Udvalget til Prøvelse af Valgene 2022-23 (2. samling)
UPV Alm.del Bilag 16
Offentligt
2636968_0001.png
Folketinget
[email protected]
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2022 - 5909
Doknr.
569858
Dato
09-11-2022
Valgklage fra Jonas Hasselager i forbindelse med folketingsvalget den 1.
november 2022
Fra Skive Kommune har Indenrigs- og Boligministeriet modtaget vedhæftede klage af
1. november 2022, hvori Jonas Hasselager, Skive, har klaget over, at en pårørende til
ham (hans far) blev nægtet at stemme, da han hverken kunne legitimere sig eller bede
om hjælp til at afgive stemme.
Af klagen, der er udfærdiget på valgstedet, fremgår følgende:
”Vælger
møder på Åkjær og bliver nægtet at stemme efter vurdering af adm. an-
svarlig. Årsag vælger er efter oplysning fra pårørende dement og kan ikke oplyse
eller bekræfte fødselsdato eller at han ønsker hjælp til afgivelse af stemme. Pårø-
rende ønsker at klage over at der ikke gives
tilladelse til at stemme.”
Skive Kommune har i anledning af klagen ved vedhæftede udtalelse af 7. november
2022 oplyst følgende:
”Redegørelse
til Folketinget over valgklage modtaget i Skive Kom-
mune
På vegne af Skive Kommunes Valgbestyrelsen skal jeg i følgende redegøre nær-
mere for hændelsen den 1. november 2022, som der klages over af en pårørende
til vælgeren, som blev afvist at få udleveret en stemmeseddel til Folketingsvalget i
Skive Kommune. Der foreligger ikke oplysninger om vælgerens identitet, men den
pårørende Jonas Hasselager oplyste, at han ledsagede sin far om formiddagen på
valgstedet Aakjærhallen, Aakjær Torv, 7800 Skive. Klagen modtages af underteg-
nede Karina Zinck Kærsgaard, som er udpeget som administrativ ansvarlig på
valgstedet af Valgbestyrelsen.
Redegørelse:
Vælgeren møder ved det første valgbord ca. kl. 9.30. Vælger er ledsaget af Jonas
Hasselager, som holder vælgers valgkort. Adspurgt af den tilforordnede valgliste-
fører ved valgbordet kan vælgerne ikke oplyse sin identitet eller fødselsdato. Jo-
nas Hasselager oplyser, at der er tale om hans far, som er dement. Undertegnede
bliver tilkaldt, og jeg taler med Jonas Hasselager om, at vælger skal kunne be-
kræfte sin identitet og oplyse sin fødselsdato, før han må stemme, således at vi er
sikker på hans identitet. Vælger tilkendegiver på intet tidspunkt, at han ønsker at
UPV, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 16: Valgklage fra Jonas Hasselager
2636968_0002.png
udnytte sin stemmeret. Det er tydeligt, at det er et ønske hos Jonas Hasselager,
om at vælgeren må stemme.
Jeg spørger Jonas Hasselager om vælgerne vil kunne mundtligt bekræfte sin fød-
selsdato og sin identitet over for mig, og han spørger vælgeren, som svarer
”Hvad?”. Jeg spørger herefter Jonas Hasselager og vælgeren, om vælgerne vil
kunne skrive sin fødselsdato på et stykke papir alternativt? Jonas Hasselager til-
kendegiver, at vælgeren ikke vil kunne bekræfte sin fødselsdato eller identitet
hverken over for os eller ham på grund af demens. Jonas Hasselager ønsker, at
vælgeren skal gives adgang til at stemme, således at han kan stemme blankt ved
blot at gå igennem stemmeboksen og herefter komme sin uudfyldte stemmesed-
del direkte i valgurnen. Jeg spørger om vælgeren kan bede om hjælp til at afgive
og evt. aflevere sin stemme, og dette afvise Jonas Hasselager også som en mulig-
hed. Vælgeren forholder sig imens helt passivt og tilkendegiver fortsat ikke et øn-
ske om at stemme. Det er således ikke muligt at kommunikere med vælgeren.
Jonas Hasselager blev under samtalen ved valgbordet orienteret om, at udleve-
ring af stemmeseddel forudsætter, at valgstedet kan identificere vælgeren, at valg-
listeføreren skal forlange fødselsdatoen, og at valgstedet i øvrigt kan anmode om
yderligere legitimation ved tvivl om vælgerens identitet. Derpå blev det fastholdt,
at Skive Kommune hverken kan eller vil udlevere stemmesedler uden behørig og
sikker identifikation af vælgeren. Af disse grunde blev vælgeren og Jonas Hassel-
ager oplyst om, at da vælgeren ikke kunne bekræfte sin identitet på grund af sin
demens, ville det betyde, at han ikke ville kunne udnytte sin stemmeret ved Fol-
ketingsvalget. Jonas Hasselager bekræftede igen, at vælgeren ikke kunne bekræfte
sin fødselsdato eller bede om hjælp.
Jonas Hasselager tilkendegiver herefter tydeligt overfor mig, at han ønsker at
klage over Skive Kommunes vurdering.
For at valghandlingen kunne fortsætte ved valgbordet bad jeg Jonas Hasselager
om at følge med ned til valgkontoret. Her gennemgik vi igen ovenstående betin-
gelser for at kunne stemme og Jonas Hasselager fastholder, at han ønsker at klage
over min vurdering og reglerne generelt som ligger til grund for min vurdering til
Folketinget. Vi blev derfor enig om at skrive vurderingen ned på et stykke papir.
Der henvises til det håndskrevne notat som fremgår af mailen, som blev sendt til
Jonas Hasselager kl. 9.45.
Jeg ønskede flere gange imens vi sad ved valgkontoret, at vise Jonas Hasselager
det juridiske grundlag for ovenstående, men dette afviste han som unødvendigt
og forvirrende. Han var blot ked af, at hans far, som dement ikke fik mulighed for
at stemme. Han var også ked af, at faren i øvrigt heller ikke havde mulighed for at
få MitID, som vanskeliggjorde opgaven som økonomisk værge, som Jonas Hassel-
ager også oplyste, at han var udpeget som.
Hvis jeg havde haft mulighed for det, ville jeg gerne have oplæst hjemmelsgrund-
laget i § 47 i lov om valg til folketing.
Endvidere ville jeg have henvist til afsnit 7.3.1 i vejledning nr. 9292 af 21. marts
2022:
”7.3.1. Identifikation af vælgeren og afmærkning på valglisten
2
UPV, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 16: Valgklage fra Jonas Hasselager
2636968_0003.png
Valglisteføreren skal forlange, at vælgeren giver oplysning om sin fødselsdato
(dvs. dag, måned og årstal), se lovens § 47, 4. pkt. Det er alene vælgerens fødsels-
dato, der skal oplyses, men ikke CPR-nummeret. Hvis vælgeren ikke ønsker at
sige sin fødselsdato højt, kan oplysningen også gives ved at skrive fødselsdatoen
på et stykke papir eller ved f.eks. at vise sundhedskortet. Dette skal højne sikker-
heden omkring identifikation af vælgeren på valgdagen. Vælgeren skal i øvrigt på
forespørgsel oplyse sit navn og sin bopæl/adresse, se lovens § 47, 5. pkt.
…”
Men dette afviste Jonas Hasselager flere gange. Han ønskede blot at få en kopi af
det skrevne notat vedr. sin klage over min vurdering pr. mail. Inden Jonas Has-
selager forlod valgkontoret, blev det aftalt, at jeg skulle sende hans klage over min
vurdering til folketinget på hans vegne.
Inden vælgeren og Jonas Hasselager forlod valgstedet, drøftede jeg vurderingen
med formanden for valgstyrerne, som var enig i vurderingen jf. § 47 i lov om valg
til folketing.
Skive Kommunes Valgbestyrelse blev i forbindelse med folketingsvalgets fintæl-
ling og godkendelse af valget orienteret om hændelsen, og Valgbestyrelsen er lige-
ledes orienteret om denne udtalelse.”
Indenrigs- og Boligministeriet kan i den anledning generelt oplyse, at følgende frem-
går af grundlovens § 29, stk. 1, 1. pkt.:
”Valgret til Folketinget har enhver, som har dansk indfødsret,
fast bopæl i riget og
nået den i stk. 2 omhandlede valgretsalder, medmindre vedkommende er umyn-
diggjort.”
§ 1 i folketingsvalgloven (lovbekendtgørelse nr. 294 af 7. marts 2022) lyder således:
”§ 1. Valgret til Folketinget har enhver, som har dansk indfødsret,
er fyldt 18 år og
har fast bopæl i riget, medmindre vedkommende er umyndig.”
Den negative valgretsbetingelse, at vælgeren ikke må være umyndig, skal forstås såle-
des, at vælgeren ikke må være umyndiggjort ved en fuld fratagelse af den retlige hand-
leevne. Hvis fratagelsen af den retlige handleevne er begrænset til alene at angå be-
stemte aktiver eller anliggender, er vedkommende fortsat myndig, jf. nærmere værge-
målslovens § 6, stk. 1, 2. pkt., og § 6, stk. 2, 2. pkt., som indsat ved lov nr. 1722 af 27.
december 2018, jf. nu lovbekendtgørelse nr. 1122 af 28. maj 2021. Se nærmere Nico-
line Nyholm Miller og Jørgen Elklit, Folketingsvalgloven med kommentarer, 2019,
side 68 og 75 ff.
Det forhold, at en vælger har en betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne,
udelukker således ikke, at vedkommende har valgret til Folketinget.
Indenrigs- og Boligministeriet kan endvidere oplyse, at følgende fremgår af § 47 i fol-
ketingsvalgloven (lovbekendtgørelse nr. 294 af 7. marts 2022):
Ӥ
47.
Valgret udøves ved personligt fremmøde på afstemningsstedet. Vælgeren
skal inden stemmeafgivningen aflevere sit valgkort til valglisteføreren. Har en
vælger ikke medbragt valgkort, udskrives et valgkort. Valglisteføreren skal for-
lange, at vælgeren giver oplysning om sin fødselsdato. Vælgeren skal i øvrigt på
3
UPV, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 16: Valgklage fra Jonas Hasselager
2636968_0004.png
forespørgsel give oplysning om sit navn og sin bopæl. Hvis der er tvivl om en væl-
gers identitet, skal denne fastslås, om fornødent ved fremlæggelse af dokumenta-
tion herfor. Derefter, og når valglisteføreren har afmærket vælgerens navn på
valglisten, udleveres en stemmeseddel til vælgeren.”
Af Indenrigs- og Boligministeriets vejledning nr. 9292 af 21. marts 2022 om afholdelse
af folketingsvalg fremgår af afsnit 7.3.1 bl.a. følgende om identifikation af vælgeren:
”7.3.1.
Identifikation af vælgeren og afmærkning på valglisten
[…]
Valglisteføreren skal forlange, at vælgeren giver oplysning om sin fødsels-
dato (dvs. dag, måned og årstal), se lovens § 47, 4. pkt. Det er alene vælgerens
fødselsdato, der skal oplyses, men ikke CPR-nummeret. Hvis vælgeren ikke øn-
sker at sige sin fødselsdato højt, kan oplysningen også gives ved at skrive fødsels-
datoen på et stykke papir eller ved f.eks. at vise sundhedskortet. Dette skal højne
sikkerheden omkring identifikation af vælgeren på valgdagen. Vælgeren skal i øv-
rigt på forespørgsel oplyse sit navn og sin bopæl/adresse, se lovens § 47, 5. pkt.
Som det fremgår af lovens § 47, 6. pkt., skal en vælgers identitet fastslås, hvis der
er tvivl herom. Dette kan om nødvendigt ske ved, at vælgeren bliver bedt om at
fremlægge dokumentation herfor (ID). Det vil ikke være i overensstemmelse med
loven, hvis der kræves ID af alle, der stemmer. Dokumentation for en vælgers
identitet skal alene kræves i tilfælde, hvor der er tvivl om den pågældende vælgers
identitet. Der skal i den forbindelse kun fremlægges dokumentation for vælgerens
identitet, hvis dette er fornødent. Det afgørende er herefter, om den pågældende
vælgers identitet er fastslået med tilstrækkelig sikkerhed, og ikke hvordan identi-
teten er fastslået. Det er således ikke afgørende, om identiteten er fastslået ved
valgkort og oplysning om fødselsdato, ved legitimation med eller uden billede el-
ler ved personligt kendskab hos mindst én af de tilstedeværende myndighedsper-
soner til den pågældende vælger. Der kan endvidere ikke stilles et generelt krav
om billedlegitimation, mens der konkret vil kunne stilles krav herom, hvis der, ef-
ter at vælgeren har fremvist legitimation uden billede, stadig er tvivl om vælge-
rens identitet. Det digitale sundhedskort
(app’en »Sundhedskortet«) og det digi-
tale kørekort (app’en »Kørekort«) kan indgå som et moment til fastlæggelse af
vælgerens identitet på linje med et fysisk sundhedskort eller kørekort.”
Det følger således af reglerne i valglovgivningen, at vælgeren inden stemmeafgivnin-
gen skal aflevere sit valgkort til valglisteføreren, og at valglisteføreren af hensyn til sik-
kerheden omkring identifikationen af vælgeren på valgdagen skal forlange, at vælge-
ren giver oplysning om sin fødselsdato. Vælgeren skal i øvrigt på forespørgsel give op-
lysning om sit navn og sin bopæl, og hvis der er tvivl om en vælgers identitet, skal
denne fastslås, om fornødent ved fremlæggelse af dokumentation herfor. Det er såle-
des en betingelse for, at vælgeren kan få udleveret en stemmeseddel, at vælgerens
identitet kan fastslås.
Det er Indenrigs- og Boligministeriets opfattelse, at det i hvert fald som udgangspunkt
er
vælgeren,
der skal give oplysning om sin fødselsdato eller på anden måde legitimere
sig over for valglisteføreren. Dog vil der ikke være noget i vejen for, at en vælger legiti-
merer sig ved hjælp af en tegnsprogstolk eller i øvrigt får praktisk hjælp i forbindelse
med legitimationen, men der må forudsættes en vis personlig deltagelse fra vælgerens
side.
4
UPV, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 16: Valgklage fra Jonas Hasselager
2636968_0005.png
Det fremgår af Skive Kommunes udtalelse, at Skive Kommune nægtede at udlevere en
stemmeseddel til klagerens pårørende under henvisning til manglende behørig og sik-
ker identifikation af den pågældende vælger.
Indenrigs- og Boligministeriet har noteret sig Skive Kommunes oplysning om, at væl-
geren på forespørgsel herom hverken mundtligt eller skriftligt kunne oplyse eller be-
kræfte sin fødselsdato eller identitet over for valglisteføreren. Indenrigs- og Boligmini-
steriet har endvidere noteret sig, at det af Skive Kommunes udtalelse fremgår, at al
kommunikation omkring vælgeren foregik mellem kommunen og klageren, at vælge-
ren under hele forløbet var helt passiv og ikke på noget tidspunkt tilkendegav et ønske
om at stemme, og at det ikke var muligt at kommunikere med vælgeren.
På den baggrund giver Skive Kommunes udtalelse ikke Indenrigs- og Boligministeriet
anledning til bemærkninger.
Klageren er herfra underrettet om, at sagen er oversendt til Folketinget.
Med venlig hilsen
Nikolaj Stenfalk
/Christine Boeskov
5