Udvalget til Prøvelse af Valgene 2022-23 (2. samling)
UPV Alm.del Bilag 11
Offentligt
2636916_0001.png
Folketinget
[email protected]
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2022 - 5862
Doknr.
569240
Dato
-11-2022
Valgklage fra Sten Andersen i forbindelse med folketingsvalget den 1. no-
vember 2022
Fra Sten Andersen, Værløse, har Indenrigs- og Boligministeriet modtaget vedhæftede
e-mail af 1. november 2022, hvori Sten Andersen har klaget over en indsamling af stil-
lerunderskrifter for en kandidat uden for partierne.
Sten Andersen har i den forbindelse oplyst følgende:
”Jeg
vil gerne klage over, at Jayseth Lotus Arrose Simonysano har snydt med sin
personlige opstilling.
Han har, da han indsamlede sine ca 150 underskrifter, på intet tidspunkt fortalt at
han opstiller for Frihedslisten. Nu kan man se på hans valgplakater at det er Fri-
hedslisten han stiller op for. En del borgere i Værløse føler sig nu snydt, for det er
ikke en liste man vil støtte.”
Indenrigs- og Boligministeriet kan i den forbindelse oplyse, at Jayseth Lotus Arrose Si-
monysano opstillede som kandidat uden for partierne (løsgænger) i Egedalkredsen i
Nordsjællands Storkreds og ikke som kandidat for Frihedslisten. Partiet Frihedslisten
er efter folketingsvalglovens regler herom ikke opstillingsberettiget til folketingsvalg
og opstillede således ingen kandidater ved folketingsvalget.
Indenrigs- og Boligministeriet kan videre oplyse, at reglerne om opstilling af kandida-
ter til folketingsvalg findes i kapitel 6 i folketingsvalgloven (lovbekendtgørelse nr. 294
af 7. marts 2022). Følgende fremgår af folketingsvalglovens § 32, stk. 1, § 32 a og § 33
a, stk. 1, 3 og 4:
Ӥ
32.
En person, der vil anmelde sig som kandidat til valg i en opstillingskreds,
kan enten opstille som kandidat for et opstillingsberettiget parti eller som kandi-
dat uden for partierne. En kandidat, der vil opstille for et parti, skal godkendes af
partiet. En kandidat, der opstiller uden for partierne, skal anbefales af mindst 150
og højst 200 af opstillingskredsens vælgere som stillere.
Stk. 2-4.
[…]
§ 32 a.
Ingen må yde, love eller tilbyde formuefordel for at påvirke nogen til no-
get af følgende:
1) At anbefale en kandidat som stiller.
UPV, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 11: Valgklage fra Sten Andersen
2636916_0002.png
2) At undlade at anbefale en kandidat som stiller.
3) At tilbagekalde en anbefaling af en kandidat som stiller.
4) At undlade at tilbagekalde en anbefaling af en kandidat som stiller.
[…]
§ 33 a.
Kandidatanmeldelser skal indleveres på en formular, der er godkendt af
indenrigs- og boligministeren.
Stk. 2.
[…]
Stk. 3.
Kandidater, der vil opstille for et parti, skal angive dette i anmeldelsen.
Stk. 4.
Kandidater, der opstiller uden for partierne, skal angive dette i anmeldel-
sen. Anmeldelsen skal endvidere være underskrevet af kandidatens stillere og in-
deholde oplysning om hver enkelt stillers navn, personnummer og bopæl.”
Det følger således af folketingsvalglovens § 33, stk. 1, at anmeldelse af en kandidat
uden for partierne skal ledsages af anbefalinger fra mindst 150 og højst 200 af opstil-
lingskredsens vælgere som stillere. Hensynet bag stillerkravet for kandidater, der op-
stiller uden for partierne, er, at kandidaten skal demonstrere en vis opbakning blandt
vælgerne i opstillingskredsen. Derfor skal vælgerne bo i opstillingskredsen og have
valgret. Anmeldelsen skal være underskrevet af stillerne og indeholde oplysning om
hver enkelt stillers navn, personnummer og bopæl, jf. folketingsvalglovens § 33 a, stk.
4.
Efter folketingsvalglovens § 32 a er det ikke tilladt at yde, love eller tilbyde formuefor-
del for at påvirke nogen til at afgive eller tilbagekalde en stillerunderskrift eller til at
undlade at afgive eller tilbagekalde en stillerunderskrift. Efter folketingsvalglovens §
33 a, stk. 1, skal kandidatanmeldelser indleveres på en formular, der er godkendt af in-
denrigs- og boligministeren. Af den obligatoriske formular til at afgive en stillerunder-
skrift for en kandidat uden for partierne, jf. folketingsvalglovens § 33 a, stk. 4, fremgår
udover navnet på opstillingskredsen og storkredsen
den pågældende kandidats
fulde navn, bopæl, fødselsdato og stilling. Derudover indeholder valglovgivningen ikke
regler for kandidaters indsamling og vælgernes afgivelse af stillerunderskrifter.
Ud over de nævnte bestemmelser i folketingsvalglovens § 32 a og § 33 a gælder der så-
ledes ingen regler om vælgerens grundlag for at anbefale en kandidat som stiller, her-
under om kandidatens forudgående kommunikation med stillerne. Der findes heller
ingen krav i lovgivningen til budskaberne på kandidaternes valgplakater eller kampag-
nemateriale i øvrigt. Det er alene op til den enkelte vælger at afgøre, hvilke oplysninger
om kandidatens person og politik der skal ligge til grund for vælgerens beslutning om
at give eller undlade at give kandidaten en anbefaling som stiller.
Der gælder endvidere ingen regler om, at partier eller kandidater uden for partierne
skal være organiseret på en bestemt måde, herunder at kandidater, der opstiller uden
for partierne, ikke må være tilknyttet politiske partier eller organisationer.
Om opgørelsen af valget for partier og kandidater uden for partierne kan Indenrigs- og
Boligministeriet videre oplyse, at følgende fremgår af folketingsvalglovens § 76, § 77,
stk. 1, § 84, stk. 1, og § 92:
”Kredsmandaternes
fordeling
2
UPV, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 11: Valgklage fra Sten Andersen
2636916_0003.png
§ 76.
For hvert parti sammentælles de stemmer, der er tilfaldet partiet i samtlige
opstillingskredse i storkredsen. Ligeledes sammentælles de stemmer, der er tilfal-
det hver kandidat uden for partierne.
Stk. 2.
Hvert stemmetal, der fremkommer ved sammentællingen, jf. stk. 1, divide-
res med 1-2-3 osv., indtil der er foretaget et så stort antal divisioner som det antal
mandater, der højst kan ventes at tilfalde partiet eller kandidaten uden for parti-
erne. Det parti eller den kandidat uden for partierne, der har den største af de
fremkomne kvotienter, får det første mandat i storkredsen. Den næststørste kvo-
tient giver ret til det andet mandat og så fremdeles, indtil alle storkredsens kreds-
mandater er fordelt mellem partierne og kandidaterne uden for partierne. Er to
eller flere kvotienter lige store, foretages lodtrækning.
Tillægsmandaternes fordeling på partier
§ 77.
Tillægsmandaterne fordeles blandt partier, der enten
1) har opnået mindst ét kredsmandat, eller
2) inden for hver af to af de tre landsdele, der er nævnt i § 8, stk. 1, har opnået
mindst lige så mange stemmer som det gennemsnitlige antal gyldige stemmer,
der i landsdelen er afgivet pr. kredsmandat, eller
3) i hele landet har opnået mindst 2 pct. af de afgivne gyldige stemmer.
Stk. 2-5.
[…]
[…]
Valgbreve og stedfortræderliste
[…]
§ 84.
Indenrigs- og boligministeren udarbejder en stedfortræderliste. På listen
opføres de kandidater, der ikke er valgt, men som er berettiget til at indtræde i
Folketinget som stedfortrædere, jf. § 92.
Stk. 2.
[…]
[…]
§ 92.
En stedfortræder indtræder i Folketinget, når et folketingsmedlem ophører
med at være medlem, og i øvrigt efter de regler herom, der er fastsat i Folketin-
gets forretningsorden.
Stk. 2.
Hvis et parti ikke har stedfortrædere til at besætte et ledigt mandat i en
storkreds, overføres mandatet til den storkreds inden for landsdelen, som er nær-
mest berettiget til mandatet, jf. § 85, stk. 1.
Stk. 3.
Er der ikke i landsdelen nogen stedfortræder for partiet, overføres manda-
tet til den storkreds inden for de to andre landsdele under ét, hvor partiet i hen-
hold til beregningerne i §§ 79 og 84, stk. 2, har den største kvotient, der ikke har
givet tillægsmandat. Mandatet overføres til den landsdel, hvor denne storkreds
ligger.
Stk. 4.
Hvis der ikke efter reglerne i stk. 1-3 er nogen stedfortræder, afgør Folke-
tinget, om der skal afholdes udfyldningsvalg, jf. § 93.”
3
UPV, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 11: Valgklage fra Sten Andersen
2636916_0004.png
Ved fordelingen af kredsmandater indgår hver kandidat uden for partierne alene i for-
delingen på grundlag af sine egne personlige stemmer, jf. folketingsvalglovens § 76,
stk. 1 og 2. Kandidater uden for partierne deltager endvidere ikke i fordelingen af til-
lægsmandater, der alene fordeles blandt partier, jf. folketingsvalglovens § 77, stk. 1, 1.
pkt. En kandidat uden for partierne, der opnår valg til Folketinget, vil endvidere ikke
have nogen stedfortrædere, da stedfortræderne for kandidater, der er valgt ind i Folke-
tinget for et parti, udgøres af de af partiets opstillede kandidater, der ikke opnåede
valg til Folketinget, jf. folketingsvalglovens § 84 og § 92. Kandidaterne uden for parti-
erne bliver desuden ikke anført i valgopgørelsen eller andre steder som repræsentanter
for et parti.
Kandidater uden for partierne tilhører således ikke i nogen valgteknisk henseende no-
gen gruppe eller noget parti.
Af bilag 1 til Forretningsorden for Folketinget (bekendtgørelse nr. 10009 af 20. sep-
tember 2022) fremgår endvidere følgende om brugen af gruppebetegnelser for folke-
tingsmedlemmerne:
”Gruppebetegnelser
Folketingsgrupperne kan deltage i forhandlingerne ved en ordfører med de for
disse fastsatte taletider. Ved folketingsgrupper forstås i denne forbindelse en
gruppe på flere medlemmer,
a) der ved det seneste folketingsvalg er indvalgt som repræsenterende et bestemt
parti, og hvor gruppen fortsat repræsenterer dette, eller
b) der stifter en ny gruppe og et nyt parti, som godkendes som opstillingsberetti-
get til folketingsvalg, eller
c) der tilslutter sig et eksisterende parti, der ikke er repræsenteret i Folketinget,
men som er opstillingsberettiget til folketingsvalg, eller
d) hvis tilhørsforhold til det parti, som gruppen er indvalgt for, for alle gruppens
medlemmers vedkommende er ophørt, men hvor medlemmerne fortsætter som
samlet gruppe med en fælles politik.
De under a-d nævnte grupper benævnes i Folketinget i overensstemmelse med
gruppens ønske herom, og Folketingets formand fastsætter efter aftale med grup-
pen en forkortelse af gruppens navn på højst tre bogstaver. Samme ret har enkelte
medlemmer, der opfylder betingelserne nævnt under a-d.”
En kandidat, der er valgt til Folketinget uden for partierne, vil således heller ikke i Fol-
ketinget blive benævnt med en gruppebetegnelse (et partinavn), medmindre vedkom-
mende efterfølgende har stiftet eller tilsluttet sig et parti, der er opstillingsberettiget til
folketingsvalg, dvs. er anmeldt for indenrigs- og boligministeren med et antal vælger-
erklæringer, der mindst svarer til 1/175 af samtlige gyldige stemmer ved det sidst af-
holdte folketingsvalg, jf. folketingsvalglovens § 12, stk. 1.
Klagen giver herefter ikke Indenrigs- og Boligministeriet anledning til bemærkninger.
Klageren er herfra underrettet om, at sagen er oversendt til Folketinget.
Med venlig hilsen
4
UPV, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 11: Valgklage fra Sten Andersen
2636916_0005.png
Nikolaj Stenfalk
/Christine Boeskov
5