Udenrigsudvalget 2022-23 (2. samling)
URU Alm.del Bilag 164
Offentligt
2728986_0001.png
Orientering fra minister for udviklingssamarbejde og global klimapoli-
tik Dan Jørgensen vedr. DSIF
Nedenstående er en status fra minister for udviklingssamarbejde og global klimapoli-
tik Dan Jørgensen vedr. Danida Sustainable Infrastructure Finance Programme
(DSIF), herunder om evalueringen af programmet og Udenrigsministeriets opfølg-
ning:
DSIF-evalueringen er tilgængelig på
Udenrigsministeriets hjemmeside,
hvor den blev
lagt op 23. februar 2023. Til orientering bragte det norskbaserede medie Develop-
ment Today d. 8. marts en artikel baseret på evalueringen, hvor de fremhævede anbe-
falingen om at afbinde DSIF fra køb i Danmark. Kort efter fremsendte Ekstrabladet
den første af flere anmodninger om aktindsigt. Her har Ekstra Bladet udvist særlig in-
teresse for Ghana om en sag om fiberkabel, se nedenfor. Lad mig understrege, at det
hele er lagt åbent frem i evalueringsrapporten.
DSIF:
Danida Sustainable Infrastructure Finance Programme blev indført i 1993 un-
der navnet ’Blandede Kreditter’. Det har som mål at bidrage til at skabe bæredygtig
vækst, udvikling og jobs i udviklingslande ved at yde lån på favorable betingelser til
infrastrukturprojekter, som ikke ville kunne finansieres på markedsvilkår. Samtidig
skal DSIF bidrage til at hjælpe danske virksomheder ind på nye markeder, og lånene
er bundet til at købe udstyr og teknologi i Danmark. Siden 2017 har DSIF haft til
huse i Investeringsfonden for Udviklingslande (IFU). I perioden 2001-2019, der dæk-
kes af evalueringen, udgjorde de samlede tilsagn 14 mia. kr. af udviklingsbistanden,
og i alt 85 projekter blev støttet.
Evalueringen og dens konklusioner:
Evalueringen af DSIF-programmet blev på-
begyndt i efteråret 2020. Som det er normal praksis, evaluerer Udenrigsministeriet
ikke selv aktiviteterne (armslængde-princip), som i stedet forestås af ekstern via et in-
ternationalt udbud – i dette tilfælde det tyske firma Particip. Pga. bl.a. Covid-19 pan-
demien blev evalueringen forsinket og først offentliggjort i februar 2023.
Evalueringen gennemførte undersøgelser af 21 projekter samt projektbesøg i fire
lande: Bangladesh, Ghana, Mozambique og Vietnam.
Evalueringen konkluderer, at projekter støttet af DSIF-projekterne har været rele-
vante for modtagerlandene og bl.a. har bidraget til bedre adgang til vand, sanitet og
energi, såvel som andre former for infrastruktur. Det vurderes, at DSIF ligeledes har
bidraget til at åbne døre for danske virksomheder på nye markeder. Evalueringen un-
derstreger dog også, at det er svært at opgøre resultaterne, da DSIF ikke i tilstrækkelig
grad har haft fokus på projekternes udviklingseffekt, eller på danske virksomheders
udbytte. Evalueringen anbefaler, at fokus på fattigdomsorientering og andre udvik-
lingseffekter styrkes. Derudover anbefaler evalueringen at DSIFs indkøb bliver af-
bundet fra køb i Danmark, ligesom den også anbefaler et tættere samarbejde med
udenrigsministeriet om forberedelse af projekterne og mellem DSIF og de danske
ambassader om projekternes gennemførelse.
1
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 164: Orientering om Danida Sustainable Infrastructure Finance Programme (DSIF)
Ghana fiberkabel,
forestået af firmaet Nokia: Projektet gik ud på at lægge et 800 km
langt fiberkabel i det østlige Ghana fra grænsen til Burkina Faso i nord og helt ned til
Ghanas kyst, hvor det skulle forbindes til et søkabel. Projektet skulle give internetad-
gang for både statslige institutioner og for private firmaer og brugere. Evalueringen
viser, at der flere år efter færdiggørelsen af projektet ikke er trafik på kablet. Evalue-
ringen forklarer det med, at antagelser om juridiske og institutionelle forhold i Ghana
ikke viste sig at holde stik. Der er fra dansk side fulgt op for forsøge at løse de for-
hold, som gør, at kablerne ikke er taget i brug.
Et særligt forhold vedrørende fiberkablet i Ghana nævnes også i evalueringsrappor-
ten, idet firmaet Nokia i forbindelse med nedlæggelsen af den sidste del af kablet vi-
ste sig at have en ghanesisk underleverandør, der brugte fanger fra et nærliggende
fængsel som arbejdskraft. Forholdet blev opdaget af ambassaden i Accra, og brugen
af fangearbejdskraft blev øjeblikkelig bragt til ophør. Ambassaden undskyldte sagen
overfor ghanesiske myndigheder, idet det er ulovligt i Ghana at bruge fangearbejds-
kraft, men der blev ikke reageret, formodentlig fordi det ikke er ualmindeligt, at det
alligevel sker. Evalueringen nævner sagen som et eksempel på vigtigheden af et tæt
samarbejde mellem DSIF, der er baseret i Danmark, og de danske ambassader.
Opfølgning på evalueringen:
Udenrigsministeriet og DSIF har iværksat en hand-
lingsplan med fokus på, hvordan DSIF kan styrkes med flere ressourcer. Det gælder
fx medarbejdere med yderligere socioøkonomisk- og udviklingsekspertise, som kan
hjælpe med at styrke DSIF’s resultatsmåling- og rapportering og fattigdomsbekæm-
pelse fokus, samt bedre brug af IFU’s interne ekspertise fx IFU’s sustainability og im-
pact team. Dertil er der et større IT-projekt fornyelse i gang i IFU, som vil skabe et
bedre projektmanagement system.
Udenrigsministeriet vil selv fremover rådgive DSIF om den konkrete tilrettelæggelse
af nye projekter. Derudover er der igangsat undersøgelser af mulighederne for
ubundne projekter i Sydafrika og Indien. Ligeledes er der overvejelser i gang om sam-
finansiering med andre udviklingsaktører af projekter i Sydafrika og Ukraine.
Afslutningsvis vil jeg gerne understrege, at DSIF-evalueringen viser vigtigheden af lø-
bende og offentligt tilgængelige evalueringer. Udenrigsministeriet praksis med at gen-
nemføre evalueringer og sikre bedst mulig gennemsigtighed om brugen af danske ud-
viklingsmidler styrker dialogen med alle interessenter, herunder ikke mindst med jer i
aftalekredsen.