Udenrigsudvalget 2022-23 (2. samling)
URU Alm.del Bilag 122
Offentligt
2697606_0001.png
REDEGØRELSE
FOR UDVIKLINGEN
I UDVIKLINGS-
SAMARBEJDET
April 2023
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 122: Redegørelse for udviklingen i udviklingssamarbejdet 2022
2697606_0002.png
INDHOLD
Forord
Stærke partnerskaber bærer udviklingssamarbejdet
Sammen om resultater
Kampen for klima, natur og miljø
Skabe håb og hjælpe flere bedre
Demokrati og menneskerettigheder som fundament
Større indsatser i 2023
Gå på opdagelse i udviklingssamarbejdet
3
5
10
15
20
26
28
29
REDEGØRELSE FOR UDVIKLINGEN I UDVIKLINGSSAMARBEJDET
2
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 122: Redegørelse for udviklingen i udviklingssamarbejdet 2022
2697606_0003.png
forord
Kampen mod klimaforandringerne er også en kamp mod fattigdom. Vi kan ikke tænke
fattigdomsbekæmpelse uden, at vi også tænker i klimaløsninger. Den erkendelse er
vigtig, og den når også større og større udbredelse i hele verden. Heldigvis.
For det er den virkelighed, vi møder, når vi med dansk udviklingsbistand i
ryggen har dygtige folk i felten i nogle af verdens skrøbeligste lande og regioner.
Klimaforandringer er direkte årsag til, at stadig flere mennesker har stærkt brug for
hjælp. Mennesker som ikke længere har adgang til vand på grund af tørke, ikke kan
brødføde familien, fordi alle afgrøderne er skyllet væk ved oversvømmelser, eller som
ikke kan få strøm, fordi store dele af energiforsyningen er ødelagt af tyfoner.
Klimaforandringerne er her. Det er ikke et fremtidsfænomen eller et risikoscenarie. Det
er hverdag. Det gælder især for de mindst udviklede lande, hvor tørkeperioderne er
blevet markant længere og oversvømmelserne langt voldsommere.
Vi kender konsekvenserne. Folk må flytte fra hus og hjem – flygte til andre dele af
landet eller på tværs af landegrænser. Drenge og især piger bliver taget ud af skolen
og må se deres muligheder for at skabe sig et bedre liv smuldre. Og mens der bliver
færre basale ressourcer, opstår der flere konflikter om den frugtbare jord og adgangen
til vand.
Derfor kan og skal vi ikke adskille klimapolitik og fattigdomsbekæmpelse. I regeringen
arbejder vi med klima og udvikling som integrerede indsatser. Vi hjælper, hvor
behovene er størst her og nu og på en måde, som ruster lande og befolkningsgrupper
til fremtiden og de klimakatastrofer, som desværre kun bliver hyppigere og værre.
Ruslands angreb på Ukraine den 24. februar 2022 har sat dybe spor i hele verden. Det
har sat dybe spor i Danmark som nærområde til et land i krig. I Afrika, hvor adgangen
til fødevarer og priserne på energi rammer hårdt. Og selvfølgelig i Ukraine selv og
landets befolkning, hvis hverdag har forvandlet sig til et mareridt med krig, død og
ødelæggelse på grund af Putins invasion.
Som nærområde til krigen har Danmark en særlig forpligtelse til at hjælpe. Derfor
sætter vi også massivt ind med støtte – både med militært udstyr og træning, men
også med en stærk humanitær indsats og i genopbygningen af de krigsramte områder.
Det gælder ikke mindst i Mykolaiv, hvor Danmark har påtaget sig et særligt ansvar for
genopbygningen.
REDEGØRELSE FOR UDVIKLINGEN I UDVIKLINGSSAMARBEJDET
3
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 122: Redegørelse for udviklingen i udviklingssamarbejdet 2022
2697606_0004.png
Forord
Jeg er stolt af den opbakning, som den danske befolkning har vist Ukraine, og at vi
som land kan vise utvetydig støtte til den ukrainske befolkning.
I denne redegørelse tager vi et tilbageblik på 2022 i dansk udviklingspolitik med
nedslag i nogle af de mange indsatser ude i verden. Den udviklingspolitiske strategi
Fælles om Verden, som vi har lavet sammen med bredt flertal i Folketinget, er vores
klare rettesnor i vores arbejde.
God læselyst.
Dan Jørgensen
Minister for udviklingssamarbejde og global klimapolitik
vision
En mere tryg og
bæredygtig verden
fri for fattigdom
retfærdig
Skabe håb
og hjælpe
flere
bedre,
hvor det
er
sværest
Bæredygtig
forrest
i kampen
for
klima,
natur og
miljø
tryg
Robust
Demokratiske værdier og
menneskerettigheder som fundamentet
for vores udviklingssamarbejde
Fælles om Verdens vision og målsætninger er baseret på FN’s Verdensmål.
Redegørelsen bygger på data ultimo marts fra Udenrigsministeriets
resultathjemmeside, OpenAid.um.dk, hvor udbetalinger og resultater løbende
opdateres. Der kan forekomme afvigelser fra Danmarks endelige indrapportering
til OECD’s Udviklingskomité (DAC).
REDEGØRELSE FOR UDVIKLINGEN I UDVIKLINGSSAMARBEJDET
4
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 122: Redegørelse for udviklingen i udviklingssamarbejdet 2022
2697606_0005.png
Stærke partnerskaber bærer
udviklingssamarbejdet
Danmark har en lang tradition for at tage globalt ansvar. Derfor afsætter Danmark,
som ét af få lande, fortsat 0,7 pct. af BNI i udviklingsbistand i overensstemmelse med
FN’s målsætning.
Hovedparten af Danmarks udviklingssamarbejde har de senere år været koncentreret
om partnerlande i Afrika. Afrika er det kontinent, der er længst fra at nå Verdensmålene.
Størstedelen af verdens fattige og hovedparten af verdens konflikter er koncentreret her.
At Afrika er en vigtig prioritet i Danmarks udviklingssamarbejde afspejles både i antallet
og tyngden af partnerskaber med lande i Afrika.
danmarks udviklingspartnerskaber i verden
Udvidede partnerskaber
Målrettede og regionale partnerskaber
Grønne strategiske partnerskaber
Myndighedssamarbejde
Kortet illustrerer Danmarks udviklingspartnerskaber i verden. Danmark udfolder de udvidede-, målrettede- og regionale partnerskaber forskelligt
alt efter fokus og behov i de enkelte partnerskaber, fx i gennem grønne strategiske partnerskaber og i gennem myndighedssamarbejde.
Dynamiske landepartnerskaber
Danmarks bilaterale udviklingssamarbejde er fokuseret på de lande, hvor vi kan
gøre mest for flest, hvor behovene er størst – og hvor der er betydelige danske
interesser på spil. Gennem dynamiske landepartnerskaber kan Danmark skræddersy
og tilpasse indsatserne til den lokale udvikling og de behov, som landene har, i
samarbejde med lokale myndigheder, civilsamfundsorganisationerne og lokale
partnere, EU og multilaterale partnere.
REDEGØRELSE FOR UDVIKLINGEN I UDVIKLINGSSAMARBEJDET
5
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 122: Redegørelse for udviklingen i udviklingssamarbejdet 2022
2697606_0006.png
Stærke partnerskaber bærer udviklingssamarbejdet
Danmark har særligt dybe og omfattende partnerskaber i de såkaldte udvidede
partnerskaber med 11 lande, hvoraf otte er i Afrika. Her har Danmark langvarige
samarbejder, som guides af strategiske rammer, regelmæssig politisk dialog og et
landeprogram med flerårige bevillinger. Det toppes løbende op med humanitær
bistand i tilfælde af kriser og af yderligere grønne bistandsmidler, når muligheden
opstår. Samtidig bringes erhvervsinstrumenter i spil for at understøtte bæredygtig
grøn vækst og jobs.
FORDELING I DANMaRKS UDVIKLINGSBISTAND
2022 tal fremgår i mia. kr.
5,4
14,8
Bistand øremærket til specifikke lande
1
Multilateral bistand gennem internationale organisationer
2022 tal fremgår i mio. kr.
1.000
800
600
400
200
0
Ukraine
Etiopien
Uganda
Kenya
Somalia
Tanzania
Mali
Burkina Faso Palæstina
Niger
Bangladesh
Opgørelser af udviklingsbistanden til udvidede partnerskabslande på OpenAid (openaid.um.dk), samt additionelle humanitære bidrag og midler gennem
strategiske partnerskabsaftaler med danske civilsamfundsorganisationer. Der er i 2022 foretaget yderligere udbetalinger til Ukraine. Se detaljeret
opgørelse på side 8.
1. Danske bilaterale midler samt multilaterale midler øremærket landebidrag.
REDEGØRELSE FOR UDVIKLINGEN I UDVIKLINGSSAMARBEJDET
6
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 122: Redegørelse for udviklingen i udviklingssamarbejdet 2022
2697606_0007.png
Stærke partnerskaber bærer udviklingssamarbejdet
Danmarks udviklingsbistand til landene i Afrika har været støt stigende gennem
flere år. Bistanden faldt midlertidigt i 2022 på grund af den akutte situation, der
opstod i kølvandet på Ruslands angreb på Ukraine. Samlet set lå støtten til landene
i Afrika i 2022 på 6,25 mia. kr. Hertil kommer bidrag til EU’s arbejde i Afrika og til
danske civilsamfundsorganisationer, der er aktive på kontinentet.
AFRIKA - DANMARKS STØRSTE MODTAGER AF UDVIKLINGSBISTAND
Tal fremgår i mia. kr.
7
6
5
4
3
2
1
0
2018
2019
2020
2021
2022
Afrika
Asien
Europa
Amerika
Oceanien
Danmarks rapportering til OECD DAC. 2022 bygger på foreløbige opgørelser og en fremskrivning
af Danmarks andel af den forventede multilaterale bistand.
Danmark omstiller, når verden forandres
Danmarks partnerskaber styrkes, når nye behov opstår, og tilpasses når udviklingen går den gale vej.
Det gælder særligt i de mest skrøbelige lande.
I Mali og Burkina Faso blev situationen i 2022 betydeligt forværret. Militærkup i begge lande og
Wagnergruppens indtog i Mali ændrede betingelserne for partnerskaberne. Samarbejdet med Malis
centralregering og dele af samarbejdet med de centrale myndigheder i Burkina Faso blev sat i bero.
Danmark fastholdte dog den del af støtten, som holder hånden under befolkningerne. Danmarks
samlede udbetalinger til Burkina Faso udgjorde i 2022 ca. 175,6 mio. kr. og 198 mio. kr i Mali.
Udviklingen i Sahel-regionen har givet partnerskabet med Niger større betydning. Niger er et skrøbeligt
land, men med en demokratisk valgt regering. Her er der gode forudsætninger for et tæt samarbejde
om fx at sikre stabilitet, begrænse migration og fremme både klimatilpasning og god regeringsførelse.
I 2022 udarbejdede Danmark en ny strategisk ramme, som lægger op til et styrket samarbejde. I 2022
udbetalte Danmark samlet set 130,3 mio. kr. til Niger.
REDEGØRELSE FOR UDVIKLINGEN I UDVIKLINGSSAMARBEJDET
7
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 122: Redegørelse for udviklingen i udviklingssamarbejdet 2022
2697606_0008.png
Stærke partnerskaber bærer udviklingssamarbejdet
Danmarks støtte til Ukraine
I 2022 var fokus på at hjælpe den ukrainske befolkning med de mest akutte behov.
Befolkningen skulle gennem vinteren, de mange fordrevne skulle beskyttes, og der var akut
behov for varme, el og drikkevand.
Støtten blev kanaliseret gennem FN, Den Internationale Røde Kors Komité, danske
civilsamfundsorganisationer og deres partnere i Ukraine og den europæiske
civilbeskyttelsesmekanisme, ligesom Danmark bistod danske virksomheder, der donerede
udstyr og forsyninger.
Danmark var allerede før krigen aktiv i Ukraine gennem støtte til deres indsats mod
korruption under EU’s anti-korruptionsinitiativ. Det er et arbejde, der fortsætter som del af et
nyt udvidet partnerskab med Ukraine.
Også IFU var før krigen aktiv i Ukraine med investeringer i grøn energi og fødevarer for ca. 400
mio. kr. IFU har sikret, at flertallet af virksomhederne fortsat er operative på trods af krigen.
Samlet set blev ca. 2,8 mia. kr. inden for bistandsrammen omprioriteret til forventede
flygtningemodtagelsesudgifter i overensstemmelse med OECD DACs rammer for
udviklingsbistand, til flygtninge fra Ukraine.
Regeringen er sammen med et bredt flertal i Folketinget bestående af SF, Danmarks-
demokraterne, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti
og Nye Borgerlige blevet enige om at etablere en Ukrainefond med en samlet ramme på ca.
7,0 mia. kr. i 2023. Den skal sætte retningen for Danmarks fremtidige indsatser, herunder et
udvidet partnerskab om genopbygning og langsigtet udvikling. Danmark vil bl.a. spille en særlig
rolle ift. til genopbygning af byen Mykolaiv på anmodning fra Ukraines præsident.
Dansk civil støtte til Ukraine
Humanitær og akut støtte
Finansiel Støtte
Genopbygning
Reformindsatser
Freds- og stabiliseringsindsatser
Sundhed
SAMLEDE UDBETALINGER I 2022
488 mio. kr.
150 mio. kr. gennem verdensbanken
310,1 mio. kr.
84,5 mio. kr.
31,5 mio. kr.
100 mio. kr.
1.164,1 mio. kr.
Udbetalingerne i 2022 omfatter også indsatser fra øvrige ministerier under udviklingsbistanden, og beløbene i tabellen afviger derfor fra opgørelsen på
OpenAid, såsom sundhedsdonationer fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet, hvor endelig opgørelse stadig pågår. I tillæg til udbetalingerne i tabellen
har Danmark i 2022 forpligtet sig til at støtte Ukraine med op til 298 mio. kr. i form af en lånegaranti og rentesubsidier.
REDEGØRELSE FOR UDVIKLINGEN I UDVIKLINGSSAMARBEJDET
8
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 122: Redegørelse for udviklingen i udviklingssamarbejdet 2022
2697606_0009.png
Stærke partnerskaber bærer udviklingssamarbejdet
Målrettede partnerskaber driver grøn omstilling
Danmarks målrettede partnerskaber er oftest mindre omfattende målt i kroner og ører end de udvidede
partnerskaber. Men de skaber grundlaget for ligeværdig dialog og for, at Danmark kan bidrage til løsninger. Her er
typisk tale om partnerskaber med lav- og mellemindkomstlande, hvor samarbejdet er fokuseret på særlige områder
med stærk fælles interesse for at gøre brug af danske løsninger. Det kan eksempelvis være myndighedssamarbejde,
der skaber løsninger inden for vand eller energi, samtidig med det åbner døre for en bredere dialog om grøn
omstilling, fred og sikkerhed og demokrati og menneskerettigheder.
Myndighedssamarbejde fremmer fælles klimaambitioner
Myndighedssamarbejde er et vigtigt redskab i Danmarks dialog med landene om fælles globale
klimaambitioner. Gennem myndighedssamarbejdet bidrager Danmark med konstruktive og konkrete
løsninger. I myndighedssamarbejdet mellem Energistyrelsen og Sydafrika, Egypten og Kenya er der
fokus på, hvordan grøn omstilling og socio-økonomisk udvikling kan gå hånd i hånd. Her samarbejder
Danmark med lokale myndigheder om at skabe bedre analyser og udforme lokale energiplaner, der kan
sikre adgang til grøn energi til gavn for bæredygtig vækst.
Fremskridt på grønne partnerskaber i 2022
Sydafrika:
En ny grøn strategisk aftale blev undertegnet i 2022. Den skal bringe efterspurgte
danske kompetencer og teknologier inden for særligt energi og vand i spil i Sydafrika. Sydafrika
er Afrikas største CO
2
-udleder og kæmper med svigtende strømforsyning og mangel på
vand. Samarbejdet understøttes bl.a. af Energistyrelsen, Miljøstyrelsen og Århus Kommunes
myndighedssamarbejder.
Vietnam:
I 2022 blev et grønt strategisk partnerskab færdigforhandlet. Det skaber grundlag for
et politisk og kommercielt samarbejde inden for bl.a. klima, grøn bæredygtig vækst og forskning.
Desuden tilsluttede Danmark sig
Just Energy Transition Partnership
med Vietnam i 2022.
Indonesien:
I 2022 blev der fulgt op på 86 mål i handlingsplanen for Danmarks partnerskab
med Indonesien. Danmark har bl.a. lanceret et nyt energisamarbejde med indonesiske provinser
og bidrog til etableringen af et klimajournalistisk netværk. Danida Sustainable Infrastructure
Finance (DSIF) og IFU har begge indgået aftaler med lokale finansieringsinstitutioner for at skabe
nye grønne investeringsprojekter. Hertil tilsluttede Danmark sig også et Just Energy Transition
Partnership med Indonesien i 2022.
Pakistan:
I 2022 indgik Danmark og Pakistan en ny grøn samarbejdsaftale. Aftalen skaber bl.a.
grundlag for et samarbejdet med DSIF, der styrker investeringer i bæredygtig infrastruktur. To
nye anlæg til spildevandsrensning i Punjab-provinsen er undervejs.
Indien:
Det grønne strategiske partnerskab med Indien blev i 2022 styrket med en ny aftale om
yderligere to udsendte sektoreksperter. Hertil blev et nyt finansieringsinitiativ på 200 mio. kr.
under IFU lanceret i form af India Climate Finance Initiative.
Egypten:
Under COP27 var Danmark med til at lancere et nyt internationalt samarbejde med
Egypten om grøn omstilling. Her afgav IFU et løfte om lån for 100 mio. euro til grøn energi.
REDEGØRELSE FOR UDVIKLINGEN I UDVIKLINGSSAMARBEJDET
9
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 122: Redegørelse for udviklingen i udviklingssamarbejdet 2022
2697606_0010.png
Sammen om resultater
Danmarks udviklingsarbejde bæres af et bredt samarbejde med aktører i civilsamfun-
det, forskningsmiljøerne, virksomheder, erhvervsorganisationer og fagbevægelsen,
der alle sikrer, at Danmarks udviklingssamarbejde leverer resultater. Desuden er der
et tæt samarbejde med danske fonde og ikke mindst internationale organisationer.
Danmarks støtte til civilsamfundsorganisationernes arbejde
Ukraine
109 mio. kr.
Libanon
58 mio. kr.
Palæstina
33 mio. kr.
Syrien
Mali
Afghanistan
35 mio. kr.
91 mio. kr.
Myanmar
44 mio. kr.
Irak
Jordan
98 mio. kr.
26 mio. kr.
24 mio. kr.
Yemen
54 mio. kr.
112 mio. kr.
Bangladesh
46 mio. kr.
Niger
67 mio. kr.
Etiopien
Somalia
92 mio. kr.
Burkina Faso
55 mio. kr.
Sydsudan
80 mio. kr.
Kenya
91 mio. kr.
99 mio. kr.
Uganda
Tanzania
24 mio. kr.
Zimbabwe
25 mio. kr.
Kortet viser de 20 primære modtagere
af støtte gennem strategiske
partnerskaber med danske NGO’er.
Støtte til indsatser gennem strategiske partnerskaber med danske civilsamfundsorganisationer. Indikerede beløb inkluderer både humanitære indsatser
og udviklingssamarbejde.
Der er indgået 18 strategiske partnerskabsaftaler med danske civilsamfundsorga-
nisationer for perioden 2022-2025. Samlet forventes de årligt at modtage 1,26 mia.
kr. til deres humanitære og langsigtede udviklingsindsatser. De arbejder typisk tæt
sammen med lokale partnere i landene. I 2022 fik civilsamfundsorganisationerne
395,1 mio. kr. i tillægsbevillinger, som har sat dem i stand til at respondere på nye
kriser, eksempelvis i forbindelse med krigen i Ukraine.
REDEGØRELSE FOR UDVIKLINGEN I UDVIKLINGSSAMARBEJDET
10
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 122: Redegørelse for udviklingen i udviklingssamarbejdet 2022
2697606_0011.png
Sammen 0m resultater
En vigtig del af civilsamfundsorganisationernes arbejde er at engagere danskerne
i det internationale udviklingssamarbejde: SOS Børnebyerne har i 2022 produceret
podcastserien, ”Hvad rager det mig”, om tørken på Afrikas Horn. Røde Kors
har i samarbejde med landets største undervisningsforlag Alinea udgivet 3D
læringsmaterialer om flygtningelejren Cox’s Bazar i Bangladesh. PlanBørnefonden
har i samarbejde med DR og Josephine Skriver – model, influencer og fortaler
for LGBT+ rettigheder – skabt opmærksomhed om piger og kvinders udfordrede
rettigheder i Uganda, ligesom DR’s Ramasjang og Ultra platforme bidrog til børns
forståelse af vigtigheden af frie medier i samarbejde med International Media
Support og deres partner i Tunesien. Det bidrager til at gøre udviklingssamarbejdet
relevant og nærværende for en bredere gruppe af danskerne.
Også puljeforvaltere som Civilsamfund i Udvikling (CISU), Dansk Ungdoms Fællesråd
(DUF) og Danske Handicaporganisationer er med til at forankre udviklingssamarbejdet
i Danmark. Det kommer til udtryk gennem aktiviteter, som typisk drives af foreninger,
hvor frivilligt engagement og ligeværdige partnerskaber med det globale syd driver
motivationen og resultaterne. I 2022 blev der etableret et særskilt klimavindue under
CISU’s civilsamfundspulje, hvor der kan søges om midler til klimatilpasningsindsatser i
udviklingslande. DUF’s internationale pulje fordelte knap 15 mio. kr. og imødekom
64 nye ansøgninger til ung-til-ung projekter i udviklingslandene.
Danske virksomheder og filantropiske fonde bidrager med nye innovative
partnerskaber, som bringer særlige danske kompetencer i spil. Udenrigsministeriet
og LEGO Fonden indgik i 2022 en ny partnerskabsaftale. Den udgør en pilotmodel
for, hvordan offentligt-privat samarbejde kan fremme børns udvikling og læring
blandt verdens fattigste. Partnerskabet bringer 100 mio. kr. til initiativet
Girls’
Education Accelerator,
der støtter ligestillingsindsatser i 30 udvalgte lande, hvor piger
er længst bagud i forhold til uddannelse.
Samarbejde med partnere i Mellemøsten og Nordafrika om et bedre liv for unge
I 2022 igangsattes en ny fase af Dansk-Arabisk Partnerskabsprogram (DAPP) for perioden 2022-
2027, som skal bidrage til bedre liv for unge i Egypten, Jordan, Marokko og Tunesien. Det har blandt
andet ledt til lanceringen af en ny kommunikationsfond, der støtter organisationer, virksomheder
og privatpersoner, som formidler troværdige og engagerende historier. Det skal give bedre indblik i,
hvordan unge er med til at præge de fire DAPP-lande med deres kamp for rettigheder, en plads i den
offentlige debat og på jobmarkederne. Fonden vil årligt uddele 1,5 mio. kr. og temaet for 2023 vil være:
Generation Z – Os midt imellem.
Den nye fase af DAPP sætter fokus på at fremme menneskerettigheder og inklusion, jobskabelse og
entreprenørskab for unge i samarbejde med to konsortier. De to konsortier ledes af hhv. Dignity og
PlanBørnefonden. Der forventes afsat i alt 1 mia. kr. i perioden.
Internationale partnerskaber er også vigtige for Danmarks engagement på
uddannelsesområdet, hvor vi indgår som partner og fast bidragsyder i Education
Cannot Wait og Global Partnership for Education. Sidstnævnte bidrog i 2022 til
107 mio. børns uddannelse, distribution af 56 mio. lærebøger og træning af mere
end en halv mio. lærere på globalt plan.
REDEGØRELSE FOR UDVIKLINGEN I UDVIKLINGSSAMARBEJDET
11
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 122: Redegørelse for udviklingen i udviklingssamarbejdet 2022
2697606_0012.png
Sammen 0m resultater
Endelige har danske forskningsinstitutioner også en vigtig aktie i Danmarks
internationale udviklingssamarbejde og bidrager til et stærkt videns grundlag
for udviklingssamarbejdet. I 2022 bidrog Danmark til at løfte den nationale
forskningskapacitet i Tanzania, Ghana og Uganda gennem bl.a. etablering af Ph.D.
programmer, støtte til e-biblioteker, laboratorier m.m. Samtidig blev der arbejdet
for et akademiske løft af det globale syd gennem Danida Fellowship Centre. I 2022
havde de mere end 800 kursister på efteruddannelsesforløb i Danmark, mens godt
200 kursister deltog ude i verden gennem bl.a. i MS Training Centre for Development
Cooperation i Arusha.
Internationalt samarbejde skaber løsninger
’Team Europe’ – EU-institutionerne og EU-medlemsstaterne – er samlet set verdens
største officielle bidragsyder af udviklingsbistand. Med 2,7 mia. kr. årligt i bidrag til
EU’s internationale udviklingsarbejde bidrager Danmark aktivt til EU’s målsætning
om global fattigdomsbekæmpelse. Danmark deltager aktivt i udmøntningen af
EU’s udviklingsbistand, og der er stærkt sammenfald mellem Danmark og EU’s
prioriteter.
Med EU’s Global Gateway Strategi fra 2021 styrkes EU’s udviklingssamarbejde i disse
år gennem store investeringer, der tager udgangspunkt i det globale syds behov
inden for bl.a. sundhed, klima, migration og sikkerhed.
I regi af EU deltager Danmark både globalt og gennem ambassaderne i 34 ’Team
Europe’-initiativer, der sikrer fælles løft af indsatser inden for områder som grøn
omstilling, bæredygtig vækst, migration, arbejdstagerrettigheder, digitalisering,
fred og sikkerhed, uddannelse og global sundhed. Danmark har desuden et stærkt
engagement i EU’s forhandling og udrulning af økonomiske partnerskabsaftaler
med udviklingslande, særligt i Afrika. Det er et vigtigt redskab for at sikre økonomisk
vækst gennem adgang til de globale markeder. Konkret har Danmark arbejdet for
en snarlig indgåelse af den økonomiske partnerskabsaftale mellem EU og Kenya.
EU ER VERDENS STØRSTE BIDRAGSYDER
øvrige
ikke
DAC-lande
6%
eur
10,1 mia.
43 %
eur 70,2 mia.
22 %
eur 35,8 mia.
øvrige
DAC-lande
8%
eur
13,4 mia.
9%
eur
14,9 mia.
11 %
eur
18,5 mia.
OECD-DAC april 2022.
REDEGØRELSE FOR UDVIKLINGEN I UDVIKLINGSSAMARBEJDET
12
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 122: Redegørelse for udviklingen i udviklingssamarbejdet 2022
2697606_0013.png
Sammen 0m resultater
Danmark bidrager til fælles løsninger gennem
det multilaterale samarbejde
FN og det multilaterale system spiller en central rolle i Danmarks udviklingsarbejde.
FN er tilstede i alle verdens brændpunkter og er afgørende i forhold til at opnå
humanitær adgang og sikre en koordineret tilgang, når krisen raser. FN er også
vigtig, fordi det er det eneste organ, der kan samle alle verdens lande om fælles
ambitioner og løsninger. Det er FN’s Verdensmål og Parisaftalen eksempler på.
Ud af Danmarks samlede kernebidrag til de multilaterale organisationer gik knap
halvdelen til EU, som i 2022 modtog 2,7 mia. kr., mens FN og Verdensbankgruppen
modtog 2,1 mia. kr.
Udviklingsbistand til multilaterale organisationer
2022 tal fremgår i mia. kr.
0,2
0,5
0,4
2,7
1,6
EU institutioner
FN
Verdensbankgruppen
Regionale udviklingsbanker
Andre internationale organisationer
Opgørelser af udviklingsbistanden på OpenAid (openaid.um.dk).
Danmarks støtte til FN blev dels givet til udvalgte formål og dels som såkaldte
kernebidrag. Kernebidragene er med til at give FN fleksibilitet og evne til at
handle strategisk og langsigtet fx ift. indfrielse af Verdensmålene. Det er også
kernebidragene, der gør, at FN kan være tilstede ved de kriser, der ikke får
mediernes bevågenhed.
Resultater i FN-systemet følges aktivt
Danmarks kernebidrag til FN-systemet er baseret på klare forventninger til mål og resultater.
Samtidig læner Danmarks sig betydeligt ind i FN-systemets normsættende arbejde. Et eksempel
er UN Women, der er en vigtig dansk partner på ligestillingsområdet, og som hvert år er vært for
Kvindekommissionens samling. Danmark spillede en aktiv rolle i Kvindekommissionens arbejde under
forhandlingerne i 2022, hvilket førte til, at sammenhængen mellem ligestilling og klimaindsatser for
første gang i FN-regi blev direkte anerkendt. Det kan bruges til fremadrettet at skabe større opbakning
til at sikre kvinder og pigers rettigheder, når verdens lande skal finde løsninger på klimaforandringer
og katastrofer med bl.a. sundhedsmæssige konsekvenser.
REDEGØRELSE FOR UDVIKLINGEN I UDVIKLINGSSAMARBEJDET
13
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 122: Redegørelse for udviklingen i udviklingssamarbejdet 2022
2697606_0014.png
Sammen 0m resultater
Med Danmarks væsentlige bidrag til FN følger krav og forventninger. FN skal levere
og løbende tilpasse organisationen, så den kan reagere på nye globale udfordringer.
Det er i Danmarks klare interesse, at FN følger med tiden, så vi fortsat har et
forpligtende internationalt samarbejde. Det er også motivationen bag Danmarks
kandidatur til FN’s Sikkerhedsråd for perioden 2025-2026 og grunden til, at Danmark
i juni 2022 stillede op og blev valgt til FN’s Fredsopbygningskommission for 2023-
2024. Danmark skal her være med til at sikre, at FN også i fremtiden kan udfylde sin
rolle som det sted, hvor hele verden definerer fælles spilleregler og finder fælles
løsninger.
Her er samspillet med den Afrikanske Union (AU) en vigtig nøgle. Som den eneste
regionale organisation, hvor alle afrikanske lande er med, spiller AU en væsentlig
rolle for at forstå de afrikanske landes problemstillinger og kunne bidrage til
konstruktive løsninger. AU står stærkt på ambitionen om at udvikle afrikanske
løsninger på afrikanske problemstillinger. Det bakker Danmark op om. I 2022
afholdt AU en konference for Kvinder, Fred og Sikkerhed med dansk støtte.
Konferencen bidrog til dialog og læring landene imellem for at opbygge afrikanske
erfaringer til at fremme kvinders deltagelse i fredsprocesser. Danmark bidrager
også til at styrke AU’s bredere arbejde inden for bl.a. konfliktmægling og god
regeringsførelse, herunder gennem valgobservationsmissioner.
REDEGØRELSE FOR UDVIKLINGEN I UDVIKLINGSSAMARBEJDET
14
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 122: Redegørelse for udviklingen i udviklingssamarbejdet 2022
2697606_0015.png
Kampen for klima,
natur og miljø
FN’s seneste klimarapport slår fast, at de ekstreme vejrforhold, der allerede præger
mange fattige lande, kun bliver værre. Derfor besluttede Danmark i 2022 at styrke
arbejdet med klimatilpasning, grøn omstilling og natur og miljø gennem en grøn
reform af udviklingsbistanden. Regeringen satte således en tydelig grøn retning
for udviklingsbistanden med konkrete målsætninger fra 2023 om, at ca. 25 % af
udviklingsbistanden til udviklingslande skulle målrettes klimabistand samt, at ca.
60 % af klimabistanden skulle målrettes klimatilpasning.
Klimatilpasning er en dansk mærkesag
Klimatilpasning for de mest udsatte er en dansk mærkesag i de globale klimafor-
handlinger, i de multilaterale partnerskaber, i samarbejdet med den private sektor
og i Danmarks landepartnerskaber.
Det gør sig fx gældende på Afrikas Horn, hvor vand er en mangelvare. Danmark har
støttet det etiopiske landbrugsinstitut med en kortlægning af grundvandreservoirs
i 30 distrikter for bedre at kunne sætte ind over for manglen på vand og fødevarer.
Kortlægningen gjorde 50.000 bønder i stand til at bruge nye vandingssystemer
og dermed optimere deres landbrug i 2022. Samtidig har dansk støtte til
beskyttelse af skov i det sydvestlige Etiopien hjulpet lokalsamfund til at modstå
klimaforandringerne ved at skabe nye, bæredygtige aktiviteter i og uden for
skovområderne. Det reducerer risikoen for jordskred og forbedrer jordens evne til
at holde på vand. Siden 2018 har indsatsen bidraget til beskyttelse af knap 50.000
hektar land – et areal på størrelse med Falster.
Det internationale klimadiplomati udspiller sig mellem og under de store officielle internationale
klimaforhandlinger. Op til COP27 i Egypten i 2022 påtog Danmark sig rollen som brobygger på tværs
af lande for at højne de fælles klimaambitioner. Det gjorde Danmark bl.a. ved at lancere en pakke på
100 mio. kr. med støtte til udviklingslande, som er særligt sårbare over for klimaskabte tab og skader.
Hermed var Danmark med til at lægge grunden til forhandlingerne om tab og skader på COP27.
Beslutningen om at etablere nye finansieringsmekanismer, herunder en fond til tab og skader for
de mest udsatte lande, var et positivt udfald af forhandlingerne ved COP27, ligesom ambitionen om
maksimalt 1,5 graders temperaturstigning bestod.
Danmark bygger bro til verdens mest klimaudsatte lande
REDEGØRELSE FOR UDVIKLINGEN I UDVIKLINGSSAMARBEJDET
15
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 122: Redegørelse for udviklingen i udviklingssamarbejdet 2022
2697606_0016.png
Kampen for klima, natur og miljø
Også i Kenya bidrager Danmark til udvikling af vandsektoren i den nordlige del
af landet, hvor bæredygtig forvaltning af vand er altafgørende. Her har Danmark
bidraget til bedre infrastruktur, der gør det muligt at indsamle og opbevare vand
og opbygge lokale kompetencer til bedre at planlægge indsatser, der kan gøre
samfundene mere modstandsdygtige over for tørken.
I Uganda skaber dansk klimatilpasning jobs
Danmarks partnerskab med Uganda går på tværs af klima, fremme af demokrati og
menneskerettigheder og langsigtede løsninger for de mange flygtninge, som Uganda er vært for.
Danmark støttede i 2022 etableringen af 285 km lokale veje i Norduganda. Vejene er bygget med lokal
arbejdskraft og er sikret mod oversvømmelse. Etableringen bidrog til tiltrængte jobs i et området, der
huser omkring 850.000 ud af Ugandas ca. 1,5 millioner flygtninge. Samtidig blev 77.000 lokale bønder
trænet i dyrkningsteknikker, der gør deres afgrøder mere modstandsdygtige overfor kraftige regnskyl
og tørke. Indsatsen har bidraget til at skabe over 32.000 fuldtidsjobs.
Gennem innovative finansieringsmekanismer fremmer Danmark incitamenterne for klimatilpasning.
Danmark støttede i 2022 en ny grøn lånefond i Uganda, der skal bidrage til yderligere klimatilpasning i
landbruget. Der arbejdes på at udvikle en lignende model for omstilling af den private sektor i 2023.
Danmarks samlede udbetalinger til humanitære og udviklingssamarbejde i Uganda udgjorde
417 mio. kr. i 2022.
Bangladesh er en politisk og økonomisk vigtig partner for Danmark i Sydasien. Landet er ekstremt
sårbart over for klimaforandringer med udsigt til, at hver syvende af de 168 mio. indbyggere vil være
fordrevet af klimaforandringerne inden 2050.
I 2022 blev en ny strategiske ramme for Danmarks engagement i Bangladesh for perioden 2022-
2028 godkendt. Fokus er på klimatilpasning, styrkelse af grøn bæredygtig vækst og samarbejde
om global klimapolitik. Samtidig blev en ny grøn samarbejdsaftale med Bangladesh indgået. Den
understreger de fælles ambitioner for kampen mod klimaforandringerne og skal lægge trædestenene
for det fremadrettede samarbejde med Bangladesh. I 2022 gik i alt 90 mio. kr. til humanitære og
udviklingsindsatser i Bangladesh.
Danmark arbejder for klimatilpasning og grøn bæredygtig vækst i Bangladesh
Løft af Danmarks samlede klimafinansiering
Danmark har sat sig i spidsen for innovative tilgange til mobilisering af ny klima-
finansiering. Det skal være med til at ’geare’ investeringer, så der samlet mobiliseres
mere finansiering til klimaet og grøn omstilling, end klimabistanden ville kunne
gøre alene. I 2021 var Danmark med til at mobilisere mere end 6 mia. kr. gennem
IFU og de multilaterale udviklingsbanker. I 2022 etablerede IFU en ny enhed for
udviklingsgarantier, der med en garantiramme på 2 mia. kr. arbejder for at fremme
REDEGØRELSE FOR UDVIKLINGEN I UDVIKLINGSSAMARBEJDET
16
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 122: Redegørelse for udviklingen i udviklingssamarbejdet 2022
2697606_0017.png
Kampen for klima, natur og miljø
endnu flere private investeringer i projekter om grøn omstilling og sikre bedre
adgang til finansiering for små- og mellemstore virksomheder.
Det er ’India Climate Finance Initiative’ et eksempel på. Her forventer Danmark at
afsætte i alt 200 mio. kr. til IFU til klimainvesteringer i Indien i 2022-2025. Midlerne
skal støtte klimaprojekter og mobilisere tilsvarende privat kapital til grøn energi og
tilpasning. Et andet eksempel er IFU’s SDG Fond, hvor Danmark via IFU mobiliserer
finansiering fra danske pensionskasser til grøn omstilling i udviklingslande. IFU’s
SDG Fond er næsten fuldt investeret og har blandt andet i 2022 muliggjort den
første kommercielle solpark i Malawi.
IFU bidrager til mobilisering af kapital
Gennem kommercielle investeringer i den private sektor i udviklingslande understøtter IFU den globale
grønne omstilling og bidrager til udviklingen af retfærdige og inkluderende samfund. I 2022 investerede
IFU i alt 1,5 mia. kr. og mobiliserede 1,4 mia. i yderligere privat kapital til grønne og socialt bæredygtige
investeringer. IFU har bl.a. bidraget til installering af mere end 2.500 megawatt vedvarende energi
i Afrika, Asien, Latinamerika og Ukraine. Den samlede produktion for 2022 var mere end 5.000
gigawatttimer elektricitet (GWh), og den afledte CO
2
-besparelse var på 3,4 mio. tons.
Danmarks samlede klimafinansiering i 2021
2021 tal fremgår i mia. kr.
10
9
8
7
6
5
4
3
2
1
0
Estimeret klimafinansiering
via udviklingsbanker
Mobiliseret gennem IFU
EU klimabistand
Klimabistand tilpasning
Klimabistand i reduktion
2021
Tal er baseret på opgjorte udbetalinger. Danmarks grønne bistand for 2022 er endnu ikke opgjort.
REDEGØRELSE FOR UDVIKLINGEN I UDVIKLINGSSAMARBEJDET
17
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 122: Redegørelse for udviklingen i udviklingssamarbejdet 2022
2697606_0018.png
Kampen for klima, natur og miljø
Danske erhvervsinstrumenter skal samtidig give danske virksomheder mulighed
for at understøtte grøn vækst i udviklingslande. I 2022 lancerede Danmark derfor
et nyt partnerskabs- og erhvervsprogram ”Danida Green Business Partnership”
med det formål at fremme grøn omstilling og skabe bæredygtig vækst. Det sker
ved at bringe dansk erhvervslivs grønne løsninger i spil i samarbejde med med
civilsamfundspartnere. Det skal skabe et stærkere udgangspunkt for robust
forretningsudvikling på udviklingsmarkederne, særligt i de fattigste lande. I første
runde er der i 2022 identificeret 14 nye partnerskaber under programmet, som har
modtaget bevillinger til en samlet værdi af 100 mio. kr. I starten af 2023 er der åbnet
for yderligere ansøgninger.
Dansk erhvervsliv engagerer sig i Kenya
Den danske virksomhed African Coffee Roasters arbejder med støtte fra Danmark sammen med NGO’en
Solidaridad om et DMDP-projekt, der skal bidrage til økonomisk vækst og øget indtjening for op mod
20.000 bønder i Kenya. Det sker gennem omlægning til økologisk kaffeproduktion og ved at fremme
af markedsadgang for økologisk kaffe til det europæiske marked. I 2022 blev tæt ved 200.000 kg kaffe
’Rainforest Alliance’ certificeret. Det var et vigtigt skridt på vejen til økologisk certificering. Samtidig
steg produktiviteten fra 1,6 til 2,3 kg per kaffebusk. African Coffee Roasters er ejet af COOP og er med
IFU som medinvestor det første kafferisteri i Kenya, der rister kaffen lokalt og dermed sikrer,
at værditilvæksten bidrager til den lokale økonomi.
Dansk engagement i biodiversitet og naturbaserede løsninger
Danmark styrkede i 2022 engagementet i biodiversitet med fokus på naturbaserede
løsninger. Arbejdet bygger bl.a. på Danmarks partnerskab med den Internationale
Union for Naturbevarelse (IUCN), FN’s Miljøprogram (UNEP) og den Globale
Miljøfacilitet (GEF). Danmark er desuden trådt ind i bestyrelsen for fonden ’FN’s Årti
for Genopretning af Økosystemer’, der arbejder for at skabe global opmærksomhed
og handling for bevarelse og genopretning af økosystemer. I 2022 modtog fonden
70 mio. kr. fra Danmark, som kernebidrag til fremme af fondens arbejde.
Danmark har også arbejdet for genopfyldning af den Globale Miljøfacilitet i 2022
med henblik på at sikre finansiering frem til 2026. Forhandlingerne resulterede i et
historisk højt resultat på i alt 5,33 mia. USD, hvilket er en stigning på over 30 % ift. den
seneste genopfyldning og det lykkedes at få yderligere finansiering til biodiversitet.
Danmark gav tilsagn til et bidrag på 800 mio. kr. til genopfyldningen.
REDEGØRELSE FOR UDVIKLINGEN I UDVIKLINGSSAMARBEJDET
18
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 122: Redegørelse for udviklingen i udviklingssamarbejdet 2022
2697606_0019.png
Kampen for klima, natur og miljø
Danmark hjælper de fattigste lande, når krigen i Ukraine har globale effekter
Ukraine var før Ruslands invasion ‘verdens kornkammer’ og også storproducent af bl.a. solsikkeolie.
Krigen føles derfor ikke kun i og omkring Ukraine, men bidrager også til at forværre sult i allerede udsatte
lande langt fra Ukraines grænser, der nu har sværere adgang til fødevarer og derfor også oplever rekordhøje
fødevarepriser. Det vurderes, at 222 mio. mennesker oplevede akut fødevareusikkerhed i 2022. Det
handlede Danmark på:
Danmarks statsminister indtrådte i FN’s Generalsekretærs Global Crisis Response Group on Food,
Energy and Financing.
Danmark bidrog til, at FN’s Fødevareprogram nåede frem til 158 mio. mennesker med
fødevareassistance.
Danmark afsatte i 2022 humanitær bistand til lande ramt af afledte effekter af krigen i Ukraine,
senest med en bevilling på 250 mio. kr. i december 2022.
Sortehavsaftalen skabte en maritim korridor for korntransport, som dæmpede prisstigningerne
på fødevarer.
Danmark støttede FN’s arbejde med at udskibe 17 mio. tons ukrainsk korn til udsatte lande.
Danmark har via EU’s Solidarity Lanes, bidraget til eksport af 22,8 mio. tons ukrainsk korn.
Danmark fremmer en bæredygtig fødevaresektor i udviklingslandene med ca. 1 mia. kr. om året.
Det går både til landbrugsproduktion, bæredygtig fødevareindustri og nødhjælp.
REDEGØRELSE FOR UDVIKLINGEN I UDVIKLINGSSAMARBEJDET
19
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 122: Redegørelse for udviklingen i udviklingssamarbejdet 2022
2697606_0020.png
Skabe håb og
hjælpe flere bedre
De mange sammenfaldende kriser betyder, at flere mennesker end nogensinde
før har brug for humanitær hjælp. Danmark udgør en af de største humanitære
donorer i verden i absolutte tal såvel som relativt til Danmarks størrelse. I 2022
gav Danmark tilsagn på i alt 3,3 mia. kr. til humanitære indsatser. Særligt de store
humanitære kriser i Ukraine, Yemen, Afghanistan og Syrien og dets nabolande samt
i Sahel og på Afrikas Horn modtog store bidrag.
Danmark er en solid humanitær partner, når krisen rammer
Ukraine
493 mio. kr.
Afghanistan
Syrien samt
nabolande
Mali
417 mio. kr.
104 mio. kr.
27 mio. kr.
146 mio. kr.
Myanmar
34 mio. kr.
25 mio. kr.
Iran
Bangladesh
Pakistan
63 mio. kr.
Niger
71 mio. kr.
228 mio. kr.
Etiopien
Yemen
184 mio. kr.
Burkina Faso
75 mio. kr.
Nigeria
Sydsudan
55 mio. kr.
27 mio. kr.
92 mio. kr.
61 mio. kr.
Uganda
144 mio. kr.
Somalia
Kenya
3,3 mia. kr.
Danmarks humanitære støtte til
udvalgte kriser i 2022
Kortet viser dansk humanitær bistand kanaliseret gennem FN-systemet og strategiske partnerskaber med danske NGOer.
REDEGØRELSE FOR UDVIKLINGEN I UDVIKLINGSSAMARBEJDET
20
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 122: Redegørelse for udviklingen i udviklingssamarbejdet 2022
2697606_0021.png
Skabe håb og hjælpe flere bedre
Danmark har ikke glemt Syrien
Den humanitære situation i Syrien er fortsat dybt bekymrende. Efter 12 års borgerkrig står landet
i en omfattende krise, som indtil videre har forårsaget knap 7 millioner internt fordrevne, ødelagt
infrastruktur og efterladte eksplosiver. Mere end 15 millioner mennesker har brug for humanitær
hjælp. Det er det største antal siden konfliktens start. Danmark har ikke glemt Syrien, hvor vi har været
til stede siden konfliktens start. Gennem FN og strategiske partnerskaber med danske NGO’er lægger
Danmark vægt på indsatser, der er med til at sikre adgang til rent vand, skole og sundhed, og indsatser
der giver befolkningen mulighed for selvforsørgelse og for at opbygge modstandskraft.
Støtte til fred og stabilitet i Palæstina
I 2022 har Danmark, sammen med EU og andre partnere, fastholdt fokus på at fremme fred og stabilitet
i Palæstina og forbedre levevilkårene for palæstinenserne. Danmarks fokus er på at fremme grøn
og inklusiv vækst, skabe gode jobs og bidrage til statsopbygning ved at understøtte kommunernes
evne til at levere serviceydelser på sundheds- og uddannelsesområdet, hvor der er mest brug for det,
særligt i Gaza og på landet på Vestbredden. Samtidig støtter Danmark Palæstina-flygtninge gennem
samarbejdet med FN’s Hjælpeorganisation for Palæstina-flygtninge i Mellemøsten (UNRWA). UNRWA
understøtter levevilkårene for op til 5,8 mio. flygtninge i Jordan, Libanon, Syrien, Vestbredden, inklusiv
Østjerusalem og Gaza, og er dermed også vigtig for stabilitet i regionen. I 2022 omfattede Danmarks
udviklingsindsatser med Palæstina knap 165 mio. kr., imens Danmarks bidrag til UNRWA udgjorde
105 mio. kr. Ramallah kan alene bekræfte 130 mio. kr. til det bilaterale program med Palæstina.
Danmark arbejder for sammenhængende indsatser
Det helt gennemgående fokus for Danmarks humanitære bistand har gennem en
lang årrække været at skabe sammenhæng mellem indsatserne i humanitære kriser,
langsigtet udvikling, konfliktforebyggelse og fredsopbygning.
Forud for den globale flygtningeaftale (The Global Compact on Refugees)
erkendte Danmark, at der var behov for bedre datagrundlag til indsatserne i lang-
strakte fordrivelseskriser. Derfor var Danmark drivende i etableringen af et data-
analysecenter, det såkaldte Joint Data Center on Forced Displacement, i København.
Dataanalysecentret bringer Verdensbankens ekspertise i udviklingsarbejde sammen
med FN’s Flygtningeorganisations operative viden om fordrivelsestendenser. Centeret er
med til at skabe et bedre data- og evidensgrundlag, der sikrer mere sammenhængende,
inkluderende og bæredygtige løsninger for flygtninge og internt fordrevne.
Derudover er ’nærområdeprogrammerne’ konkrete tiltag, der sikrer
sammenhængende indsatser. Gennem disse arbejder Danmark for at fremme
levevilkårene for flygtninge, fordrevne og lokale værtsbefolkninger, så de bedre
kan forsørge sig selv. Danmark har bl.a. aktivt støttet det europæiske udviklings-
og beskyttelsesprogram i Libanon, Irak og Jordan, som gennem lokale partnere
arbejder på at forbedre levevilkår for flygtninge og værtssamfund, og som tilbyder
læringsforløb og juridisk støtte, så flygtninge og andre sårbare grupper kan få et
bedre liv. Mellem 2014 og 2022 har programmet nået mere end 41.000 personer. Det
vil en ny fase af programmet bygge videre på i 2023-2026.
REDEGØRELSE FOR UDVIKLINGEN I UDVIKLINGSSAMARBEJDET
21
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 122: Redegørelse for udviklingen i udviklingssamarbejdet 2022
2697606_0022.png
Skabe håb og hjælpe flere bedre
Større modstandsdygtighed i skrøbelige lande
Den seneste FN Verdensmålsrapport tegner et dystert billede. Flere hundrede
millioner mennesker risikerer at være fordrevne på grund af tørke i 2030. Tørken på
Afrikas Horn, som er den værste i 40 år, har presset millioner af sårbare mennesker
ud i ekstrem fødevareusikkerhed. I 2022 øgede Danmark derfor den humanitære
bistand til landene på Afrikas Horn. Samlet set gav Danmark 428 mio. kr. i
humanitær bistand til Kenya, Somalia og Etiopien i 2022.
Danmark har samtidig arbejdet sammen med FN’s Fødevareprogram og danske civil-
samfundspartnere om programmer, der skal sikre bedre og tidligere indsatser i krise-
situationer i regionen. Gennem bidrag til FN’s arbejde med tidlige indsatser over for
klimachok, såkaldt ”Anticipatory Action”, er Danmark med til at udvikle mere effektive
løsninger, hvor de mest sårbare får bedre værktøjer til at håndtere krisen, når den
rammer.
Skridt mod normalisering af samarbejdet med Etiopien efter fredsaftale
I Etiopien udspiller en af verdens største humanitære kriser sig. På grund af den væbnede konflikt i
landets nordlige region blev Danmarks udviklingsengagement i Etiopien i 2022 tilpasset, så den i størst
muligt omfang gik uden om regeringsinstitutionerne, og i stedet blev målrettet indsatser, der kunne
hjælpe med at holde hånden under befolkningen. I forlængelse af den fredsaftale, der blev indgået den
2. november 2022 mellem Etiopiens regering og Tigray People’s Liberation Front (TPLF), er en gradvis
normalisering af udviklingssamarbejdet med Etiopiens regering sat i gang.
Afslutningen på krigen betød også, at humanitære organisationer igen kunne få adgang til Tigray
regionen. Det blev derfor muligt for FN og Danmarks øvrige humanitære partnere at levere nødhjælp til
lokalbefolkningen.
Danmarks udbetalte i 2022 229 mio. kr. til udviklingssamarbejde og 228 mio. kr. til humanitære
indsatser i Etiopien.
I lande hvor befolkningerne allerede er ekstremt udsatte på grund af klima-
forandringer, kriser og dårlig regeringsførelse, er der behov for sociale sikkerheds-
net, der griber de mest udsatte. Via Verdensbanken bidrager Danmark i Etiopien til
et socialt sikkerhedsnet der hjælper 8 mio. af de mest udsatte borgere. Til gengæld
for økonomisk støtte bidrager borgerne til almennyttige projekter såsom plantning
af træer, rehabilitering af landbrugsjord og udbredelse af vandopsamlingssystemer.
Det sikrer de mest udsatte et levebrød og bidrager til øget fødevareproduktion. I
Somalia støtter Danmark Verdensbankens indsats for at opbygge kapacitet hos
myndigheder til at levere sociale sikkerhedsydelser, fx kontanthjælp til mad og
basale fornødenheder til de mest udsatte.
REDEGØRELSE FOR UDVIKLINGEN I UDVIKLINGSSAMARBEJDET
22
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 122: Redegørelse for udviklingen i udviklingssamarbejdet 2022
2697606_0023.png
Skabe håb og hjælpe flere bedre
Også Afrikaprogrammet for Fred er vigtig ift. at understøtte langsigtede indsatser
i Sahel og på Afrikas Horn. Arbejdet udføres bl.a. i samarbejde med Den Afrikanske
Union og de regionale organisationer ECOWAS og IGAD med fokus på at styrke
deres kapacitet til at udvirke præventivt diplomati, mægling og demokratisering
på kontinentet. Hertil kommer Freds- og Stabiliseringsfondens bidrag i særligt
svære kontekster. Under Syrien-Irak programmet har man over en årrække støttet
de såkaldte ”hvide hjelmes” civile beredskabsindsats, som omfatter førstehjælp,
genopbygning og sikkerhed i det nordlige Syrien. De spillede en betydelig rolle,
da området blev ramt af et voldsomt jordskælv i februar 2023. På Afrikas Horn har
Fonden bidraget til, at pirateriet uden for Somalias kyst er mindsket betragteligt.
En ny fase af det maritime sikkerhedsprogram i Guineabugten blev lanceret i 2022
med fokus på at øge kapaciteten i udvalgte kyststater til at bekæmpe pirateri og
anden maritim kriminalitet, så landene kan styrke varetagelsen af sikkerheden samt
håndhæve maritim lovgivning som fx arrestation og retsforfølgelse af pirater.
Danmarks styrkede engagement i Somalia
Somalia er et af de mest skrøbelige, klimaudsatte og fattige lande i verden. Ud af en samlet befolkning
på 16 mio. er næsten 3 mio. internt fordrevne, og omkring halvdelen af befolkningen har behov for
humanitær bistand.
Et stabilt Somalia vil reducere antallet af internt fordrevne i landet, mindske voldelig ekstremisme i
regionen og vil, alt andet lige, have indflydelse på niveauet af irregulær migration mod Europa. Samtidig
er stabilitet nødvendigt for at kunne sikre varige fremskridt i et land, der er ekstremt fattigt og sårbart
over for klimaforandringerne. Danmark styrkede i 2022 sit engagement i Somalia med en rejsende
ambassadør med base i Nairobi. Det giver mulighed for et endnu stærkere politisk samarbejde med og
omkring Somalia.
Danmarks mangeårige engagement i Somalia udfoldes i tæt samspil med EU, FN og Verdensbanken.
Den danske støtte til Somalia omfatter både langsigtet udviklingssamarbejde og humanitær bistand.
Samlet set blev der i 2022 udbetalt 271,2 mio. kr. til Somalia. Hertil kommer indsatser udmøntet under
freds- og stabiliseringsprogrammet på tværs af Afrikas Horn.
Afghanistan er et af de lande, hvor politisk ustabilitet og skrøbelighed har haft massive
konsekvenser. Flere end 28 mio. afghanere forventes at være afhængige af nødhjælp i
2023. Danmarks støtte til krisen i Afghanistan og de omkringliggende lande var i 2022
332 mio. kr. Støtten blev implementeret via FN og humanitære civilsamfundspartnere
udenom Taliban og gik til at møde afghanernes basale behov og rettigheder, særligt
for piger og kvinder. Nærområde- og migrationsindsatser var også fokus for den
danske støtte for at undgå, at Afghanistan igen bliver oprindelsesland for irregulære
migrationsstrømme og international terrorisme imod Europa.
REDEGØRELSE FOR UDVIKLINGEN I UDVIKLINGSSAMARBEJDET
23
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 122: Redegørelse for udviklingen i udviklingssamarbejdet 2022
2697606_0024.png
Skabe håb og hjælpe flere bedre
Danmark arbejder for at forebygge og håndtere irregulær migration
i nærområderne og langs migrationsruterne
Danmark arbejder for en reform af det europæiske asylsystem, så det
tilrettelægges på en mere human og retfærdig måde, hvor flere flygtninge hjælpes
i nærområderne eller via kvotesystemet, så færre flygtninge risikerer vold, overgreb
eller at miste livet. Arbejdet understøttes af en række udviklingsprojekter.
I Syriens nærområder har Danmark sammen med EU og ligesindede lande i en
årrække implementeret et regionalt projekt for at understøtte Jordan, Libanon og
Irak i deres store opgave som værtsland for mange millioner syriske flygtninge.
Projektet har skabt betydeligt forbedrede livsvilkår for syriske flygtninge og
aktiv samfundsdeltagelse gennem indkomstskabende aktiviteter, uddannelse og
integration. Samtidig har den danske støtte bidraget til at reducere de konflikter og
spændinger, der naturligt opstår i lokalsamfund, som huser mange flygtninge.
Gennem en rutebaseret tilgang arbejder Danmark også med at forebygge og
håndtere irregulær migration langs de centrale migrationsruter. Det sker gennem et
rettighedsbaseret samarbejde med både de lande, migranterne typisk kommer fra,
og de lande de rejser gennem på deres vej mod Europa.
På Vestbalkan har Danmark indgået et samarbejde med de myndigheder, der
skal sikre effektiv grænsekontrol. Samtidig har Danmark støttet arbejdet med
tilbagesendelse af irregulære migranter og afviste asylansøgere, som opholder sig
på Vestbalkan, ligesom Danmark har bidraget til at nedbryde smuglernetværk og
styrke efterforskning og retsforfølgelse i sager, der vedrører migrantsmugling og
menneskehandel på Vestbalkan.
Danmark har også bidraget til, at de ghanesiske immigrations- og
grænsemyndigheder står bedre rustet til at håndtere migration inden for egne
landegrænser. I Nigeria er grænsearbejdet forbedret gennem nye datasystemer
i fem af landets lufthavne, og i Marokko har 38.000 irregulære og uledsagede
migrantbørn helt ned til 4-5 års alderen modtaget husly, uddannelse, sundhedstjek
og hjælp til sagsbehandling for frivillig hjemsendelse til deres oprindelseslande.
Indsatserne er også vigtige for Danmarks dialog om tilbagetagelse af personer uden
lovligt ophold i Danmark.
REDEGØRELSE FOR UDVIKLINGEN I UDVIKLINGSSAMARBEJDET
24
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 122: Redegørelse for udviklingen i udviklingssamarbejdet 2022
2697606_0025.png
Skabe håb og hjælpe flere bedre
globale Migrationsstrømme
Nordamerika
Europa
Asien
Atlanterhavet
Sydamerika
Stillehavet
Afrika
Det Indiske
Ocean
Australien
Primære migrationsruter
Globale migrationsstrømme kan ændre sig hurtigt afhængigt af pludseligt opståede begivenheder som naturkatastrofer, krig og konflikt.
Kortet er baseret på IOM/Shutterstock.
Endelig støtter Danmark en række dataprojekter, der bidrager til bedre
viden om irregulær migration. Det gør det muligt fremadrettet at forbedre
migrationsindsatser og bekæmpe migrantsmugling og menneskehandel. Samlet
understøtter de danske projekter opfølgningen på FN’s globale migrationsaftale
Global Compact for Safe, Orderly and Regular Migration.
REDEGØRELSE FOR UDVIKLINGEN I UDVIKLINGSSAMARBEJDET
25
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 122: Redegørelse for udviklingen i udviklingssamarbejdet 2022
2697606_0026.png
Demokrati og menneske-
rettigheder som fundament
I FN går Danmark forrest
og fastholder, at menneskerettigheder ikke kan gradbøjes.
Danmark bidrager aktivt til FN’s Menneskerettighedskommissariat, som er hele
verdens vagthund i forhold til menneskerettigheder. Det er med til at sikre dialog med
menneskerettighedsorganisationer lokalt og sikre gennemførsel af ’Universal Periodic Review’
- FN’s eksamination i menneskerettigheder af individuelle lande.
Gennem det nye Digitale Demokrati-initiativ
støtter Danmark indsatser, som skal hjælpe
civilsamfundet og demokratiske kræfter med at udnytte teknologien i deres kamp for
demokrati og menneskerettigheder. Det Digitale Demokrati-Initiativ blev officielt lanceret til
præsident Bidens demokratitopmøde, Summit for Democracy II. Der er afsat 300 mio. kroner
til programmet. Initiativet udspringer af Danmarks initiativ, Tech for Democracy.
Menneskerettighedsforkæmpere
har dansk støtte i ryggen, når de sætter livet på spil
for rettigheder. I 2022 betød det, at mere end 100 kvinder fik hjælp gennem
Front Line
Defenders,
mens
Claim Your Space
initiativet, som administreres af Globalt Fokus, hjalp 213
menneskerettighedsforkæmpere med alt fra medicin og retshjælp til akut sikkerhed. I 2022
har
Access Now
hjulpet 2.500 menneskerettighedsforkæmpere med digital sikkerhed. I
Myanmar har Danmark omlagt støtten efter militærkuppet i 2021, men uddannelse og
forskning i menneskerettigheder, demokrati og fred er fortsat et indsatsområde. Mere end
372 studerende er dimitteret, og 124 repræsentanter fra civilsamfundsorganisationer har
deltaget i programmet.
Ytringsfriheden
er under stigende pres. Desinformation og online chikane begrænser
debatten. I 2022 støttede Danmark International Media Supports arbejde med uafhængige
medier og bloggere, der har sat sig for at styrke fakta-tjek og bekæmpe desinformation i
Mali og Burkina Faso, hvor frie medier er under betydeligt pres og anti-vestlige kampagner
blomstrer.
På tværs af udviklingssamarbejdet forsvarer Danmark ligestilling, kvinder og pigers
rettigheder.
Det sker bl.a. gennem partnerskaber med FN’s enhed for ligestilling (UN
Women), der modtog 101.3 mio. kr. i støtte, og FN’s Befolkningsfond (UNFPA), der modtog
522.2 mio. kr. i 2022. I Tanzania sikrer Femina Hip, at unge kan få information om ligestilling
og seksualundervisning gennem et blad, der bliver læst af mere end 7,5 mio. tanzaniere og
debatteret i 2.500 ”Fema-klubber” på lokale skoler. I Uganda og Kenya har Sex & Samfund
engageret det lokale erhvervsliv i debatten om ligestilling, seksuel og reproduktiv sundhed
og rettigheder samt trænet ledelser i familievenlige personalepolitikker. I Burkina Faso har
MSI Reproductive Choices med dansk støtte givet adgang til prævention og behandling til
internt fordrevne.
REDEGØRELSE FOR UDVIKLINGEN I UDVIKLINGSSAMARBEJDET
26
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 122: Redegørelse for udviklingen i udviklingssamarbejdet 2022
2697606_0027.png
Demokrati og menneskerettigheder som fundament
Når det gælder religions- og trosfrihed
fordoblede Danmark i 2022 sin ekstraordinære støtte,
der fordeles gennem Center for Kirkeligt Udviklingssamarbejde. Det har styrket beskyttelsen
af religiøse minoriteter i Palæstina, Afghanistan, Iran, Tadsjikistan, Marokko, Egypten, Sri Lanka
og Cambodia. I Libanon har Danmission samlet juridiske eksperter og religiøse ledere på tværs
af trosretninger. Samarbejdet er mundet ud i konkrete ændringsforslag til familielovgivning,
der kan bidrage til at fremme både kristne og muslimske kvinders rettigheder. I Indonesien har
Danmark støttet undervisning til unge civilsamfundsaktører i at fremme tanke-, religions- og
trosfrihed for alle trossamfund, ikke-troende og minoriteter.
Meningsfuld ungeinddragelse
er et tværgående fokus for Danmark i udviklingssamarbejdet.
I 2022 igangsattes en ny fase af Dansk Arabisk Partnerskabsprogram med fokus på at sikre
et bedre liv for unge i Marokko, Tunesien, Egypten og Jordan. Samtidig nedsattes et nyt
ungepanel, som skal sikre, at programmet leverer resultater for unge. I Sydafrika bidrog
Verdensmålsfaciliteten til ungdomsorganisationen Creative Developments kampagne WEARE!,
der på tværs Afrika mobiliserede unges stemme i klimadebatten og bragte dem til COP27.
Gennem kampagnen nåede de fysisk ud til mere end 4.000 unge og havde over 30 mio.
SoMe-interaktioner.
Danmark arbejder for at fremme arbejdstagerrettigheder
bl.a. gennem støtte til ILO’s
globale engagement og i samarbejde med Dansk Industri, Ulandssekretariatet og 3F. I
Bangladesh arbejder Danmark tæt sammen med IFC, der fokuserer på hele værdikæder i
samarbejde med fabrikker, globale tøjmærker og relevante myndigheder. I 2022 deltog 482
fabrikker i Bangladesh i arbejdet, hvor der blandt andet blev taget hånd om mere end 6.000
klager over arbejdsvilkår på vegne af 18.000 arbejdere.
Det ’stille diplomati’
er et vigtigt instrument i arbejdet for rettigheder. I Uganda har
Danmarks mangeårige samarbejde med EU og fem europæiske lande om Democratic
Governance Facility understøttet over 90 statslige og ikke-statslige aktørers arbejde med
retssystemet, politisk deltagelse og adgang til frie medier. Arbejdet blev i 2021 bremset
af en skeptisk ugandisk regering. Med vedvarende diplomatisk dialog, der fokuserede på
civilsamfundets positive bidrag, lykkedes det at få regeringens suspension ophævet og
genstartet samarbejdet i 2022.
Fredeligt magtskifte i Kenya i 2022
Valg i Kenya har tidligere trukket en hale af vold efter sig. Op til Kenyas præsidentvalg i 2022
understøttede Danmark derfor landets forberedende arbejde for at kunne afholde et fredeligt og
demokratisk valg. Som leder af den lokale ambassadørgruppe af ligesindede lande spillede den danske
ambassade en central rolle i at opfordre politiske partier, religiøse ledere, myndigheder, medier og
civilsamfund til at arbejde for gennemførelsen af fredelige valg. Danmark fokuserede særligt på online
chikane og på at fremme kvinders deltagelse i den demokratiske debat. Samtidig bidrog Danmark til
at fremme dialog mellem politiet og lokalsamfund for at forebygge optøjer, og støttede folkeoplysning
og ungdomspartier for at engagere unge og kvinders deltagelse. Under valget bidrog Danmark til flere
valgmissioner, herunder til regionale valgobservationsmissioner gennemført af IGAD. Valget blev det
fredeligste valg i Kenya siden flerparti-demokrati blev indført i 1992.
Danmarks samlede støtte til Kenya beløb sig i 2022 til 393,2 mio. kr.
REDEGØRELSE FOR UDVIKLINGEN I UDVIKLINGSSAMARBEJDET
27
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 122: Redegørelse for udviklingen i udviklingssamarbejdet 2022
2697606_0028.png
Større indsatser
i 2023
• Gå forrest globalt for at tænke konsekvenserne af klimaforandringerne sammen med
udviklingssamarbejdet
• Reform af Verdensbanken, så håndtering af klimaforandringer går hånd i hånd med fokus på
fattigdomsbekæmpelse og ulighed
• Udbygge Danmarks position som frontløber inden for international klimafinansiering, herunder
tilpasning og tab og skader
• Mobilisering af privat finansiering til klima og grøn omstilling i samarbejde med IFU og EU
• Arbejde for, at EU går forrest i de internationale klimaaftaler
• Ny Ukraine-fond skal sikre støtte til akutte behov og genopbygning samt støtte til kommercielle
erhvervsinteresser via lånegarantier
• Tæt samarbejde med Mykolaiv om genopbygning af social infrastruktur, renovering af
vandsystemet og støtte til energiinfrastruktur
• Styrket fokus på unge i forbindelse med genopbygning af Ukraine og i Naboskabsprogrammet
• Udrulning af det Digitale Demokrati-initiativ sammen med CIVICUS, Globalt Fokus, Digital
Defenders Partnership og Access Now
• Udmøntning af anbefalingerne fra ekstern rapport om Danmarks arbejde med tros- og
religionsfrihed
• Indsatser for LGBT+ personers rettigheder i partnerlande sammen med civilsamfundet
• Uddannelsesudveksling mellem Danmark og det globale syd
• Styrket fokus på unge, fred og sikkerhedsdagsordenen
• Opsamling på Danmarks indsats på ungeområdet
• Bidrage til at bekæmpe årsager til irregulær migration og arbejdet med at reformere Europas
flygtningerespons
• Udrulning af fremtidens flygtningeindsats i Kenya i samarbejde med danske private fonde
• Udvikling af rammer for Danmarks engagement i Afghanistan
Arbejde for en samlet plan for Afrika
Ny strategisk ramme for samarbejdet med Niger og Somalia
Rammer for målrettede partnerskaber med Ghana og Tanzania fra 2024
Et stærkt EU i Afrika – også som handelspartner for landene i Afrika
• Udvikling af fjerde fase af
Building Stronger Universities
• Nyt treårigt bidrag til international landbrugsforskning gennem CGIAR
• Forskningssamarbejde mellem danske forskningsinstitutioner og -institutioner i partnerlande
• Fokus på forebyggelse af konflikter og fredsopbygning gennem dansk medlemskab af FN’s
Fredsopbygningskommission 2023-2024
• Igangsætte ny fase af Freds- og Stabiliseringsprogrammet for Afrikas Horn og udvikle ny fase
for Sahel
• Udvikle ny fase af Afrikaprogrammet for Fred
• Konstruktiv partner for de afrikanske lande i AU om fred og sikkerhed
REDEGØRELSE FOR UDVIKLINGEN I UDVIKLINGSSAMARBEJDET
28
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 122: Redegørelse for udviklingen i udviklingssamarbejdet 2022
2697606_0029.png
Gå på opdagelse i
udviklingssamarbejdet
OpenAid.um.dk giver indblik i prioriteterne for Danmarks udviklingssamarbejde og
de enkelte projekter, som Danmark støtter. Her opdateres resultater og data om
udviklingssamarbejdet løbende fra Udenrigsministeriets egne systemer. Der kan derfor
være afvigelser fra data, der indgår i denne redegørelse. Læs mere på OpenAid.um.dk.
OpenAid Denmark
www.openaid.um.dk
417 mio. kr.
i udviklingsbistand
uganda
I Uganda støtter Danmark gen-
etablering af skovkorridor for biodi-
versitet sammen med lokale bønder
via Verdens Skove, der er en strate-
gisk civilsamfundspartner. Skov- og
klimatilpassede landbrugsteknikker
giver bedre biodiversitet og stør-
re indtjening for bønderne.
393,2 mio. kr.
i udviklingsbistand
Kenya
Ved valget i Kenya støttede
Danmark fx indsatser for en
fredlig valgafholdelse via lokale
organisationer som Act Change
Transform og Uraia Trust, der
bl.a. arbejdede med politiet og
nationale partiorganisationer.
Valget blev det fredeligste
siden 1992.
verdensbanken
485 mio. kr.
i bidrag
Læs mere i Danmarks evalueringer af udviklingssamarbejdet
Danmarks udviklingssamarbejde evalueres løbende for at styrke relevansen
og effekten af samarbejdet. I planlægningen af evalueringsarbejdet lægger
Udenrigsministeriet vægt på at sikre, at evalueringerne dækker bredt. Det gælder
både Danmarks indsatser i lande, tematiske områder og konkrete instrumenter i
udviklingssamarbejdet.
Gennem bidrag til Verdensbanks-
gruppen støtter Danmark bl.a. et
stort program i Sahel med fokus på
sygdomsbekæmpelse blandt kvæg
og at nedbringe belastningen
på lokale naturressourcer.
Programmet har nået mere
end 2,2 mio. personer.
Evalueringer færdiggjort i 2022
Evaluering af dansk støtte til
Evalueringen er baseret på studier af det folkelige engagement
civilsamfundet 2017-2021
i Danmark, styrkelsen af civilsamfundet i det globale syd og
koblingen mellem humanitær bistand, udviklingssamarbejde og
fredsindsatser.
Evaluering af Danidas
Evalueringen ser på støtte gennem DSIF (tidligere Danida
program for bæredygtig
Business Finance hhv. Ordningen for blandede kreditter) bl.a. ud
infrastruktur (DSIF) 2001-2019
fra en gennemgang af projekter og besøg i Bangladesh, Ghana,
Mozambique og Vietnam.
Evaluering af Freds-
og Stabiliseringsfonden
2014-2020
Evalueringen er baseret på bl.a. studier og besøg i Somalia,
Kenya, Irak, Tyrkiet, Mali og Burkina Faso. Fire ministerier
deltager i Fondens arbejde: Statsministeriet, Udenrigsministeriet,
Forsvarsministeriet og Justitsministeriet.
https://um.dk/en/danida/results/
eval/eval_reports/danish-support-
to-civil-society-22
https://um.dk/en/danida/
results/eval/eval_reports/danida-
sustainable-infrastructure-
finance-prg-22
https://um.dk/en/danida/results/
eval/eval_reports/peace-and-
stabilisation-fund-2022
REDEGØRELSE FOR UDVIKLINGEN I UDVIKLINGSSAMARBEJDET
29
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 122: Redegørelse for udviklingen i udviklingssamarbejdet 2022
2697606_0030.png
Udenrigsministeriet
Asiatisk Plads 2
1448 København K
Tel: 33 92 00 00
Fax: 32 54 05 33
[email protected]
www.um.dk
Design: Kontrapunkt