.38.02. Rammebetingelser, viden og forretningsmuligheder
§ 06.32.11. Naboskabsprogram*
§ 06.39.03. Humanitære bidrag til partnere i akutte og langvarige kriser
250,0
§ 06.31.79. Reserver og budgetreguleringer
§ 06.32.04. Personelbistand
§ 06.32.08. Øvrig bistand
§ 06.34.01. Naturressourcer, energi og klimaforandringer i udviklingslande mv.
§ 06.35.01. Oplysning i Danmark mv.
§ 06.38.01. Mobilisering af finansiering til investeringer
§ 06.38.02. Rammebetingelser, viden og forretningsmuligheder
§ 06.39.03. Humanitære bidrag til partnere i akutte og langvarige kriser
-100,0
100,0
§ 06.34.01. Naturressourcer, energi og klimaforandringer i udviklingslande mv.
§ 06.38.01. Mobilisering af finansiering til investeringer
Mio. kr.
Finanslovskonto
Anm. : * Indsatserne under § 06.32.11. Naboskabsprogram bygger på en videreførsel af akt. 227 af 31. marts 2022, hvor bevillingens hjemmelsgrundlag
blev udvidet på baggrund af Ruslands invasion af Ukraine.
Ad 1)
India Climate Finance Initiative (ICFI)
Tilskuddet på 100,0 mio. kr. udgør et øremærket kapitalbidrag til projektet India Climate Finance
Initiative (ICFI) under Investeringsfonden for Udviklingslande (IFU), mhp. at IFU kan investere i
grøn omstilling og klimatilpasning i Indien (2022-2025) igennem klimaprojekter. En del af formålet
med midlerne er at mobilisere privatfinansiering til den grønne omstilling i Indien.
Ad 2)
Genopfyldning af humanitær akutkasse
Tilskuddet på 250,0 mio. kr. skal finansiere humanitære bidrag målrettet kriser og initiativer, der
imødekommer øgede humanitære behov i 2022 og modvirker afledte humanitære konsekvenser
af krigen i Ukraine igennem støtte til 1) FN’s Verdensfødevareprograms udskibning af korn fra
Ukraine, 2) civilsamfundspartneres brede humanitære indsatser i kriseramte lande påvirket af krigen
i Ukraine og 3) specifikke krisebidrag til humanitære indsatser i kriseramte lande påvirket af krigen i
Ukraine.
Ad 3)
Indsatser i Ukraine
Tilskuddet på 175,0 mio. kr. skal finansiere en dansk akutindsats i Ukraine i 2022, herunder med
fokus på Mykolaiv. Indsatsen vil imødekomme kritiske ukrainske prioriteringer i energisektoren, her-
under bl.a. igennem indkøb af el-generatorer og varmeanlæg mv. Der vil endvidere kunne ydes støtte
til relevante partnere i form af f.eks. teknisk udstyr, teknisk støtte til genetablering af infrastruktur
samt budgetstøtte til fundamentale offentlige funktioner. Indsatserne ligger inden for samme formål
som tidligere akutpakke,
jf. akt. 227 af d. 31. marts 2022,
hvor bevillingens hjemmelsgrundlag blev
udvidet på baggrund af Ruslands invasion af Ukraine.
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Aktstykke 31 om udmøntning af udviklingsbistanden 2022
2643617_0004.png
4
Tilskuddet på 75,0 mio. kr. skal finansiere humanitære indsatser med fokus på at sikre basale behov
for de mange civile berørt af krigen igennem 1) omdeling af vinterudstyr, 2) støtte til FN med særligt
fokus på at adressere de forventede fordrivelsesstrømme samt 3) nødhjælp til de områder, hvor de
humanitære behov aktuelt vurderes ekstraordinært høje i Ukraine.
Dispositionerne,
jf. tabel 2,
kan specificeres således på forslag til lov om tillægsbevilling i finansåret
2022:
Udgift,
mio. kr.
India Climate Finance Initiative under Investeringsfonden for Udviklingsland
(ICFI IFU)
§ 06.34.01. Naturressourcer, energi og klimaforandringer i udviklingslande mv.
70. Klimapulje
41. Overførelsesudgifter til EU og øvrige udland
§ 06.38.01. Mobilisering af finansiering til investeringer
11. Investeringsfonden for Udviklingslande (IFU)
41. Overførelsesudgifter til EU og øvrige udland
-100,0
100,0
Udgift,
mio. kr.
Genopfyldning af humanitær akutkasse
§ 06.31.79. Reserver og budgetreguleringer
30. Valutakursreguleringer
22. Andre ordinære driftsomkostninger
§ 06.32.04. Personelbistand
15. Rådgivende enheder
22. Andre ordinære driftsomkostninger
§ 06.32.08. Øvrig bistand
70. Demokrati, menneskerettigheder og god regeringsførelse
41. Overførelsesudgifter til EU og øvrige udland
§ 06.34.01. Naturressourcer, energi og klimaforandringer i udviklingslande mv.
20. Bilaterale miljøindsatser
41. Overførelsesudgifter til EU og øvrige udland
70. Klimapuljen
41. Overførelsesudgifter til EU og øvrige udland
§ 06.35.01. Oplysning i Danmark mv.
11. Forskningsvirksomhed
41. Overførelsesudgifter til EU og øvrige udland
-10,0
-11,3
-30,0
-13,7
-71,7
-9,4
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Aktstykke 31 om udmøntning af udviklingsbistanden 2022
2643617_0005.png
5
18. Evaluering
41. Overførelsesudgifter til EU og øvrige udland
§ 06.38.01. Mobilisering af finansiering til investeringer
16. Udviklingsgarantier
41. Overførelsesudgifter til EU og øvrige udland
§ 06.38.02. Rammebetingelser, viden og forretningsmuligheder
13. Sektorrådgivere
22. Andre ordinære driftsomkostninger
14. Strategisk sektorsamarbejde
41. Overførelsesudgifter til EU og øvrige udland
§ 06.39.03. Humanitære bidrag til partnere i akutte og langvarige kriser
10. Strategiske Partnerskaber og Nødhjælpspuljer
41. Overførelsesudgifter til EU og øvrige udland
11. Øvrige bidrag til akutte og langvarige kriser
41. Overførelsesudgifter til EU og øvrige udland
-8,9
-25,0
-13,0
-57,0
75,0
175,0
Udgift,
mio. kr.
Indsatser i Ukraine
§ 06.34.01. Naturressourcer, energi og klimaforandringer i udviklingslande mv.
60. Den Globale Miljøfacilitet (GEF)
41. Overførelsesudgifter til EU og øvrige udland
§ 06.34.01. Naturressourcer, energi og klimaforandringer i udviklingslande mv.
60. Den Globale Miljøfacilitet (GEF)
41. Overførelsesudgifter til EU og øvrige udland
§ 06.32.02. Udviklingslande i Asien, Mellemøsten og Latinamerika
11. Bangladesh
41. Overførelsesudgifter til EU og øvrige udland
§ 06.38.02. Rammebetingelser, viden og forretningsmuligheder
19. Forskningssamarbejde
41. Overførelsesudgifter til EU og øvrige udland
§ 06.32.11. Naboskabsprogram
10. Programindsatser
41. Overførelsesudgifter til EU og øvrige udland
§ 06.39.03. Humanitære bidrag til partnere i akutte og langvarige kriser
11. Øvrige bidrag til akutte og langvarige kriser
41. Overførelsesudgifter til EU og øvrige udland
-175,0
-25,0
-35,0
-15,0
175,0
75,0
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Aktstykke 31 om udmøntning af udviklingsbistanden 2022
2643617_0006.png
6
Samtlige tilsagn om tilskud,
jf. tabel 1 og 2,
vil blive afgivet i 2022 og regnskabsført under de
anførte konti. Størstedelen af tilskuddene forventes udbetalt i sidste kvartal af 2022.
c.
Forelæggelse af dispositioner, jf. tabel 1.
Dispositionerne forelægges Finansudvalget, idet der er tale om udmøntning af en rammebevilling,
hvor udgifterne overstiger 39,0 mio. kr.,
jf. den særlige bevillingsbestemmelse vedr. BV 2.2.7 under §
6.3. Bistand til Udviklingslandene.
Sagen forelægges ydermere Finansudvalget med henblik på at sikre bevillingsmæssig hjemmel til,
at der kan afgives tilsagn om tilskud på ca. 68,0 mio. kr. til UNEP-CCC under § 06.34.01.40. Energi
og vandressourcer uden et partnerskab med et dansk universitet, som det står opført på finansloven
for 2022.
Forelæggelse af dispositioner, jf. tabel 2.
Dispositionerne forelægges Finansudvalget, idet dispositionerne medfører overførsel af over 5 pct.
af den samlede bevilling for det mindste af de to berørte aktivitetsområder på finansloven. Dette
ligger uden for ministeren for udviklingssamarbejde og global klimapolitiks bemyndigelse,
jf. den
særlige bevillingsbestemmelse vedr. BV 2.2.9.1 under § 6.3. Bistand til udviklingslandene.
Sagen forelægges desuden Finansudvalget, da tilskuddet til Investeringsfonden for Udviklingslan-
des (IFU) India Climate Finance Initiative (ICFI) ligger uden for rammerne i anmærkningen på
finansloven 2022 for § 06.38.01.11. Investeringsfonden for Udviklingslande (IFU).
e.
Under henvisning til ovenstående anmoder Udenrigsministeriet om Finansudvalgets tilslutning til, at
der i finansåret 2022 foretages dispositioner for i alt ca. 1.194,5 mio. kr. til udmøntning af tilsagn om
tilskud til udviklingsaktiviteter under udviklingsbistanden i 2022. Udgiften vil blive afholdt af de på
finansloven for 2022 opførte bevillinger under
§ 6.3. Bistand til udviklingslandene.
På forslag til lov om tillægsbevilling for 2022 opføres følgende,
jf. tabel 2:
Udgift,
mio. kr.
India Climate Finance Initiative under Investeringsfonden for Udviklingsland (ICFI IFU)
§ 06.34.01. Naturressourcer, energi og klimaforandringer i udviklingslande mv.
§ 06.38.01. Mobilisering af finansiering til investeringer
Genopfyldning af humanitær akutkasse
§ 06.31.79. Reserver og budgetreguleringer
§ 06.32.04. Personelbistand
§ 06.32.08. Øvrig bistand
§ 06.34.01. Naturressourcer, energi og klimaforandringer i udviklingslande mv.
§ 06.35.01. Oplysning i Danmark mv.
§ 06.38.01. Mobilisering af finansiering til investeringer
§ 06.38.02. Rammebetingelser, viden og forretningsmuligheder
§ 06.39.03. Humanitære bidrag til partnere i akutte og langvarige kriser
-100,0
100,0
-10,0
-11,3
-30,0
-85,4
18,3
-25,0
-70,0
250
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Aktstykke 31 om udmøntning af udviklingsbistanden 2022
2643617_0007.png
7
Indsatser i Ukraine
§ 06.34.01. Naturressourcer, energi og klimaforandringer i udviklingslande mv.
§ 06.32.02. Udviklingslande i Asien, Mellemøsten og Latinamerika
§ 06.38.02. Rammebetingelser, viden og forretningsmuligheder
§ 06.32.11. Naboskabsprogram
§ 06.39.03. Humanitære bidrag til partnere i akutte og langvarige kriser
-200,0
-35,0
-15,0
175,0
75,0
f.
Finansministeriets tilslutning foreligger.
København, den 16. december 2022
Dan Jørgensen
Til Finansudvalget.