Udvalget til Prøvelse af Valgene 2022-23 (2. samling)
UPV Alm.del Bilag 22
Offentligt
2637022_0001.png
Folketinget
[email protected]
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2022 - 5882
Doknr.
570525
Dato
11-11-2022
Valgklage fra Lars Vangslev i forbindelse med folketingsvalget den 1. no-
vember 2022
Fra Roskilde Kommune har Indenrigs- og Boligministeriet modtaget vedhæftede klage
af 1. november 2022, hvori Lars Vangslev, Roskilde, har klaget over, at hans datter af
en valgtilforordnet blev vist ud af stemmeboksen på en grov og uhøflig måde.
Klageren har i den forbindelse oplyst følgende:
”Min datter blev vist ud af stemmeboksen på en grov og uhøflig måde, Helle
Strandmark, den valgtilforordnede undlod endog at tiltale mig,
faderen.”
Roskilde Kommune har i anledning af klagen ved vedhæftede udtalelse af 4. november
2022 oplyst følgende:
”Høringssvar –
klage over afvisning af barn i stemmeboksen
Med henvisning til valgklage om afvisning af barn i stemmeboksen ved stemmeaf-
givelse, indsendt til Indenrigs- og Boligministeriet den 2. november 2022, følger
hermed udtalelse fra Roskilde Kommune.
Forløbet var følgende:
Alle valgtilforordnede blev om morgenen på Sct. Jørgen valgsted instrueret i, at
der skal være en god modtagelse af alle vælgere, og at der skal bidrages til, at
stemmeafgivningen bliver en god oplevelse. Der blev også instrueret i, at børn er
velkomne i valglokalet, men at de ikke må være i stemmeboksen under stemmeaf-
givelse, hvis de er så store, at de kan alfabetet. Ved indgangen til valglokalet
hængte plakaten om børns tilstedeværelse i valglokalet fra det daværende Øko-
nomi- og Indenrigsministerium
foto vedlagt.
Alle valgtilforordnede havde dagen igennem forsøgt så hensynsfuldt som muligt
at oplyse børn og forældre om, at børnene skulle vente på den anden side af stem-
meboksene, når børnene var for store til at komme med ind.
I den konkrete situation observerede valgstyrersekretæren, at en vælger gik med
sin datter, som skønnedes til at være omkring skolealderen. Vælgeren var nået
ind i selve stemmeboksen med sin datter, da valgstyrersekretæren i et venligt to-
neleje spurgte barnet, om hun kunne alfabetet. Barnet svarede ja, og valgstyrerse-
kretæren sagde, at så måtte hun desværre vente på den anden side af gardinet, til
UPV, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 22: Valgklage fra Lars Vangslev
2637022_0002.png
hendes far har sat sit kryds. Inden valgstyrersekretæren færdiggjorde sætningen,
blev vælgeren meget vred og sagde, at han følte det som en meget ubehagelig situ-
ation, at valgstyrersekretæren talte til hans datter og ikke til ham, og at valgsty-
rersekretæren foran hans datter sagde, at hun ikke måtte være der. Han sagde, at
han ønskede at tale med en leder af valgstedet, og at han ville klage over valgsty-
rersekretærens opførsel til Indenrigsministeriet.
Valgstyrersekretæren beklagede med det samme, at vælgeren havde oplevet situa-
tionen på denne måde, og oplyste, at hun var en del af ledelsen af valgstedet.
Valgstyrersekretæren bad ham om at følge med, så de kunne tale med valgstyre-
formanden om vælgerens klage. Vælgeren var fortsat meget vred og utilfreds,
hvilket han gentog, mens de gik. Valgstyrersekretæren gentog, at hun beklagede,
at hun ikke rettede henvendelse til ham.
Valgstyrersekretæren orienterede valgstyrerformanden om situationen, og vælge-
ren forklarede selv med sine ord oplevelsen. Valgstyrerformanden forsøgte at for-
klare reglerne fra ministeriet, men vælgeren fastholdt sin klage over den måde,
som det var sket på, og gentog, at han ville have, at Indenrigsministeriet blev
meddelt, at han ville klage over den måde, hvorpå valgstyrersekretæren havde op-
ført sig. Valgstyrersekretæren hentede papir og kuglepen og sagde til vælgeren, at
hvis han ville skrive sit navn og sine kontaktoplysninger og selve den klage, han
ville indgive, så ville valgstyrersekretæren sørge for, at den kom til valgsekretaria-
tet i Roskilde Kommune.
Både valgstyrerformanden og valgstyrersekretæren fulgte efterfølgende vælgeren
tilbage til valglokalet, hvor han gik til en stemmeboks og bad sin datter om at
vente på den anden side af boksen.
Det følger af lov om valg til folketinget § 48, stk. 1, at stemmeafgivningen sker i
stemmerummet, hvor kun vælgeren må være til stede. Af vejledning 9292/2022
om afholdelse af folketingsvalg, pkt. 7.13, fremgår yderligere, at det er en forud-
sætning, at børn
som tillades ophold i stemmerummet ved stemmeafgivningen
er under den skolepligtige alder og endnu ikke har lært alfabetet.
I den foreliggende situation blev barnet venligt spurgt af valgstyrersekretæren,
om hun kunne alfabetet, hvortil barnet svarede ja. Barnet blev derfor venligt bedt
om at vente uden for stemmeboksen. Dette er fast praksis på alle valgsteder i Ros-
kilde Kommune, og der hænger på alle valgsteder opslag om børns overværelse af
stemmeafgivningen.
Såvel lov om valg til folketinget § 48, stk. 1, som retningslinierne i vejledningen er
således overholdt.”
Indenrigs- og Boligministeriet har sendt Roskilde Kommunes udtalelse i høring hos
klageren, der således fik mulighed for at indsende sine eventuelle supplerende be-
mærkninger hertil. Klageren har ikke svaret på denne høring.
Indenrigs- og Boligministeriet kan i den anledning oplyse, at følgende fremgår af
grundlovens § 31, stk. 1:
Ӥ
31.
Stk. 1. Folketingets medlemmer vælges ved almindelige, direkte og hemme-
lige valg.”
Indenrigs- og Boligministeriet kan videre oplyse, at følgende fremgår af § 48, stk. 1 og
3, i folketingsvalgloven (lovbekendtgørelse nr. 294 af 7. marts 2022):
2
UPV, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 22: Valgklage fra Lars Vangslev
2637022_0003.png
Ӥ
48.
Stemmeafgivningen sker i stemmerummet, hvor kun vælgeren må være til
stede. På stemmesedlen sætter vælgeren et kryds ved et partinavn eller et kandi-
datnavn.
Stk. 2.
[…]
Stk. 3.
Når stemmeafgivningen er foretaget, sammenfolder vælgeren stemmesed-
len, således at ingen kan se, hvordan der er stemt. Derefter lægger vælgeren stem-
mesedlen i stemmekassen i overværelse af en tilforordnet vælger.”
Af Indenrigs- og Boligministeriets vejledning nr. 9292 af 21. marts 2022 om afholdelse
af folketingsvalg fremgår af afsnit 7.13 følgende om børn i stemmerummet:
”7.13.
Børn i stemmerummet
Vælgeren skal være alene i stemmerummet, medmindre vælgeren har brug for
personlig bistand, jf. lovens § 48, stk. 1, og § 49. Indenrigs- og Boligministeriet
har imidlertid ikke bemærkninger til, at valgstyrerne og de tilforordnede vælgere
tillader, at mindre børn, der ikke kan efterlades uden opsyn, går med en forælder
ind i stemmerummet og overværer stemmeafgivningen. Det er en forudsætning,
at børnene er under den skolepligtige alder og endnu ikke har lært alfabetet.
Børn, der kommer med ind i stemmerummet, må således ikke kunne afkode, hvor
forælderen sætter krydset, så de kan bryde stemmehemmeligheden ved at afsløre
over for tredjemand, hvem forælderen stemte på.
Når børnene er for store til at overvære stemmeafgivningen, vil det være en mu-
lighed, at valgstyreren eller den tilforordnede vælger i stedet gør opmærksom på,
at det store barn er velkomment til at se på stemmesedlen og gå med forælderen
ind i stemmerummet, hvorefter barnet går ud og stiller sig på den anden side af
stemmerummet (gardinet) og venter, mens forælderen sætter krydset. På denne
måde kan også børn, der ikke må overvære stemmeafgivningen, få indblik i, hvor-
dan et valg forløber.”
Det følger således af valglovgivningen, at stemmeafgivningen foregår i stemmerum-
met, hvor kun vælgeren må være til stede, medmindre vælgeren har brug for hjælp til
stemmeafgivningen. Reglen har til formål at håndhæve det grundlovshjemlede princip
om stemmehemmelighed, der ikke kun er en ret for vælgeren, men som også er en
pligt for denne.
Indenrigs- og Boligministeriet har ikke bemærkninger til, at valgstyrerne og de tilfor-
ordnede vælgere tillader, at mindre børn går med en forælder ind i stemmerummet,
forudsat at børnene er under den skolepligtige alder og endnu ikke har lært alfabetet.
Børn, der kommer med ind i stemmerummet, må således ikke kunne afkode, hvor for-
ælderen sætter krydset, så de kan bryde stemmehemmeligheden ved at afsløre over for
tredjemand, hvem forælderen stemte på.
Indenrigs- og Boligministeriet har noteret sig Roskilde Kommunes oplysning om, alle
valgtilforordnede på afstemningsstedet blev instrueret i, at der skulle være en god
modtagelse af alle vælgere, og at børn var velkomne i valglokalet, men at de ikke måtte
være i stemmerummet under stemmeafgivelse, hvis de var så store, at de kunne alfabe-
tet.
Indenrigs- og Boligministeriet har videre noteret sig Roskilde Kommunes oplysning
om, at valgstyrersekretæren i det konkrete tilfælde i et venligt toneleje spurgte barnet,
3
UPV, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 22: Valgklage fra Lars Vangslev
2637022_0004.png
om hun kunne alfabetet, og, da barnet svarede ja, sagde, at så måtte hun desværre
vente på den anden side af gardinet, til hendes far havde sat sit kryds.
Indenrigs- og Boligministeriet har endelig noteret sig, at dette er fast praksis på alle
valgsteder i Roskilde Kommune, og ministeriet finder det ikke kritisabelt med en så-
dan praksis, hvor man på valgstederne indledningsvis henvender sig til barnet og ikke
vælgeren, således at barnet har en oplevelse af at blive anerkendt som person og i sin
egen ret.
Indenrigs- og Boligministeriet skal desuden tilføje, at det, når børnene er for store til
at overvære stemmeafgivningen, vil være en mulighed, at valgstyreren eller den tilfor-
ordnede vælger i stedet gør opmærksom på, at det store barn er velkomment til at se
på stemmesedlen og gå med forælderen ind i stemmerummet, hvorefter barnet går ud
og stiller sig på den anden side af stemmerummet (gardinet) og venter, mens forælde-
ren sætter krydset. På denne måde kan også børn, der ikke må overvære stemmeafgiv-
ningen, få indblik i, hvordan et valg forløber.
Roskilde Kommunes udtalelse giver herefter ikke Indenrigs- og Boligministeriet anled-
ning til bemærkninger.
Klageren er herfra underrettet om, at sagen er oversendt til Folketinget.
Med venlig hilsen
Nikolaj Stenfalk
/Christine Boeskov
4