Udenrigsudvalget 2022-23 (2. samling)
URU Alm.del Bilag 188
Offentligt
2745439_0001.png
Betænkning over finanslovsforslaget for
2024 i forhold til finansloven for 2023
August 2023
1
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 188: Materiale til brug for teknisk gennemgang af finanslovforslaget for 2024, § 6
Indholdsfortegnelse
§ 6. Udenrigsministeriet................................................................................................ 1
§ 7. Finansministeriet .................................................................................................... 7
§ 8. Erhvervsministeriet ............................................................................................. 10
§ 9. Skatteministeriet ................................................................................................... 15
§ 11. Justitsministeriet ................................................................................................. 19
§ 12. Forsvarsministeriet ............................................................................................ 21
§ 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet ......................................................... 26
§ 15. Social-, Bolig- og Ældreministeriet .................................................................. 29
§ 16. Indenrigs- og Sundhedsministeriet .................................................................. 45
§ 17. Beskæftigelsesministeriet................................................................................... 55
§ 19. Uddannelses- og Forskningsministeriet.......................................................... 71
§ 20. Børne- og Undervisningsministeriet ............................................................... 79
§ 21. Kulturministeriet ................................................................................................ 88
§ 22. Kirkeministeriet ................................................................................................. 94
§ 23. Miljøministeriet .................................................................................................. 96
§ 24. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri ............................................ 99
§ 25. Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet .................................................... 104
§ 28. Transportministeriet ........................................................................................ 106
§ 29. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet .................................................... 115
§ 35. Generelle reserver............................................................................................ 123
§ 36. Pensionsvæsenet .............................................................................................. 128
2
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 188: Materiale til brug for teknisk gennemgang af finanslovforslaget for 2024, § 6
2745439_0003.png
1
Mio. kr.
2023
2024
Ændring
§ 6. Udenrigsministeriet
6.11.01.
Udenrigstjenesten (tekstanm. 1, 13, 18, 100 og 102)
(Driftsbev.)
............................................................
Nettoudgift....................................................................2.382,7
Merudgiften på 232,5 mio. kr. skyldes primært
styrkelse af Udenrigstjenesten og det danske di-
plomati samt indbudgettering af en andel af rege-
ringens fællesudgifter til afholdelse af det danske
EU-formandskab i andet halvår af 2025.
Regeringens fællesudgifter vedrørende EU-for-
mandskabet
(Driftsbev.)
.......................................
Nettoudgift ...........................................................
Merudgiften på 7,8 mio. kr. skyldes, at der er afsat
midler i 2024 til regeringens fællesudgifter til af-
holdelse af EU-formandskabet i andet halvår af
2025.
Dansk Institut for Internationale Studier (tekstanm.
101)
(Reservationsbev.)
.........................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 5,9 mio. kr. skyldes primært en
faldende bevillingsprofil til en uvildig historisk
udredning af Danmarks militære og civile indsats
i Afghanistan i perioden 2001-2021, som foretages
af DIIS.
2.615,2
232,5
6.11.02.
-
7,8
7,8
6.11.14.
34,3
28,4
-5,9
6.11.18.
Danmarks bidrag til Den Europæiske Fredsfacilitet
Udgift ....................................................................
136,7
Merudgiften på 17,8 mio. kr. skyldes den flerårige
profil for bidraget til Den Europæiske Fredsfacili-
tet.
Nordisk Ministerråd (tekstanm. 3)
(Lovbunden)
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 9,1 mio. kr. skyldes PL-opregning
af bevillingen i 2024.
154,5
17,8
6.21.01.
165,4
174,5
9,1
6.22.01.
Fredsbevarende operationer under de Forenede Na-
tioner
(Lovbunden)
...............................................
Udgift ....................................................................
224,7
Mindreudgiften på 75,4 mio. kr. skyldes profilen
for den 3-årige budgetcyklus for FN's fredsbeva-
rende operationer i perioden 2022-2024.
149,3
-75,4
3
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 188: Materiale til brug for teknisk gennemgang af finanslovforslaget for 2024, § 6
2745439_0004.png
2
Mio. kr.
2023
2024
Ændring
6.22.03.
Øvrige organisationer
(Lovbunden)
....................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 20,9 mio. kr. skyldes opjustering
af lovbundne tilskud, herunder primært til NATO
og FN.
Reserver og budgetreguleringer
(Reservationsbev.)
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 1.332,2 mio. kr. skyldes primært,
at der i 2024 med henblik på at sikre den fornødne
fleksibilitet til i løbet af finansåret at reagere på
pludseligt opståede uforudsete hændelser, herun-
der yderligere udgifter relateret til fordrevne fra
Ukraine afsættes en udisponeret reserve på 1.190,5
mio. kr.
Udviklingslande i Afrika (tekstanm. 101)
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 955,0 mio. kr. skyldes primært, at
der i 2024 planlægges flere bevillinger til Afrika
over kontoen end i 2023. Kontoen varierer bety-
deligt i niveau fra år til år, primært som følge af, at
bevillingerne til landeprogrammerne ligger for-
skudt over årene, samt at tidspunkterne for tilsag-
nene og programmernes størrelser er forskellige.
Udviklingslande i Asien, Mellemøsten og Latin-
amerika (tekstanm. 101)
(Reservationsbev.)
......
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 240,0 mio. kr. skyldes primært, at
der i 2024 planlægges flere bevillinger til Asien,
Mellemøsten og Latinamerika end i 2023. Konto-
en varierer betydeligt i niveau fra år til år, primært
som følge af, at bevillingerne til landeprogram-
merne ligger forskudt over årene, samt at tids-
punkterne for tilsagnene og programmernes stør-
relser er forskellige.
Personelbistand
(Reservationsbev.)
.....................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 8,0 mio. kr. skyldes primært, at der
afsættes flere midler til firmarådgivere under ud-
viklingsbistanden i 2024.
281,2
302,1
20,9
6.31.79.
-236,6
1.095,6
1.332,2
6.32.01.
500,0
1.455,0
955,0
6.32.02.
400,0
640,0
240,0
6.32.04.
33,0
41,0
8,0
4
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 188: Materiale til brug for teknisk gennemgang af finanslovforslaget for 2024, § 6
2745439_0005.png
3
Mio. kr.
2023
2024
Ændring
6.32.07.
Lånebistand
(Reservationsbev.)
...........................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 57,9 mio. kr. skyldes, at der
ikke afsættes midler til eftergivelse af Sudans bi-
laterale gæld i 2024.
Øvrig bistand (tekstanm. 101)
(Reservationsbev.)
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 138,3 mio. kr. skyldes primært, at
der planlægges at afholde flere udgifter til Demo-
krati, menneskerettigheder og god regeringsførel-
se samt Freds- og Stabiliseringsfonden under ud-
viklingsbistanden i 2024.
Dansk-Arabisk Partnerskabsprogram (tekstanm.
101)
(Reservationsbev.)
.........................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 56,9 mio. kr. skyldes primært, at
der planlægges, at afholdes flere midler til udgifter
til Dansk-arabiske partnerskabsaftaler i 2024. Det
planlagte samlede beløb til programmet over en
femårig periode fastholdes.
Nærområde- og migrationsfond (tekstanm. 101)
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 345,0 mio. kr. skyldes primært, at
der afsættes flere midler til fremme af fremtidens
flygtningerespons og regionale indsatser langs
migrationsruterne i 2024.
Ukraine, EU's øvrige naboskabslande og Den Ny
Demokratifond (tekstanm. 17, 19, 20 og 101)
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 315,0 mio. kr. skyldes primært en
prioriteret stigning i afsatte midler i 2024 til den
direkte håndtering af konsekvenserne af Ruslands
krig i Ukraine og afledte konsekvenser i dets nær-
område, herunder Europas østlige nabolande og
Vestbalkan.
57,9
-
-57,9
6.32.08.
770,7
909,0
138,3
6.32.09.
165,0
221,9
56,9
6.32.10.
355,0
700,0
345,0
6.32.11.
835,0
1.150,0
315,0
5
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 188: Materiale til brug for teknisk gennemgang af finanslovforslaget for 2024, § 6
2745439_0006.png
4
Mio. kr.
2023
2024
Ændring
6.33.01.
Bistand gennem civilsamfundsorganisationer (tekst-
anm. 101)
(Reservationsbev.)
...............................
Udgift............................................................................ 1.063,5
Mindreudgiften på 775,0 mio. kr. skyldes primært,
at de strategiske partnerskaber under 06.33.01.10
Strategiske Partnerskaber er flyttet ned under
06.39.03.10 Strategiske Partnerskaber og Nød-
hjælpspuljer.
Naturressourcer, energi og klimaforandringer i ud-
viklingslande mv.
(Reservationsbev.)
..................
Udgift............................................................................ 1.543,1
Merudgiften på 404,9 mio. kr. skyldes primært en
prioriteret stigning i det afsatte midler under ud-
viklingsbistanden til naturressourcer, energi og
klimaforandringer i udviklingslande i 2024.
Oplysning i Danmark mv. (tekstanm. 101)
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 48,8 mio. kr. skyldes primært, at
der afsættes flere midler til en pulje for globalt
engagement, uddannelse og samarbejde (GLO-
BUS) og til engagements- og oplysningsaktiviteter
i 2024.
288,5
-775,0
6.34.01.
1.948,0
404,9
6.35.01.
81,3
130,1
48,8
6.36.01.
De Forenede Nationers Udviklingsprogram (UNDP)
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
525,0
Merudgiften på 45,0 mio. kr. skyldes primært en
stigning i 2024 af de afsatte midler til FN-byen og
FN's Resident Coordinator-system sammenlignet
med 2023.
De Forenede Nationers Børnefond (UNICEF)
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 23,0 mio. kr. skyldes primært en
stigning i de afsatte midler til innovationsenheden
på WASH under UNICEF i 2024.
570,0
45,0
6.36.02.
150,0
173,0
23,0
6
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 188: Materiale til brug for teknisk gennemgang af finanslovforslaget for 2024, § 6
2745439_0007.png
5
Mio. kr.
2023
2024
Ændring
6.36.03.
Befolkning, Sundhed og Ligestilling (tekstanm.
101)
(Reservationsbev.)
.........................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 185,0 mio. kr. skyldes primært, at
der afsættes flere midler til Den Globale Fond for
Bekæmpelse af Aids, Tuberkulose og Malaria i
2024.
Uddannelse (tekstanm. 101)
(Reservationsbev.)
.
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 40,0 mio. kr. skyldes, at der
afsættes færre midler til øvrige multilaterale ud-
dannelsesindsatser i 2024.
Verdensbankgruppen (tekstanm. 15)
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 172,9 mio. kr. skyldes primært, at
der afsættes flere midler til den internationale ud-
viklingssammenslutning (IDA) i 2024.
Bistand gennem Den Europæiske Union (EU) ..
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 73,9 mio. kr. skyldes et fald i
de afsatte midler til Den Europæiske Udviklings-
fond (EUF) i 2024. EUF'en udfases over den
kommen årrække, og midlerne lægges i stedet ind
under den fællesskabsfinansierede EU-bistand.
Delegerede Partnerskaber
(Reservationsbev.)
...
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 185,5 mio. kr. skyldes primært, at
der i 2024 planlægges indbudgettering af tre nye
delegerede partnerskaber om hhv. styrkelse af ci-
vilsamfund, det Digitale Demokrati-Initiativ og det
regionale udviklings- og beskyttelsesprogram. I
delegerede partnerskaber implementerer Uden-
rigsministeriet projekter finansieret af andre do-
norer. Kontoen påvirker derfor ikke 0,7 pct.-mål-
sætningen eller bistandsrammen.
Indtægt .................................................................
Jf. ovenfor
760,0
945,0
185,0
6.36.04.
387,5
347,5
-40,0
6.37.01.
765,2
938,1
172,9
6.37.04.
310,0
236,1
-73,9
6.37.05.
87,3
272,8
185,5
87,3
272,8
185,5
7
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 188: Materiale til brug for teknisk gennemgang af finanslovforslaget for 2024, § 6
2745439_0008.png
5
Mio. kr.
2023
2024
Ændring
6.38.01.
Mobilisering af finansiering til investeringer
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 300,0 mio. kr. skyldes primært en
stigning i de afsatte midler til Investeringsfonden
for Udviklingslande (IFU) og Danida Sustainable
Infrastructure Finance (DSIF) i 2024.
Generelle bidrag til internationale humanitære or-
ganisationer
(Reservationsbev.)
...........................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 50,0 mio. kr. skyldes primært en
stigning i de afsatte midler til FN's Flygtningehøj-
kommisær (UNHCR) og FN's Humanitære Fond
(CERF) i 2024.
700,0
1.000,0
300,0
6.39.01.
875,0
925,0
50,0
6.39.03.
Humanitære bidrag til partnere i akutte og langva-
rige kriser (tekstanm. 101)
(Reservationsbev.)
...
1.825,0
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 1.185,0 mio. kr. skyldes primært
en stigning i midler afsat til øvrige bidrag til akutte
og langvarige kriser og flyttet af de strategiske
partnerskaber fra 06.33.01.10. Strategiske Part-
nerskaber til 06.39.03.10. Strategiske Partnerska-
ber og Nødhjælpspuljer.
3.010,0
1.185,0
8