Udenrigsudvalget 2022-23 (2. samling)
URU Alm.del Bilag 138
Offentligt
2708964_0001.png
INSTITUT FOR
MENNESKERETTIGHEDER
Udenrigsudvalget, 16.
maj 2023
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 138: Præsentation fra briefing ved Institut for Menneskerettigheder den 16. maj 2023
2708964_0002.png
Instituttets mandat
Uafhængig statslig menneskerettigheds-
institution og ligebehandlingsorgan med
mandat til at fremme og beskytte både
menneskerettigheder og ligebehandling
Nationalt monitorerer og rapporterer vi til
Folketinget på tværs af
menneskerettighedsområdet
Internationalt understøtter vi udviklingen
af nationale menneskerettighedssystemer.
Vores søsterorganisationer monitorerer og
rapporterer i andre lande - vi supporterer
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 138: Præsentation fra briefing ved Institut for Menneskerettigheder den 16. maj 2023
2708964_0003.png
Hver aktør løfter sin opgave
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 138: Præsentation fra briefing ved Institut for Menneskerettigheder den 16. maj 2023
2708964_0004.png
Globalt engagement
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 138: Præsentation fra briefing ved Institut for Menneskerettigheder den 16. maj 2023
2708964_0005.png
Menneskerettighederne
er i en eksistentiel krise
I 2023 er det 75 år siden underskrivelsen af
menneskerettighedserklæringen, men
umiddelbart er der ikke meget at fejre
Den internationale retsorden er i opbrud
Forpurres, undermineres og omfortolkes
Menneskerettighederne er under pres på
landeniveau.
Italesættes (populistisk) som
”vestlig imperialisme”.
Afvises med henvisning til
national sikkerhed, pandemi, klima osv.
Nye udfordringer og skærpede fronter
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 138: Præsentation fra briefing ved Institut for Menneskerettigheder den 16. maj 2023
2708964_0006.png
AUTOKRATIer på fremmarch
(Kilde: Democracy Report 2023, V-Dem Institute)
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 138: Præsentation fra briefing ved Institut for Menneskerettigheder den 16. maj 2023
2708964_0007.png
Rettigheder i tilbagegang
(Kilde: Freedom in the World 2023 (Freedom House)
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 138: Præsentation fra briefing ved Institut for Menneskerettigheder den 16. maj 2023
2708964_0008.png
Regelbaseret internationalt
samarbejde
Ny verdensorden: Fra bipolar, over unipolar
til multipolar (og fragmentering)
To konsekvenser/tendenser: Regionale
organisationer og magtforskydning i FN
Autoritære stater samarbejder – udfordrer
vestlig dominans: Shanghai Cooperation
Organisation (SCO), Kina, Rusland, Kasakh-
stan, Kirgisistan, Tadsjikistan, Usbekistan,
Pakistan og Indien, samt Iran og Tyrkiet
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 138: Præsentation fra briefing ved Institut for Menneskerettigheder den 16. maj 2023
2708964_0009.png
Regelbaseret internationalt
samarbejde
Autoritære kræfter ‘sætter sig på FN’.
Underminerer folkeretten
SCO: Respektere staters suverænitet og
historiske traditioner – ikke blande sig i
staters indre anliggender jf.
Dushanbe-
deklarationen (17.
september 2021)
Udvande menneskeretlige beskyttelse:
FN’s Menneskerettighedsråd
Vedtagelse af resolutioner
Menneskerettighedskomiteer
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 138: Præsentation fra briefing ved Institut for Menneskerettigheder den 16. maj 2023
2708964_0010.png
Skærpede fronter: Gender
Justice
Ugandas parlament har vedtaget verdens
hidtil hårdeste anti-homoseksualitets lov.
LGBTI-dagsordenen italesættes som
vestlig imperialisme
Talebans klare afvisning af kvinders
rettigheder i Afghanistan
Også nye fronter i Europa, hvor der stilles
spørgsmålstegn ved LGBT+ personers
rettigheder
(*Kilde: Eurobaromenter on Discrimination)
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 138: Præsentation fra briefing ved Institut for Menneskerettigheder den 16. maj 2023
2708964_0011.png
Nye fronter: Teknologi,
digitalisering, AI
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 138: Præsentation fra briefing ved Institut for Menneskerettigheder den 16. maj 2023
2708964_0012.png
Nye fronter: Ramme for
Virksomhedernes ansvar
FNs Guiding Principles
Studie af 30 store danske virksomheders
due diligence.
Respekterer de – og
rapporterer de - om, hvordan de tager højde
for menneskerettighederne?
EU-regulering på vej, der pålægger
virksomheder at tage højde for
menneskerettigheder og miljøkonsekvenser
i deres globale værdikæde
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 138: Præsentation fra briefing ved Institut for Menneskerettigheder den 16. maj 2023
2708964_0013.png
Nye udfordringer:
Menneskerettighedernes
rolle I klimakrisens tid
Stater forpligtede til at beskytte
menneskerettigheder, herunder retten til
liv, sundhed, velbefindende, hjem og
ejendom.
Klimaforandringerne rammer de
svageste gruppers rettigheder hårdest
(LNOB)
Parisaftalen anerkender, at landenes
klimahandlinger både skal respektere og
fremme menneskerettighederne
Rettighedsbaseret grøn omstilling som
dansk mærkesag?
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 138: Præsentation fra briefing ved Institut for Menneskerettigheder den 16. maj 2023
2708964_0014.png
Danmarks rolle i verden
Forsvare både nye og kendte udfordringer for
menneskerettighederne, såsom klima og tech,
der øger ulighed og udsathed
Menneskerettighederne - og den
rettighedsbaserede tilgang - skal stå centralt i
en ny udenrigspolitisk strategi og en
kommende udviklingspolitisk strategi
Vigtigt at støtte op om FNs normative rolle,
herunder modvirke genfortolkning og
udvanding af resolutioner
Læs og lær mere i vores læringsportal:
menneskeret.dk/viden/laeringsportalen