Udvalget til Prøvelse af Valgene 2022-23 (2. samling)
UPV Alm.del Bilag 4
Offentligt
2636856_0001.png
-- AKT 569430 -- BILAG 1 -- [ Sv HASTER Anmodning om udtalelse om klage vedr. stemmeseddelfejl i Nyborgkreds…
-
--
UPV Alm.del Bilag 4
Udvalget til Prøvelse af Valgene 2022-23 (2. samling)
Offentligt
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
E-mailtitel:
Sendt:
Bilag:
Valg ([email protected])
[email protected] ([email protected])
Tina Andersen ([email protected])
Sv: HASTER Anmodning om udtalelse om klage vedr. stemmeseddelfejl i Nyborgkredsen
Sv: HASTER Anmodning om udtalelse om klage vedr. stemmeseddelfejl i Nyborgkredsen (IM Id nr.:
569146)
04-11-2022 11:54
D450-2022-251115 Udtalelse til Indenrigs- og Boligministeriet 2300029302....pdf;
Kære Mie Sofie Andersen
Hermed fremsendes udtalelse til brug for sagen.
Ved spørgsmål, kan jeg kontaktes på tlf. 5159 9103.
Venlig hilsen
Tina Andersen, sekretariatschef
Sekretariatet, Torvet 1, 5800 Nyborg
Direkte 6333 6803 I 5159 9103 I
[email protected]
Hovedadresse: Torvet 1, 5800 Nyborg
E-mail
[email protected]
I
www.nyborg.dk
Tlf. 6333 7000
Når du skriver til kommunen, behandler vi oplysninger om dig. Du kan læse vores privatlivspolitik her:
Privatlivspolitik
Send altid personfølsomme oplysninger via din digitale postkasse på
borger.dk el. virk.dk
P
Tænk på miljøet før du printer
Den 3. nov. 2022 kl. 13.27 skrev Valgenheden <[email protected]>:
Kære Tina Andersen
Jeg har forsøgt at kontakte dig telefonisk i dag vedr. den vedhæftede valgklage, som Indenrigs- og Boligministeriet har
modtaget fra Socialdemokratiet og Venstre vedrørende Nyborg Kommune i forbindelse med afholdelse af
folketingsvalget den 1. november 2022.
Indenrigs- og Boligministeriet skal anmode Nyborg Kommune om en udtalelse til brug for sagen.
Indenrigs- og Boligministeriet skal under hensyn til sagens hurtige ekspedition anmode om, at Nyborg Kommunes
udtalelse er ministeriet i hænde
senest i morgen den 4. november 2022 kl. 14.
Hvis klagen skal videresendes til en
anden medarbejder i kommunen, eller hvis du har spørgsmål e.l., bedes du vende tilbage hurtigst muligt til mig på denne
mail eller på tlf. 72 28 25 28.
Med venlig hilsen
Mie Sofie Andersen
Fuldmægtig
Kontoret for Demokrati, Valgenheden
Mail:
[email protected]
UPV, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 4: Valgklage fra Lasse Haugaard Pedersen
2636856_0002.png
Indenrigs- og Boligministeriet
Telefon: 72 28 24 00
www.valg.im.dk
UPV, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 4: Valgklage fra Lasse Haugaard Pedersen
2636856_0003.png
-- AKT 569430 -- BILAG 2 -- [ D450-2022-251115 Udtalelse til Indenrigs- og Boligministeriet 2300029302... ] --
Sekretariatet
Rådhuset, Torvet 1
5800 Nyborg
Betjen dig selv på
www.nyborg.dk
Indenrigs- og Boligministeriet
04. november 2022
Sagsnr.:
S2022-87030
Sagsbehandler:
Christine Stæhr Andersen
Telefon:6333 6834
Email:
[email protected]
Send altid personfølsomme oplysnin-
ger via din digitale postkasse på bor-
ger.dk
Udtalelse til Indenrigs- og Boligministeriet vedr. klage over fejl i stemmeseddel i
forbindelse med Folketingsvalget
Indenrigs- og Boligministeriet har anmodet Nyborg Kommune om en redegørelse i anledning af
indkommet klage fra Socialdemokratiet og Venstre vedrørende Nyborg Kommune i forbindelse
med afholdelse af Folketingsvalget 1. november 2022.
Der klages over, at kandidaterne er angivet i alfabetisk rækkefølge på stemmesedlerne på
trods af, at begge partier i indberetningen til Ankestyrelsen har angivet, at der skal anvendes
prioriteret sideordnet opstilling med angivelse af kredsens kandidat øverst og de resterende
kandidater alfabetisk herefter.
Hermed sendes en redegørelse for hændelsesforløbet tirsdag 1. november 2022.
Kl. 10.23 modtager sekretariatschef Tina Andersen, Nyborg Kommune, et opkald fra Indenrigs-
og Boligministeriets valgansvarlige Christine Boeskov, der oplyser, at ministeriet er blevet kon-
taktet af liste B, der har konstateret, at der er fejl i rækkefølgen på stemmesedlen i Nyborg-
kredsen.
Christine Boeskov beder kommunen undersøge, om det er korrekt.
Tina Andersen bekræfter, at kandidatrækkefølgen er oplistet ud fra den fortegnelse, der er
modtaget fra Ankestyrelsen mandag 24. oktober 2022, dvs. i alfabetisk rækkefølge. Christine
Boeskov oplyser, at kommunen også skulle have modtaget en prioriteret fortegnelse fra Anke-
styrelsen samme dag.
Tina Andersen kan oplyse ministeriet, at kommunen ikke har modtaget den prioriterede forteg-
nelse, men kun har modtaget den første fortegnelse, og det derfor ved en fejl er den, som
stemmesedlen er blevet udfærdiget ud fra. Der er læst korrektur af stemmesedlen af flere an-
satte inden afsendelse til trykkeri, og desværre er der ingen, der har konstateret, at rækkeføl-
gen er alfabetisk.
Det bliver aftalt, at Christine Boeskov straks fremsender den prioriterede fortegnelse pr. mail
direkte til Tina Andersen, hvorefter kommunen straks får udarbejdet nye fortegnelser til alle
valgsteder i kredsen, som skal ophænges i både stemmerum og valglokaler. Samtidig skal der
udarbejdes et særskilt opslag, hvor vælgerne gøres opmærksom på fejlen.
Det aftales, at Christine Boeskov modtager information om det videre forløb i kredsen.
UPV, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 4: Valgklage fra Lasse Haugaard Pedersen
2636856_0004.png
Tina Andersen kontakter derefter Kerteminde Kommune, der bliver oplyst om fejlen og vigtig-
heden af, at de – så snart filerne modtages pr. mail fra Tina Andersen – printes og bringes ud til
alle valgsteder.
Samtidig instrueres alle valgsteder om, at de skal sørge for, at vælgerne bliver orienteret om
fejlen.
Der sendes medarbejdere ud til kommunens 13 afstemningssteder med de nye opslag samtidig
med, at der sendes mail til Kerteminde Kommune om at printe og få bragt ud til deres 6 af-
stemningssteder.
Valgbestyrelsen informeres via mail. Formanden for kredsen er informeret umiddelbart efter
første henvendelse fra ministeriet.
Mail med ny tilrettet fortegnelse sendes til Christine Boeskov kl. 11.22, der melder tilbage pr.
mail kl. 11.33, at fortegnelsen er tilfredsstillende, men opslaget skal tilrettes jf. tekst, som Chri-
stine Boeskov fremsender i mail. Christine Boeskov ringer herom kl. 11.45, hvorefter opslaget
bliver rettet, og det tilrettede opslag sendes straks ud til valgstederne og Kerteminde Kommune
informeres pr. telefon om, at der kommer en tilrettet tekst, der skal ud. Det kvitterer de for.
Oprindelig tekst:
”OBS
Vær opmærksom på, at ved partierne A, B, C, D, F, I, K, M, O, V, Æ og Å er kandidaterne fejl-
agtigt oplistet i alfabetisk orden, og ikke i prioriteret rækkefølge, hvor den lokale kandidat skulle
have være nævnt først. Se korrekt rækkefølge på opslag i stemmerum.”
Tilrettet tekst:
”OBS
Vær opmærksom på, at ved partierne A, B, C, D, F, I, K, M, O, V, Æ og Å er kandidaterne fejl-
agtigt oplistet i alfabetisk rækkefølge og ikke i den prioriterede rækkefølge, som partiet havde
valgt.”
Ca. kl. 12.30 er alle valgsteder opdateret og informeret om fejlen.
Christine Boeskov oplyser endvidere i telefonen, at ministeriet har forespurgt ved Ankestyrel-
sen, der har oplyst, at de har sendt de to fortegnelser til to forskellige sikre e-mailadresser. Den
første fortegnelse (den i alfabetisk orden) er sendt til
[email protected],
og den anden
fortegnelse (den prioriterede) er sendt til
[email protected].
Ankestyrelsen har oplyst, at de
begge gange har fået kvittering på, at sikker mail er afsendt.
Christine Boeskov har ved googlesøgning kunnet fremsøge begge postkasser, dog den ene
kun med få hits. Tina Andersen oplyser, at Nyborg Kommune kun har postkassen
sikke-
[email protected],
hvilket er den mailadresse, som Ankestyrelsen har sendt den første forteg-
nelse til.
Tina Andersen tager rundt og besøger samtlige afstemningssteder i Nyborg Kommune og kan
ved selvsyn konstatere, at de nye fortegnelser og vejledningen er opsat jf. vejledningen fra
valgsekretariatet.
2
UPV, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 4: Valgklage fra Lasse Haugaard Pedersen
Ca. kl. 16 kontakter Tina Andersen pr. telefon Christine Boeskov for at følge op. Christine Bo-
eskov oplyser, at kommunen har gjort, hvad der er muligt, og det aftales, at Tina Andersen ud-
arbejder en redegørelse om hændelsesforløbet til ministeriet.
Nyborg Kommune beklager den begåede fejl. Kommunen handlede så hurtigt som det var mu-
ligt, efter fejlen blev konstateret. Kommunen igangsatte de mulige tiltag for at rette op på fejlen,
idet der straks blev opsat korrekte fortegnelser i alle stemmerum og i valglokaler, alle valgste-
der blev instrueret i at informere vælgerne om fejlen på valgstederne i forbindelse med valg-
handlingen ligesom der blev informeret ved opslag både i stemmerum og valglokale.
Venlig hilsen
På vegne af valgbestyrelsen
Tina Andersen
sekretariatschef
3