Udvalget til Prøvelse af Valgene 2022-23 (2. samling)
UPV Alm.del Bilag 19
Offentligt
2636990_0001.png
Folketinget
[email protected]
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2022 - 5846
Doknr.
568904
Dato
08-11-2022
Valgklage fra Kåre Yndgaard Sørensen i forbindelse med folketingsvalget
den 1. november 2022
Fra Kåre Yndgaard Sørensen, Aarhus, har Indenrigs- og Boligministeriet modtaget
vedhæftede e-mail af 1. november 2022, hvori Kåre Yndgaard Sørensen har klaget
over valgagitation på et valgsted i Aarhus.
Klageren har i den forbindelse oplyst følgende:
”Vil
gerne anmelde valg manipulation i Århus kommune. På valgstedet i Hassel-
ager blev vi mødt af valg propaganda for Socialdemokratiet inde på selve valgste-
det ved siden af kandidatlisterne. Tatoveringer med roser som er Socialdemokra-
tiets varemærke.
Det er under alt kritik og jeg regner med st der følges op på dette og de ansvarlige
bliver holdt ansvarlige.”
Aarhus Kommune har i anledning af klagen ved vedhæftede e-mail af 4. november
2022 oplyst følgende:
”Aarhus
Kommune har ved flere valg de senere år, som led i initiativer for at øge
valgdeltagelsen, fremlagt små vandbaserede tatoveringer, som vælgerne og deres
børn kan tage med fra afstemningsstedet for at signalere, at de har stemt og for at
sætte fokus på, at det er valgdag og dermed demokratiets festdag. Det har været
populært hos mange vælgere i alle aldersgrupper, ikke mindst blandt medføl-
gende børn. Tatoveringerne var ved folketingsvalget fremlagt på enkelte afstem-
ningssteder, da der var tale om et restoplag.
Teksten på tatoveringerne er henholdsvis ”STEM” og ”Jeg har stemt”. Tatoverin-
gerne er udformet som klassiske ”sømandstatoveringer”, og tanken er, at de skal
have et humoristisk retro præg. Teksten ”STEM” hen over
hjertet erstatter således
teksten ”MOR” i de klassiske tatoveringer.
Aarhus Kommune har haft for øje, at tekst og motiv ikke må være holdningspåvir-
kende eller agiterende. Det er således kommunens opfattelse, at tatoveringerne
hverken er holdningspåvirkende eller signalerer politisk tilhørsforhold til et parti
eller en politisk fløj, og at de dermed ikke er omfattet af reglerne om holdningspå-
virkning og agitation. At det er muligt at se røde roser i baggrunden af motiverne,
UPV, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 19: Valgklage fra Kåre Yndgaard Sørensen
2636990_0002.png
er en naturlig del af den genre af
”sømandstatoveringer”, de pågældende tatove-
ringer refererer til, og leder efter kommunens opfattelse ikke naturligt tankerne
hen på politiske budskaber eller holdninger.
Afhængig af valgstedernes indretning ligger tatoveringerne typisk frit tilgængelig
for vælgerne på valgstederne. Den konkrete placering af tatoveringerne ved siden
af et kandidatopslag på afstemningsstedet, som klageren påpeger, har efter kom-
munens opfattelse været uheldig, fordi det for nogle vælgere muligvis kan virke
forvirrende. Kommunen vil derfor tage initiativ til, at tatoveringerne f.eks. lægges
ved udgangsdøren til afstemningsstedet.”
Indenrigs- og Boligministeriet kan i den anledning oplyse, at følgende fremgår af § 50,
3. pkt., i folketingsvalgloven (lovbekendtgørelse nr. 294 af 7. marts 2022):
Ӥ
50.
[…] Valgstyrerne påser, at vælgerne ikke udsættes for valgagitation eller
anden form for holdningsmæssig påvirkning i valglokalerne eller andre steder i
umiddelbar tilknytning hertil. […]”
I Indenrigs- og Boligministeriets vejledning nr. 9292 af 21. marts 2022 om afholdelse
af folketingsvalg fremgår bl.a. følgende om valgagitation i valglokalerne:
”7.6.
Valgagitation eller anden form for holdningsmæssig påvirkning er ikke til-
ladt i valglokalerne m.v.
Valgstyrerne skal sørge for, at vælgerne ikke bliver udsat for valgagitation eller
anden form for holdningsmæssig påvirkning i valglokalerne eller andre steder i
umiddelbar tilknytning hertil, se lovens § 50, 3. pkt.
Påbuddet for valgstyrerne om at sørge for, at vælgerne ikke bliver udsat for valg-
agitation, gælder efter bestemmelsen også enhver anden form for holdningsmæs-
sig påvirkning. Bestemmelsen er en kodificering af de almindelige valgretlige
grundsætninger om neutralitet med hensyn til de ydre omstændigheder ved valg-
handlingens afvikling. Forbuddet mod valgagitation og anden holdningsmæssig
påvirkning af vælgeren indebærer således, at der ikke må uddeles materiale eller
hænges valgplakater op eller på anden måde udøves egentlig valgagitation i de
nævnte lokaliteter eller de umiddelbare adgangsveje hertil, f.eks. gange, trapper
samt efter omstændighederne skolegårde og lignende, se nedenfor.
Endvidere må materiale, der ganske vist ikke agiterer for et bestemt synspunkt i
forbindelse med aktuelle politiske spørgsmål eller giver udtryk for en bestemt po-
litisk holdning eller lignende, men som udsætter vælgeren for holdningsmæssige
påvirkninger, ikke være fremlagt eller ophængt i valglokalet eller andre steder i
umiddelbar tilknytning hertil. Heller ikke oplysende materiale om emnerne for
valget eller om aktuelle politiske spørgsmål må være fremlagt eller ophængt i
valglokalet eller andre steder i umiddelbar tilknytning hertil.
[…]
Forbuddet gælder enhver form for holdningsmæssig påvirkning af vælgeren, uan-
set mediet hvorved eller måden hvorpå eller personen hvorfra den holdnings-
mæssige påvirkning finder sted.
[…]
2
UPV, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 19: Valgklage fra Kåre Yndgaard Sørensen
2636990_0003.png
Der er intet i vejen for, at kommunalbestyrelsen frem mod valgdagen ved forskel-
lige generelle tiltag som f.eks. annoncer, oplysningskampagner o.lign. forsøger at
få vælgerne til at møde frem og stemme på valgdagen.
[…]”
Indenrigs- og Boligministeriet kan i forlængelse af ovenstående oplyse, at det altid vil
være en konkret vurdering ved det enkelte valg og det enkelte valgsted, hvad der udgør
valgagitation. I denne vurdering kan det bl.a. indgå, hvilke partier og kandidater, der
er opstillet ved valget, samt hvordan der er valgagiteret i forbindelse med valget.
Som et eksempel vurderede Indenrigs- og Boligministeriet, at ukrainske flag udgjorde
valgagitation ved folkeafstemningen om forsvarsforbeholdet i 2022. Ved folkeafstem-
ningen om retsforbeholdet i 2015 vurderede ministeriet, at et banner for Red Barnet
skulle fjernes fra et valgsted, da organisationen havde ført en ja-kampagne.
Endvidere skal Indenrigs- og Boligministeriet understrege, at det ikke regnes som
valgagitation, at gardiner, skriveredskaber o.lign. på et valgsted har en farve, der nor-
malt forbindes med et bestemt parti.
Efter en helhedsvurdering af ovenstående er det Indenrigs- og Boligministeriets vur-
dering, at de vandbaserede tatoveringer, der var til stede på nogle valgsteder i Aarhus
Kommune, ved dette folketingsvalg af nogle vælgere kunne opfattes som valgagitation.
I sin vurdering lægger Indenrigs- og Boligministeriet navnlig vægt på, at de vandbase-
rede tatoveringer var pyntet med røde roser, der almindeligvis entydigt forbindes med
partiet Socialdemokratiet.
Aarhus Kommune burde herefter ikke have lagt tatoveringerne på valgstederne ved
folketingsvalget den 1. november 2022.
Klageren er herfra underrettet om, at sagen er oversendt til Folketinget.
Med venlig hilsen
Nikolaj Stenfalk
/Christine Boeskov
3