Udenrigsudvalget 2022-23 (2. samling)
URU Alm.del Bilag 158
Offentligt
2724924_0001.png
Aktstykke nr.
Folketinget -NaN
Udenrigsministeriet.
København, den 14. juni 2023.
a.
Udenrigsministeriet anmoder hermed om Finansudvalgets tilslutning til, at der i finansåret 2023 afgi-
ves tilsagn om tilskud på 50,0 mio. kr. i støtte til det Regionale Udviklings- og Beskyttelsesprogram
for Libanon og Jordan (RDPP).
Udgiften vil blive afholdt af den på finansloven for 2023 opførte bevilling under
§ 06.32.02. Udvik­
lingslande i Asien, Mellemøsten og Latinamerika.
b.
Baggrund
Krisen i Syrien har siden 2011 udviklet sig til at være en af de mest komplekse og langvarige
i verden med massive menneskelige omkostninger til følge for befolkningen i Syrien og i Syriens
nabolande. I lyset af den komplekse og dynamiske udvikling i regionen blev der i 2019 oprettet en
særskilt konto
(§ 06.32.02.10. Indsatser i Syrien og nabolande)
med henblik på at muliggøre en mere
langsigtet, løsningsorienteret og sammenhængende dansk indsats for flygtninge, internt fordrevne, og
berørte værtssamfund samt institutioner og civilsamfundsorganisationer i og omkring Syrien.
Næsten 85 pct. af flygtningene opholder sig i nabolandene til Syrien. I Libanon anslår regeringen,
at der opholder sig 1,5 millioner syrere, hvoraf omtrent 805.000 er registrerede som flygtninge af
FN’s Flygtningehøjkommissariat, UNHCR. I Jordan vurderer regeringen, at landet huser over en
million syrere, hvoraf over 660.000 er registreret af UNHCR. Idet hovedparten af flygtningene i
de to lande er bosat uden for flygtningelejre, udgør de en betydelig belastning på de lokalsamfund,
som huser dem. Det afspejles bl.a. i et pres på uddannelses- og sundhedsydelser, ligesom der i
mange områder er konkurrence om adgang til jobs, boliger mv. I de senere år er situationen yderli-
gere skærpet, blandt andet på grund af følgevirkningerne af COVID-19-pandemien og konflikten i
Ukraine samt særligt for Libanon et egentligt samfundsøkonomisk sammenbrud. I både Jordan og
Libanon er flygtningene meget hårdt ramt af udviklingen, men der er også stadigt flere fattige og
sårbare blandt lokalbefolkningerne, hvilket er med til at underminere den sociale samhørighedskraft i
lokalsamfundene, og den grundlæggende beskyttelse af flygtningene er stadigt mere udfordret.
En kreds af interesserede lande har sammen med EU-Kommissionen besluttet at videreføre det
Regionale Udviklings- og Beskyttelsesprogram (RDPP), som under Danmarks ledelse har været
gennemført siden 2014. RDPP er rettet mod syriske flygtninge samt lokale værtsamfund i Libanon
og Jordan. Tredje fase startede i januar 2023 og vil løbe til december 2026.
AS002127
Udenrigsmin., j.nr. 2022-32167
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 158: Aktstykke 123 om det Regionale Udviklings- og Beskyttelsesprogram for Libanon og Jordan (RDPP)
2724924_0002.png
2
Danmark har ledet nærområdeprogrammet på vegne af de europæiske donorer gennem en delege-
ret samarbejdsaftale med EU-Kommissionen. Samme ledelsesmodel fortsættes i den nye fase af
programmet, hvor den danske ambassade i Beirut vil varetage implementeringen af programmet. Ud
over EU-Kommissionen forventes Irland, Nederlandene, Schweiz, Tjekkiet og Østrig at bidrage til
næste fase af programmet. Der er modtaget skriftlig bekræftelse fra alle interesserede donorer, og
tilsagn forventes underskrevet i juni 2023. Det samlede budget for den nye fase af programmet
(2023-2026) vil være omkring 370,0 mio. kr.
Projektbeskrivelse
Programaktiviteterne vil rettes mod syriske flygtninge og sårbare libanesere og jordanere i lokal-
samfundene. Indsatserne vil have fokus på at opretholde beskyttelsen af flygtninge i nærområderne
og herigennem understøtte grundlaget for langsigtede, varige løsninger, når disse på sigt vil være
en mulighed for hovedparten af de syriske flygtninge. Programmet vil være komplementært til Dan-
marks øvrige indsatser i og omkring Syrien og vil blandt andet bestå af følgende sammenhængende
indsatsområder:
Forbedrede levevilkår gennem støtte til bl.a. erhvervsfaglig træning, jobskabelse og indkomstska-
bende aktiviteter, herunder i samarbejde med den private sektor. Målet er at styrke jobskabelse
for sårbare grupper i relevante sektorer og herigennem at understøtte lokal social og økonomisk
udvikling.
Styrkelse af flygtningebeskyttelse gennem støtte til bl.a. myndigheder, institutioner og civilsam-
fundsorganisationer, som arbejder med bekæmpelse af børnearbejde samt fremme af kvinders rettig-
heder gennem fokus på ligestilling og bekæmpelse af kønsbaseret vold.
Fremme af forskning og fortalervirksomhed, som gennem politisk dialog kan bidrage til styrket
beskyttelse og adgang til basale rettigheder blandt flygtninge og andre sårbare befolkningsgrupper i
Libanon og Jordan.
En bæredygtig styrkelse af det nationale civilsamfund i Libanon og Jordan vil være et tværgående
mål for programmet. Hovedparten af programmets partnerskaber vil således være med nationale
organisationer, og der vil være et særligt fokus på at styrke deres organisatoriske og institutionelle
kapaciteter.
Programledelse, monitorering mv. er forankret hos den danske ambassade i Beirut. Udgifter til løn
og drift mv. for alle enheder dækkes over budgettet for programmet.
Som programadministrator vil Danmark i overensstemmelse med gældende praksis på bistandsad-
ministrationen modtage 7 pct. af de øvrige donorers bidrag til dækning af indirekte programadmini-
strationsudgifter. Der tages ikke et administrationsbidrag af Danmarks bidrag, idet administrationsbi-
draget herfor allerede er indeholdt i Udenrigsministeriets almindelige ramme for bistandsadministra-
tion.
Budget
Tilsagnet på 50,0 mio. kr. vil blive afgivet i 2023 og regnskabsført under
§ 06.32.02.10. Indsatser i
Syrien og nabolande.
Tilskuddet forventes udbetalt i 2023-2026.
Tilsagnet om tilskud på 50,0 mio. kr. i 2023 er en del af et samlet dansk bidrag på 200,0 mio. kr. til
RDPP for perioden 2023-2026. I 2022 blev der afgivet tilsagn om tilskud for det resterende bidrag på
150,0 mio. kr., jf. akt 31 af 21. december 2022.
Tilsagnet til RDPP er en del af det samlede danske bistandsengagement i Syrien og nabolandene,
der i 2023 forventes at beløbe sig til mindst 650,0 mio. kr., jf.
§ 06.32.02.10. Indsatser i Syrien og
nabolande.
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 158: Aktstykke 123 om det Regionale Udviklings- og Beskyttelsesprogram for Libanon og Jordan (RDPP)
2724924_0003.png
3
Væsentlige risikoelementer
Udviklingen i den politiske forhandlingsproces om en løsning på Syrienkonflikten kan påvirke de
syriske flygtninges muligheder for at vende tilbage til deres hjemland. Samtidig kan den politiske
situation i nabolandene, herunder et stigende pres for at få syriske flygtninge til at vende hjem,
påvirke beskyttelsen af flygtningene negativt. Disse faktorer vil samlet kunne få væsentlig indflydel-
se på programmets gennemførelse, hvorfor en løbende fleksibilitet er nødvendig i planlægning og
implementering. Programdesignet muliggør derfor, at aktiviteter og geografisk fokus kan tilpasses
den generelle udvikling i landene.
c.
Sagen forelægges Finansudvalget, da der er tale om en rammebevilling, hvor totaludgiften overstiger
43,0 mio. kr.,
jf. den særlige bevillingsbestemmelse vedr. BV 2.2.7 under § 6.3. Bistand til udviklings­
landene.
Under henvisning til ovenstående anmoder Udenrigsministeriet hermed om Finansudvalgets tilslut-
ning til, at der i finansåret 2023 afgives tilsagn om tilskud på 50,0 mio. kr. i støtte til det Regionale
Udviklings- og Beskyttelsesprogram for Libanon og Jordan (RDPP).
Udgiften vil blive afholdt af den på finansloven for 2023 opførte bevilling under
§ 06.32.02. Udvik­
lingslande i Asien, Mellemøsten og Latinamerika.
Finansministeriets tilslutning foreligger.
e.
f.
København, den 14. juni 2023
Dan Jørgensen
Til Finansudvalget.