Det Udenrigspolitiske Nævn 2022-23 (2. samling)
UPN Alm.del Bilag 86
Offentligt
2707845_0001.png
Udenrigs- og
sikkerhedspolitisk
strategi
MAJ 2023
UPN, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 86: Regeringen præsenterer ny udenrigs- og sikkerhedspolitisk strategi
2707845_0002.png
UDENRIGS- OG SIKKERHEDSPOLITISK STRATEGI
3
Indhold
Forord
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Indledning
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
5
7
Skærpet sikkerhedssituation i Europa
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
11
Globale partnerskaber og allianceopbygning
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
17
Et mere robust samfund
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
23
UPN, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 86: Regeringen præsenterer ny udenrigs- og sikkerhedspolitisk strategi
2707845_0003.png
UDENRIGS- OG SIKKERHEDSPOLITISK STRATEGI
5
Vi må forholde
os til verden,
som den faktisk
er:
usikker,
uforudsigelig
og kompliceret
Forord
Den seneste udenrigs- og sikkerhedspolitiske stra-
tegi blev præsenteret få uger inden, de første russi-
ske kampvogne rullede ind over Ukraines grænser
den 24. februar 2022. Blækket havde knap nået
at tørre, før en ny geopolitisk virkelighed kom bul-
drende . Den nye strategi, du sidder med i hånden,
kommer derfor ikke en dag for tidligt . Den udstikker
kursen for, hvordan vi bedst sikrer danske interes-
ser og værdier i mødet med verden, som den ser ud
i dag . Med pragmatisk idealisme som overskrift .
Det betyder for det første, at vi må forholde os til
verden, som den faktisk er: usikker, uforudsigelig
og kompliceret . Til tider brutal . Rusland ser stort
på international lov . Kina vil have større albuerum .
USA vender antennerne mod udviklingen i Asien .
Der er flere spændinger og større konkurrence end
længe . Det bliver vi nødt til at tage bestik af . Vi må
ikke være naive . Lande handler efter deres egne
interesser og ikke efter, hvad der ville være godt for
Danmark . Hvis vi ser bort fra det, kommer vi galt af
sted .
Samtidig skal vi holde fast i troen på os selv . Det
nytter ikke noget at gemme sig under sengen og
håbe på, at stormvejret driver forbi . Vi skal føre
en aktiv, ambitiøs og optimistisk udenrigspolitik
med udgangspunkt i de værdier, vi selv er rundet
af . Fordi vi tror på, at demokrati, frihed og menne-
skerettigheder giver bedre liv uanset hvor i verden,
man lever . Realisme betyder ikke, at alting er lige
godt, og at det er ligegyldigt, hvad man kæmper for .
Derfor er den pragmatiske idealisme heller ikke et
opgør med vores værdier . Tværtimod .
Hvis vi skal sætte et aftryk på verden omkring os,
kommer vi ikke langt alene . Danmark er en stor
nation, men et lille land . Derfor står forholdet til
vores nærmeste venner som en hjørnesten i stra-
tegien . Tiden kalder på et helhjertet dansk engage-
ment i EU . Og på et EU, der ranker ryggen og fylder
mere på den udenrigspolitiske scene . EU skal ikke
bare være et mødested, men turde være en spiller
i egen ret . Hvis vi lægger kræfterne sammen, kan
2 + 2 godt komme til at give 5.
Du sidder ikke med et nyhedskatalog foran dig –
men med det officielle Danmarks nye udenrigs- og
sikkerhedspolitiske strategi . Det dokument, rege-
ringen kommer til at styre efter, når vi skal træffe
beslutninger om stort og småt i verden . Og som vi
vil bruge som udgangspunkt for mange af de andre
strategier, der vil følge i den kommende tid . Men
den er ikke helt blottet for nye tanker og perspekti-
ver . Dem glæder jeg mig til at arbejde videre med .
Rigtig god læselyst .
Lars Løkke Rasmussen
Udenrigsminister
Maj 2023
UPN, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 86: Regeringen præsenterer ny udenrigs- og sikkerhedspolitisk strategi
2707845_0004.png
UDENRIGS- OG SIKKERHEDSPOLITISK STRATEGI
7
Der er igen krig på det europæiske
kontinent. Vores tiltro til, at den
liberale, internationale orden kun
ville føre til fred og fremgang, viste
sig ikke at holde
Indledning
Den nye geopolitiske virkelighed fordrer, at
dansk udenrigs- og sikkerhedspolitik tilpasser
sig for fortsat at kunne forsvare og fremme
danske værdier og interesser
Nogle årstal og datoer indprenter sig i vores
bevidsthed . De markerer vendepunkter i
verdenshistorien .
Den 9. november 1989 faldt Berlinmuren, og vi
kunne fejre afslutningen på en lang og mørk tid
med kold krig i Europa .
Den 11. september 2001 indvarslede en ny tid med
globale terrortrusler .
Den 24. februar 2022 vågnede vi op til Ruslands
ulovlige aggressionskrig mod Ukraine. Billeder af
invaderende russiske tropper og bombardementer
af ukrainske byer gjorde det endegyldigt klart, at
tiden, hvor vi havde indhøstet fredsdividenden, var
slut: Der er igen krig på det europæiske kontinent .
Vores tiltro til, at den liberale internationale orden
kun ville føre til fred og fremgang, viste sig ikke at
holde .
På bagtæppet af Ruslands invasion af Ukraine
befinder Europa sig i en ny og skærpet udenrigs- og
sikkerhedspolitisk virkelighed . Det er en situation,
der ikke kommer til at ændre sig inden for en over-
skuelig fremtid . Uanset hvordan krigen udvikler
sig, vil der de næste mange år være behov for en
gennemgribende tilpasning af vores udenrigs- og
sikkerhedspolitik .
Sammen med vores partnere og allierede har vi
siden den russiske invasion vist et imponerende
sammenhold i svaret på den største sikkerhedspoli-
tiske udfordring i årtier . Det skal fastholdes .
Det skal vi gøre i NATO, som er hjørnestenen for
dansk forsvar og sikkerhed . USA vil blive ved med
at være Danmarks vigtigste sikkerhedspolitiske
allierede, og vi skal fortsat styrke det transatlan-
tiske bånd . Danmark skal sammen med USA og
vores andre partnere stå ved de grundlæggende
principper for en regelbaseret international orden .
I fremtiden skal Europa og Danmark løfte et større
ansvar i NATO .
Det skal vi gøre i EU, som med sin resolutte og
samstemmende reaktion på krigen i Ukraine har
vist ny tyngde som geopolitisk aktør . Det vil frem-
over i endnu højere grad være en dansk kerne-
prioritet at styrke det europæiske samarbejde bredt
set, så EU kan blive ved med at være en drivkraft
for fred og frihed, bidrage til Europas sikkerhed og
bedre omsætte sin økonomiske tyngde til at for-
svare europæiske interesser og værdier .
UPN, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 86: Regeringen præsenterer ny udenrigs- og sikkerhedspolitisk strategi
2707845_0005.png
8
UDENRIGS- OG SIKKERHEDSPOLITISK STRATEGI
UDENRIGS- OG SIKKERHEDSPOLITISK STRATEGI
9
Og det skal vi gøre gennem FN og det multilaterale
samarbejde, som sætter rammerne og det fælles
regelsæt . En regelbaseret verdensorden er afgø-
rende for små lande som Danmark og for en effek-
tiv håndtering af globale udfordringer . Vi skal tage
globalt ansvar og arbejde konstruktivt for at finde
pragmatiske løsninger, verdens lande kan samles
om .
Regeringens udenrigs- og sikkerhedspolitiske stra-
tegi udstikker de overordnede pejlemærker for,
hvordan Danmark skal navigere i en verden, der er
markant forandret efter den 24. februar 2022.
Vi skal fortsat støtte Ukraines forsvarskamp og
landets europæiske integration . Vi skal styrke
dansk forsvar og sikkerhed og bidrage yderligere
til NATO’s afskrækkelse og forsvar, særligt i vores
nærområde . Det bliver samtidig en af Europas
vigtigste udenrigspolitiske opgaver at understøtte
EU’s naboer mod øst og på Vestbalkan, som er
særligt udsatte for især Ruslands destabiliserende
aktiviteter .
Vi skal tilpasse os en verden præget af skærpet
global strategisk konkurrence . Vi er vidne til store
demografiske og økonomiske forandringer, der
rykker ved de relative magtforhold . Især Kina fylder
mere på den globale scene og arbejder for at ændre
dele af den internationale orden til egen fordel .
USA har af samme grund gennem flere år drejet
sit strategiske fokus mod Asien . Der kommer sam-
tidig nye spillere til på den globale scene, hvilket
bidrager til en øget regionalisering af verden . Imens
mindskes Europas – og dermed også Danmarks –
relative vægt og gennemslagskraft i verden . Det
øger uforudsigeligheden, konkurrencen og kom-
pleksiteten og stiller krav til skærpet dansk og euro-
pæisk udenrigspolitisk prioritering . Men det skaber
også nye muligheder for samarbejde og partnerska-
ber . Evnen til at styrke vores partnerskaber verden
over bliver afgørende .
Vi skal håndtere de afledte konsekvenser af Rus-
lands aggressionskrig, der viser sig i hele verden, og
som i mange tilfælde har forstærket eksisterende
dynamikker og udfordringer . Fødevarekrise, ener-
gikrise og en omskiftelig verdensøkonomi påvirker
lande og befolkninger, der i mange tilfælde også er
ramt af klimaforandringer og naturkatastrofer . Alt
sammen skaber grobund for økonomisk og politisk
ustabilitet med risiko for nye kriser, radikalisering
og øget irregulær migration . Vi skal forberede os på
at håndtere en ny migrationskrise, der kan sætte
sammenhængskraften i Europa under pres .
Vi skal styrke Danmarks og Europas modstandsdyg-
tighed bredt set . Udenrigs- og sikkerhedspolitikken
filtres i stigende grad sammen med indenrigspolitik .
Forskelligartede kriser griber ind i hinanden og
hænger uløseligt sammen . For eksempel når inter-
nationale udviklinger påvirker vores forsynings-
kæder, eller når vi skal reducere vores kritiske
afhængigheder for at mindske vores udenrigs- og
sikkerhedspolitiske sårbarheder . Den globale udvik-
ling kan samtidig påvirke vores indre sikkerhed . Vi
skal derfor styrke vores evne til at tænke på tværs,
så vi effektivt kan håndtere nye sårbarheder og
trusler .
Vi skal fortsat være et grønt foregangsland . Vi skal
fortsætte den markante danske klimadiplomatiske
indsats for at håndtere klimakrisen, som er det 21.
århundredes største globale udfordring, der påvir-
ker alle lande, sektorer og økosystemer . Og vi skal
udnytte de mange nye muligheder, som den grønne
omstilling også rummer for Danmark .
Vi skal også fremover være digital frontløber . I lyset
af den globale teknologiske konkurrence skal vi
udbygge danske styrkepositioner inden for områder
som kvanteteknologi . Samtidig skal vi arbejde for
en ansvarlig teknologisk udvikling globalt .
Virksomhederne er vigtige partnere, og vi skal
understøtte og arbejde tæt sammen med dem for
at sikre, at de kan navigere i en virkelighed præget
af øget usikkerhed, kompleksitet og geopolitisk
konkurrence .
Den nye geopolitiske virkelighed fordrer, at dansk
udenrigs- og sikkerhedspolitik tilpasser sig for fort-
sat at kunne forsvare og fremme danske værdier
og interesser . Det forudsætter nøgtern analyse,
realisme og en balanceret tilgang i tæt samarbejde
med europæiske og transatlantiske partnere . Dan-
mark skal være til stede i verden . Det kræver, at vi
øger vores engagement og opbygger nye alliancer
og ligeværdige partnerskaber globalt . Alt dette
kræver et styrket dansk diplomati, som er klædt på
til at håndtere de udfordringer, vi står over for .
Dansk udenrigspolitik skal fortsat bygge på demo-
krati og grundlæggende frihedsrettigheder: at alle
mennesker fødes med lige rettigheder og er frie
til blandt andet at ytre sig, tænke, tro og forsam-
les, som man vil . Det er med afsæt i det, at vi skal
engagere os i verden . Vi forfølger samtidig bedst
vores interesser og værdier ved at basere os på
en realistisk vurdering af den verden, vi agerer i .
Vi skal tage udgangspunkt i fælles interesser og
indgå i ligeværdig dialog . Vi skal sætte os bedre ind
i andre landes perspektiver, behov og interesser og
tilbyde løsninger . Kun sådan kan vi indfri fælles mål
og mere effektivt fremme demokrati, respekt for
menneskerettighederne og bæredygtig udvikling .
Hvis vi skal passe på Danmark, har vi brug for flere
partnere og venner i fremtiden, ikke færre .
Pejlemærker for dansk
udenrigspolitik
Danmark skal
• Fortsat støtte Ukraines forsvarskamp og landets
europæiske integration .
• Styrke dansk forsvar og sikkerhed og bidrage til
NATO’s afskrækkelse .
• Støtte EU’s naboer mod øst og på Vestbalkan .
• Håndtere de afledte konsekvenser af Ruslands
agressionskrig globalt .
• Øge vores engagement i verden og opbygge nye
alliancer og ligeværdige partnerskaber globalt .
• Styrke Danmarks og Europas modstandsdygtighed
bredt set .
• Udbygge danske styrkepositioner inden for det
grønne, teknologi, sundhed og meget mere .
• Understøtte og arbejde sammen med danske
virksomheder i den nye geopolitiske kontekst .
UPN, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 86: Regeringen præsenterer ny udenrigs- og sikkerhedspolitisk strategi
2707845_0006.png
UDENRIGS- OG SIKKERHEDSPOLITISK STRATEGI
11
Danmark og Europa vil på en lang
række områder skulle tilpasse sig en
geopolitisk virkelighed præget af
dyb mistillid, langvarig konfrontation
og uforudsigelighed
Skærpet
sikkerheds-
situation i Europa
Selv efter en afslutning på krigen vil Danmark og
vores allierede skulle engagere sig i Ukraines sikkerhed
Ruslands aggressionskrig mod Ukraine udgør ikke
blot en trussel mod hele Europas fred og sikker-
hed . Det er også et brud med helt grundlæggende
principper i FN-pagten . Rusland søger med militær
magt at ændre grænser og genindføre en sikker-
hedsorden baseret på stormagternes interesse-
sfærer . Opnår Rusland sine strategiske mål, bliver
verden et farligere sted, særligt for mindre lande .
Derfor vil støtten til Ukraines evne til at forsvare sin
suverænitet og territoriale integritet være en høj
strategisk prioritet for Danmark de næste mange år .
Vi skal samtidig være beredte på, at uanset udfaldet
af krigen vil Ruslands politiske, militære og territori-
ale ambitioner udgøre en trussel mod Danmark og
Europa i årevis .
Denne skærpede sikkerhedssituation vil være
rammesættende for Danmarks udenrigs- og sikker-
hedspolitik i de kommende år . Danmark og Europa
vil på en lang række områder skulle tilpasse sig en
geopolitisk virkelighed præget af dyb mistillid, lang-
varig konfrontation og uforudsigelighed . Sikkerhed
og krisehåndtering vil fylde mere og komme tæt-
tere på vores dagligdag .
Styrket forsvar og sikkerhed i Danmark og Europa
Dansk og europæisk forsvar og sikkerhed skal
styrkes for at kunne håndtere klassiske såvel som
hybride trusler . NATO og et stærkt transatlantisk
bånd er fortsat krumtappen for vores sikkerhed .
Vi skal fortsat styrke samarbejdet i alliancen og
løfte vores del af byrden . Regeringen vil derfor
fremrykke indfasningen af det varige løft af udgif-
terne til forsvar og sikkerhed til 2 procent af BNP til
2030. Der er tale om en historisk stor og langsigtet
investering i vores sikkerhed . Det kommende for-
svarsforlig skal bidrage til, at vi i Danmark i højere
grad kan tage hånd om vores fælles sikkerhed og
løfte vores del af ansvaret . Det gælder navnlig i
vores nærområde i Baltikum og Østersøregionen, i
Østeuropa samt i Arktis og Nordatlanten . Samtidig
skal vi opretholde vores muligheder for at kunne
bidrage til at løfte opgaver andre steder i verden i
rammen af for eksempel NATO, EU og FN . Endelig
har vi på grund af Danmarks geografiske place-
ring et ansvar for at yde støtte på dansk grund til
allierede .
Den skærpede sikkerhedspolitiske situation bety-
der herudover, at der er behov for at videreudvikle
NATO, så alliancen kan håndtere fremtidens trusler,
herunder den alvorlige trussel fra Rusland . Det vil
kræve en styrket afskrækkelse og et stærkere for-
svar, blandt andet gennem NATO’s styrkede bered-
skaber og fremskudte forsvar, som Danmark fortsat
vil bidrage til .
Europa skal samtidig påtage sig et større ansvar
for egen sikkerhed . Det er i Danmarks interesse at
bidrage aktivt til et øget forsvarssamarbejde i EU
i tæt samspil og komplementaritet med NATO . Et
stort flertal af danskerne banede den 1. juni 2022
UPN, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 86: Regeringen præsenterer ny udenrigs- og sikkerhedspolitisk strategi
2707845_0007.png
12
UDENRIGS- OG SIKKERHEDSPOLITISK STRATEGI
UDENRIGS- OG SIKKERHEDSPOLITISK STRATEGI
13
vejen ved at afskaffe forsvarsforbeholdet . Det
sendte et stærkt signal om, at Danmark er klar til at
tage større medansvar for sikkerheden i Europa og
vores nærområder .
Et styrket forsvarssamarbejde i EU åbner nye
muligheder for Danmark . Det gælder blandt andet
på områder som cybersikkerhed, hybride trusler og
militær mobilitet samt på det forskningsmæssige
område . Det gælder også for materielsamarbejde
og på det forsvarsindustrielle område, hvor Europa
har strategiske udfordringer . Med forankring i både
NATO og EU har Danmark en interesse i at udnytte
og fremme disse muligheder diplomatisk, militært
og erhvervspolitisk . Danmark skal også engagere
sig i opbygningen af europæisk forsvarsindustri og
styrke vores virksomheders engagement i de inter-
nationale samarbejder til gavn for vores sikkerhed,
velstand og velfærd .
Nordisk forsvarssamarbejde og sikkerhed i
Østersøregionen
Finlands nylige og Sveriges kommende optagelse i
NATO styrker alliancen . Sammen med afskaffelsen
af forsvarsforbeholdet betyder det, at Norden nu
står mere samlet end nogensinde før på det sikker-
heds- og forsvarspolitiske område . Det skaber nye
muligheder for et stærkere nordisk sikkerhedspoli-
tisk og militært samarbejde, herunder øvelsesakti-
viteter og koordination af forsvarsplaner . Danmark
skal have en central placering i udviklingen af dette
samarbejde .
Østersøregionen får stigende betydning, og Dan-
mark har en strategisk interesse i at styrke relati-
onerne til de baltiske lande . Sammen med vores
nordiske allierede har Danmark et særligt ansvar
for sikkerheden i Østersøregionen . Det gælder ikke
mindst i forhold til de baltiske lande, der i særlig
høj grad mærker de militære og hybride trusler fra
Rusland .
Arktis og Nordatlanten
Den skærpede globale strategiske konkurrence har
også betydning for Arktis og Nordatlanten . Rusland
har over de seneste år øget sin militære styrkeposi-
tion og udbygget sine militære kapaciteter i Arktis .
Selv om Rusland umiddelbart svækkes militært
som konsekvens af krigen i Ukraine, gør situatio-
nen Rusland til en mere uforudsigelig aktør – også
i Arktis og Nordatlanten . Det må vi sammen med
vores allierede forholde os til .
Krigen i Ukraine har afledte konsekvenser for regio-
nen . Mest markant er samarbejdet i Arktisk Råd sat
på pause . Samtidig er de arktiske stater Finlands og
Sveriges nye og kommende medlemskab af NATO
en positiv udvikling . Deres medlemskab vil styrke
vores sikkerhed og samarbejdet i NATO også i
Arktis og Nordatlanten .
Vi vil arbejde for at sikre, at Arktis ikke bliver en
skueplads for konfrontationer med oprindelse
andre steder i verden . Derfor vil regeringen i tæt
samarbejde med regeringerne i Grønland og Færø-
erne – og med vores internationale samarbejdspart-
nere – fortsat arbejde for lavspænding og videre
udvikling og beskyttelse af den arktiske region .
Også selv om det er blevet vanskeligere . Ruslands
militære styrker i Arktis er i høj grad intakte . Kina
har langsigtede interesser i regionen . Vi vil arbejde
for at fremme fred og sikkerhed i Arktis . Forsvarets
tilstedeværelse skal sikre forbedret overvågning og
suverænitetshåndhævelse samt bidrage til at vare-
tage de allieredes og NATO’s interesser i regionen .
Markant og kontinuerlig støtte til Ukraine
Den ukrainske forsvarskamp mod Rusland er også
en kamp for Europas frihed, for europæisk sik-
kerhed og for den globale regelbaserede orden .
Sammen med vores partnere og allierede skal
Danmark støtte Ukraine i at kunne forsvare sig og
genetablere sin territoriale integritet og selvbe-
stemmelse . Det kræver fortsatte militære, økono-
miske og humanitære bidrag . Kun Ukraine selv kan
beslutte, hvornår tiden er moden til forhandlinger,
og hvordan en holdbar løsning kan se ud . Vores
støtte til Ukraine skal bidrage til at sætte landet i
den stærkest mulige position til den tid .
Regeringen vil fortsætte den markante danske
støtte til Ukraine, så længe der er behov for det .
Det vil vi gøre både nationalt og i særdeleshed
gennem det europæiske og transatlantiske samar-
bejde . Siden krigens start har vi ydet bredspektrede
og langsigtede bidrag . Med oprettelsen af den nati-
onale Ukrainefond sikrer vi fortsat militær støtte,
civil støtte og støtte til erhvervsindsatser til og i
Ukraine .
Selv efter en afslutning på krigen vil Danmark og
vores allierede og partnere skulle engagere sig i
Ukraines sikkerhed . Det vil kræve fortsat støtte
med militært udstyr og træning med henblik på
at styrke Ukraines modstandskraft, så de kan for-
svare sig selv på kort sigt og afskrække Rusland på
længere sigt . Vi vil også fortsat skulle engagere os
i diskussionen om Ukraines langsigtede sikkerhed,
herunder en styrkelse af NATO’s partnerskab med
Ukraine på vejen mod et fremtidigt medlemskab .
Samtidig står Ukraine over for en massiv genop-
bygningsindsats . Der vil være efterspørgsel efter
kompetencer og løsninger, som danske virksomhe-
der tilbyder, for eksempel inden for grøn omstilling,
energiinfrastruktur, vand og fødevarer . Danmark
og dansk erhvervsliv har derfor mulighed for at
spille en vigtig rolle i genopbygningen, og danske
virksomheder vil kunne bidrage til stabilitet og
økonomisk udvikling i Ukraine ved at skabe vækst
og beskæftigelse . Det gælder ikke mindst i Myko-
laiv, hvor Danmark har påtaget sig et særligt ansvar
for genopbygningen, ligesom vi skal intensivere
vores myndighedssamarbejde på for eksempel
energiområdet . Ukraine hører til i den europæiske
familie . Det vil kræve gennemgribende, strukturelle
politiske, økonomiske og administrative foran-
dringer, før Ukraine kan leve op til EU-optagel-
seskriterierne . EU bør derfor spille en central rolle
i genopbygningen af Ukraine, som skal kobles til
disse reformer . Danmark har tidligere bidraget til at
gøre lande parat til EU-medlemskab, og vi skal også
aktivt støtte Ukraines europæiske vej . For eksempel
inden for rammerne af et såkaldt twinning-pro-
gram, der muliggør myndighedssamarbejde mellem
Ukraine og EU-medlemslande .
Dansk støtte til
Ukraine
Danmark har siden Ruslands invasion været blandt de
største donorer til Ukraine i forhold til vores størrelse
Militær
støtte
Militær støtte til Ukraines frihedskamp
i form af blandt andet våben, militært
materiel og træningsindsatser
Civil
støtte
Civil støtte både til akutte,
humanitære indsatser og den
langsigtede genopbygning af landet
Erhvervs-
støtte
Støtte til erhvervsindsatser, der giver
danske virksomheder mulighed for at
spille en aktiv rolle i genopbygningen
Politisk
støtte
Sammen med vores partnere
skal vi understøtte Ukraines
vej til NATO og EU
UPN, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 86: Regeringen præsenterer ny udenrigs- og sikkerhedspolitisk strategi
2707845_0008.png
14
UDENRIGS- OG SIKKERHEDSPOLITISK STRATEGI
UDENRIGS- OG SIKKERHEDSPOLITISK STRATEGI
15
Resolut modsvar til Rusland
Så længe Rusland fortsætter som aggressor og
krænker Ukraines territoriale integritet, skal Dan-
mark sammen med vores partnere og allierede
fortsat arbejde for at svække og isolere Rusland
internationalt . Vi skal sikre, at Rusland ikke opnår
sine strategiske mål i Ukraine . Vi skal fastholde, at
aggression og brud på folkeretten ikke kan betale
sig . Derfor skal vi arbejde for den bredest mulige
globale støtte til Ukraine . Og vi skal sige klart fra
over for lande, som direkte eller indirekte under-
støtter Ruslands fortsatte aggression .
Det er ikke noget, Danmark kan gøre alene .
EU-enigheden og en koordineret tilgang med
vores partnere og allierede er vores stærkeste kort .
Regeringen vil arbejde for at opretholde de hårdest
mulige sanktioner, som kan svække den russiske
krigsmaskine og påføre Rusland en klar omkostning
for krigen . Vi skal modgå Kremls falske narrativer
og radikalisering af det russiske samfund gennem
støtte til russiske demokratiske kræfter, civilsam-
fundsaktører og uafhængige medier .
Russiske beslutningstagere skal stilles til ansvar for
de forbrydelser, der er begået i Ukraine . Her kan
Danmark med vores stærke profil inden for inter-
national retsforfølgelse og retfærdighed spille en
aktiv rolle i relevante initiativer for at sikre, at der til
sin tid kan placeres et juridisk ansvar, blandt andet
gennem indsamling af bevismateriale for krigsfor-
brydelser i Ukraine .
Øget engagement i EU’s nærområde
I Moldova og Georgien samt på Vestbalkan forsøger
særligt Rusland at modarbejde landenes uafhæn-
gighed og europæiske orientering og fastholde sin
destabiliserende indflydelse .
Landenes stabilitet er skrøbelig oven på årtier med
svage institutioner, interne spændinger og i nogle
tilfælde fortsat russisk militær tilstedeværelse .
Mange lande er økonomisk og særligt energi-
mæssigt afhængig af Rusland og sårbare over for
hybride trusler . Selv om Ruslands evne til at desta-
bilisere EU’s udsatte nabolande på visse områder
er svækket, og opmærksomheden primært er rettet
mod Ukraine, er der fortsat en betydelig trussel
mod landenes uafhængighed og modstandsdygtig-
hed . Kina arbejder samtidig målrettet på at opnå
indflydelse hos landene i Europas østlige naboskab
og på Vestbalkan, blandt andet gennem infrastruk-
turprojekter . Det bliver en af Europas vigtigste
udenrigspolitiske opgaver de næste mange år at
styrke relationen med EU’s udsatte nabolande .
Det handler om at støtte dem i at opbygge mod-
standsdygtighed og mindske deres afhængigheder
og dermed sårbarhed også over for andre aktørers
forsøg på negativ indflydelse .
Støtten til landenes politiske og økonomiske
modernisering er helt central i forhold til at sikre
deres konsolidering i det europæiske fællesskab og
understøtte deres ambitioner om EU-medlemskab .
Vi skal styrke vores engagement og tilstedeværelse
i landene . Danmark skal hjælpe med at styrke lan-
denes institutioner, så de kan opfylde EU-optagel-
seskriterierne . Det skal ske gennem myndigheds-
samarbejde med danske partnere for eksempel i
forhold til korruptionsbekæmpelse, energiomstilling
og decentralisering . Vi skal engagere os med den
unge generation, da de er landenes fremtid . Her vil
ungdomsorganisationer også kunne spille en vigtig
rolle for eksempel gennem udveksling . Dertil vil
et styrket samarbejde med civilsamfund og lokale
medier medvirke til at skærpe landenes modstands-
dygtighed over for russiske påvirkningsforsøg og
desinformation .
Om end landene i Nordafrika har et andet udgangs-
punkt end EU’s udsatte nabolande mod øst og på
Vestbalkan, er mange af de samme dynamikker
også her på spil . Endvidere udgør det irregulære
migrationspres en yderligere trussel mod landene
– og mod Europa . Også derfor skal EU arbejde for
nye alliancer og stærke ligeværdige partnerskaber
ikke mindst med vores nordafrikanske nabolande,
som kan understøtte landenes uafhængighed og
økonomiske fremgang og derigennem samtidig
bidrage til Europas sikkerhed .
Et styrket EU på den globale scene
EU-samarbejdet er den vigtigste platform for dansk
udenrigspolitik og afgørende for vores velstand,
sikkerhed og tryghed . Det er derfor i Danmarks
interesse, at EU fortsætter med at udvikle og styrke
sin geopolitiske relevans . Et EU med større geopoli-
tisk kapacitet vil også styrke balancen i det transat-
lantiske forhold .
Danmark skal arbejde for et handlekraftigt EU, som
formår at omsætte sin økonomiske tyngde til at
præge verden, indgå globale partnerskaber og for-
svare europæiske interesser og værdier . De økono-
miske sanktioner mod Rusland er uden sidestykke
og et klart eksempel på, at et samlet EU kan og skal
bruge sin økonomiske styrke til at fremme uden-
rigspolitiske mål . Vi skal styrke Danmarks kapacitet
på sanktionsområdet, så vi i højere grad kan bidrage
til EU’s sanktioner . Vi skal sikre en effektiv imple-
mentering og håndhævelse på tværs af EU samt
fælles bekæmpelse af omgåelse af sanktionerne .
Frem mod EU-formandskabet i 2025 vil regerin-
gen styrke Danmarks europapolitiske indsats og
Moldova
tage initiativ til en ny europapolitisk aftale. Blandt
andet for at sikre, at Danmark kan spille aktivt
med i udviklingen af det europæiske samarbejde
i lyset af de nye geopolitiske vilkår . Udvidelse af
EU er rykket op ad dagsordenen som følge af den
skærpede sikkerhedspolitiske situation . Danmark
skal fortsat stå fast på, at nye medlemslande skal
leve fuldt op til EU’s optagelseskriterier . Det er
den bedste måde at sikre, at EU bliver så stærkt og
sammenhængende som muligt . Af samme grund
skal vi engagere os aktivt i at hjælpe landene med
at blive klar til medlemskab . Perspektivet er et
EU med vel over 30 medlemslande. Vi skal derfor
deltage aktivt i overvejelserne om, hvordan EU’s
politikker og spilleregler skal tilpasses, så også EU
bliver klar til udvidelsen .
Øget engagement i
EU’s nærområde
EU’s nabolande på Vestbalkan og i Georgien og Moldova oplever
jævnligt påvirkningsforsøg fra Rusland, som forsøger at destabilisere
landene. Europa skal styrke relationen til sine nabolande og
understøtte deres ambitioner om EU-medlemskab
Vestbalkan
Georgien
UPN, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 86: Regeringen præsenterer ny udenrigs- og sikkerhedspolitisk strategi
2707845_0009.png
UDENRIGS- OG SIKKERHEDSPOLITISK STRATEGI
17
Vi skal opdyrke og udvikle flere
ligeværdige partnerskaber – ikke
lukke døre. Vi skal blive bedre til
at lytte og forstå andres ståsted
Globale
partnerskaber og
allianceopbygning
Verden er under forandring, og det skaber nye
muligheder for Danmark
De relative magtforhold i verden er under foran-
dring . Europas vægt i verden mindskes, mens andre
lande og regioner vokser både økonomisk, befolk-
ningsmæssigt og teknologisk .
Kinas globale ambitioner og tyngde er vokset mar-
kant . Kina har samtidig et grundlæggende ønske
om at ændre dele af de internationale spilleregler
og standarder, så de i højere grad er forenelige med
Kinas politiske system og interesser .
Også andre lande og regionale stormagter melder
sig på den globale scene . De har et helt naturligt
ønske om at omsætte deres relative vægt til indfly-
delse . Hvordan disse lande placerer sig i den glo-
bale strategiske konkurrence vil få stor betydning
for, hvordan den fremtidige internationale orden
udformes . Der vil være øget konkurrence og kom-
pleksitet at navigere i . Men også muligheder for nye
og konstruktive partnerskaber globalt .
Denne udvikling betyder, at vi skal gentænke,
hvordan vi engagerer os i verden . Der findes ikke
ét svar, der gælder i alle situationer . Men der vil
gennemgående være behov for øget engagement
og fornyet dialog på lige vilkår . Det kræver, at vi
bakker op om et stærkt og handlekraftigt EU på
den globale scene . Og at vi arbejder for et FN, der
leverer effektive løsninger på globale problemer,
som ingen lande kan løse alene .
Kampen om indflydelse
Ruslands aggressionskrig har afledte globale kon-
sekvenser i mange tilfælde tusinder af kilometer
fra kamppladsen i Ukraine . For mange lande uden
for Europa har krigen i Ukraine bidraget til at gøre
en svær situation sværere . Priserne på basale nød-
vendigheder som fødevarer og energi er steget,
samtidig med at det er blevet vanskeligere at sikre
finansiering til langtidsholdbar økonomisk udvik-
ling . Flere lande ser Vestens stærke solidaritet med
Ukraine, men oplever selv ikke at blive hørt, når de
påvirkes negativt af den globale udvikling .
I kølvandet på COVID-19-pandemien har de globale
konsekvenser af Ruslands invasion af Ukraine blot-
lagt, at EU og Vesten er udfordret i den kamp om
indflydelse, som udspiller sig globalt . Særligt Kina
og Rusland søger, på hver sin måde, meget aktivt
at øge deres indflydelse . I mange lande gør de sig
gældende med tilbud om investeringer, samarbejde
UPN, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 86: Regeringen præsenterer ny udenrigs- og sikkerhedspolitisk strategi
2707845_0010.png
18
UDENRIGS- OG SIKKERHEDSPOLITISK STRATEGI
UDENRIGS- OG SIKKERHEDSPOLITISK STRATEGI
19
og støtte, ofte rettet direkte mod lokale eliter,
hvormed de søger at præge landenes udenrigspoli-
tiske orientering .
Det er en problemstilling, Danmark og EU skal
håndtere sammen med vores partnere .
Ligeværdige partnerskaber
Vi skal skabe ligeværdige partnerskaber . Uden at
gå på kompromis med krav til gennemsigtighed og
ansvarlighed skal vi være garant for attraktive og
mere bæredygtige løsninger, som imødekommer
landenes efterspørgsel og kan bidrage til deres
udvikling og uafhængighed . Vores tilgang skal være
præget af pragmatisk idealisme og tage udgangs-
punkt i fælles interesser .
Dansk udenrigspolitik skal fortsat bygge på vores
grundlæggende værdier ikke mindst demokrati og
menneskerettigheder . Rettigheder for kvinder og
piger, minoriteter og arbejdstagere . Friheden til
at kunne ytre sig, tænke, tro og forsamles frit . Og
retten til et liv fri for tortur .
Vi skal fremme vores værdier og rettigheder med
blik for den politiske realitet, vi lever i . Vi skal blive
bedre til at lytte og forstå andres ståsted . Og vi skal
tage udgangspunkt i fælles interesser og danske
kompetencer, så vi effektivt kan bidrage til en
bæredygtig udvikling . Vi skal opdyrke og udvikle
flere ligeværdige partnerskaber, ikke lukke døre .
Der er altid dilemmaer, når vi engagerer os med
andre, som ikke har det samme værdigrundlag som
os . Men det må ikke afholde os fra at samarbejde
på områder af fælles interesse – eller tage en kritisk
dialog, når vi er uenige .
EU spiller en afgørende rolle for Danmarks mulig-
heder for at opbygge ligeværdige partnerskaber .
Derfor skal vi arbejde for et EU, der taler med én
stemme på den globale scene . Vi skal i EU koordi-
nere og målrettet række ud til relevante lande . Der
er både behov for styrket politisk dialog og for, at
EU i endnu højere grad tilbyder konkrete, bæredyg-
tige løsninger, som er tilpasset lokal efterspørgsel .
Det gælder i Asien, i Afrika og i Latinamerika . EU’s
Global Gateway-initiativ, der sigter på at varetage
EU’s interesser ved at levere nye bæredygtige
kvalitetsinvesteringer i stor skala, rummer poten-
tiale til netop det . Handelspolitikken skal ligeledes
understøtte EU’s partnerskaber og strategiske mål,
samtidig med at styrkede relationer mellem EU
og partnerlande vil sikre bedre adgang til vigtige
vækstmarkeder og bidrage til forsyningssikker-
heden i EU .
Vores succesfulde myndighedssamarbejder,
hvor danske kompetencer kommer i spil, er et af
Danmarks vigtigste udenrigspolitiske redskaber i
indsatsen for at skabe ligeværdige partnerskaber .
Vi skal især fastholde og styrke myndighedssam-
arbejder, der fremmer den grønne omstilling bedst
muligt gennem kapacitets- og vidensopbygning i
partnerlande . Der er også behov for, at vi tænker
vores udviklingssamarbejde som en integreret
del af vores samlede indsats . Vi skal sikre, at det i
endnu højere grad bidrager til at finde fælles løsnin-
ger på globale problemer, herunder kampen mod
fattigdom og klimaforandringer . Det vil være et vig-
tigt afsæt for den næste udviklingspolitiske strategi,
der vil være baseret på menneskerettigheder .
Asien og Indo-Stillehavsregionen
De globale magtforskydninger betyder, at Asien og
Indo-Stillehavsregionen i stigende grad er verdens
økonomiske og geopolitiske tyngdepunkt . Kina,
Indien, Indonesien, Japan og Sydkorea vil tilsammen
stå for knap halvdelen af verdens vækst frem mod
2030, mens EU og USA vil stå for godt en tiende-
del . Regionen er samtidig i tiltagende grad genstand
for sikkerhedspolitiske spændinger . Disse udviklin-
ger tilsiger et øget dansk og europæisk diplomatisk
og økonomisk engagement .
Indo-Stillehavsregionen er en hovedåre for den glo-
bale handel, og som søfartsnation har Danmark en
klar interesse i, at fri sejlads sikres . Vi skal samtidig
gribe de muligheder, som vækstmarkederne i regi-
onen byder på, både politisk og handelsmæssigt .
Det vil særligt være i dansk interesse at samarbejde
om grøn omstilling, bæredygtighed og digitalisering .
Vi skal derfor styrke eksisterende grønne strategi-
ske partnerskaber med Japan, Indien, Sydkorea og
Indonesien samt etablere nye strategiske partner-
skaber med lande som Australien og Vietnam . Vi
skal samtidig afsøge muligheder for yderligere sam-
arbejder i regionen, herunder med Sammenslutnin-
gen af Sydøstasiatiske Nationer (ASEAN) .
Kina
I erkendelse af at vi længe har været for naive, har
Danmark, EU og vores allierede væsentligt skærpet
tilgangen til Kina over de seneste år . Det har været
en naturlig og rigtig reaktion på Kinas adfærd .
Samtidig er Kina en uomgængelig global politisk
og økonomisk faktor og desuden verdens største
udleder af drivhusgasser . Det er vi nødt til at for-
holde os til . Vi skal derfor håndtere udfordringerne,
men også samarbejde, hvor det er i vores interesse .
Danmarks Kina-politik skal fortsat være engageret,
klarsynet og realistisk, forankret i en fælles strate-
gisk tilgang i EU og i tæt dialog med USA og allie-
rede i NATO .
Afrika
Afrika er Europas nabo og et kontinent i vækst,
både politisk, økonomisk og befolkningsmæssigt .
Det rummer et stort potentiale for stærke partner-
skaber . Afrika er samtidig præget af omfattende
udfordringer, herunder væbnede konflikter og
andre menneske- og naturskabte kriser . Vi skal
derfor styrke både vores eget og EU’s engagement
med Afrika og den Afrikanske Union for at finde
fælles løsninger på globale udfordringer . EU skal
være Afrikas foretrukne og tætteste samarbejds-
partner på tværs af politikker og instrumenter . Den
kommende Afrikaplan vil styre den danske indsats
for stærkere samtænkning og styrkelse af bilaterale
og europæiske tiltag på tværs af vores engagement .
Den udviklingspolitiske indsats vil fortsat være et
centralt element, men det er afgørende at få styrket
Balancen skifter i den
globale økonomi
Udviklingen i den globale økonomi frem mod 2050 forventes at ændre magtbalancen
i verden, så særligt EU og USA taber terræn til de voksende økonomier
2022
16,2%
16,2%
24,9%
24,9%
17,6%
2050
12,5%
7,9%
3,3%
3,3%
38,0%
38,0%
22,7%
39,3%
17,5%
17,5%
EU
EU
Resten af
verden
Kina
Resten af
verden
Indien
Kina
USA
Indien
USA
Anmærkning: Udvikling i BNP for udvalgte lande, løbende priser.
Kilde: Oxford Economics.
UPN, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 86: Regeringen præsenterer ny udenrigs- og sikkerhedspolitisk strategi
2707845_0011.png
20
UDENRIGS- OG SIKKERHEDSPOLITISK STRATEGI
UDENRIGS- OG SIKKERHEDSPOLITISK STRATEGI
21
det politiske, økonomiske og sikkerhedspolitiske
samarbejde med de afrikanske partnere . Landene
har forskellige behov og interesser . Derfor skal vi
opbygge målrettede, ligeværdige og troværdige
partnerskaber baseret på fælles interesser . Vores
indsats skal bidrage til politisk stabilitet og sikker-
hed, bæredygtig økonomisk udvikling og landenes
strategiske uafhængighed, samt dæmme op for den
irregulære migration . Det kræver, at vi kan levere
attraktive løsninger, som efterspørges af landene,
herunder investeringer og støtte til grøn omstilling .
Derfor skal vi også tænke instrumenter sammen og
have fokus på at finde bæredygtige, varige og lokalt
forankrede løsninger .
Den regelbaserede verdensorden og
multilateralisme
Den skærpede globale strategiske konkurrence
sætter den regelbaserede orden og det multila-
terale samarbejde under pres . En verdensorden
vi som lille land har nydt godt af . Det er særligt
alvorligt i en tid, hvor vi står over for både magt-
forskydninger og globale udfordringer såsom
fattigdom, der kræver globale løsninger . Danmark
skal fortsætte sin store og utvetydige opbakning til
FN-pagten og det regelbaserede samarbejde . Hvor
magt ikke giver ret . Hvor globale problemer som
klimaforandringer og biodiversitet løses gennem
multilateralt samarbejde .
Danmarks kandidatur til FN’s Sikkerhedsråd i 2025-
2026 er derfor en høj prioritet. Danmark skal her
indtage sin traditionelle rolle som brobygger og
arbejde konstruktivt for, at Sikkerhedsrådet kan
fungere og opnå resultater, også under vanskelige
vilkår . Med solidt fodfæste i folkeretten skal vi
arbejde for at fastholde respekten for de fælles
spilleregler, der er så afgørende for små landes
sikkerhed . Samtidig skal vi skubbe på for en mere
helhedsorienteret, og dermed langsigtet, tilgang til
forebyggelse og stabilisering af kriser og konflikter,
der forårsager stor menneskelig lidelse og også
påvirker sikkerheden i vores del af verden .
Vi skal være med til at gentænke den internationale
finansielle arkitektur, når det gælder de multila-
terale udviklingsbanker med videre, så den også i
fremtiden kan bidrage til at håndtere klimakrisen,
gældskrisen og de globale fattigdomsproblemer .
Vi skal støtte arbejdet med at reformere og frem-
tidssikre WTO . Endelig skal vi styrke EU’s gen-
nemslagskraft som multilateral aktør og udbygge
EU’s partnerskaber med FN, den Afrikanske Union,
ASEAN og den Arabiske Liga .
Klima
Klimakrisen er det 21. århundredes største udfor-
dring . Det kræver globalt samarbejde og handling,
hvis vi skal undgå enorme økonomiske og sikker-
hedspolitiske samt miljø- og klimamæssige kon-
sekvenser . Danmark skal fortsat gå forrest i den
globale klimaindsats .
Dansk indflydelse internationalt på klimaområdet
er forankret i, at vi nationalt har sat nogle af ver-
dens mest ambitiøse klimamål, accelereret den
grønne omstilling og taget lederskab for at sikre
europæisk energiuafhængighed . Vi har derfor sær-
lige forudsætninger for at være brobygger og danne
alliancer på klimadagsordenen . Den danske tilgang
til international klimapolitik beror på en lang række
gensidigt understøttende indsatser med politisk
dialog, bilateralt og multilateralt udviklingssamar-
bejde, internationale fora som COP-forhandlinger,
grøn eksport, myndighedssamarbejde samt interna-
tionale koalitioner og partnerskaber .
I COP-forhandlingerne skal Danmark ligesom
under de seneste COP-forhandlinger påtage sig en
ledende rolle for at presse på for øgede ambitioner
for reduktionsindsatsen og tilpasning til klimafor-
andringerne, særligt for de mest sårbare lande .
Der står troværdighed om Danmarks engagement i
klimaforhandlingerne, og Danmark har som et lille,
ambitiøst land gode forudsætninger for at højne de
globale ambitioner .
Med en ambitiøs dansk klimabistand skal vi derud-
over fortsat styrke broen til lande uden for Europa,
der har brug for bistand, partnerskaber, konkrete
løsninger, viden og erfaringsudveksling til at koble
socialt retfærdig, økonomisk udvikling på en måde,
der er tilpasset den trussel, som klimaforandrin-
gerne udgør . Samtidig skal vi styrke samarbejdet
med de største udledere og trække dem i en mere
klimaambitiøs retning, så vi kan leve op til Parisafta-
len og holde 1,5-graders målet i live. Det skal blandt
andet ske gennem et stærkt engagement i EU’s
klimapolitik og gennem vores grønne strategiske
partnerskaber, myndighedssamarbejder og grønne
løsninger . Alt sammen trækker det på vores attrak-
tive grønne samfundsmodel, hvor grøn omstilling
går hånd i hånd med økonomisk vækst .
Geopolitiske udfordringer for danske virksomheder
De danske virksomheder er vigtige samarbejds-
partnere . De kan bidrage til at varetage danske og
europæiske interesser, og de kan byde ind med
løsninger på globale udfordringer inden for områder
som den grønne omstilling, sundhed og udvikling af
ny kritisk teknologi .
Samtidig opererer danske virksomheder i dag under
ændrede rammevilkår præget af geopolitisk usik-
kerhed, klimaforandringer og ambitiøse klimamål-
sætninger samt teknologiske gennembrud . For
eksempel har vi set, hvordan krig og sanktioner fra
den ene dag til den anden kan lukke markeder eller
udfordre forsyningskæder . Det medfører risici og
dilemmaer men også nye muligheder .
Vi skal hjælpe virksomheder med at navigere i en
usikker verden med komplekse udfordringer . Der
er øget efterspørgsel fra virksomhederne efter
rådgivning som følge af de globale forskydninger,
Ruslands invasion af Ukraine har medført . Vi skal
styrke den geopolitiske virksomhedsrådgivning om
for eksempel sanktioner, eksportkontrol, investe-
ringsscreening og kritisk teknologi .
Verdens befolknings-
sammensætning ændrer sig
De relative magtforhold i verden er under forandring. Frem mod 2050 vil Europas
befolkning falde, mens Afrikas befolkning vil stige med mere end en tredjedel
2022
8,3%
0,6%
8,3%
9,4%
17,8%
17,8%
4,7%
25,5%
0,6%
9,4%
4,7%
2050
7,7%
0,6%
7,3%
4,3%
59,3%
59,3%
54,6%
Europa
Europa
Nord-
amerika
Asien
Nord-
Asien
Afrika
amerika
Afrika
Latin-
Oceanien
amerika
Latin-
amerika
Oceanien
Anmærkning: Kontinenternes demografiske udvikling, procentandel af verdens befolkning .
Kilde: UN, Department of Economic and Social Affairs, Population Division (2022). World Population Prospects 2022, Online Edition.
UPN, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 86: Regeringen præsenterer ny udenrigs- og sikkerhedspolitisk strategi
2707845_0012.png
UDENRIGS- OG SIKKERHEDSPOLITISK STRATEGI
23
Når globale forsyningskæder
bryder sammen, er det ikke
ligegyldigt, hvor vigtige varer
produceres eller samles
Et mere robust
samfund
Globalisering er under forandring, og sikkerhedspolitiske
betragtninger indgår i stigende grad i overvejelserne
I årtier har vi levet højt på globaliseringens mange
fordele . Danmark har som lille, åben økonomi været
bannerfører for frihandel og opbygningen af et
stærkt indre marked i EU . Danske virksomheder har
nydt godt af opbygningen af globale værdikæder,
hvor dansk ekspertise og viden har kunnet komme
til sin ret . Selv om fordelene ved globalisering ikke
altid har fordelt sig ligeligt, så har åben global sam-
handel samlet set bidraget til vækst og velstand
både i Danmark og verden omkring os . Det skal den
blive ved med .
Men globaliseringen er under forandring . Hvor
fokus tidligere var på størst mulig vækst og vel-
stand, indgår sikkerhedspolitiske betragtninger i
stigende grad i overvejelserne . Det gælder i Kina .
Det gælder i USA . Det gælder i EU . Og det er også
tilfældet i Danmark .
Selv om samhandel bidrager til en fredeligere
verden, må vi ikke mindst i lyset af Ruslands aggres-
sionskrig også erkende, at gensidige afhængigheder
ikke udelukker konflikt eller garanterer freden .
Tværtimod kan samhandel og afhængigheder
også medføre risici og sårbarheder og bruges som
brikker i den globale, strategiske konkurrence . Når
globale forsyningskæder bryder sammen, er det
ikke ligegyldigt, hvor vigtige varer produceres eller
samles .
Nye sårbarheder og trusler
Det bliver stadigt tydeligere, at morgendagens
trusler og sårbarheder i stigende grad er hybride .
Sabotagen mod Nord Stream-gasrørledningerne i
Østersøen i 2022 har understreget behovet for at
styrke beskyttelsen af den kritiske infrastruktur .
UPN, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 86: Regeringen præsenterer ny udenrigs- og sikkerhedspolitisk strategi
2707845_0013.png
24
UDENRIGS- OG SIKKERHEDSPOLITISK STRATEGI
UDENRIGS- OG SIKKERHEDSPOLITISK STRATEGI
25
Cybertruslen er fortsat meget høj, både hvad angår
spionage og kriminalitet, ligesom særligt Rusland
anvender hybride værktøjer som påvirknings-
kampagner med henblik på at underminere vores
demokrati og sammenhængskraft .
Pandemier og andre globale sundhedstrusler kan på
kort tid få store konsekvenser for alt fra sikkerhed
til økonomi. Befolkningstilvækst, ustabilitet, klima-
forandringer samt stigende priser og fødevareusik-
kerhed skaber risiko for øget irregulær migration fra
Europas nærområder .
Handels- og industripolitikkerne samt områder som
energi, sundhed, fødevarer, forskning, digitalisering
og udviklingen af nye teknologier bliver i stigende
grad filtret sammen med vores udenrigs- og sik-
kerhedspolitik . Vi skal derfor styrke vores evne til
at tænke på tværs, så vi effektivt kan tage hånd
om det komplekse trusselsbillede, vi står over for,
og gøre det danske samfund mere robust over for
fremtidens udfordringer og kriser .
Modstandsdygtighed og åben strategisk autonomi
Danmark skal opnå øget modstandsdygtighed
gennem et tættere europæisk samarbejde . Vi har
brug for et EU, der kan handle hurtigt og slagkraf-
tigt, når kriserne rammer . Danmark skal derfor
arbejde for, at EU styrkes gennem åben strategisk
autonomi .
Vi skal først og fremmest reducere Danmarks og
Europas kritiske afhængigheder og sårbarheder .
Det gælder især energi, når det kommer til Rusland,
og kritiske råstoffer og teknologi, når det kommer
til Kina . Vi skal diversificere vores forsyning bredt
set og styrke europæiske produktioner gennem fri-
handelsaftaler og en fortsat realisering af det indre
marked – også når det betyder svære kompromis-
ser . Hurtigere udrulning af vedvarende energi er en
afgørende del af svaret . Her har Danmark attraktive
løsninger at byde ind med . Samtidig skal vi sammen
med de øvrige EU-lande tænke mere strategisk i
vores eksportkontrol . Øget modstandsdygtighed
kræver ligeledes, at vi fortsat systematisk screener
udenlandske investeringer og øger opmærksom-
heden på risici ved samarbejde om forskning og
innovation inden for samfundsvigtige sektorer . Den
kommende nationale strategi for forsyningssikker-
hed skal sikre, at vi ikke gør os unødigt sårbare, og
at samfundsvigtige funktioner fortsat kan fungere i
tilfælde af forsyningskriser .
Robust handels- og industripolitik i EU med blik for
balance
Evnen til selv at sætte retningen for det samfund,
vi ønsker, forudsætter både modstandsdygtighed
og en vis evne til at producere og handle os frem
til det, vi har behov for . Med robuste handels-
og industripolitikker i EU kan vi sikre Europa og
Danmark en stærk position inden for strategiske
sektorer og teknologier . Det gælder ikke mindst de
teknologier, som understøtter den grønne omstil-
ling . Det skal bidrage til, at Europa kan mere selv,
samtidig med at det indre marked og EU’s globale
konkurrenceevne styrkes .
Alt dette betyder ikke, at Europa skal lukke sig om
sig selv . EU og Danmark skal fortsat være forkæm-
pere for global samhandel . Vi skal sikre det fremti-
dige grundlag for grøn vækst og velstand i Danmark
og verden omkring os . Det kræver et indre marked i
udvikling, sunde offentlige finanser og en ansvarlig
Danmarks sikkerhed kræver,
at vi tænker på tværs
Danmark står over for et komplekst trusselsbillede, hvor energi,
sundhed, fødevarer, forskning og udvikling af nye teknologier
i stigende grad er filtret sammen med vores udenrigs- og
sikkerhedspolitik. Hvis Danmark skal gøres mere robust over for
fremtidige kriser, skal vi styrke vores evne til at tænke på tværs
økonomisk politik . Virksomheder skal fortsat kunne
afsætte varer og tjenesteydelser på markeder i
tredjelande, og global import og forsyningssikker-
hed er afgørende for blandt andet virksomheders
produktion . Men vi skal have blik for Danmarks og
Europas strategiske interesser . Vi skal tænke mere
strategisk, når vi i EU indgår handelsaftaler med
tredjelande . Vi skal fremme uafhængighed, hvor
det er nødvendigt, og sikre handlefrihed ved ikke
at lægge alle æg i én kurv . Vi skal være parat til at
forsvare EU’s egne interesser mod unfair handels-
praksis og økonomisk afpresning . Vi må ikke tro,
at resten af verden lægger sikkerhedspolitikken til
side, når de handler med os .
Vi bliver nødt at gå en balancegang . På den ene
side skal vi ikke være strategisk afhængige af Kina
eller glemme risiciene ved at være på det kinesi-
ske marked . På den anden side er det heller ikke
i Danmarks eller EU’s interesse at afkoble os fra
Kina eller underkende vækstpotentialet for dansk
eksport . Men vi skal insistere på danske og euro-
pæiske virksomheders lige markedsadgang og
handelsvilkår i Kina .
Handelsbåndet mellem Europa og USA er vigtigt
for danske og europæiske virksomheder, og vi
skal arbejde for at styrke det . Samtidig skal EU
stille krav om fair konkurrencevilkår på det ame-
rikanske marked og sikre Europas langsigtede
konkurrenceevne .
Danske styrkepositioner
Danske virksomheders eksport, internationalisering
og generelle integration i verdensøkonomien er
et vigtigt fundament for dansk vækst og beskæf-
tigelse . Internationale investeringer, høj innovati-
onskraft og talent er væsentlige elementer for at
styrke Danmarks konkurrenceevne . Derfor har vi
brug for at fremme danske styrkepositioner inden
for for eksempel grøn teknologi og omstilling, life-
science, robotteknologi, fødevarer, digitalisering og
søfart .
Det kan vi ikke gøre uden EU, hvor vi skal arbejde
for at sikre de bedst mulige rammevilkår for danske
virksomheder . Danmark skal arbejde aktivt for, at
EU’s sektorpolitikker understøtter danske inte-
resser og styrkepositioner, og at EU bidrager til at
bekæmpe protektionisme og styrke lige konkurren-
cevilkår globalt . Vi skal bistå virksomheder ved at
arbejde for stabile forsynings- og værdikæder og
rådgive dem om udenrigs- og sikkerhedspolitiske
spørgsmål . Og vi skal fortsætte myndighedssamar-
bejde med samarbejdspartnere, der spiller en vigtig
rolle for dansk eksport . Regeringens kommende
globaliseringsstrategi skal bidrage til at under-
støtte en fortsat god konkurrenceevne for danske
Energi
Fødevarer
Forskning
Teknologi
Sikkerhed
Fødevarer
Sundhed
UPN, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 86: Regeringen præsenterer ny udenrigs- og sikkerhedspolitisk strategi
2707845_0014.png
26
UDENRIGS- OG SIKKERHEDSPOLITISK STRATEGI
UDENRIGS- OG SIKKERHEDSPOLITISK STRATEGI
27
virksomheder frem mod 2030 for at styrke den
langsigtede vækst i Danmark .
Den grønne omstilling
Den grønne omstilling er helt central for at sikre
Europas egen uafhængighed af fossile brændsler og
dermed øget modstandsdygtighed .
Den frontløberrolle, som Danmark har opnået
gennem årtiers investering i blandt andet vind-
energi og energieffektivisering, er samtidig et
eksempel på rettidig omhu, der i dag kommer os til
gode såvel økonomisk som udenrigspolitisk . Mange
lande efterspørger danske løsninger, og Danmark er
i dag engageret i myndighedssamarbejder på ener-
giområdet i en række lande . Det illustrerer også, at
den grønne omstilling rummer vigtige kommercielle
muligheder for Danmark .
Vi skal samtidig sikre, at vi ikke i den grønne
omstilling opbygger nye kritiske afhængigheder,
som kan koste os dyrt i fremtiden . At skabe sikre,
stabile og bæredygtige forsyningskæder og adgang
til kritiske ressourcer kræver nye internationale
partnerskaber . Af samme grund vil EU’s grønne
industripolitik spille en vigtig rolle både for vores
evne til at omstille os og for vores udenrigspolitiske
målsætninger .
Den digitale tidsalder
Teknologiens allestedsnærværende rolle og sam-
fundets affødte afhængighed heraf betyder, at tek-
nologi er blevet udenrigs- og sikkerhedspolitik . På
den globale scene udspiller der sig et teknologisk
kapløb mellem Kina og USA . Vi skal stå sammen i
Europa og sikre, at EU bliver en spiller og ikke redu-
ceres til en spillebane . Danmark skal arbejde for, at
EU fortsat indtager en førerrolle i indsatsen globalt
for at sikre en ansvarlig, reguleret og fair tekno-
logisk udvikling med respekt for grundlæggende
rettigheder og demokrati . Det gælder ikke mindst
inden for kunstig intelligens, der både rummer stort
potentiale og betydelige faldgruber . Disse udviklin-
ger vil blive reflekteret i regeringens nye strategi for
tech-diplomati .
Dialogen med den private sektor og civilsamfun-
det om fair teknologisk udvikling er vigtigere end
nogensinde . Her vil Danmark fortsat gå forrest for
at ruste Danmark mod cybertrusler og bygge inter-
nationale alliancer . Regeringen vil også arbejde for
at udbygge danske styrkepositioner, for eksempel
inden for kvanteteknologi, der har potentiale til
på sigt at revolutionere alt lige fra grønne tekno-
logier over sundhed til fremtidens forsvar . Det
skaber nye muligheder for danske virksomheder og
for Danmark som et digitalt udstillingsvindue og
foregangsland . Vi skal samtidig sikre, at kritiske tek-
nologier, der udvikles og fremstilles i Danmark, ikke
på uønsket vis overføres til andre lande og ender i
de forkerte hænder .
Danmarks og Europas indre sikkerhed
Truslen fra fremmede staters aktiviteter i Danmark,
herunder efterretningsvirksomhed og spionage,
er markant, bredspektret og vedvarende . Hertil
kommer nye og hybride trusler, hvor særligt truslen
fra cyberspionage og -kriminalitet fra både statslige
og ikke-statslige aktører er meget høj . Det fordrer
et øget militært og civilt forsvar mod hybride trusler
som for eksempel cybertrusler og påvirkningskam-
pagner samt øget cyber- og informationssikkerhed
og styrket efterretningsindsats .
Terrortruslen mod Danmark er fortsat alvorlig .
Manglende økonomisk udvikling og voldelige kon-
flikter i blandt andet Sahel og Mellemøsten er med
til at skabe grobund for ustabilitet, radikalisering og
voldelige ekstremistiske bevægelsers udbredelse .
Og konsekvenserne kan i et globaliseret samfund
hurtigt ramme Danmark . Det fordrer fortsat multi-
lateralt engagement og koordination og et effektivt
efterretningssamarbejde med Danmarks partnere .
Ustabilitet kan samtidig accelerere irregulær
migration mod Europa på et tidspunkt, hvor migra-
tionspresset på EU’s grænser allerede er taget til .
De seneste år har vist, at hverken smuglere eller
stater viger tilbage fra kynisk at udnytte migranter
som pressionsmiddel mod Europa . Den stigende
irregulære migration mod Europa risikerer at sætte
sammenhængskraften og det indre marked under
pres . Det kan ultimativt underminere den fri bevæ-
gelighed i Europa .
Det er både en global og en europæisk udfor-
dring, som kræver en reform af det europæiske
asylsystem med fokus på den eksterne dimension .
Regeringen vil arbejde for holdbare europæiske
løsninger på udfordringen fra irregulær migration,
herunder i et samarbejde med tredjelande inden for
rammerne af vores internationale forpligtelser .
UPN, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 86: Regeringen præsenterer ny udenrigs- og sikkerhedspolitisk strategi
2707845_0015.png
Udenrigsministeriet
Asiatisk Plads 2
1448 København K
Tlf. : +45 33 92 00 00
E-mail: [email protected]
www.um.dk
Design af: Regeringens Kommunikationsenhed
Layout: Udenrigsministeriet, Public Diplomacy, Presse og Kommunikation
ISBN : 978-87-94339-34-6 (trykt version)
ISBN: 978-87-94339-33-9 (digital version)
Fotokreditering;
Side 6: Udenrigsministeriet, Public Diplomacy, Presse og Kommunikation
Side 10: Ulrich Baumgarten via Getty Images
Side 16: Takahiro Yamamoto/Moment via Getty Images
Side 22: monap via Getty Images
Side 27: Yevhenii Dubinko via Getty Images
Maj 2023
Find strategien på www.um.dk