Udenrigsudvalget 2022-23 (2. samling)
URU Alm.del Bilag 100
Offentligt
2689691_0001.png
Økonomiministeriet
Finansministeriet
Notat
Redegørelse vedr. IMFC-møder 13.-14. april 2023
Den Internationale Monetære og Finansielle Komité (IMFC), som er den rådgi-
vende ministerkomité for den Internationale Valutafond (IMF), afholder møde 13.-
14. april 2023 i forbindelse med IMF’s og Verdensbankens årsmøder i Washington
10.-16. april 2023.
IMFC-mødet vil blive ledet af Spaniens vicestatsminister og økonomiminister, Na-
dia Calviño, som er komitéens formand. Den nordisk-baltiske IMF-valgkreds, som
Danmark er en del af, vil på mødet i IMFC være repræsenteret ved den svenske
finansminister, Elisabeth Svantesson, der på mødet vil afgive indlæg på vegne af
valgkredsen med afsæt i en fælles skriftlig nordisk-baltisk erklæring til IMFC.
Udviklingen i verdensøkonomien
13. april 2023
IMF vurderer i april-udgaven af World Economic Outlook 2023, at den globale
økonomi befinder sig i en tid med stor usikkerhed.
Den globale BNP-vækst ventes ifølge IMF at falde fra 3,4 pct. i 2022 til 2,8 pct. i
2023, hvilket er en nedjustering på 0,1 pct.-point
fra IMF’s seneste prognoseopda-
tering i januar 2023. I 2024 ventes væksten at stige til 3,0 pct., hvilket svarer til en
mindre nedjustering i vækstskønnet fra januar-prognosen (på 0,1 pct.-point). Væk-
sten de kommende fem år
2024-2028
forventes at ligge på 3,0 pct. årligt, hvilket
er det laveste skøn for den mellemfristede globale vækst i årtier. Hvis der ses bort
fra finans- og Covid-19-kriserne, indeholder prognosen samlet set de svageste
vækstskøn siden 2001, hvilket primært afspejler en betydelig opbremsning i de avan-
cerede økonomier, hvor væksten forventes at falde fra 2,7 pct. i 2022 til 1,3 pct. i
2023. Den svage prognose skal ses i lyset af de pengepolitiske stramninger for at
dæmpe den høje inflation, følgevirkningerne af de strammere finansielle vilkår, Rus-
lands krig i Ukraine og den stigende geopolitiske og -økonomiske fragmentering.
IMF forventer, at den globale inflation falder fra 8,7 pct. i 2022 til 7,0 pct. i 2023 på
baggrund af faldende energi- og fødevarepriser.
I euroområdet ventes BNP-væksten at aftage fra 3,5 pct. i 2022 til 0,8 pct. i 2023
for derefter at stige til 1,4 pct. i 2024 (opjusteret med 0,1 pct.-point i 2023 og ned-
justeret med 0,2 pct.-point i 2024 i forhold til januar-prognosen).
IMF forventer, at Tysklands BNP-vækst vil aftage fra 1,8 pct. i 2022 til -0,1 pct. i
2023 for derefter at stige til 1,1 i 2024 (nedjusteret med hhv. 0,2 og 0,3 pct.-point i
2023 og 2024). Frankrigs BNP-vækst skønnes at aftage fra 2,6 pct. i 2022 til 0,7 pct.
i 2023 for derefter at stige til 1,3 pct. i 2024 (uændret skøn i 2023 og nedjusteret
med 0,3 pct.-point i 2024). For Italien vurderes BNP-væksten at aftage fra 3,7 pct.
i 2022 til 0,7 pct. i 2023 for derefter at stige til 0,8 pct. i 2024 (opjusteret med 0,1
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: Dagsorden for mødet i den Internationale Monetære og Finansielle Komité (IMFC) den 13. - 14. april ifm. IMF og Verdensbankens årsmøder 2023 i Washington
2689691_0002.png
Side 2 af 9
pct.-point i 2023 og nedjusteret med 0,1 pct.-point i 2024). For Spanien ventes væk-
sten af aftage fra 5,5 pct. i 2022 til 1,5 pct. i 2023 for derefter at stige til 2,0 pct. i
2024 (opjusteret med 0,4 pct.-point i 2023 og nedjusteret med 0,4 pct.-point i 2024).
Tabel 1
Skøn for BNP-vækst fra IMF's World Economic Outlook-rapport, april 2023
Vækstprognose
april 2023
Pct.
Verden
Avancerede økonomier
USA
Euroområdet
Tyskland
Frankrig
Italien
Spanien
Japan
Storbritannien
Danmark
Sverige
Finland
Norge
Emerging markets
og udviklings-
økonomierne
Rusland
Kina
Indien
Brasilien
2022
3,4
2,7
2,1
3,5
1,8
2,6
3,7
5,5
1,1
4,0
3,6
2,6
2,1
3,3
4,0
-2,1
3,0
6,8
2,9
2023
2,8
1,3
1,6
0,8
-0,1
0,7
0,7
1,5
1,3
-0,3
0,0
-0,5
0,0
2,1
3,9
0,7
5,2
5,9
0,9
2024
3,0
1,4
1,1
1,4
1,1
1,3
0,8
2,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,3
2,5
4,2
1,3
4,5
6,3
1,5
Ændring ift.
januar 2023
1
2023
-0,1
0,1
0,2
0,1
-0,2
0,0
0,1
0,4
-0,5
0,3
-
-
-
-
-0,1
0,4
0,0
-0,2
-0,3
2024
-0,1
0,0
0,1
-0,2
-0,3
-0,3
-0,1
-0,4
0,1
0,1
-
-
-
-
0,0
-0,8
0,0
-0,5
0,0
Ændring ift.
oktober 2022
2
2023
0,1
0,2
0,6
0,3
0,2
0,0
0,9
0,3
-0,3
-0,6
-0,6
-0,4
-0,5
-0,5
0,2
3,0
0,8
-0,2
-0,1
2024
-0,2
-0,2
-0,1
-0,4
-0,4
-0,3
-0,5
-0,6
-0,3
0,4
-0,9
-1,1
0,2
0,3
-0,1
-0,2
0,0
-0,5
-0,4
Anm.: (1) Ændring (pct.-point) i forhold til World Economic Outlook Update, januar 2023. (2) Ændring (pct.-point)
i forhold til World Economic Outlook, oktober 2022.
Kilde: World Economic Outlook, oktober 2022, januar 2023 og april 2023.
IMF vurderer, at BNP-væksten i USA vil aftage fra 2,1 pct. i 2022 til 1,6 pct. i 2023
og 1,1 pct. i 2024 (opjusteret med hhv. 0,2 og 0,1 pct.-point i 2023 og 2024).
I Storbritannien ventes BNP-væksten at falde fra 4,0 pct. i 2022 til -0,3 pct. i 2023
for derefter at stige til 1,0 pct. i 2024 (opjusteret med hhv. 0,3 og 0,4 pct.-point i
2023 og 2024).
For
emerging markets
og udviklingsøkonomierne vurderer IMF, at BNP-væksten for
gruppen under ét vil aftage fra 4,0 pct. i 2022 til 3,9 pct. i 2023 for derefter at stige
til 4,2 pct. i 2024 (nedjusteret med 0,1 pct.-point i 2023 og uændret i 2024). I Kina
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: Dagsorden for mødet i den Internationale Monetære og Finansielle Komité (IMFC) den 13. - 14. april ifm. IMF og Verdensbankens årsmøder 2023 i Washington
2689691_0003.png
Side 3 af 9
ventes væksten ifølge IMF at stige fra 3,0 pct. i 2022 til 5,2 pct. i 2023 for herefter
at falde til 4,5 i 2024 (uændret i både 2023 og 2024).
Risici
IMF vurderer, at risikoen for en såkaldt
”hård
økonomisk landing”, med en bety-
delig nedgang i den økonomiske aktivitet efter en periode med vækst, er steget. De
afledte (negative) effekter af de hurtigt stigende renter er begyndt at blive synlige.
Sårbarheder i dele af banksektoren er kommet i fokus med risiko for spredning til
andre dele af den finansielle sektor. På trods af at inflationen er begyndt at aftage
som følge af centralbankernes renteforhøjelser og fald i energi- og fødevarepriser,
forventes kerneinflationen fortsat at være høj, hvilket potentielt kan medføre yder-
ligere stramninger af pengepolitikken. IMF peger på, at hurtigere og mere vedva-
rende stramninger af de finansielle vilkår yderligere kan svække forbruger- og er-
hvervstilliden. Ligeledes peger IMF på risikofaktorer som bl.a. det fortsat høje
gældsniveau, der grundet højere renteomkostninger og lavere vækst kan give pro-
blemer med gældsholdbarhed mere generelt. Derudover medfører Ruslands krig i
Ukraine en betydelig usikkerhed, der risikerer at bidrage til yderligere inflation, lige-
som den fortsatte fragmentering af de geopolitiske blokke risikerer at generere store
økonomiske tab globalt.
IMF vurderer, at risikoen forbundet med pengepolitiske stramninger er særligt ud-
talt, idet der både er risici forbundet med en for hård og for blød stramning. Er
stramningen for hård, kan de høje renter risikere at destabilisere de finansielle mar-
keder, samt øge finansieringsomkostningerne for udviklingslande, der i de seneste
år har påtaget sig mere gæld for at afbøde effekterne af Covid-19-krisen. Er stram-
ningen omvendt ikke hårde nok, risikerer man, at inflationen varer ved, hvilket ud-
huler købekraften og øger nødvendigheden af strammere pengepolitik på længere
sigt med betydelige omkostninger for aktivitet og beskæftigelse. Der er desuden en
risiko for, at inflationen varer ved i tilfælde af negative udbudsstød som set i for-
bindelse med krigen i Ukraine, de Covid-19-relaterede forsyningsproblemer eller
ekstreme vejrforhold, som påvirker fødevareproduktionen i især verdens fattigste
lande.
Den globale økonomisk-politiske
dagsorden, herunder IMF’s
rolle
Drøftelserne på IMFC-mødet ventes at tage afsæt i den halvårlige synteserapport
(”Global
Policy Agenda”)
fra IMF’s administrerende direktør, Kristalina Georgieva.
Synteserapporten sammenfatter vurderingerne og anbefalingerne fra IMF’s centrale
bilaterale og multilaterale overvågningsrapporter
1
og udstikker prioriteterne for
IMF’s arbejde.
Overskriften for synteserapporten er
”Safeguard
economic stability, support vulnerable
countries, sustain our future prosperity”
(Værn om den økonomiske stabilitet, støt de sår-
bare lande, oprethold vores fremtidige velstand). Drøftelserne i IMFC ventes ho-
1
World Economic Outlook, Global Financial Stability Report og Fiscal Monitor.
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: Dagsorden for mødet i den Internationale Monetære og Finansielle Komité (IMFC) den 13. - 14. april ifm. IMF og Verdensbankens årsmøder 2023 i Washington
Side 4 af 9
vedsageligt at fokusere på håndteringen af de økonomiske udfordringer, som præ-
ger verdensøkonomien. Navnligt de svage udsigter til vækst på kort og mellemlang
sigt samt den høje inflation og globale leveomkostningskrise, som især påvirker de
mest sårbare lande og befolkningsgrupper. Der ventes endvidere fokus på håndte-
ring af de fælles globale udfordringer, som kræver fælles handling, særligt i forhold
til klimaforandringer, og behovet for styrket multilateralt samarbejde trods stigende
geopolitisk fragmentering. Der ventes fokus på IMF’s rolle som centralt placeret
global institution mhp. at sikre, at IMF kan understøtte den globale økonomiske og
finansielle stabilitet og assistere landene i at håndtere akutte og langsigtede udfor-
dringer i en verden præget af øget usikkerhed.
Politiske prioriteter
IMF vurderer, at tidligere tegn på en stabilisering i verdensøkonomien er mindsket,
og at udsigterne for den globale økonomi nu i høj grad er præget af risici og usik-
kerheder. Stor efterspørgsel i avancerede økonomier i kombination med genåbnin-
gen af Kina har været med til at holde væksten oppe, men de fremtidige udsigter
tynges ned af Ruslands krig i Ukraine, de seneste usikkerheder på de finansielle
markeder og udsigten til yderligere stramninger af pengepolitikken. Ruslands krig
mod Ukraine har haft betydelige negative konsekvenser for den økonomiske akti-
vitet og globale samhandel, som risikerer at underminere arbejdet med international
økonomisk integration. I tillæg hertil har usikkerhed på de finansielle markeder
skærpet de strammere kreditvilkår, hvilket særligt kan ramme udviklings- og lavind-
komstlande, der risikerer at miste adgangen til kreditmarkederne. Den globale leve-
omkostningskrise truer levestandarden på tværs af kloden, særligt blandt de mest
sårbare, og akut fødevareusikkerhed samt ekstrem fattigdom bringer ubærlige ud-
fordringer i visse dele af verden. En fortsat høj inflation, strammere finansielle vil-
kår, fortsat fødevare- og energiusikkerhed, ustabile kapitalstrømme samt høje
gældsniveauer peger på en stadig udfordrende og usikker periode fremadrettet, sær-
ligt i lyset af svækket økonomisk vækst i USA, Europa og Kina.
IMF betoner, at beslutningstagere bør agere hurtigt for at håndtere den vedvarende
inflation, sikre makrofinansiel stabilitet og danne et fundament for fremtidig vækst.
Fokus bør være på at bekæmpe inflationen, mens man beskytter de mest sårbare,
samtidig med at man håndterer gældsudfordringer og andre strukturelle sårbarheder
i økonomierne.
For så vidt angår
pengepolitikken
bør fokus være på at fortsætte den aktuelle kurs for
at genskabe prisstabilitet. Fastholdelsen af de pengepolitiske stramninger er ifølge
IMF afgørende for at undgå øgede inflationsforventninger, udhuling af indkomster
samt øget ulighed. Tydelig kommunikation om den fremadrettede pengepolitiske
kurs vil være vigtig for at undgå unødig ustabilitet på de finansielle markeder og
begrænse afledte konsekvenser for andre lande.
Finanspolitikken
skal ifølge IMF styres af hensynet til finanspolitisk holdbarhed og
være understøttet af troværdige mellemfristede finanspolitiske rammer. Finanspoli-
tikken bør undgå at modvirke pengepolitikkens aktivitetsdæmpende effekt, særligt
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: Dagsorden for mødet i den Internationale Monetære og Finansielle Komité (IMFC) den 13. - 14. april ifm. IMF og Verdensbankens årsmøder 2023 i Washington
Side 5 af 9
i lande, hvor økonomien er overophedet. Finanspolitiske tiltag skal fokuseres på
beskyttelse af de mest sårbare befolkningsgrupper via mere målrettet og kortsigtet
støtte for at begrænse virkningerne af leveomkostningskrisen.
Strukturelle reformer
kan bidrage til at håndtere de udbudsbegrænsninger, der bidrager
til øget inflation og dermed lette udfordringer i afvejning mellem vækst- og inflati-
onshensyn i den økonomiske politik. Samtidig kan aktiv arbejdsmarkedspolitik og
andre tiltag, fx beskæftigelsesfradrag, investeringer i børnepasning bidrage til at un-
derstøtte øget erhvervsdeltagelse.
På det
finansielle område
bør politikkerne understøtte den makrofinansielle stabilitet
og på at sikre den finansielle sektors modstandsdygtighed. Fleksible valutakurser vil
fortsat kunne udgøre en buffer over for økonomiske chok, mens interventioner på
valutamarkedet kan være nødvendige for at håndtere uforholdsmæssigt store ud-
sving, ligesom tiltag til håndtering af kapitalbevægelser kan bringes i spil for at undgå
abrupte kapitaludstrømninger, som kan lede til nye kriser.
Global vækst og stabiliteten i det internationale finansielle system kan styrkes af
fornyet internationalt samarbejde. Der er store gevinster at hente, ved at lande af-
holder sig fra forvridende handelspolitikker og i stedet styrker det multilaterale han-
delssystem, blandt andet gennem WTO. Hvor der anvendes industripolitik, bør der
undgås unødvendige statsstøttekapløb. Tiltagende geopolitisk rivalisering og global
fragmentering gør dog ifølge IMF det multilaterale samarbejde sværere.
IMF fremhæver, at der bør være fælles handling for at støtte sårbare lande og sikre
deres såvel som den globale makroøkonomiske stabilitet. Herunder nævnes at en
ende på Ruslands krig i Ukraine ville være til størst gavn. Derudover lægger IMF
fokus på at bekæmpe fødevarekrisen og ulighed ved at fjerne restriktioner på mad
og gødning samt ved at tilbyde støtte på favorable vilkår til udsatte lande, blandt
andet gennem frivillig kanalisering af ressourcer i retning af de mest udsatte lande.
Udfordringerne i det internationale samarbejde må ifølge IMF ikke stå i vejen for
at konfrontere de fælles problemer, der truer vores fremtidige velstand. Globale
fremskridt er nødvendige for at
håndtere klimakrisen, styre risici forbundet med digitalisering
samt reducere uligheden.
IMF ser behov for omgående tiltag i forhold til klimaforan-
dringer, og opfordrer de største udledere til at stå sammen om at bremse de fossile
udledninger. Samtidig kræver klimatilpasning en fair omstilling af både politikker
og yderligere finansiering af effektive grønne investeringer, inklusiv fra private kil-
der. Finansieringen fra den private sektor til at understøtte omstillingen er essentiel,
men kræver at der laves fælles mål for klimapåvirkningen, samt at data relateret til
klima harmoniseres på internationalt niveau.
For at få mest muligt gavn af digitaliseringen og afværge potentielle risici, finder
IMF det vigtigt, at der samarbejdes på internationalt niveau om at koordinere og
sikre samspillet mellem digitale valutaer samt andre digitale betalingsformer (krypto
mv.)
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: Dagsorden for mødet i den Internationale Monetære og Finansielle Komité (IMFC) den 13. - 14. april ifm. IMF og Verdensbankens årsmøder 2023 i Washington
Side 6 af 9
IMF’s rolle
IMF spiller en central rolle i at understøtte landene i håndteringen af de aktuelle
udfordringer. Det er ifølge IMF afgørende, at institutionen fortsat kan tilpasse sig
de skiftende globale rammer, og at man har de tilstrækkelige redskaber til effektivt
at kunne støtte IMF-landene i at navigere gennem en global økonomi udsat for
chok. Det gælder i forhold til IMF’s overvågning og målrettede økonomisk-politi-
ske anbefalinger til landene, sikring af fortsat relevante og effektive udlånsinstru-
menter for kriseramte lande samt understøttelse af lande udfordret af høje gældsni-
veauer.
IMF står parat til at yde
låneassistance
til at understøtte lande, som er ramt af konse-
kvenserne af krigen i Ukraine. Ligesom IMF under Covid-19-pandemien ydede be-
tydelig finansiel assistance til kriseramte lande, særligt via IMF’s særlige kortfristede
nødlånsfaciliteter, står IMF klar til at understøtte landene i lyset af de nye udfor-
dringer. Mens de almindelige flerårige låneprogrammer understøttet af konditiona-
liteter fortsat udgør IMF’s primære instrument til at understøtte lande i deres tilpas-
ning og genskabelse af makrofinansiel stabilitet, er der ifølge IMF behov for lø-
bende at sikre, at udlånsinstrumenterne fortsat er passende i forhold til at kunne
håndtere landes potentielt øgede finansieringsbehov i tider med stor ustabilitet.
IMF-fonden for modstandsdygtighed og bæredygtighed (Resilience
and Sustainability
Trust, RST),
der operationaliseredes i 2022, udgør ifølge IMF en vigtig tilføjelse til
IMF’s samlede udlånsværktøjskasse med henblik på finansielt at kunne støtte sår-
bare lande i at styrke deres modstandsdygtighed over for økonomiske chok. Opfyl-
delse af eksisterende tilsagn om bidrag til RST samt nye tilsagn fra flere lande vil
være essentielt for at sikre fondens evne til at understøtte implementeringen af
sunde politikker og fungere som katalysator for yderligere finansiering.
IMF betoner, at finansiel assistance til de mest sårbare lande, ikke mindst lavind-
komstlande, forudsætter
øgede ressourcer til IMF’s særlige fond for fattigdomsre-
duktion og vækst (Poverty
Reduction and Growth Trust, PRGT),
der yder lån til lavind-
komstlande på særligt favorable vilkår. IMF opfordrer således de økonomisk stærke
IMF-lande til at yde nye donor- og lånebidrag til PRGT. Regeringen lægger med
forslaget til finanslov for 2023 op til, at Danmark 1) yder nyt supplerende lånebidrag
til PRGT på 150 mio. SDR (ca. 1,5 mia. kr.) oven i de nuværende lån på 800 mio.
SDR (ca. 7,8 mia. kr.) og 2) yder et nyt donorbidrag til PRGT i 2023 på 90 mio. kr.
som del af et toårigt bidrag på 180 mio. kr. mhp. at bidrage til finansieringen af
PRGT-fondens udlån til lavindkomstlande på meget favorable vilkår (aktuelt nul-
rente).
Håndtering af
akutte gældsudfordringer eller stor risiko herfor
udgør en stigende udfor-
dring for mere end 60 pct. af lavindkomstlandene og mere end 25 pct. af vækstøko-
nomierne. IMF vil spille en central rolle i forhold til at understøtte rettidige, effek-
tive og velkoordinerede gældsrestruktureringer via G20/Parisklubbens særlige
ramme for gældshåndtering. Samtidig vil IMF søge at udvide koordinationen mel-
lem kreditorer til de gældsplagede mellemindkomstlande, som ikke er omfattet af
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: Dagsorden for mødet i den Internationale Monetære og Finansielle Komité (IMFC) den 13. - 14. april ifm. IMF og Verdensbankens årsmøder 2023 i Washington
Side 7 af 9
G20/Parisklubbens gældshåndteringsinitiativ, og fremme øget global konsensus
mellem gældstyngede lande, kreditorer (private og officielle) og de internationale
finansielle institutioner om passende måder at håndtere gældsudfordringer. IMF vil
gøre brug af sin styrkede ramme for gældsholdbarhedsanalyser til at adressere
gældsudfordringer og -gennemsigtighed samt styrke vurderingerne af sårbarheder
og risici i landenes gældssituation.
Endelig vil gennemførelse af en
reform af IMF’s kvoter og stemmer
(16. kvotegennem-
gang) senest i december 2023 være vigtig for at sikre, at IMF forbliver stærk, kvo-
tebaseret og velkapitaliseret og for at styrke IMF’s legitimitet.
Danske holdninger
Den nordisk-baltiske IMF-valgkreds’
skriftlige erklæring til IMFC-mødet
ventes
bl.a. at lægge vægt på følgende:
De nordiske og baltiske lande fordømmer på det kraftigste
Ruslands uprovokerede
og uforsvarlige krig mod Ukraine,
som er et groft brud på international ret og FN-
pagten, og som har forårsaget uanede mængder af pinsel, død og ødelæggelse.
Krigen har undermineret den europæiske og globale sikkerhed, stabilitet og vel-
stand og har medført forstyrrelser på de globale energi- og fødevaremarkeder.
De nordisk-baltiske lande står urokkeligt bag Ukraine og dets folk, med politisk,
militær og økonomisk bistand, så længe det kræves. De nordisk-baltiske lande i
samarbejde med internationale partnere er fast besluttede på at støtte Ukraine
og håndhæve hårde og omfattende sanktioner mod Rusland og Belarus.
De nordiske og baltiske lande finder en bevaring af den regelbaserede interna-
tionale økonomiske orden afgørende i lyset af risikoen for geopolitisk fragmen-
tering. De nordiske og baltiske lande går ind for multilateralisme og åben handel
og støtter kraftigt IMF's rolle i centrum for det globale finansielle sikkerhedsnet.
Klima bør fortsat stå øverst på den politiske dagsorden, hvilket underbygges af
den seneste rapport fra IPCC. Energikrisen understreger, at det haster med at
gå væk fra fossile brændstoffer, og at der derfor er behov for investeringer i
vedvarende og emissionsfri energiproduktion samt energieffektivitet. En aftale
om en internationalt koordineret CO2-prisfastsættelse vil være en omkostnings-
effektiv måde at begrænse emissionerne på. De globale og nationale ambitioner
skal hæves, og indsatsen bør fremskyndes betydeligt for at nå målene om netto-
nul-emissioner inden 2050. De nordisk-baltiske lande understreger vigtigheden
af, at IMF konsekvent gennemfører sin klimastrategi for at støtte medlemmerne
i at fremskynde den grønne omstilling og mindske klimarisici.
Det bør fortsat være en topprioritet for politiske beslutningstagere at bekæmpe
den vedvarende høje inflation. Velformidlede og databaserede pengepolitiske
beslutninger er nøglen til at reducere inflationen og sikre velforankrede inflati-
onsforventninger. Det er af største betydning at bevare centralbankens uaf-
hængighed. Finanspolitikken bør være forankret i troværdige mellemfristede fi-
nanspolitiske rammer og være nøje kalibreret, så den ikke øger inflationspresset,
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: Dagsorden for mødet i den Internationale Monetære og Finansielle Komité (IMFC) den 13. - 14. april ifm. IMF og Verdensbankens årsmøder 2023 i Washington
Side 8 af 9
samtidig med at de mest sårbare grupper beskyttes. De offentlige finansers hold-
barhed bør understøttes af strukturreformer for at øge vækstpotentialet og øge
beskæftigelsen.
Den seneste finansielle uro har påvist risici for den makroøkonomiske stabilitet.
Eventuelle nye finansielle sårbarheder, herunder i banker og ikke-banker, bør
overvåges nøje og om nødvendigt afhjælpes. Myndighederne bør være klar til at
yde likviditetsstøtte til det finansielle system, hvor det er nødvendigt, for at af-
værge en bredere afsmitning.
Nordisk-baltisk valgkreds understreger vigtigheden af IMF's overvågnings- og
kapacitetsudviklingsaktiviteter for at sikre økonomisk og finansiel stabilitet og
fremme en bæredygtig langsigtet vækstkurs. Man ser frem til revisionen af fon-
dens strategi for kapacitetsudvikling, der sigter mod at modernisere ledelsen,
administrationen og gennemførelsen af fondens aktiviteter inden for kapacitets-
udvikling. Der støttes op om revisionen af rammen for et styrket engagement
fra
IMF’s
side om god regeringsførelse. Der lægges vægt på vigtigheden af at
følge op på sikkerhedsforanstaltningerne for styring i forbindelse med anven-
delse af IMF’s
nødudlånsfaciliteter.
Der er behov for en øget indsats for at fremme rettidig, ordentlig og koordineret
gældsbehandling. De nordisk-baltiske lande hilser afslutningen af den første sag
om gældsbehandling i henhold til G20/Parisklubbens fælles ramme for gælds-
restrukturering velkommen. De nordiske og baltiske lande hilser oprettelsen af
Global Sovereign Debt Roundtable (GSDR) velkommen med henblik på at
styrke de globale rammer for gældsbehandlinger og lette konsensusopbygnin-
gen. Samtidig understreges vigtigheden af forbedret gældsgennemskuelighed.
Fondens stærke udlånsværktøjskasse med passende betingelser, beskyttelsesfor-
anstaltninger og gældsbæredygtighedsvurderinger er til gavn for medlemmerne,
også i verden præget af chok. IMF skal forblive fleksibel i sin hjælp til kriseramte
medlemmer i overensstemmelse med sit mandat. De nordisk-baltiske lande ser
frem til revisionen af
IMF’s forebyggende udlånsfaciliteter
for at forbedre ro-
bustheden og den effektive, midlertidige og målrettede brug af disse instrumen-
ter.
De nordiske og baltiske lande
hilser IMF’s
flerårige låneprogram for Ukraine
velkommen til støtte for den makrofinansielle stabilitet og økonomiske refor-
mer, som er baseret på de ukrainske myndigheders stærke resultater under det
seneste IMF-overvågede program, og som understreger resolut ejerskab og til-
strækkelig kapacitet til at gennemføre en reformdagsorden under meget vanske-
lige omstændigheder.
De nordiske og baltiske lande støtter IMF’s
indsats over for sårbare medlemmer
mhp. at sikre modstandsdygtige og bæredygtige økonomier. Der lægges vægt på
vigtigheden af at sikre og levere tilstrækkelige subsidieressourcer til Poverty Re-
duction Growth Trust (PRGT). Lanceringen af Resilience and Sustainability
Trust (RST) hilses velkommen mhp. at hjælpe kvalificerede lande med at styrke
klimaresistens og gøre fremskridt i den grønne omstilling. Det er vigtigt at kali-
brere adgangskravene til RST-ressourcerne omhyggeligt og lære af erfaringerne
fra de første pilotprojekter.
URU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: Dagsorden for mødet i den Internationale Monetære og Finansielle Komité (IMFC) den 13. - 14. april ifm. IMF og Verdensbankens årsmøder 2023 i Washington
Side 9 af 9
De nordiske og baltiske lande er indstillet på at
gennemføre en revision af IMF’s
kvoter og stemmer og fortsætte processen med IMF's styringsreform i forbin-
delse med den 16. revision af kvoterne inden for den aftalte tidsplan. Den nu-
værende størrelse af IMF's samlede ressourcer vurderes tilstrækkelig på kort og
mellemlang sigt. Der støttes op om en forøgelse af
IMF’s kvoteressourcer,
som
både vil styrke kvoternes primære rolle i IMF's ressourcer og håndtere landes
underrepræsentation IMF, som defineret ved den nuværende kvoteformel. Den
nuværende formel fungerer godt, afspejler en omhyggelig balance mellem for-
skellige mål og opfylder målet om at kunne ligge til grund for en omfordeling af
landenes kvoteandele i IMF.