Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling)
ULØ Alm.del Bilag 88
Offentligt
2722127_0001.png
Ny færge til Sejerø
Baggrund, behov og løsningsforslag!
Sejerø den 19. marts 2023
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 88: Materiale fra Sejerø følgegruppe om ny færge til Sejerø forud for foretræde d. 21/6-23
2722127_0002.png
Som vi ser Sejerø i dag
Da Sejerø fik ny færge den 1. januar
1999, betød valget af Sejerøfærgen
samme sommer en 35-40% stigning i
trafik af gods og passagerer i
højsæsonen samt en årrække med
øget bosætning og prisstigninger på
jord og fast ejendom.
Samtidig betød Sejerøfærgen en
overfart med bedre komfort, færre
vippeture og mindre søsyge.
• 
Antallet af fastboende Øboere er langsomt faldende
• 
Tilflytning sker primært af ressourcestærke pensionister og ældre
erhvervsaktive
• 
Der sælges huse hvert år og der bygges nye sommerhuse
• 
Større afhængighed af håndværkere fra fastlandet
• 
Der er kommet flere muligheder for overnatning på øen
• 
Flere spisesteder med forskellige koncepter og tilbud
• 
Flere en-dags turister i både sommer- og skuldersæson
• 
Pres fra landliggere og sommergæster i højsæsonen
• 
Ændret besøgsmønster med flere og længere besøg
I dag udgør Sejerøfærgen igen en flaskehals for, hvor mange turister og
gæster, der kan besøge Sejerø og hvor meget gods, der kan fragtes til og
fra øen.
Færgen er livlinen til øer i Ø-riget Danmark og det altafgørende rammevilkår for Ø-samfund
som Sejerøs overlevelse og udvikling.
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 88: Materiale fra Sejerø følgegruppe om ny færge til Sejerø forud for foretræde d. 21/6-23
2722127_0003.png
Trafikmønster for passagerer 2022
I alt blev der transporteret 89.893
passagerer i 2022.
Heraf udgjorde Øboere 20%, resten er
landliggere, gæster, turister, håndværkere,
servicefolk, mm.
I alle måneder rejser 50-60% på tor, fre,og
søndage.
Juli er den eneste måned med mere end
50% på andre dage.
Søndag er den travleste dag med 24% af de
rejsende.
I sommerhalvåret er der flere afgange med
90+ passagerer.
I juli er der 76 afgange med 90+ passagerer
og heraf er 42 med 110+ og 22 med 130+.
Rejsemønstret varierer med de forskellige passagergrupper.
Øboere rejser til Havnsø om morgenen og retur middag/eftermiddag
Landliggere og gæster rejser torsdag, fredag og søndag
• 
Torsdag og fredag fra eftermiddag til aften rejser man mod Sejerø
• 
Søndag fra fra middag til aften rejser man mod Havnsø
Turister rejser typisk mod Sejerø om morgenen/formiddag og retur eftermiddag
Håndværkere og servicefolk kommer over om morgenen og retur eftermiddag
Kapacitet bør variere med rejsemønster på ugedage og rejseretning!
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 88: Materiale fra Sejerø følgegruppe om ny færge til Sejerø forud for foretræde d. 21/6-23
2722127_0004.png
Trafikmønster for biler 2022
Belægning er baseret på bilækvivalenter på
4,6x1,75 m
Sejerøfærgens kapacitet er sat til 35
bilækvivalenter
Der udnyttes 40% af den totale kapacitet
på årsbasis
Belægningen varierer fra 32% til 53% på
måmedsbasis
I højsæsonen Juni, juli og august overføres
35% af det totalt overførte biler.
Trafik torsdage er typisk eftermiddag og
aften mod Sejerø
Trafik fredage er typisk middag,
eftermiddag og aften mod Sejerø
Trafik søndage er typisk middag,
eftermiddag og aften mod Havnsø
I juli er 36% af alle afgange med mere end
24 biler
50% af alle biler rejser på torsdage, fredag
og søndage
Rejsemønstret varierer med de forskellige passagergrupper.
Håndværkere med kassebiler og anhængere rejser mandag til torsdag med første færge til
Sejerø og retur sen eftermiddag.
Lastvogne og vogntog rejser mandag til torsdag med første færge til Sejerø.
Personbiler til Sejerø torsdag samt fredag, og retur søndag mod Havnsø.
I 2022 var der 422 afgange med mere end 24 biler, af disse faldt 239 (57%) i juni, juli og
august, heraf 117 (28%) alene faldt i juli.
I juli var hver tredje afgange med mere end 24+ biler og hver fjerde med 30+.
Antal biler pr. dag på rute 23 indikerer jo ikke, at der er behov for en motorvej!
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 88: Materiale fra Sejerø følgegruppe om ny færge til Sejerø forud for foretræde d. 21/6-23
2722127_0005.png
Forslag til fartplaner med to ens færger
Der er udarbejdet forslag med to sejlplaner
(svarende til vinter og sommer) med
henholdsvis 16 og 22 daglige ture på
Sejerø
Fire ture via Nekselø og vil forlænge
sejltiden med min. 15 minutter.
Ved trekantssejlads reduceres antal biler
til/fra Sejerø med 8.
Færgerne kan bygges i to versioner:
Version 1 med plads til:
147 passagerer indendørs og 22 biler
Version 2 med plads til:
110 passagerer indendørs og 28 biler
Begge færger har en lasteevne på 100 ton
Antal passagerer begrænses af muligheden for at sidde inde (147/110)
Bilkapacitet begrænses af lasteevnen på 100 ton
• 
Med to lastbiler (38t) er der plads til 8 personbiler eller færre kassevogne
• 
Med et lastvognstog (56t) og en lastbil (38t) er der plads til 3 personbiler
Flere afgange har kort tid fra ankomst til afsejling igen (15 min) – det giver ikke tid til
håndtering af gods sammen med losning og lastning af biler
De foreslåede fartplaner giver begrænsninger for både passagerer og biler!
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 88: Materiale fra Sejerø følgegruppe om ny færge til Sejerø forud for foretræde d. 21/6-23
2722127_0006.png
Kapacitet biler
Version 1
Version 2
Bilækvivalent defineret til 4,6 x 1,75 m
Version 1 har separat lastbilsbane medens en
lastbil i
version 2 vil optage plads for 6 biler og et vogntog
plads for 12 biler
Forøgelsen i kapacitet bliver skabt via en forøgelse af
afgange med 100% om vinteren og 83% om sommeren
Forøgelsen af kapacitet er spredt over hele dagen og
giver ikke en bedre serviceoplevelse på de benyttede
afgange
Kapaciteten på Nekselø er forøget med 500%
I 2022 er max 4 biler på afgang til Nekselø.
Forøgelsen af afgange vil give mange flere ”tomme” ture end i dag!
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 88: Materiale fra Sejerø følgegruppe om ny færge til Sejerø forud for foretræde d. 21/6-23
2722127_0007.png
Sødygtighed og komfort for passagerer
OMT har på vegne af Kalundborg
Kommune gennemført en CFD-
analyse med sammenligning af de
foreslåede nye færger og
Sejerøfærgen.
Analysen skulle belyse omfanget af
følgende bevægelser under konkrete
forhold sammenlignet med den
nuværende færge – Pitch, rul og
vertikale accelerationer i tre punkter.
Konklusioner fra analysen:
• 
Komforten for passagerer i salonen under moderate forhold vil
opleves ringere i forhold til Sejerøfærgen (pkt 3)
• 
Komforten for passagerer på øverste passagerdæk vil forventes at
opleves ringere end på Sejerøfærgen (pkt 4)
• 
Under moderate forhold kan der forventes slamming i mindre omfang
og slet ingen på Sejerøfærgen (pkt 5)
• 
Studiet indikerer også at standardfærgen generelt vil give anledning til
større bevægelser og accelerationer
Analysen tager ikke stilling til rulning og den omfatter kun tobølge og
dermed ikke de realistiske forhold ved sejladsen.
Komforten for passagerer bliver ringere med standardfærgen D46-12
sammenlignet med Sejerøfærgen!
”Såfremt CFD-analysen viser, at komforten bliver dårligere end med den nuværende
Sejerøfærge, skal der vælges en anden løsning”
Jacob Beck Jensen, Formand TMU-udvalget den 13/12 på borgermødet
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 88: Materiale fra Sejerø følgegruppe om ny færge til Sejerø forud for foretræde d. 21/6-23
2722127_0008.png
Energibehov til færgeløsninger
Vi kender det nøjagtige forbrug
af diesel ved sejlads med de
eksisterende færge.
OMT oplyser i CFD Analysen, at
D46-12 standardfærgen bruger
20% mindre energi på en afgang
end Sejerøfærgen.
Vi forudsætter at D46-13 lukket
færge svarer til D46-12
Fra besøg på Ellen ved vi, at den
bruger knap 1.000 kwt på en
afgang, der svarer til overfarten
Havnsø – Sejerø
Følgegruppen foreslår en
enkeltender til 50 biler og en
dobbeltender til 9 biler
Energibehov til fremdrift
• 
• 
• 
• 
Sejerøfærgen bruger 193 liter diesel per afgang = 817 kwt
Nekseløfærgen bruger 23 liter diesel per afgang = 100 kwt
Den foreslåede dobbeltender bruger 654 kwt per afgang (OMT)
Følgegruppens forslag bruger hhv. 1.000 kwt og 80 kwt per afgang (anslået)
Effektbehov per år med foreslåede og ønskede sejlplaner
• 
Nuværende sejlplaner med nuværende to færger:
2.678.000 kwt + 253.075 kwt 2.932.000 kwt
• 
De foreslåede to D46-12 standardfærger og foreslåede sejlplan:
4.660.400 kwt
• 
Følgegruppens ønske med aktuel fartplan: 3.600.000 kwt
Merbehov for fremdriftsenergi i kommunens/OMTs forslag
• 
I forhold til aktuelle sejlads på Sejerø og Nekselø: 59%
• 
I forhold til Følgegruppens ønskede løsning: 30%
Kalundborg Kommune markedsfører sin foreslåede færgeløsning som grøn og klimavenlig.
I virkeligheden bærer kommunen ved til bålet og forbrænder mere energi end nødvendigt!
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 88: Materiale fra Sejerø følgegruppe om ny færge til Sejerø forud for foretræde d. 21/6-23
2722127_0009.png
Double-Ender vs Single-Ender
OMT har vist deres katalog:
Double-Ender til:
Kortere ture
Høj Regelmæssighed
Beskyttet farvand
Single-Ender til:
Længere ruter
Åbne farvande
Det er korrekt, at man med en
dobbelt-ender sparer tid ved
havnemanøvrer, men da
fremdrivningsmodstanden er
betydelig større end for en
optimeret enkelt-ender, vil det
samlede energiforbrug blive
større.
Ruten Havnsø Sejerø er en længere rute delvis i åbent farvand
Energiforbruget med en Single-Ender er 20-30% mindre end med en
Double-Ender, da den glider bedre gennem farvandet
Et optimeret Single-Ender skrog vil også give en roligere sejlads
Havnemanøvre (den ene vej) med Sejerøfærgen tager 3 minutter
Til dato har der i de 4 sidste år været 15 aflysninger til Sejerø pga. vejret
Derfor foreslår vi en Single-Ender (S60-14 50 biler) til Sejerø og en
Double-Ender (D28-10 9 biler) til Nekselø
Det vil give fleksibilitet og optimeret sejlads på begge ruter
Uddrag fra: WP-2-E-FERRY DESIGN
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 88: Materiale fra Sejerø følgegruppe om ny færge til Sejerø forud for foretræde d. 21/6-23
2722127_0010.png
Kalundborg Kommune har gjort meget for Sejerø
Men,
Da man ansatte en ny overfartsleder havde han kontor på Sejerø og personaleansvar for
medarbejderne på færgekontoret.
Efter nogle år flyttede overfartslederen kontor fra Sejerø til Havnsø og samtidig gjorde man
havnefogeden i Havnsø til ansvarlig for færgekontoret på Sejerø.
Herefter blev arbejdstiden for personalet skåret ned og man flyttede opgaver til kontoret i
Havnsø, hvor man ansatte yderligere en medarbejder.
Færgekontoret holdt herefter lukket hver onsdag og nu indfører man, at kontoret kun har åbent
for personlig betjening to timer om formiddagen og eftermiddagen.
Pr. første januar er der indført prisstigninger på 30% begrundet med stigende oliepriser. Vi
frygter, at det betyder nedgang i trafikken for især landliggere
Det er lykkedes kommunen at fjerne to fuldtidsstillinger fra Sejerø og samtidig forringe servicen
for beboere, landliggere, besøgende og turister!!
Øerne Sejerø og Nekselø har særlige udfordringer, når det gælder om at opretholde en
bæredygtig udvikling, fx hvad angår bosætning, transport og jobs, men øerne har også
særlige udviklingspotentialer …
Uddrag fra Kalundborg Kommunes udviklingsstrategi frem mod 2030
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 88: Materiale fra Sejerø følgegruppe om ny færge til Sejerø forud for foretræde d. 21/6-23
2722127_0011.png
På Sejerø ønsker vi
En Sejerøfærge som singleender
med en kapacitet på 50 biler og
en lasteevne, der kan klare den
tunge trafik sammen med vare-
og personbiler
En Nekseløfærge som en lille
dobbeltender med plads til 9
biler, og som kan afløse når
Sejerøfærgen skal til service
På Sejerø ønsker vi en færge, der kan servicere det nuværende
trafikmønster og med en forøget kapacitet, der kan give vækst for
øboere, landliggere og turister.
Vi ønsker en fartplan som tids- og kapacitetsmæssigt tilgodeser
trafikmønstret for håndværkere, servicefunktioner, fragt, leverancer til
øen og landliggeres besøgsmønster.
Vi ønsker en sødygtig færge med en komfort svarende til den
nuværende, så vi undgår tidligere tiders overfarter med ubehagelige
bevægelser og megen søsyge.
Vi ønsker som nu en færge med komfort for passagerer i form af
indretning med borde og bænke, der muliggøre spisning mm under
overfarten.
Vi ønsker som nu et cafeteria ombord med tilbud svarende til den
nuværende service.
Vi er klar til at deltage i en konstruktiv dialog om løsningen på færgerne til Sejerøbugten – en
løsning der også møder kommunens prioriteringer.
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 88: Materiale fra Sejerø følgegruppe om ny færge til Sejerø forud for foretræde d. 21/6-23
2722127_0012.png
Følgegruppen marts 2023
Sejerø den 12. marts 2023