Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling)
ULØ Alm.del Bilag 77
Offentligt
2704349_0001.png
MILJØVURDERING AF ÆNDRINGSBEKENDTGØ-
RELSE TIL CAMPINGREGLEMENTET
Miljørapport
Artelia Group A/S
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 77: Orientering om høring over udkast til ændret campingreglementet
Udarbejdet af:
Kontrolleret af:
Godkendt af:
Dato:
Version:
Projekt nr.:
STOU, LMVJ
LNJO
MAVE
13.04.2023
01.00
1020957
Artelia A/S
Buddingevej 272
DK-2860 Søborg
+45 4457 6000
CVR: 64 04 56 28
www.arteliagroup.dk
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 77: Orientering om høring over udkast til ændret campingreglementet
MILJØVURDERING AF ÆNDRINGSBEKENDTGØRELSE TIL CAMPINGREGLEMENTET
Indholdsfortegnelse
1
2
3
3.1
4
4.1
4.2
5
6
7
7.1
7.1.1
7.1.2
7.2
7.3
7.4
7.5
7.6
7.7
7.8
7.9
8
Ikke-teknisk resume ...................................................................................................... 4
Indledning..................................................................................................................... 4
Forslag til ændringsbekendtgørelse ............................................................................... 4
Områder omfattet af forslag til ændringsbekendtgørelse ..................................................... 4
Lovgivningsmæssige rammer for miljøvurdering ............................................................ 5
Proces...................................................................................................................................... 6
Metode ................................................................................................................................... 6
Alternativer og 0-alternativ/reference ........................................................................... 7
Eksisterende miljøforhold.............................................................................................. 7
Miljøvurdering og sammenhæng med anden planlægning.............................................. 8
Biologisk mangfoldighed ......................................................................................................... 8
Natura 2000 ............................................................................................................................ 8
Naturbeskyttelseslovens beskyttelsesbestemmelser ............................................................. 9
Befolkningen og menneskers sundhed ................................................................................. 10
Støj og vibrationer ................................................................................................................ 10
Vand (overflade- spilde- og drikkevand) ............................................................................... 10
Materielle goder ................................................................................................................... 11
Ressourcer og affald ............................................................................................................. 11
Landskab ............................................................................................................................... 11
Kumulative effekter .............................................................................................................. 12
Vurdering af alternativer ...................................................................................................... 12
Afværgeforanstaltninger og overvågning ..................................................................... 12
www.arteliagroup.dk
Side 3 af 12
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 77: Orientering om høring over udkast til ændret campingreglementet
2704349_0004.png
MILJØVURDERING AF ÆNDRINGSBEKENDTGØRELSE TIL CAMPINGREGLEMENTET
1
Ikke-teknisk resume
Denne miljørapport omhandler forsøgsordningen for udvidet vintercamping, hvormed kommunerne i
særlige tilfælde kan tillade camping på udvalgte campingpladser i hele vinterperioden.
Samlet set vurderes de direkte miljømæssige konsekvenser af forsøgsordningen at være af mindre
omfang ved muligheden for udvidet vintercampering i to fulde vintersæsoner. Nærmere fastsatte vil-
kår, som forventes at ledsage en udnyttelse af forsøgsordningen, skal sikre relevante hensyn til bl.a.
sundhedsspørgsmål, natur og landskab, adgangsmæssige og sanitære forhold. Der er ikke miljøvurde-
ret på alternativer til forslaget.
2
Indledning
Ministeren for landdistrikter har den 8. februar 2023 fremsat lovforslag om en forsøgsordning for ud-
videt vintercampering. Ministeren påtænker i forbindelse med forslagets forventede vedtagelse at
udstede en ændringsbekendtgørelse af campingreglementet
1
. Forsøgsordningen om udvidet vinter-
campering sker som opfølgning på beretning afgivet af Folketingets Erhvervsudvalg den 30. juni
2021, hvorefter det skal gøres muligt for kommunerne at dispensere fra kravet i Campingreglemen-
tets § 10 om, at man kun må opholde sig på campingpladser i maksimalt 15-20 dage ad gangen,
weekender mv. i perioden fra den 1. november til den 28. februar. Dispensationsordningen imple-
menteres i første omgang som en forsøgsordning.
3
Forslag til ændringsbekendtgørelse
Med forslaget gøres det muligt for kommunerne at tillade udvidet vintercampering i to fulde vinter-
sæsoner som led i en forsøgsordning, hvormed det vil blive muligt for borgere at campere hele året
på campingpladser inden for forsøgsordningens rammer. På baggrund af udvalgsberetningen vil Kir-
keministeriet forestå en evaluering af forsøgsordningen efter udløbet af forsøgsperioden.
Kommunalbestyrelsen kan alene give tilladelse til udvidet vintercampering på en begrænset andel af
det tilladte antal vintercamperingspladser på hver enkelt campingplads. Hensigten med denne be-
grænsning er at sikre, at campingpladser fortsat primært vil fungere som rekreative feriesteder for
turister. Kommunalbestyrelsen vil således maksimalt kunne tillade udvidet vintercampering på 5 pct.
af det tilladte antal vintercamperingspladser. Det indebærer, at der eksempelvis vil kunne opnås tilla-
delse til udvidet vintercampering på 3-4 enhedspladser på en lille campingplads med 100 campingen-
heder og 20-25 enhedspladser på en stor campingplads med 700 campingenheder.
3.1
Områder omfattet af forslag til ændringsbekendtgørelse
Forsøgsordningen omfatter kun campingpladser, der på tidspunktet for bekendtgørelsens ikrafttræ-
den (forventet pr. 1 juli 2023) allerede har tilladelse til vintercampering, dvs. campering i perioden
fra den 1. november til den 28. februar. I forsøgsordningen kan der på baggrund af kommunens an-
søgning pr. 1. juli 2023 gives tilladelse til udvidet vintercampering på højst 5 pct. af de enheder på en
campingplads, der allerede må benyttes til vintercampering. Der kan være gældende vintertilladelser
1
Bekendtgørelse nr. 319 af 28. marts 2019 Bekendtgørelse om tilladelse til udlejning af arealer til campering og
om indretning og benyttelse af campingpladser (campingreglementet)
Side 4 af 12
www.arteliagroup.dk
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 77: Orientering om høring over udkast til ændret campingreglementet
til campingpladser beliggende i særligt værdifuldt landskabsområde, naturområde el.lign., hvor vin-
tertilladelsen har været meddelt før den 7. februar 2000. Disse campingpladser fik lov til at beholde
deres vintertilladelse i forbindelse med, at nye regler blev indført det pågældende år. Disse camping-
pladser vil som udgangspunkt ikke blive omfattet af forsøgsordningen. Hvis en campingplads ligger
delvist inden for særligt værdifuldt landskabsområde, naturområde el.lign. og har en vintertilladelse
fra før den 7. februar 2000, vil dog den del af vintertilladelsens enhedspladser, der ligger uden for det
pågældende område, kunne omfattes af en forsøgstilladelse.
En forsøgstilladelse til udvidet vintercampering vil desuden ikke kunne gives til campingpladser, der
ligger inden for strandbeskyttelseslinjen eller et klitfredet område, jf. herved §§ 8 og 15 i lov om na-
turbeskyttelse.
4
Lovgivningsmæssige rammer for miljøvurdering
Forslaget til ændringsbekendtgørelse for campingregulativ er omfattet af kravet om miljøvurdering i
lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (LBK nr. 4 af 3. januar 2023),
jf. lovens § 8 stk. 1, nr. 1, hvorfor der skal udarbejdes en miljørapport efter lovens § 12 og bilag 4.
Plan- og landdistriktsministeriet har forud for miljøvurderingen udarbejdet en afgrænsningsrapport,
som har været i høring hos berørte myndigheder og parter, og som afgrænser de væsentligste emner
i miljørapporten til følgende:
Den biologiske mangfoldighed, flora og fauna
Befolkningen og menneskers sundhed
Støj og vibrationer
Vand
Materielle goder
Landskab
Kumulative forhold
Miljøvurderingen foretages på et overordnet niveau, som ikke foregriber den kommunale miljøvur-
dering i forbindelse med implementering af bekendtgørelsen. Miljøvurderingen af ændringsbekendt-
gørelsen har et overordnet nationalt fokus, som sikrer, at de nationale og internationale interesser er
tilgodeset, hvis direktivet udnyttes fuldt ud.
Derudover vurderes, hvorvidt planen stemmer overens med de miljømålsætninger, som er fastlagt i
forskellige handlingsplaner/strategier på nationalt niveau.
Høringssvar afgivet af berørte kommuner, Kommunernes Landsforening, Forsvarsministeriet og Mil-
jøstyrelsen indgår i vurderingsgrundlaget og har ikke givet anledning til ændring af afgrænsningen.
Der henvises til afgrænsningsnotatet for gennemgang af fravalgte miljøemner.
www.arteliagroup.dk
Side 5 af 12
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 77: Orientering om høring over udkast til ændret campingreglementet
MILJØVURDERING AF ÆNDRINGSBEKENDTGØRELSE TIL CAMPINGREGLEMENTET
4.1
Proces
Processen for udarbejdelse af en miljøvurdering består af følgende trin:
1. Udarbejdelse af udkast til afgrænsningsrapport som afgrænser miljørapportens indhold
2. Berørte myndigheder høres om afgrænsningen af miljørapportens indhold
3. Udarbejdelse af endelig afgrænsningsrapport på baggrund af udkastet og de indkomne hø-
ringssvar
4. Miljørapport indeholdende miljøvurderingen udarbejdes
5. Miljørapport sendes i offentlig høring sammen med forslag til bekendtgørelsen om ændrin-
gen af campingreglementet
6. Ministeren forventes at udstede en bekendtgørelse om ændringen af campingreglementet.
Samtidig offentliggøres en sammenfattende redegørelse som beskriver, hvordan miljøvurde-
ringen og indkomne høringssvar er taget i betragtning
7. Evt. planlagt overvågning af miljømæssige konsekvenser gennemføres
4.2
Metode
Miljøvurderingen har til formål at belyse de miljømæssige konsekvenser af at der på baggrund af
kommunens ansøgning kan gives tilladelse til udvidet vintercampering på højst 5 pct. af de enheder
på en campingplads, der allerede må benyttes til vintercampering. Miljøvurderingen vil derigennem
udgøre en del af beslutningsgrundlaget for indholdet af ændringsbekendtgørelsen.
Miljøvurderingen gennemføres som en kvalitativ vurdering af, hvorvidt og i hvilket omfang der for-
ventes at være væsentlige indvirkninger på de miljøfaktorer, som er identificeret i afgræsningsrap-
porten for miljøvurderingen.
Ifølge miljøvurderingsloven skal miljørapporten kun indeholde de oplysninger, som med rimelighed
kan forlanges med hensyn til den aktuelle viden og gængse vurderingsmetoder og til, hvor detaljeret
planen er, hvad planen indeholder, på hvilket trin i et beslutningsforløb planen befinder sig, og hvor-
vidt bestemte forhold vurderes bedre på et andet trin i det pågældende forløb.
I sagens natur vil konsekvensvurderingen derfor være afgrænset til vurderinger på et overordnet ni-
veau, hvor den nærmere vurdering af de konkrete konsekvenser vil afhænge af den eventuelle efter-
følgende, mere detaljerede planlægning.
For miljøfaktorer, der er omfattet af miljøvurderingen, er den eksisterende viden om den aktuelle
status beskrevet inden for et område, som potentielt vil kunne påvirkes af forslagets gennemførelse.
Hvor det er relevant, er inddraget gældende nationale planer og programmer, som fastsætter de
fremtidige rammer.
Herefter er foretaget en vurdering af, hvordan de aktuelle eller planlagte forhold potentielt kan blive
påvirket af forslagets gennemførelse. De potentielle påvirkninger er kategoriseret efter følgende
skala:
Positiv virkning:
Forslaget afstedkommer en sådan virkning for den pågældende miljøfaktor,
at der er tale om forbedrede forhold for dennes tilstand
Side 6 af 12
www.arteliagroup.dk
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 77: Orientering om høring over udkast til ændret campingreglementet
Ubetydeligt negativ eller neutral/ingen virkning:
Der forventes ikke at være nogen virkning
på miljøet. Påvirkningerne anses som så små, at der ikke skal tages højde for disse ved imple-
mentering af planen
Mindre negativ virkning:
Virkningen vil kunne erkendes, men i en grad, hvor det ikke vurde-
res, at afværgende eller kompenserende foranstaltninger er nødvendige
Moderat negativ virkning:
Virkningen vil være mærkbar i en grad, hvor afværgende eller
kompenserende foranstaltninger bør overvejes
Væsentlig negativ virkning:
Virkningen anses for så alvorlig, at man bør overveje at ændre
planen eller sikre, at der gennemføres afværgende foranstaltninger for at mindske virkningen
5
Alternativer og 0-alternativ/reference
I forbindelse med miljøvurderingen af forslaget til ændringsbekendtgørelse sammenlignes de miljø-
mæssige virkninger af dette med en referenceramme, 0-alternativet, for at kunne sammenholde kon-
sekvenserne af en udvikling uden vedtagelse af ændringsbekendtgørelse for campingreglementet.
Miljøvurderingens 0-alternativ fastlægges som den situation, hvor der ikke er mulighed for udvidet
camping i vinterhalvåret.
Der inddrages udover 0-alternativet ikke alternative løsningsforslag, der skal behandles i miljøvurde-
ringen.
6
Eksisterende miljøforhold
I 2019 erkendes et behov for modernisering af rammerne for campinglivet således, at også camping-
pladser kan møde ændrede krav om attraktive og tidssvarende overnatningstilbud. Vejledningen til
den nye bekendtgørelse (BEK nr. 319 af 28/03/2019) sammenfatter:
”Hovedformålet
med campingreglementet er at sikre, at campingpladserne har en tilfredsstillende
standard og ikke udvikler sig til sommerhuslignende områder eller til helårsbeboelse samt at skabe
gode rammebetingelser for campingerhvervet under hensyn til de planlægningsmæssige og natur- og
landskabsmæssige interesser.”
Med denne nye bekendtgørelse blev det muligt at tilbyde vintercampering på mere lempelige vilkår
end tidligere gældende. En campingplads kan benyttes til vintercampering, dvs. kortvarige ophold af
15-20 dages varighed, weekender m.v. i perioden 1. november - 28. februar.
Vintercampering skal i givet fald ske på en af kommunalbestyrelsen nærmere afgrænset del af cam-
pingpladsen, og at arealet til vintercampering sammen med arealet til vinteropbevaring kan udgøre
et areal, der svarer til højst ca. 70 pct. af det tilladte antal campingenheder.
”Kortvarige ophold” blev
defineret som ophold af op til 15-20 hverdages varighed.
Vintercampering på campingpladser i særligt værdifulde områder var fortsat ikke tilladt. Der kan ikke
meddeles tilladelse til vintercampering, hvis campingpladsen er beliggende i et område, der i kom-
muneplanen er udpeget som særligt værdifuldt landskabsområde, naturområde e.l., og inden
for
www.arteliagroup.dk
Side 7 af 12
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 77: Orientering om høring over udkast til ændret campingreglementet
2704349_0008.png
MILJØVURDERING AF ÆNDRINGSBEKENDTGØRELSE TIL CAMPINGREGLEMENTET
klitfredet areal og inden for strandbeskyttelseslinjen kræves tillige Kystdirektoratets dispensation til
vintercampering.
Samlet er det vurderingen, at de tidligere gældende regler ikke har afstedkommet væsentlige nega-
tive indvirkninger på miljøet.
Der er i landet 33 vinteråbne campingpladser. Beliggenheden er vist med stjerne på kort nedenfor.
Figur 1 Vinteråbne campingpladser. Kilde: campingland.dk
7
7.1
7.1.1
Miljøvurdering og sammenhæng med anden planlægning
Biologisk mangfoldighed
Natura 2000
Der vil som udgangspunkt ikke være områder med naturinteresser i områderne udlagt til forsøgsord-
ningen, men anvendelsen kan have afledte effekter på nærliggende områder med naturinteresser, så
som Natura 2000-områder.
Miljøstyrelsen har udarbejdet udkast til 257 Natura 2000-planer for den kommende periode 2022-
2027. Hver Natura 2000-plan indeholder langsigtede målsætninger for naturen i området og indsat-
ser, der skal gennemføres i planperioden (2022-27). Natura 2000-planerne er i høring frem til 20. maj
2023.
Natura 2000-områdere består af habitatområder, fuglebeskyttelsesområder og ramsarområder.
Hvert område er udpeget for at beskytte bestemte arter og naturtyper, der er sjældne, truede eller
Side 8 af 12
www.arteliagroup.dk
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 77: Orientering om høring over udkast til ændret campingreglementet
karakteristiske. Udpegningsgrundlaget er listen over de arter og naturtyper, der er beskyttet i hvert
enkelt område.
Habitat- og fuglebeskyttelsesområderne er udpeget på grundlag af EU's habitat- og fuglebeskyttel-
sesdirektiver.
Natura 2000-planer 2022-2027 indeholder mål for naturtilstanden med henblik på at sikre eller gen-
oprette en gunstig bevaringsstatus samt et indsatsprogram, som indeholder bindende retningslinjer
for de kommunale handleplaner.
På baggrund af Natura 2000-planerne udarbejder kommunerne handleplaner, som blandt andet in-
deholder de forvaltningsindsatser og initiativer, som kommunerne vil tage for at implementere Na-
tura 2000-planerne.
Inden myndighederne vedtager en plan eller meddeler en tilladelse i eller i nærheden af et Natura
2000-område, skal der foretages en vurdering af, om planen kan have en væsentlig påvirkning af Na-
tura 2000-området. Væsentlighedsvurderingen i forhold til Natura 2000 skal foretages før der træffes
afgørelse om tilladelse.
Kan det ikke udelukkes, at planen har en væsentlig indvirkning, skal der foretages en nærmere konse-
kvensvurdering, hvori der skal redegøres for om planen direkte eller indirekte vil påvirke de arter og
naturtyper, som findes i udpegningsgrundlaget og integriteten af området.
Bestemmelserne omkring Natura 2000 kan have betydning for planer på baggrund af det ændrede
campingreglement, da planer ikke må være til hinder for, at der kan opretholdes en gunstig beva-
ringstilstand i de enkelte Natura 2000-områder.
7.1.2
Naturbeskyttelseslovens beskyttelsesbestemmelser
Naturbeskyttelsesloven indeholder en række generelle beskyttelsesbestemmelser herunder en
række bestemmelser omkring beskyttede naturtyper og en række beskyttelseslinjer.
Der må ikke foretages ændring i tilstanden af beskyttet natur, de såkaldte § 3-områder. Det drejer sig
om søer, moser, ferske enge, strandenge, heder, overdrev og vandløb (§ 3), samt klitfredede arealer
(§ 8) og stand-, sø, å-, skov- og fortidsmindebeskyttelseslinjer (§§ 15-19). Kommunerne er myndighed
for § 3-områder og beskyttelseslinjer, mens Kystdirektoratet er myndighed for klitfredede og strand-
beskyttet arealer.
Bestemmelserne om beskyttet natur kan have betydning for kommende planer på baggrund af det
ændrede campingreglement, da planer for campingpladser med arealer omfattet af bestemmelserne
om beskyttet natur, ikke må ændre tilstanden af de beskyttede naturarealer.
Campingpladser med vintercamping, der ligger inden for strandbeskyttelseslinjen eller et klitfredet
område kan ikke opnå tilladelse til udvidet vintercamping, ligeledes kan campingpladser beliggende i
områder udlagt som naturområder eller den del beliggende i naturområder kan som udgangspunkt
ikke opnå tilladelse til udvidet vintercamping, hvorfor hensynet til disse er varetaget.
www.arteliagroup.dk
Side 9 af 12
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 77: Orientering om høring over udkast til ændret campingreglementet
MILJØVURDERING AF ÆNDRINGSBEKENDTGØRELSE TIL CAMPINGREGLEMENTET
Det er vurderingen, at ændringsbekendtgørelsen vil have ubetydeligt negativ eller
neutral/ingen
virkning
på naturinteresser.
7.2
Befolkningen og menneskers sundhed
Forsøgsordningen vil, hvis den udnyttes af den enkelte kommune, have indvirkning på campisterne i
vintermånederne. Konsekvenserne er ikke entydige, idet udelivet i almindelighed tillægges positiv
betydning, mens ophold i campingvogne eller autocampere, der ikke er isoleret, kan medføre indekli-
maproblemer på grund af fugt- og kondensudvikling, ligesom risikoen for ulykker ved forskellige for-
mer for opvarmning vil være forhøjet. Petroleumsovne og gasvarmere kan medføre risiko for både
brand og forgiftning.
Et andet aspekt er risikoen for social isolation, hvor personer/familier, der (af nød) flytter på cam-
pingplads, kan opleve social isolation, der forværrer deres situation.
Endelig kan sådanne ophold have konsekvenser for kommunernes service- og velfærdsforpligtelser,
idet ophold i vintermånederne kan indebære bopælspligt, som igen vil øge afstanden til borgere med
særlige behov.
Det er vurderingen, at ændringsbekendtgørelsen vil have ubetydeligt negativ eller
neutral/ingen
virkning
på befolkningen og menneskers sundhed.
7.3
Støj og vibrationer
Udnyttelsen af forsøgsordningen kan medføre behov for vurdering af støjgener fra campingpladserne
til omgivelserne, idet visuel afskærmning med indflydelse på opfattelsen af gener fra støj, så som
plantebælter, vil have nedsat funktion når de står uden løv, samtidig med, at støjintensiteten kan for-
ventes øget med højere belægning.
Det bemærkes samtidig, at der kan være campingpladser, der ligger inden for støjkonsekvensområ-
det fra Forsvarsministeriets skyde- og øvelsesområder, som primært udnyttes i vintermånederne.
Det er vurderingen, at ændringsbekendtgørelsen vil have ubetydeligt negativ eller
neutral/ingen
virkning
på støj.
7.4
Vand (overflade- spilde- og drikkevand)
Forsøgsordningen vurderes at have ingen indvirkning på overfladevand, drikke- og grundvand eller
vandområder. Forsøgsordningen vil neutral/ubetydeligt negativ indvirkning på afledningen af spilde-
vand.
Ved merudledningen af spildevand, som forsøgsordningen vil medføre, skal tilladelsesmyndigheden
vurdere om campingpladsernes gældende udledningstilladelse eller tilslutningstilladelse bør revurde-
res jf. Spildevandsbekendtgørelsens § 2 stk. 1. Ved revurderingen og eventuel meddelelse af ny til-
slutnings- eller udledningstilladelse skal tilladelsesmyndigheden vurdere udledningen i forhold til den
gældende spildevandsplan, renseanlæggets kapacitet, kloaksystemets eller det modtagende vand-
områdes hydrauliske kapacitet, samt overholdelse af miljøkvalitetskrav jf. bekendtgørelse om fast-
læggelse af miljømål for vandløb, søer, overgangsvande, kystvande og grundvand og vandområdepla-
nerne.
Side 10 af 12
www.arteliagroup.dk
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 77: Orientering om høring over udkast til ændret campingreglementet
Det er vurderingen, at ændringsbekendtgørelsen vil have
mindre negativ virkning
på spildevand.
7.5
Materielle goder
Forsøgsordningens indvirkning på eksisterende materielle forhold forstås som indvirkninger på et
områdes sociale struktur og erhvervsliv.
Det er ikke vurderingen, at indvirkningen vil være umiddelbart målelig, idet søgningen til vintercam-
ping ikke forventes væsentligt forøget. Forsøgsordningen vil kunne give mulighed for at tiltrække en
ny form for vinterturisme, hvor de tilbudte faciliteter og området er relevant for interesser i vinterpe-
rioden.
En øget søgning kan medføre flere udbud af varer i nærområdet i form af kiosker og andre indkøbs-
muligheder.
Det er vurderingen, at ændringsbekendtgørelsen vil have
positiv virkning
på materielle goder, men
den reelle effekt vurderes
neutral.
7.6
Ressourcer og affald
Større udnyttelse af campingfaciliteter vil medføre en større affaldsproduktion, der således vil udløse
behov for flere afhentninger. I takt med udbygning af affaldssorteringen vil dette medføre øget trans-
port for renovation. Det vurderes at planen medfører en moderat negativ indvirkning ved øgning af-
faldsproduktionen.
Højere belægning vil medføre større energiforbrug til primært opvarmning. De fleste campingvogne
er beregnet for ophold i sommerperioden og er således ikke isoleret i en grad, der kan sikre en ener-
gieffektiv opvarmning. Energiforbrug til opvarmning vil dermed være uhensigtsmæssigt højt med et
målbart aftryk på udledning af drivhusgasser. Det vurderes at planen medfører en mindre negativ
indvirkning ved øgning af energiforbrug.
Det er samlet vurderingen, at ændringsbekendtgørelsen vil have
mindre negativ virkning
på ressour-
cer og affald.
7.7
Landskab
Planloven fastsætter rammerne for planlægning i kystnære områder. Overordnet gælder det, at der
kun må planlægges for anlæg i kystnærhedszonen, når der er en særlig planlægningsmæssig eller
funktionel begrundelse for kystnær lokalisering.
Den landskabelige og visuelle indvirkning vil være ubetydeligt negativ, da de berørte områder alle-
rede anvendes til camping. Den landskabelige indvirkning omkring den enkelte campingplads vil af-
hænge af karakteren af det omkringliggende miljø og landskab.
Den landskabelige indvirkning kan således være større ved vintercampering end ved sommercampe-
ring, da en evt. afskærmende beplantning, der ofte er omkring campingpladserne, vil være uden
blade i den periode.
www.arteliagroup.dk
Side 11 af 12
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 77: Orientering om høring over udkast til ændret campingreglementet
MILJØVURDERING AF ÆNDRINGSBEKENDTGØRELSE TIL CAMPINGREGLEMENTET
Forsøgsordningen giver ikke i sig selv mulighed for nybyggeri, der vil kunne have indvirkning det visu-
elle udtryk. Ligeledes er det kun muligt at opnå tilladelse til udvidet vintercamping på campingplad-
ser der har tilladelse til vintercamping efter campingreglementets nuværende rammer. Ligeledes vil
campingpladser beliggende i særligt værdifuldt landskabsområde eller delområder i særligt værdi-
fuldt landskabsområde ikke være omfattet af forsøgsordningen.
På den baggrund forventes det, at der i de fleste tilfælde vil være en ubetydelig negativ indvirkning
på det landskabelige som følge forsøgsordningen.
Det er vurderingen, at ændringsbekendtgørelsen vil have ubetydeligt negativ eller
neutral/ingen
virkning
på landskabelige værdier.
7.8
Kumulative effekter
Der er ikke kendskab til andre ændrede regelsæt, der vil kunne medføre kumulative effekter ved æn-
dringsbekendtgørelsen til campingreglementet. Der ses ikke kumulative effekter af de behandlede
miljøfaktorer.
7.9
Vurdering af alternativer
Der vurderes ikke alternativer til ordningen.
8
Afværgeforanstaltninger og overvågning
Der vurderes ikke behov for overvågning, idet der ikke er iagttaget væsentligt negative indvirkninger
ved ændringsbekendtgørelsen, og at ingen effekt er af varig karakter. Ordningen evalueres efter to
år, hvor det må forventes, at ikke forudsete negative indvirkninger beskrives og indgår i grundlaget
for en eventuel permanent ordning.
Side 12 af 12
www.arteliagroup.dk