Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling)
ULØ Alm.del Bilag 99
Offentligt
2726935_0001.png
Ny færge til Sejerø
Udvalget for Landdistrikter og Øer
Sejerø den 21. juni 2023
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 99: Præsentation fra Sejerø Følgegruppens foretræde den 21. juni 2023 om ny færge til Sejerø
2726935_0002.png
Kalundborg Kommunes forslag til nye færger til Sejerø og Nekselø
Kommunen præsenterede i august 2022 beboere og færgepersonale for
et forslag med to ens dobbelenderfærger med flad stævn og hæk.
De var åbne, men med et visit, der kunne lukkes for at undgå bølgesprøjt
på vogndækket.
Efter en sødygtighedsanalyse blev færgerne ændret til lukkede færger
med bovporte for og bag.
For at opnå en forøgelse af kapaciteten på Sejerø har man lavet en
fartplan med 16/22 afgange vinter/sommer mod 8/12 i dag.
Forslaget til nye færger er udarbejdet af administrationen sammen med
OMT. Hverken færgepersonale eller brugere (Øboere og landliggere) har
været involveret.
Samlet pris på løsningen er anslået til 324,3 mio fordelt med 224 mio til
færger og ladeanlæg, 80,8 mio til havnetilpasninger og 19,5 til tilslutning
ladeanlæg og projektudgifter.
Færger og ladeanlæg leases over 20 år med en årlig ydelse på 14,6 mio.
TMU indstillede projektet til Økonomiudvalget i dec. 2022.
Standardfærgen D-48-13 Dobbeltender
• 
Længde (m)
48,4
• 
Personbiler antal
22
• 
Lasteevne (ton)
100
• 
Passagerer vinter/sommer
98/147
Sejerøfærgen
• 
Længde (m)
• 
Personbiler antal
• 
Lasteevne (ton)
• 
Passagerer vinter/sommer
48,5
35
220
146/245
Økonomiudvalg og kommunalbestyrelse satte projektet på hold, da leasingydelsen skal tages af
driftsrammen og dermed vil kræve store besparelser.
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 99: Præsentation fra Sejerø Følgegruppens foretræde den 21. juni 2023 om ny færge til Sejerø
2726935_0003.png
Trafikmønster for biler 2022
Belægning er baseret på bilækvivalenter på
4,6x1,75 m
Sejerøfærgens kapacitet er sat til 35
bilækvivalenter
Der udnyttes 40% af den totale kapacitet
på årsbasis
Belægningen varierer fra 32% til 53% på
måmedsbasis
I højsæsonen Juni, juli og august overføres
35% af det totalt overførte biler.
Trafik torsdage er typisk eftermiddag og
aften mod Sejerø
Trafik fredage er typisk middag,
eftermiddag og aften mod Sejerø
Trafik søndage er typisk middag,
eftermiddag og aften mod Havnsø
I juli er 36% af alle afgange med mere end
24 biler
50% af alle biler rejser på torsdage, fredag
og søndage
Rejsemønstret varierer med de forskellige passagergrupper.
Håndværkere med kassebiler og anhængere rejser mandag til torsdag med første færge til
Sejerø og retur sen eftermiddag.
Lastvogne og vogntog rejser mandag til torsdag med første færge til Sejerø.
Personbiler til Sejerø torsdag samt fredag, og retur søndag mod Havnsø.
I 2022 var der 422 afgange med mere end 24 biler, af disse faldt 239 (57%) i juni, juli og
august, heraf 117 (28%) alene faldt i juli.
I juli var hver tredje afgange med mere end 24+ biler og hver fjerde med 30+.
Antal biler pr. dag på rute 23 indikerer jo ikke, at der er behov for en motorvej!
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 99: Præsentation fra Sejerø Følgegruppens foretræde den 21. juni 2023 om ny færge til Sejerø
2726935_0004.png
Kapacitet biler
Version 1
Version 2
Bilækvivalent defineret til 4,6 x 1,75 m
Version 1 har separat lastbilsbane medens en
lastbil i
version 2 vil optage plads for 6 biler og et vogntog
plads for 12 biler
Forøgelsen i kapacitet bliver skabt via en forøgelse af
afgange med 100% om vinteren og 83% om sommeren
Forøgelsen af kapacitet er spredt over hele dagen og
giver ikke en bedre serviceoplevelse på de benyttede
afgange
Kapaciteten på Nekselø er forøget med 500%
I 2022 er max 4 biler på afgang til Nekselø.
Forøgelsen af afgange vil give mange flere ”tomme” ture end i dag!
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 99: Præsentation fra Sejerø Følgegruppens foretræde den 21. juni 2023 om ny færge til Sejerø
2726935_0005.png
Energibehov til færgeløsninger
Vi kender det nøjagtige forbrug
af diesel ved sejlads med de
eksisterende færge.
OMT oplyser i CFD Analysen, at
D46-12 standardfærgen bruger
20% mindre energi på en afgang
end Sejerøfærgen.
Vi forudsætter at D46-13 lukket
færge svarer til D46-12
Fra besøg på Ellen ved vi, at den
bruger knap 1.000 kwt på en
afgang, der svarer til overfarten
Havnsø – Sejerø
Følgegruppen foreslår en
enkeltender til 50 biler og en
dobbeltender til 9 biler
Energibehov til fremdrift
• 
• 
• 
• 
Sejerøfærgen bruger 193 liter diesel per afgang = 817 kwt
Nekseløfærgen bruger 23 liter diesel per afgang = 100 kwt
Den foreslåede dobbeltender bruger 654 kwt per afgang (OMT)
Følgegruppens forslag bruger hhv. 1.000 kwt og 80 kwt per afgang (anslået)
Effektbehov per år med foreslåede og ønskede sejlplaner
• 
Nuværende sejlplaner med nuværende to færger:
2.678.000 kwt + 253.075 kwt 2.932.000 kwt
• 
De foreslåede to D46-12 standardfærger og foreslåede sejlplan:
4.660.400 kwt
• 
Følgegruppens ønske med aktuel fartplan: 3.600.000 kwt
Merbehov for fremdriftsenergi i kommunens/OMTs forslag
• 
I forhold til aktuelle sejlads på Sejerø og Nekselø: 59%
• 
I forhold til Følgegruppens ønskede løsning: 30%
Kalundborg Kommune markedsfører sin foreslåede færgeløsning som grøn og klimavenlig.
I virkeligheden bærer kommunen ved til bålet og forbrænder mere energi end nødvendigt!
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 99: Præsentation fra Sejerø Følgegruppens foretræde den 21. juni 2023 om ny færge til Sejerø
2726935_0006.png
På Sejerø ønsker vi
En Sejerøfærge som singleender
med en kapacitet på 50 biler og
en lasteevne, der kan klare den
tunge trafik sammen med vare-
og personbiler
En Nekseløfærge som en lille
dobbeltender med plads til 9
biler, og som kan afløse når
Sejerøfærgen skal til service
På Sejerø ønsker vi en færge, der kan servicere det nuværende
trafikmønster og med en forøget kapacitet, der kan give vækst for
øboere, landliggere og turister.
Vi ønsker en fartplan som tids- og kapacitetsmæssigt tilgodeser
trafikmønstret for håndværkere, servicefunktioner, fragt, leverancer til
øen og landliggeres besøgsmønster.
Vi ønsker en sødygtig færge med en komfort svarende til den
nuværende, så vi undgår tidligere tiders overfarter med ubehagelige
bevægelser og megen søsyge.
Vi ønsker som nu en færge med komfort for passagerer i form af
indretning med borde og bænke, der muliggøre spisning mm under
overfarten.
Vi ønsker som nu et cafeteria ombord med tilbud svarende til den
nuværende service.
Vi er klar til at deltage i en konstruktiv dialog om løsningen på færgerne til Sejerøbugten – en
løsning der også møder kommunens prioriteringer.