Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling)
ULØ Alm.del Bilag 99
Offentligt
Debatindlæg/pressemeddelelse, 24-04-2023
Kalundborg kommunes forslag til nye færger vil medføre stort merforbrug af energi
og CO
2
-udledning
Sejerø og Nekselø står over for inden for en overskuelig årrække at skulle have nye færger. I den forbindelse
har Kalundborg kommune barslet med et løsningsforslag i form af 2 nye dobbelt-ender el-færger, næsten
lige så store som den nuværende Sejerø-færge, men med noget nær den halve kapacitet. Et forslag til
sejlplan, der opfylder det trafikale behov, har derfor næsten dobbelt så mange afgange som den nuværende
sejlplan til Sejerø. Beboerne på de to øer, som er afhængige af færgerne, blev ikke taget med på råd, men
der er dog efter flere informationsmøder foretaget kosmetiske ændringer på de to færger, så som at klistre
en forstavn på i begge ender. Resultatet vil ifølge beboernes opfattelse ikke egne sig til at sejle i
Sejerøbugtens barske farvande og vil derfor medføre øget ubehag hos passagererne og uacceptabelt mange
aflysninger.
Ét aspekt har kommunen ikke forholdt sig til på informationsmøder med beboerne, nemlig energiforbrug og
CO
2
-udledning. Det er blevet nævnt, at de nye færger bruger 20% mindre energi til fremdrift end den
nuværende Sejerøfærge, men med nærved dobbelt så mange afgange er det klart, at energiforbruget stiger
voldsomt. Når vi kender antallet af afgange med nuværende færge henholdsvis med den foreslåede nye
sejlplan og dertil ved, at Sejerøfærgen bruger 596 m
3
diesel om året (2022) kan man selv beregne, at de nye
færger vil forbruge i størrelsesorden 60% (!!) mere energi. Foreholdt at kommunens plan vil betyde et
merforbrug af energi har forvaltningens svar været, at det jo (bare) er el!!
Ét problem er, at hvis prisen på el fremover som hidtil afspejler verdensmarkedspriserne på energi, så har
Kalundborg Kommune bundet en økonomisk møllesten om halsen på færgedriften de kommende 3 årtier
med et sådant energiforbrug. Et andet problem er en stigende CO
2
-udledning. På et spørgsmål om dette var
svaret fra den kommunale forvaltning, at der er vedtaget en omregningsfaktor for CO
2
-udledning fra el -
som ingen af de 6 tilstedeværende repræsentanter for forvaltningen dog lige kunne huske. Så kan man selv
regne den ud. Kalundborg kommune angiver i sin ansøgning til Trafikstyrelsen om tilskud til bygning af de
nye færger en forventet CO
2
-besparelse på 40.000 tons over de 25 år, som er færgernes forventede levetid.
Det årlige forbrug af 596 m
3
diesel til den nuværende færge giver på 25 år en CO
2
-udledning på 39.485 tons,
oprundet altså præcis de 40.000 tons, som kommunen forventer sparet. Kalundborg kommune forudsætter
således blot, at den nye færgedrift på 25 år vil udlede 0 kg CO
2
! Man fristes til at spørge, om de i kommunen
også har vedtaget, at jorden er flad.
El som energiform har nogle meget store fordele sammenlignet med brændselsmotorer. Virkningsgraden,
såvel i den generator, som producerer strøm som i en elektromotor der driver et transportmiddel, er
nærved 100 %, hvorimod en dieselmotor har en virkningsgrad på 40-50%, og kulfyrede kraftværk har
virkningsgrader, oftest på 30-40% (kombinationen kraftvarmeværker i Danmark har undtagelsesvist mere
end 90%). Når vi ser ind i en fremtid, hvor energien kommer fra vind, vand og sol, er der ingen tvivl om, at
elektrificering skal tænkes ind i en ny løsning og kommer til at spille en altdominerende rolle i
transportsektoren, til lands og til vands. Virkeligheden er imidlertid, at Danmark importerer stadig mere
energi (45% i 2021) fra udlandet, CO
2
-udledningen i verden stiger år for år som følge af energiproduktion, og
kulfyrede kraftværker er i stor skala under opførelse for at dække efterspørgslen på el. Faktum er, at
udviklingen i vedvarende energiproduktion, nationalt og globalt, end ikke kan følge med stigningen i
energiforbrug! Hvis vedvarende energiformer skal vinde kapløbet inden for det næste årti eller i de nye
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 99: Præsentation fra Sejerø Følgegruppens foretræde den 21. juni 2023 om ny færge til Sejerø
færgers levetid, er det afgørende, at offentlige forvaltninger ikke øger energiforbruget bevidstløst i et forsøg
på at tegne et misvisende politisk glansbillede af en indsats til gavn for klimaet.
Det er muligt at planlægge en mere intelligent færgedrift til kommunens to øer, hvor der også spares energi.
Det forudsætter blot, at kommunen går i dialog med øboerne. Dette burde man gøre, dels fordi der i
forvaltningen er et meget stort demokratiunderskud i forhold til de lokalsamfund, som skal leve med
løsningen. Dels fordi øboerne i processen hidtil har vist, at de råder over fagkompetencer og en
ansvarlighed, som der åbenlyst begge er behov for i denne sag.
Laurids Siig Christensen
Samfundsborger og Sejerø-bo