Udenrigsudvalget 2022-23 (2. samling)
URU Alm.del Bilag 187
Offentligt
2744779_0001.png
REGERINGENS
UDVIKLINGS-
POLITISKE
PRIORITETER
2024
Plan for udgiftsrammer for
udviklingssamarbejdet, 2024-2027
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 187: Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2024 - Plan for udgiftsrammer for udviklingssamarbejdet 2024-2027
2744779_0002.png
opsummering
Danmark fylder ikke meget på verdenskortet. Alligevel
gør vi en stor forskel. Det har vi gjort i årtier, og det
skal vi fortsat gøre i fremtiden. Det kræver nye priorite-
ringer i vores udviklings- og klimapolitik.
Voldsomme effekter af klimaforandringerne er ikke
længere noget, vi kan tale om som et muligt fremtids-
scenarie. De er her nu. I mange af verdens udviklings-
lande rammer de på en måde, der accelererer og for-
værrer de udviklingsproblemer, landene allerede kæm-
per med. Tørke og oversvømmelse kan ødelægge af-
grøder og skabe fattigdom og sult. Ekstremt vejr kan
drive mennesker på flugt. Behovet for hjælp er massivt.
Regeringen skruer derfor op for det grønne fokus i
udviklingssamarbejdet ved at hæve de grønne udvik-
lingsmidler fra 30 til 35 pct. Klimabistanden alene vil
udgøre 30 pct. af bistanden til udviklingslandene i
2024. 60 pct. af disse midler vil blive prioriteret til kli-
matilpasning i nogle af verdens allerfattigste og mest
udsatte lande. Disse lande bærer ikke ansvaret for de
klimaforandringer, de rammes af, og det internatio-
nale samfund skal derfor hjælpe dem med at modstå
de ekstreme vejrfænomener, de allerede kæmper med
i dag. Her går Danmark i front.
I en verden under opbrud vil det de næste mange år
være en prioritet for Danmark at skabe og vedlige-
holde stærke alliancer rundt omkring i verden, ikke
mindst på det afrikanske kontinent. At skabe bæredyg-
tig udvikling og stabilitet i Afrika er en nøgleprioritet
for regeringen. Det skal udviklingspolitikken også
understøtte. Regeringen afsætter derfor mere end
halvdelen af bistanden til udviklingslandene til indsat-
ser i Afrika for at øge Danmarks aftryk som ligeværdig
og central samarbejdspartner. Regeringen ønsker et
stærkt dansk engagement i Afrika. Hvor vi gør en for-
skel i lande, hvor vi er enige om de store linjer og i
lande, hvor udfordringerne er mere dilemmafyldt.
Arbejdet med klimatilpasning, humanitære indsatser
og udviklingsprojekter hænger også sammen med den
stigende irregulære migration, som vi ser i disse år.
De seneste år har vi set markante stigninger i antallet
af mennesker på flugt og stigende humanitære behov.
Regeringen prioriterer derfor en række indsatser, som
skal samle indsatser på tværs af klima, udvikling og
irregulær migration. Det skal både komme de udsatte
lande til gode og dæmme op for store strømninger af
irregulær migration.
Tilbage på vores eget kontinent er Europa fortsat præ-
get af Ruslands forfærdelige angrebskrig mod Ukraine.
Ukrainerne kæmper vores alle sammens frihedskamp
mod tyranni og uprovokeret aggression, og regerin-
gen har sat sig for, at Danmark skal være en af Ukrai-
nes stærkeste støtter. Ikke kun militært, men også
humanitært og med henblik på genopbygning af lan-
det, så de står stærkere rustet til fremtiden. Danmark
har påtaget sig et særligt ansvar for byen Mykolaiv,
hvor vi hjælper ukrainerne med en grønnere og bedre
genopbygning af kritisk infrastruktur såsom el og
vand. I 2024 kommer vi til at skrue yderligere op for
vores udviklingsstøtte til Ukraine og øvrige østlige
nabolande fra 1,2 til 1,5 mia. kr.
Regeringens udviklingspolitiske prioriteter skal ikke
ses som isolerede fra hinanden. De hænger sammen.
Vi kan ikke adskille klimaforandringer, migration og
partnerskaber i Afrika fra hinanden, og det ville heller
ikke giver mening at prøve. De enorme udviklingspoli-
tiske, klimapolitiske og geopolitiske udfordringer, vi
står overfor i dag, kræver at vi samtænker vores ind-
satser og skaber positive synergier mellem vores prio-
riteter. Kun sådan kan vores bidrag gøre en langsigtet
forskel. Netop dén tanke vil præge Danmarks udvik-
lingspolitik de kommende år.
2
Regeringens Udviklingspolitiske prioriteter 2024
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 187: Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2024 - Plan for udgiftsrammer for udviklingssamarbejdet 2024-2027
2744779_0003.png
Udviklingsbistanden i 2024
Regeringens finanslovsforslag for 2024 har afsæt i den udviklingspolitiske
strategi, Fælles om Verden, som har menneskerettigheder og demokrati-
ske værdier som fundament. Finanslovsforslaget udstikker fire centrale
hovedspor for udviklingssamarbejdet i 2024:
i)
klimadiplomati og grønt
udviklingssamarbejde,
ii)
styrket indsats i Afrika og ligeværdige partner-
skaber med lande i det globale syd,
iii)
Ukraine og øvrige østlige nabo-
skabslande samt
iv)
irregulær migration. De fire prioriterede hovedspor
skal ikke ses i isolation. Udfordringerne i udviklingssamarbejdet hænger
sammen og påvirker hinanden, og på tilsvarende vis er der behov for hel-
hedsorienterede danske indsatser.
Regeringen prioriterer at afsætte 0,7 pct. af BNI til udviklingssamarbejdet.
Det svarer i 2024 til ca. 20,5 mia. kr. Hertil kommer efterregulering for den
realiserede bistand i 2021 og 2022, således der i alt afsættes ca. 23,0 mia.
kr. til udviklingssamarbejdet i 2024, jf. tabel 1.
Tabel 1: Samlet ulandsramme (mio. kr., estimater)
1
FL23
Samlet ulandsramme (0,7 pct. af BNI
1
)
Efterregulering 2021, periodiseret
2
Efterregulering 2022
Samlet ulandsramme inkl. efterregulering
Udgifter uden for § 6.3
Heraf forvaltning, styring og kontrol af udviklingsbistanden
Heraf dansk Institut for Internationale Studier (DIIS)
Heraf fællesskabsfinansieret EU-bistand
Heraf dele af forsvarets og politiets internationale indsats
Heraf andel af FN's fredsbevarende operationer
Heraf udgifter til modtagelse af flygtninge i Danmark
Heraf uddeling af udlodningsmidler til almennyttige organisationer
Heraf andet (bidrag til FN-organisationer mv.)
§ 6.3. Bistand til udviklingslandene inkl. efterregulering
19.767,3
407,4
-
20.174,7
6.819,8
1.089,2
27,6
2.129,0
36,9
26,4
3.358,2
11,9
140,6
13.354,9
FFL24
20.503,6
407,4
2.134,6
23.045,6
4.800,8
1.174,3
22,6
2.506,5
30,3
19,0
797,7
24,9
225,5
18.244,8
Anm.:
1
Opgørelsen af 0,7 pct. af BNI er baseret på skøn fra Økonomisk Redegørelse af maj 2023.
2
Den samlede efterregulering for den realiserede udviklingsbistand i 2021 udgør 1.222,2 mio. kr. Det blev med finansloven 2023
besluttet at periodisere efterreguleringen, således der i perioden 2023-2025 afsættes 407,4 mio. kr. årligt som følge af efter-
reguleringen for udviklingsbistanden i 2021.
3
Regeringens Udviklingspolitiske prioriteter 2024
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 187: Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2024 - Plan for udgiftsrammer for udviklingssamarbejdet 2024-2027
2744779_0004.png
Grønt udviklingssamarbejde
Klimaforandringerne er i stadig stigende grad årsag til krise og konflikt
ude i verden, og de problemer, vi særligt ser i de mest sårbare lande, vok-
ser sig endnu større i takt med, at temperaturerne stiger og vejrfænome-
nerne bliver mere ekstreme. Derfor er klima- og udviklingspolitik to sider
af samme sag. Der er behov for et globalt paradigmeskifte, så vi sikrer en
solid og bredspektret tilgang. Danmark har en særlig udviklingspolitisk
styrke på grønne løsninger og kan som grønt foregangsland inspirere
andre lande til at følge med. Til gavn for verdens fattigste og mest udsatte
mennesker.
Derfor øger regeringen indsatsen på den grønne dagsorden i udviklings-
landene yderligere og afsætter 35 pct. af bistanden til udviklingslandene
hertil. Det svarer til ca. 6,0 mia. kr., jf. tabel 2. 30 pct. af bistanden til
udviklingslandene er i 2024 afsat til klimaindsatser. Heraf vil ca. 60 pct.
være målrettet klimatilpasning og altså bidrage til at gøre udviklings-
landene bedre i stand til at håndtere klimaforandringerne. Det kommer
i høj grad de fattigste til gavn.
Danmark ønsker at gå forrest i arbejdet med den retfærdige, grønne
omstilling. Vi kan derfor ikke nøjes med at afhjælpe de meget konkrete
klimaforandringer her og nu. Vi skal samtidig hjælpe med at gøre den
vækst og udvikling, mange lande vil og skal opleve over de kommende
årtier, retfærdig og grøn. Derfor skal endnu flere danske erfaringer og
kernekompetencer sættes i spil gennem myndighedssamarbejder mel-
lem danske statslige og kommunale myndigheder og deres søsterorgani-
sationer i udvalgte udviklings- og vækstlande. Derfor øger regeringen
rammen til myndighedssamarbejdet med 50 mio. kr. i 2024.
Regeringen ønsker også at igangsætte en ny markant dansk indsats for
skov og natur på i alt ca. 1 mia. kr. over de kommende år, hvoraf de første
350 mio. kr. afsættes i 2024. Skov- og andre træbevoksede områder, er
under stigende pres som resultat af afskovning og skovforringelse – sær-
ligt i udviklingslandene. At stoppe afskovning er et vigtigt instrument for
styrket klimatilpasning, beskyttelse af biodiversitet, reduktion af udled-
ningen af drivhusgasser og indsatsen vil samtidig kunne bidrage til social
og økonomisk udvikling. Der planlægges under indsatsen eksempelvis et
bidrag på 150 mio. kr. til Amazonfonden.
Det står samtidig klart, at udviklingsbistanden ikke alene kan finansiere
de enorme behov i udviklingslandene, der følger af Verdensmålene og
Parisaftalen. Det er nødvendigt at se på måder, hvor udviklingsbistanden
kan mobilisere bæredygtige investeringer i de lande, hvor behovene er
35%
35% af bistanden til udviklings-
landene er afsat til grønne
indsatser
4
Regeringens Udviklingspolitiske prioriteter 2024
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 187: Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2024 - Plan for udgiftsrammer for udviklingssamarbejdet 2024-2027
2744779_0005.png
størst. Regeringen ønsker derfor at styrke IFUs (Investeringsfonden for
Udviklingslande) muligheder for at tiltrække privat finansiering – og sær-
ligt klimafinansiering – til udviklingslandene. IFU har de seneste år været
et væsentligt element i Danmarks samlede klimafinansiering. Med finans-
lovsforslaget 2024 afsættes 500 mio. kr. til et kapitalindskud i IFU, ligesom
der afsættes 50 mio. kr. til IFUs projektudviklingsfacilitet, der yder støtte
til forberedelsen af investeringsparate projekter.
Tabel 2: Grøn udviklingsbistand (mio. kr., estimater)
1
FL23
2
Bilaterale landeprogrammer (fx Burkina Faso, Kenya, Mali, Somalia, Uganda, Afghanistan,
Bangladesh og Palæstina), strategiske partnerskaber med civilsamfundsorganisationer,
neksusindsatser, reserve mv.
Global Grøn Omstilling (fx udfasning af fossile brændsler, vandprogram i Etiopien)
Naboskabsprogrammet (Ukraine og Georgien) og regionalt program vedr. klima, konflikt,
fordrivelse og irregulær migration med særligt fokus på Sahel og Afrikas Horn.
Indsatser til sikring af energi- og vandressourcer samt miljøbidrag og modstands-
dygtighed mod klimaforandringer mv.
(fx Den Grønne Klimafond (GCF), Den Globale Miljøfacilitet (GEF), Fonden for de mindst
udviklede lande, IRENA støtte til energiomstilling i udviklingslande, Just Transition)
Privatsektorinstrumenter, myndighedssamarbejde og netværksinitiativer
(fx Investeringsfonden for udviklingslande, Danida Sustainable Infrastructure Finance,
Danida Green Business Partnerships, myndighedssamarbejde, forskningssamarbejde,
Partnering for Green Growth and Global Goals, World Ressource Institute)
Multilaterale grønne indsatser
3
(fx UNDP, UNICEF, Verdensbanken samt regionale udviklingsbanker)
I alt
Samlet ændring fra 2023 til 2024
620
FFL24
1.522
2
300
485
1.063
200
323
1.608
1.410
1.674
129
4.007
1.971
650
5.978
Anm.:
1
Grønne indsatser dækker bidrag under § 6.3. Bistand til udviklingslandene, der forventes at kunne rapporteres til OECD DAC, som
støtte til klima, biodiversitet eller miljø generelt. For indsatser hvor det grønne element er et vigtigt delmål, men ikke hovedmålet,
er 50 pct. af budgettet som hovedregel medregnet som grøn indsats.
2
De forventede udgifter, der kan opgøres som udviklingsbistand, såfremt særloven relateret til personer fra Ukraine bliver forlænget,
er på FFL24 indarbejdet som en reserve under § 6.3. Bistand til udviklingslandene. Det afsatte beløb på 1.190 mio. kr. indgår ikke i
den samlede prioritering af udviklingsbistanden, men vil kunne omdisponeres, hvis ikke særloven forlænges eller såfremt en forlæn-
gelse medfører mindre merudgifter end den afsatte reserve på 1.190,0 mio. kr. Såfremt midlerne helt eller delvist fastholdes
på § 6.3-rammen, vil minimum 35 pct. heraf blive prioriteret som grøn udviklingsbistand. 35 pct. af den fulde reserve udgør ca. 400
mio. kr.
3
Med FFL24 er udarbejdet en mere retvisende metode til at reflektere de multilaterale organisationers grønne indsatser finansieret
via danske kernebidrag. Således er indført en ny kategori bestående af multilaterale bidrag. Fordelingen af de grønne midler i tabel
2 afviger således fra fordelingen i de udviklingspolitiske prioriteter for 2023.
5
Regeringens Udviklingspolitiske prioriteter 2024
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 187: Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2024 - Plan for udgiftsrammer for udviklingssamarbejdet 2024-2027
2744779_0006.png
Faktaboks 1:
Eksempler på grønne indsatser i 2024
500 mio. kr. til kapitalindskud i IFU. Bidraget skal sikre IFU’s muligheder
for at mobilisere privat kapital til bæredygtige investeringer – særligt
på klimaområdet – og er derfor et vigtigt element i Danmarks samlede
klimafinansiering.
350 mio. kr. til en ny dansk indsats for skov og natur på forventet
ca. 1 mia. kr. i perioden 2024-2027. Midlerne vil primært fokusere på
udsatte skov- og træbevoksede områder, der er under stigende pres
som resultat af bl.a. afskovning.
100 mio. kr. til vand og bekæmpelse af afskovning i Kenya.
Midlerne skal bl.a. gå til bekæmpelse af afskovning og ny beplant-
ning i Kenyas højland, som vil bidrage til at regnvandet optages og
føres gennem floder til tørrere, lavtliggende områder.
100 mio. kr. til Verdensbankens Energisektorprogram (ESMAP), der
bl.a. har til formål at udbrede vedvarende energi i Afrika.
Ca. 400 mio. kr. til grønne indsatser gennem strategiske partnerskaber
med danske civilsamfundsorganisationer.
Ca. 275 mio. kr. til en ny pulje, der skal fremme mere langsigtede og
bæredygtige tilgange i klimasårbare og humanitære kontekster med
det formål at styrke befolkningernes modstandsdygtighed. Størstedelen
forventes at være grønne indsatser.
6
Regeringens Udviklingspolitiske prioriteter 2024
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 187: Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2024 - Plan for udgiftsrammer for udviklingssamarbejdet 2024-2027
2744779_0007.png
Nye partnerskaber
– Fokus på Afrika
Verden er blevet mere usikker, uforudsigelig og kompleks. Den udenrigs-
og sikkerhedspolitiske strategi udstikker retningen for Danmarks interna-
tionale engagement, herunder udviklingssamarbejdet i en ny geopolitisk
virkelighed. Udviklingen aktualiserer både behovet og mulighederne for
nye samarbejder og partnerskaber. Regeringen ønsker at styrke indsat-
serne i vores egne nærområder og fremme ligeværdige partnerskaber
med landene i det globale syd – særligt i Afrika.
Regeringen afsætter mere end halvdelen af bistanden til udviklingslande
til indsatser i Afrika – det svarer til ca. 9,0 mia. kr. Afrika er det kontinent,
hvor størstedelen af de mindst udviklede lande er placeret og hvor klima-
udfordringerne rammer hårdest. Kontinentet er samtidig i vækst – både
befolkningsmæssigt og økonomisk – og rummer et stort potentiale. Men
klimaforandringerne er allestedsnærværende og med til at forstærke
kontinentets udfordringer med fattigdom, ustabilitet og konflikt.
Danmark kan levere effektive løsninger i krydsfeltet mellem klima/
miljø og udvikling. Noget, der især efterspørges blandt mange af vores
samarbejdslande, ikke mindst i Afrika. En stor del af indsatserne i Afrika
– svarende til indsatser for ca. 3,0 mia. kr. – vil derfor være grønne.
Udviklingssamarbejdet kan ikke løse udfordringerne i Afrika alene. Der er
behov for at udbrede de markedsøkonomiske principper, der bl.a. har
skabt årtiers økonomisk fremgang i Europa. Derfor afsætter regeringen
50 mio. kr. i 2024 til et program på forventet 200 mio. kr. i alt til fremme af
frihandel og regional økonomisk integration, særligt i Østafrika.
Danmark vil samtidig ikke kunne finansiere løsningerne alene. Derfor
arbejder Danmark bl.a. aktivt ift. EU’s engagement på kontinentet, og ser
på, hvordan vi kan bakke aktivt op om EU’s egne mål for en styrket indsats
i Afrika. Det gælder eksempelvis gennem bidrag til EU’s Global Gateway
projekter i Afrika, hvortil der afsættes 50 mio. kr. i 2024.
I vores egne nærområder mod øst er der behov for, at vi hjælper
lande som Moldova, Georgien og på Vestbalkan med at modarbejde
destabiliserende kræfter og støtte landenes fortsatte demokratisering og
uafhængighed. Derfor afsætter regeringen i 2024 bl.a. 50 mio. kr.
til indsatser på det Vestlige Balkan, med særligt fokus på demokratiske
reformer, opretholdelse af retsstatsprincipper og styrket civilsamfund
samt til understøttelse af grøn omstilling.
7
Regeringens Udviklingspolitiske prioriteter 2024
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 187: Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2024 - Plan for udgiftsrammer for udviklingssamarbejdet 2024-2027
2744779_0008.png
Regeringen ønsker ligeværdige partnerskaber og dialog. Vi er samtidig i
en tid, hvor demokrati og rettigheder er under pres. Særligt i det globale
syd. Mis- og desinformation risikerer at underminere nyligt stabile og
spæde demokratier. Derfor afsætter regeringen yderligere 60 mio. kr. i
2024 til Det Digitale Demokratiinitiativ, som blev igangsat i 2023 og har til
formål at støtte lokale civilsamfundsaktører i det globale syd kamp for
demokrati og menneskerettigheder gennem digitale teknologier. Samtidig
fastholder regeringen det årlige niveau for indsatser til kvinders og pigers
rettigheder, ligesom regeringen fastholder det nuværende niveau for
støtte til uddannelse på i alt ca. 437 mio. kr. årligt.
>50%
mere end halvdelen af udviklings-
bistanden afsættes til indsatser i
Afrika. Danmark kan levere effek-
tive løsninger i krydsfeltet mellem
klima/miljø og udvikling
3 mia.
3 mia. kr. til grønne indsatser
i Afrika.
1,2 mia.
1,2 mia. kr. til udvidede partner-
skabslande i Afrika
8
Regeringens Udviklingspolitiske prioriteter 2024
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 187: Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2024 - Plan for udgiftsrammer for udviklingssamarbejdet 2024-2027
2744779_0009.png
Ukraine og øvrige
naboskabslande
Ruslands invasion af Ukraine trækker fortsat dybe spor. Med vidtræk-
kende konsekvenser i Ukraine, i nabolandene og videre ud i verden.
Det er en hovedprioritet for regeringen at bidrage markant til Ukraines
frihedskamp, som også er Danmarks og resten af den frie verdens kamp.
Regeringen har som ambition at fastholde Danmark blandt de største bi-
dragsydere til Ukraine relativt til sin størrelse. Det flugter med den Ukraine-
fond, som regeringen og et bredt flertal i Folketinget etablerede i marts
2023, som er målrettet Ukraines behov og understøtter en dansk indsats
på tværs af militær, civil og erhvervsmæssig støtte.
Faktaboks 2:
Eksempler på civil genopbygningsbistand
og humanitær støtte til Ukraine i 2024
Støtte til humanitære
indsatser – særligt
i områder som er
svære at tilgå.
Støtte til tidlig gen-
opbygning, herunder
af social infrastruktur
samt reparation, nød-
forsyning og gen-
etablering af vand-
og energiforsyning.
Støtte til erhvervs-
indsatser.
Fortsat støtte til
reformindsatser i
Ukraine og udsatte
østlige nabolande.
Regionale ind-
satser herunder
i Georgien og
Moldova.
9
Regeringens Udviklingspolitiske prioriteter 2024
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 187: Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2024 - Plan for udgiftsrammer for udviklingssamarbejdet 2024-2027
2744779_0010.png
Genopbygningen af Ukraine bliver langvarig. Behovene er enorme. Der
afsættes derfor i alt 1,5 mia. kr. til civile indsatser i Ukraine og østlige
naboskabslande under udviklingsbistanden i 2024 i regi af Ukraine-
fonden. Udmøntningen sker i henhold til de mål, principper og prioriterin-
ger som er fastsat i den strategiske note for den danske bistand til tidlig
genopbygning i 2023-24. Den civile støtte omfatter humanitær bistand i
og omkring Ukraine, understøttelse af god regeringsførelse og reformind-
satser – herunder i form af såkaldte twinning indsatser, der kan undestøtte
EU-tilnærmelser for regionen – samt bidrag til grøn genopbygning og
genopretning af kritisk infrastruktur med inddragelse af dansk erhvervsliv,
så snart mulighederne herfor er til stede. Dette gælder ikke mindst i Mykolaiv,
hvor Danmark har påtaget sig et særligt ansvar for genopbygningen.
1,5 mia.
1,5 mia. kr. afsættes til civile
indsatser i Ukraine og østlige
naboskabslande under
udviklingsbistanden i 2024
i regi af Ukrainefonden.
Tabel 3: Civil støtte i regi af Ukrainefonden (mio. kr., estimater)
FL23
1. Akutte indsatser og genopbygning i Ukraine
(herunder naboskabsprogram, human-
itærudviklingsnexus, freds- og stabiliseringsindsatser, indsatser gennem Investerings-
fonden for Udviklingslande mv.)
Genopbygning i Ukraine
Reformindsatser (Naboskabsprogrammet, herunder anti-korruption mv.)
Ukraine-facilitet under Investeringsfonden for Udviklingslande
Makrofinansiel støtte til Ukraine
Indsatser i Ukraine under Danida Sustainable Infrastructure Finance (DSIF)
Humanitære indsatser
2. Regionale indsatser
(herunder naboskabsprogram i Georgien, Moldova, kan også
omfatte indsatser i Ukraine)
Freds- og stabiliseringsindsatser (civile) i østlige naboskabslande
Reformindsatser i Georgien og Moldova (Naboskabsprogrammet)
Øvrige naboskabslande, Demokratifonden og regionale indsatser
I alt til Ukraine og øvrige østlige naboskabslande
FFL24
1.000
600
65
110
-
60
165
200
50
40
110
1.200
1.194
631
100
-
113
100
250
306
50
110
146
1.500
10
Regeringens Udviklingspolitiske prioriteter 2024
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 187: Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2024 - Plan for udgiftsrammer for udviklingssamarbejdet 2024-2027
2744779_0011.png
Humanitære og neksusindsatser
samt irregulær migration
De seneste år har verden oplevet en markant stigning i antallet af men-
nesker på flugt og rekordhøje humanitære behov. Mange flygter fra men-
neskeskabte kriser, som fx krigen i Ukraine og borgerkrige i Syrien, Sudan
og Sydsudan. Med lange udsigter til at kunne vende hjem. Klimaforan-
dringerne rammer verdens fattigste lande hårdest og forstærker konse-
kvenserne i allerede usikre og skrøbelige kontekster. Der er behov for, at
akutte, humanitære indsatser tænkes sammen med mere langvarige
udviklings- og klimaindsatser. Regeringen øger derfor den samlede
ramme til humanitære indsatser og afsætter midler til en ny konto til ind-
satser, der kan adressere sammenhængen mellem klimaforandringer og
fordrivelse og fremme sammentænkte indsatser. Samtidig forstærker kli-
maforandringerne de udfordringer, der følger af befolkningstilvækst,
fødevareusikkerhed og ustabilitet. Udfordringer, der øger sandsynlighe-
den for manglende menneskelige muligheder lokalt og dermed irregulær
migration – også mod Europa.
Regeringens udenrigs- og sikkerhedspolitiske strategi understreger beho-
vet for at styrke indsatser i nærområderne. Både i den østlige naboskabs-
region, i det vestlige Balkan samt i det nordlige Afrika. EU’s naboer mod
øst og det vestlige Balkan er især udsatte for destabiliserende aktiviteter.
Men Ruslands aggressionskrig og dens effekter viser sig også i andre dele
af verden. Fødevarekrise, energikrise, og en usikker verdensøkonomi
påvirker lande og befolkninger i det globale syd. Påvirkninger, der kun
forstærkes yderligere af klimaforandringerne. Det skaber grobund for
økonomisk og politisk ustabilitet med risiko for nye kriser, radikalisering,
konflikt og øget irregulær migration.
Regeringens prioritetsområder på finanslovforslaget for 2024 udgør der-
for ikke særskilte indsatser. Der er tale om udfordringer, der påvirker
hinanden og som kun kan løses ved, at vi tænker de mange problemstil-
linger ind i udviklingssamarbejdet. Eksempelvis samler regeringen med
finanslovsforslaget en række indsatser, der går på tværs af tidligere skel
mellem humanitære, udviklings- og klimaindsatser. Det gælder eksempel-
vis samlingen og sammentænkningen af bidragene til de strategiske
partnerskaber med danske civilsamfundsorganisationer, hvor bidragene
tidligere var delt op i særskilte midler til humanitære indsatser og udvik-
lingsindsatser. Samtidig vil regeringen oprette en ny pulje til strategiske
neksusindsatser, der bl.a. kan adressere krydsfeltet mellem klima- og
fordrivelsesudfordringer. Formålet er at sikre langsigtede og bæredygtige
tilgange til klimasårbare og humanitære kontekster, så befolkningernes
3,9 mia
3,9 mia. kr. samlet til humani-
tære- og neksusindsatser i 2024.
11
Regeringens Udviklingspolitiske prioriteter 2024
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 187: Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2024 - Plan for udgiftsrammer for udviklingssamarbejdet 2024-2027
2744779_0012.png
modstandsdygtighed styrkes. I alt øges rammen til humanitære og neksus-
indsatser med 450 mio. kr. i 2024, jf. faktaboks 3.
Desuden afsættes i alt 700 mio. kr. i 2024 til indsatser under nærområde
og migrationsfonden. Det sker i anerkendelse af, at de mange globale
kriser risikerer at skabe endnu større udfordringer med irregulær migra-
tion og øget migrationspres til følge – også mod Europa. Eksempelvis
afsættes derfor i 2024 100 mio. kr. til nye regionale rutebaserede indsatser
langs de centrale migrationsruter mod Europa. Indsatserne vil blive
udmøntet på baggrund af igangværende studier, der bl.a. vil opsamle
erfaringer fra hidtidige indsatser under nærområde- og migrationsfonden.
700 mio.
700 mio. kr. til indsatser under
nærområde og migrationsfonden.
Faktaboks 3:
Humanitære og neksusindsatser
I alt afsættes med FFL24
3.935 mio. kr. til humani-
tære og neksusindsatser
i 2024. Det er en reel
stigning på 450 mio. kr.
ift. 2023.
Samling af bidrag på i alt
1.264 mio. kr. til strategiske
partnerskaber med danske
civilsamfundsorganisatio-
ner, for at understøtte
organisationernes sammen-
tænkning af humanitære,
konfliktforebyggende,
klima- og udviklings-
indsatser.
275 mio. kr. til en ny pulje
for strategiske neksus-
indsatser, der særligt vil
fokusere på krydsfeltet
mellem klima- og for-
drivelsesudfordringer.
Stigning på 175 mio. kr.
til humanitære indsatser
– både i form af øgede
kernebidrag til centrale
multilaterale aktører og
i form af en stigning i den
afsatte ramme til akutte
indsatser.
12
Regeringens Udviklingspolitiske prioriteter 2024
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 187: Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2024 - Plan for udgiftsrammer for udviklingssamarbejdet 2024-2027
2744779_0013.png
bilag
Oversigt over udviklingsbistanden på forslag til finanslov 2024
FL23
2023
06.31
06.31.79
Reserver
Reserver og budgetreguleringer
-236,6
-236,6
49,1
-285,7
-
3.116,6
500,0
-
200,0
-
25,0
-
50,0
150,0
75,0
-
-
400,0
15,0
35,0
100,0
200,0
50,0
0,0
33,0
3,0
30,0
57,9
57,9
770,7
55,0
53,0
50,0
162,7
25,0
385,0
40,0
FFL24
2024
1.095,6
1.095,6
1.195,6
-100,0
0,0
5.116,9
1.455,0
0,0
190,0
200,0
0,0
100,0
300,0
250,0
125,0
190,0
100,0
640,0
15,0
75,0
200,0
225,0
65,0
60,0
41,0
4,0
37,0
0,0
0,0
909,0
71,5
53,0
52,0
257,5
10,0
425,0
40,0
BO1
2025
256,6
256,6
256,6
0,0
0,0
4.853,4
1.180,0
100,0
210,0
295,0
0,0
200,0
150,0
0,0
75,0
50,0
100,0
490,0
0,0
40,0
175,0
225,0
50,0
0,0
41,0
4,0
37,0
110,6
110,6
944,5
60,0
53,0
52,0
304,5
10,0
425,0
40,0
BO2
2026
46,2
46,2
46,2
0,0
0,0
5.056,3
1.545,0
300,0
200,0
385,0
0,0
210,0
150,0
0,0
150,0
50,0
100,0
510,0
0,0
75,0
150,0
200,0
85,0
0,0
41,0
4,0
37,0
113,3
113,3
840,2
60,0
53,0
52,0
200,2
10,0
425,0
40,0
BO3
2027
220,3
220,3
220,3
0,0
0,0
4.703,4
1.250,0
300,0
80,0
170,0
0,0
400,0
0,0
0,0
150,0
50,0
100,0
500,0
0,0
75,0
150,0
200,0
75,0
0,0
41,0
4,0
37,0
115,9
115,9
852,5
60,0
53,0
52,0
212,5
10,0
425,0
40,0
06.31.79.10 Reserve
06.31.79.20 Budgetregulering
06.31.79.30 Valutakursreguleringer
06.32
06.32.01
Bilateral bistand
Udviklingslande i Afrika
06.32.01.05 Etiopien
06.32.01.06 Niger
06.32.01.08 Somalia
06.32.01.10 Tanzania
06.32.01.11 Kenya
06.32.01.12 Uganda
06.32.01.17 Burkina Faso
06.32.01.20 Mali
06.32.01.23 Øvrige indsatser i Afrika
06.32.01.27 Afrikaprogrammet for fred og bæredygtighed
06.32.02
Udviklingslande i Asien, Mellemøsten og Latinamerika
06.32.02.05 Myanmar
06.32.02.08 Palæstina
06.32.02.09 Indsatser i Afghanistan og nærområder
06.32.02.10 Indsatser i Syrien og nabolande
06.32.02.11 Bangladesh
06.32.02.15 Øvrige indsatser i Asien og Mellemøsten
06.32.04
Personelbistand
06.32.04.10 Rådgiverbistand
06.32.04.12 Firmarådgivere
06.32.07
06.32.08
Lånebistand
Øvrig bistand
06.32.07.14 Gældslettelse til udviklingslandene
06.32.08.35 OHCHR - FN's Højkommissær for Menneskerettigheder
06.32.08.40 DIGNITY - Dansk Institut mod Tortur
06.32.08.60 Stabilisering og konfliktforebyggelse
06.32.08.70 Demokrati, menneskerettigheder og god regeringsførelse
06.32.08.75 Internationale sundhedskriser
06.32.08.80 Freds- og Stabiliseringsfonden
06.32.08.85 Institut for Menneskerettigheder (IMR)
13
Regeringens Udviklingspolitiske prioriteter 2024
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 187: Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2024 - Plan for udgiftsrammer for udviklingssamarbejdet 2024-2027
2744779_0014.png
06.32.09
Dansk-Arabisk Partnerskabsprogram
165,0
150,0
15,0
355,0
200,0
75,0
30,0
50,0
-
-
835,0
215,0
-
20,0
-
-
600,0
1.063,5
1.063,5
785,0
15,0
263,5
1.543,1
1.543,1
180,0
50,0
350,0
50,0
0,0
300,0
603,0
10,1
81,3
81,3
58,8
7,5
15,0
1.955,2
525,0
350,0
175,0
-
150,0
150,0
221,9
194,5
27,4
700,0
300,0
100,0
50,0
150,0
0,0
100,0
1.150,0
336,0
50,0
20,0
0,0
113,0
631,0
288,5
288,5
0,0
15,0
273,5
1.948,0
1.948,0
150,0
150,0
485,0
50,0
300,0
200,0
603,0
10,0
130,1
130,1
107,6
7,5
15,0
2.167,5
570,0
350,0
212,0
8,0
173,0
173,0
237,3
197,5
39,8
700,0
300,0
100,0
50,0
100,0
50,0
100,0
1.150,0
336,0
50,0
20,0
0,0
113,0
631,0
288,5
288,5
0,0
15,0
273,5
1.648,0
1.648,0
225,0
300,0
270,0
50,0
200,0
200,0
393,0
10,0
43,5
43,5
21,0
7,5
15,0
2.213,1
570,0
350,0
212,0
8,0
173,0
173,0
156,8
144,0
12,8
700,0
300,0
100,0
50,0
150,0
0,0
100,0
1.150,0
336,0
50,0
20,0
0,0
113,0
631,0
288,5
288,5
0,0
15,0
273,5
1.655,0
1.655,0
225,0
300,0
270,0
50,0
200,0
200,0
400,0
10,0
124,1
124,1
101,6
7,5
15,0
2.154,5
570,0
350,0
212,0
8,0
173,0
173,0
94,0
90,0
4,0
700,0
300,0
100,0
50,0
150,0
0,0
100,0
1.150,0
336,0
50,0
20,0
0,0
113,0
631,0
288,5
288,5
0,0
15,0
273,5
1.930,0
1.930,0
200,0
450,0
370,0
50,0
200,0
200,0
450,0
10,0
138,1
138,1
115,6
7,5
15,0
2.166,7
570,0
350,0
212,0
8,0
173,0
173,0
06.32.09.10 Dansk-arabiske partnerskabsaftaler
06.32.09.20 Øvrige indsatser
06.32.10
Nærområde- og migrationsfond
06.32.10.13 Retfærdigt og humant asylsystem, inkl. udsendelse
06.32.10.14 International Organisation for Migration (IOM)
06.32.10.15 Fremme af fælleseuropæiske migrationsindsatser
06.32.10.16: Fremtidens flygtningerespons
06.32.10.17 Øvrige nærområde og migrationsindsatser
06.32.10.18 Regionale indsatser langs migrationsruterne
06.32.11
Ukraine, EU's øvrige naboskabslande
og Den Ny Demokratifond
06.32.11.10 Programindsatser. Naboskabsprogrammet, Ukraine,
Georgien, Moldova, Belarus og Den Ny Demokratifond
06.32.11.15 Programindsatser i Vestbalkan
06.32.11.20 Øvrige indsatser
06.32.11.30 Finansiel støtte til Ukraine via IBRD (tekstanm. 17)
06.32.11.35 Makrofinansiel støtte til Ukraine
06.32.11.40 Genopbygning i Ukraine
06.33
06.33.01
Bistand gennem civilsamfundsorganisationer
Bistand gennem civilsamfundsorganisationer
06.33.01.10 Strategiske Partnerskaber
06.33.01.11 Strategiske initiativer
06.33.01.12 vPuljeordninger og netværk
06.34
06.34.01
Naturressourcer, energi og klimaforandringer
Naturressourcer, energi og klimaforandringer
i udviklingslande mv.
06.34.01.10 Klima, konflikt, fordrivelse og irregulær migration i Afrika
06.34.01.25 Den Grønne Klimafond (GCF)
06.34.01.40 Energi og vandressourcer
06.34.01.50 FN’s Miljøprogram (UNEP)
06.34.01.60 Den Globale Miljøfacilitet (GEF)
06.34.01.70 Global Grøn Omstilling
06.34.01.75 Miljøbidrag og modstandsdygtighed mod klimaforandringer
06.34.01.85 Ozonfonden
06.35
06.35.01
Oplysningsvirksomhed
Oplysning i Danmark mv.
06.35.01.13 Oplysningsvirksomhed
06.35.01.17 Seminarer, kurser, konferencer mv.
06.35.01.18 Evaluering
06.36
06.36.01
Multilateral bistand gennem FN mv.
De Forenede Nationers Udviklingsprogram (UNDP)
06.36.01.10 FN's Udviklingsprogram (UNDP)
06.36.01.14 FN Byen
06.36.01.14 FN's Resident Coordinatorsystem
06.36.02
De Forenede Nationers Børnefond (UNICEF)
06.36.02.10 Generelt bidrag til UNICEF
14
Regeringens Udviklingspolitiske prioriteter 2024
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 187: Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2024 - Plan for udgiftsrammer for udviklingssamarbejdet 2024-2027
2744779_0015.png
06.36.03
Befolkning, Sundhed og Ligestilling (tekstanm. 101)
760,0
350,0
200,0
70,0
75,0
40,0
-
25,0
387,5
250,0
85,0
52,5
132,7
90,0
22,7
20,0
1.488,8
764,0
91,5
573,7
90,0
-1,2
10,0
64,6
64,6
350,2
101,3
49,0
199,9
310,0
310,0
1.643,0
700,0
375,0
-
260,0
25,0
40,0
945,0
350,0
210,0
70,0
75,0
40,0
175,0
25,0
347,5
250,0
85,0
12,5
132,0
100,0
8,0
24,0
1.599,6
936,9
0,0
823,1
90,0
-1,2
25,0
64,6
64,6
362,0
111,6
49,0
201,4
236,1
236,1
1.963,6
1.000,0
550,0
0,0
400,0
0,0
50,0
980,0
350,0
220,0
70,0
75,0
40,0
200,0
25,0
347,5
250,0
85,0
12,5
142,6
100,0
27,6
15,0
1.347,9
786,5
0,0
762,7
0,0
-1,2
25,0
64,6
64,6
362,7
110,5
49,0
203,2
134,1
134,1
2.007,0
1.184,0
500,0
234,0
400,0
0,0
50,0
895,0
350,0
210,0
70,0
75,0
40,0
125,0
25,0
387,5
250,0
85,0
52,5
129,0
100,0
8,0
21,0
1.282,9
756,9
0,0
733,1
0,0
-1,2
25,0
64,6
64,6
372,4
105,9
65,0
201,5
89,0
89,0
1.708,0
950,0
500,0
0,0
400,0
0,0
50,0
895,0
350,0
210,0
70,0
75,0
40,0
125,0
25,0
387,5
250,0
85,0
52,5
141,2
100,0
23,2
18,0
1.186,1
697,8
0,0
674,0
0,0
-1,2
25,0
64,6
64,6
364,7
100,9
65,0
198,8
59,0
59,0
1.708,0
950,0
500,0
0,0
400,0
0,0
50,0
06.36.03.10 FN's Befolkningsfond (UNFPA)
06.36.03.11 Seksuel og reproduktiv sundhed og rettigheder ved globalt
civilsamfund
06.36.03.12 Verdenssundhedsorganisationen WHO's udviklingsaktiviteter
06.36.03.13 FN's Ligestillingsenhed (UN Women)
06.36.03.14 FN's Aidsbekæmpelsesprogram (UNAIDS) m.fl.
06.36.03.16 Den Globale Fond for Bekæmpelse af Aids, Tuberkulose
og Malaria
06.36.03.17 Den Globale Vaccine Alliance (Gavi)
06.36.04
Uddannelse (tekstanm. 101)
06.36.04.10 Global Partnership for Education
06.36.04.11 Education Cannot Wait
06.36.06.12 Øvrige multilaterale uddannelsesindsatser
06.36.06
FN's øvrige udviklingsprogrammer og diverse
multilaterale bidrag
06.36.06.16 Interessevaretagelse i internationale organisationer
06.36.06.23 OECD-DAC udviklingsrelateret bidrag
06.36.06.24 Diverse multilaterale bidrag
06.37
06.37.01
Udviklingsbanker, -fonde og EU
Verdensbankgruppen
06.37.01.10 Verdensbanken (IBRD) (tekstanm. 15)
06.37.01.11 Den internationale Udviklingssammenslutning (IDA)
06.37.01.12. Den Internationale Valutafond (IMF)
06.37.01.15 Special Action Account
06.37.01.19 Verdensbankens indsatser for skrøbelighed, konflikt
og fordrivelse
06.37.02
06.37.03
Regionale udviklingsbanker
Regionale udviklingsfonde, gældslettelsesinitiativer
og øvrige fonde
06.37.02.10 Den Afrikanske Udviklingsbank (AfDB) (tekstanm. 16)
06.37.03.10 Den Afrikanske Udviklingsfond (AfDF)
06.37.03.13 Den Nordiske Udviklingsfond (NDF)
06.37.03.14 Multilaterale gældslettelsesinitiativer
06.37.04
06.38
06.38.01
Bistand gennem Den Europæiske Union (EU)
Partnerskaber for bæredygtig vækst og grøn omstilling
Mobilisering af finansiering til investeringer
06.37.04.10 Den Europæiske Udviklingsfond
06.38.01.11 Investeringsfonden for Udviklingslande (IFU)
06.38.01.12 Den Internationale Finansieringsinstitution (IFC)
06.38.01.13 Danida Sustainable Infrastructure Finance (DSIF)
06.38.01.14 Projektudviklingsfacilitet Danida Business Finance
06.38.01.16 Udviklingsgarantier
15
Regeringens Udviklingspolitiske prioriteter 2024
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 187: Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2024 - Plan for udgiftsrammer for udviklingssamarbejdet 2024-2027
2744779_0016.png
06.38.02
Rammebetingelser, viden og forretningsmuligheder
(tekstanm. 101)
943,0
315,0
123,0
140,0
20,0
10,0
270,0
65,0
2.700,0
875,0
235,0
105,0
70,0
210,0
70,0
170,0
15,0
1.825,0
919,0
906,0
-
13.354,9
963,6
285,6
148,0
165,0
20,0
10,0
250,0
85,0
3.935,0
925,0
250,0
105,0
70,0
210,0
85,0
190,0
15,0
3.010,0
1.704,0
1.031,0
275,0
18.244,8
823,0
105,0
173,0
190,0
40,0
10,0
220,0
85,0
3.935,0
925,0
250,0
105,0
70,0
210,0
85,0
190,0
15,0
3.010,0
1.704,0
1.031,0
275,0
16.593,0
758,0
55,0
173,0
190,0
25,0
10,0
220,0
85,0
3.935,0
925,0
250,0
105,0
70,0
210,0
85,0
190,0
15,0
3.010,0
1.704,0
1.031,0
275,0
16.250,5
758,0
55,0
173,0
190,0
25,0
10,0
220,0
85,0
3.935,0
925,0
250,0
105,0
70,0
210,0
85,0
190,0
15,0
3.010,0
1.704,0
1.031,0
275,0
16.276,1
06.38.02.12 Partnerskaber for bæredygtig vækst og grøn omstilling
06.38.02.13 Sektorrådgivere
06.38.02.14 Strategisk sektorsamarbejde
06.38.02.15 FN's Arbejdsorganisation (ILO)
06.38.02.18 Verdensmålsfacilitet: Strategiske indsatser i transitions
og vækstøkonomier
06.38.02.19 Forskningssamarbejde (tekstanm. 169)
06.38.02.20 Stipendiatbistand
06.39
06.39.01
Humanitær bistand
Generelle bidrag til internationale humanitære
organisationer
06.39.01.10 FN's Flygtningehøjkommissariat (UNHCR)
06.39.01.11 FN's Organisation for Palæstinaflygtninge (UNRWA)
06.39.01.12 FN's Humanitære Koordinationskontor (OCHA)
06.39.01.13 FN'S Fødevareprogram (WFP)
06.39.01.14 Den Internationale Røde Kors Komité (ICRC)
06.39.01.16 FN's Centrale Humanitære Fond (CERF)
06.39.01.17 FN's Organisation for Minerydning (UNMAS)
06.39.03
Humanitære bidrag til partnere i akutte og langvarige
kriser (tekstanm. 101)
06.39.03.10 Strategiske Partnerskaber og Nødhjælpspuljer
06.39.03.11 Øvrige bidrag til akutte og langvarige kriser
06.39.03.13 Pulje for strategiske neksus indsatser
§ 06.3
Total
16
Regeringens Udviklingspolitiske prioriteter 2024
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 187: Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2024 - Plan for udgiftsrammer for udviklingssamarbejdet 2024-2027
2744779_0017.png
REGERINGENS UDVIKLINGSPOLITISKE
PRIORITETER 2024
September 2023
Udgiver:
Udenrigsministeriet
Asiatisk Plads 2
1448 København K
Telefon: 33 92 00 00
E-mail: [email protected]
Internet: www.um.dk
Publikationen kan downloades via: www.um.dk
Teksten kan citeres frit
ISBN: 978-87-94339-39-1