Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling)
ULØ Alm.del Bilag 74
Offentligt
2701347_0001.png
APRIL 2023
PLAN- OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
ADRESSE
COWI A/S
Parallelvej 2
2800 Kongens Lyngby
MILJØVURDERING AF FORSLAG
TIL LANDSPLANDIREKTIV FOR
TILLADELSE TIL OPSTILLING AF
MOBILMASTER
SAMMENFATTENDE REDEGØRELSE
TLF
FAX
WWW
+45 56 40 00 00
+45 56 40 99 99
cowi.dk
INDHOLD
1
1.1
2
2.2
3
4
5
6
Indledning
Opsummering
Høringssvar med bemærkninger til
miljøvurderingen
Bemærkninger til høringssvar vedrørende
miljøvurderingen
Integration af miljøhensyn
Ændringer til landsplandirektivet på baggrund af
høringssvar
Alternativer
Overvågning
1
2
3
4
6
7
7
7
1
Indledning
Plan- og Landdistriktsstyrelsen (tidl. Bolig- og Planstyrelsen) har udarbejdet
For-
slag til bekendtgørelse om landsplandirektiv for tilladelse til opstilling af mobil-
master,
som vil give kommunerne bedre mulighed for at give tilladelse til opstil-
ling af mobilmaster i det åbne land, for at sikre mobildækning i områder, hvor
der er ingen eller dårlig mobildækning. Forslaget gælder for de områder, hvor
der blev stillet krav til mobildækning ved frekvensauktionerne i 2019 og 2021.
PROJEKTNR.
DOKUMENTNR.
A246778
2
VERSION
UDGIVELSESDATO
BESKRIVELSE
UDARBEJDET
KONTROLLERET
GODKENDT
1.0
02.04.2023
SAMMENFATTENDE
REDEGØRELSE
JPKA
UKJ
JPKA
C:\Users\jpka\OneDrive\Projekter\2. Igangværende\Plan og Bolig\Bilag 7 Sammenfattende redegørelse.docx
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 74: Bekendtgørelse om landsplandirektiv for tilladelse til opstilling af mobilmaster, høringssvar, høringsnotat og sammenfattende redegørelse for miljøvurderingen
2701347_0002.png
2
MILJØVURDERING AF FORSLAG TIL LANDSPLANDIREKTIV FOR TILLADELSE TIL OPSTILLING AF MOBILMASTER
Forslag til bekendtgørelse om landsplandirektiv for tilladelse til opstilling af mo-
bilmaster
med tilhørende miljørapport har været i offentlig høring i perioden fra
den 30. januar 2023 til 27. marts 2023.
Landsplansdirektivet følger af aftale
Opfølgning på evaluering af planloven
m.v.
af 15. juni 2022 mellem Socialdemokratiet, Venstre, Dansk Folkeparti og Det
Konservative Folkeparti og har til formål at sikre god mobildækning i hele Dan-
mark.
I forbindelse med forslag til landsplandirektivet, er der udarbejdet en miljørap-
port med miljøvurdering af planen efter miljøvurderingsloven
1
. Ifølge miljøvur-
deringslovens § 13, stk. 2, skal der i forbindelse med den endeligt vedtagne plan
udarbejdes en sammenfattende redegørelse, som beskriver:
hvordan miljøhensyn er integreret i planen eller programmet,
hvordan miljørapporten og de udtalelser, der er indkommet i offentligheds-
fasen, er taget i betragtning,
hvorfor den godkendte eller vedtagne plan eller det godkendte eller ved-
tagne program er valgt på baggrund af de rimelige alternativer, der har væ-
ret behandlet, og
hvordan myndigheden vil overvåge de væsentlige indvirkninger på miljøet
af planen eller programmet.
Den sammenfattende redegørelse skal offentliggøres samtidig med det endeligt
vedtagne landsplandirektiv.
1.1
Opsummering
Forslag til landsplandirektiv har været sendt i offentlig høring samt i høring hos
berørte kommuner og øvrige med interesse i fysisk planlægning, som har anmo-
det om at stå på Plan- og Landdistriktsstyrelsens høringsliste.
Høringssvar er modtaget fra:
Assens kommune
Byggeskadefonden
Danske Kloakmestre
DN
EHS-Foreningen
Erhvervsflyvningens sammenslutning
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse
Forbrugerrådet tænk
Kalundborg kommune
Kerteminde kommune
1
Lovbekendtgørelse nr. 4 om miljøvurdering af planer og programmer og af
konkrete projekter (VVM) af 3. januar 2023
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 74: Bekendtgørelse om landsplandirektiv for tilladelse til opstilling af mobilmaster, høringssvar, høringsnotat og sammenfattende redegørelse for miljøvurderingen
2701347_0003.png
MILJØVURDERING AF FORSLAG TIL LANDSPLANDIREKTIV FOR TILLADELSE TIL OPSTILLING AF MOBILMASTER
3
KL
Landdistrikternes fællesråd
Metroselskabet og HOs letbane
Moesgård museum
Rådet for Helbredssikker Telekommunikation 1
Rådet for Helbredssikker Telekommunikation 2
Teleindustrien, Dansk Erhvervs og IT-Branchen
Trafikstyrelsen
Sundhedsstyrelsen og
en privat borger
De indkomne høringssvar til landsplandirektivet har ikke givet anledning til væ-
sentlige ændringer af landsplandirektivet. 5 af høringssvarene indeholder be-
mærkninger til miljøvurderingen. Høringssvarene har samlet set ikke givet an-
ledning til ændringer i konklusionerne i miljørapporten.
2
Høringssvar med bemærkninger til miljøvurderingen
Herunder sammenfattes høringssvarenes bemærkninger til miljøvurderingen.
2.1.1 KL
KL mener, at konklusion for 0-alternativet ikke er korrekt, da det i dag er muligt
at give tilladelser til opstilling af mobilmaster i landzonen uden gennemførelse af
et landsplandirektiv.
2.1.2 EHS-Foreningen
Foreningen frygter for deres medlemmers sundhedsmæssige tilstand, hvis der
opsættes flere mobilmaster. Foreningen mener, at det ikke er korrekt, når det i
miljøvurderingen anføres, at opsætning af mobilmaster ikke er forbundet med
sundhedsfare, så længe masterne er opsat, så eksponeringsniveauerne, hvor
mennesker opholder sig, ligger under grænseværdierne. Foreningen ønsker, at
der ved nye mastepositioner tages hensyn til bekymringerne over masternes
elektroniske emissioner.
2.1.3 Rådet for Helbredssikker Telekommunikation
Rådet for Helbredssikker Telekommunikation anfører, at den elektromagnetiske
stråling ikke er behandlet korrekt i miljøvurderingen, idet eventuelle påvirknin-
ger på planter og dyr ikke er adresseret i miljøvurderingen.
2.1.4 Rådet for Helbredssikker Telekommunikation og en
privat borger
Peger på, at undersøgelser viser, at udsættelse af mennesker og miljø for radio-
frekvensbaseret eletromagnetisk stråleforurening kan være skadelig. Det anfø-
res, at miljøvurderingen ikke er fyldestgørende på dette og andre punkter, og
derfor er i strid med loven om miljøvurdering af planer og programmer.
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 74: Bekendtgørelse om landsplandirektiv for tilladelse til opstilling af mobilmaster, høringssvar, høringsnotat og sammenfattende redegørelse for miljøvurderingen
2701347_0004.png
4
MILJØVURDERING AF FORSLAG TIL LANDSPLANDIREKTIV FOR TILLADELSE TIL OPSTILLING AF MOBILMASTER
2.1.5 Øvrige bemærkninger
Sundhedsstyrelsen har ingen bemærkninger til forslag til landplandirektiv, men
bemærker, at det på side 8 og 20 i miljøvurderingen af forslaget er Sundheds-
styrelsens vurdering af helbredsrisikoen for eksponering fra mobilmaster citeret,
men der mangler en reference til Sundhedsstyrelsen.
2.2
Bemærkninger til høringssvar vedrørende
miljøvurderingen
2.2.1 Bemærkninger angående 0-alternativet
Konklusionen i miljørapporten for 0-alternativet henviser til de gældende regler
for etablering af mobilmaster i landzone, hvor klagenævnspraksis er, at nye an-
tennemaster så vidt muligt placeres i bymæssig bebyggelse, og at nye master i
det åbne land som udgangspunkt skal placeres i tilknytning til eksisterende be-
byggelse.
2.2.2 Bemærkninger angående biologisk mangfoldighed
flora og fauna
Det Europæiske Miljøagentur EEA har i sine rapporter om biodiversitet ikke an-
ført, at udbredelsen af trådløs kommunikation skulle have en skadelig virkning
på biodiversiteten og tilstanden af habitater og arter
2
.
Senest har European Parliamentary Research Service i 2021 udarbejdet en gen-
nemgang af forskningslitteratur, der indeholder undersøgelser af effekterne af
radiofrekvensbaseret elektromagnetisk stråling på dyr, hvirvelløse dyr og plan-
ter, under titlen
Environmental Impact of 5G.
Trods titlen er gennemgangen en
undersøgelse af alle frekvensområder, der omfatter trådløs kommunikation.
Gennemgangen konkluderer overordnet, at stråling i frekvensområder fra 0,4 -
300 Ghz kan medføre temperaturstigninger i alle levende organismer, også kal-
det dielektrisk opvarmning, som kan skabe termiske effekter på væv og celler.
Undersøgelsen konkluderer også, at der er behov for yderligere undersøgelser
vedrørende 5G frekvensområdet (EPRS, 2021).
Det vurderes, at der ikke er klar evidens for en sammenhæng mellem mobilma-
ster og en betydelig negativ påvirkning af dyr og planter og opnåelse eller opret-
holdelse af en gunstig bevaringsstatus for arter og internationale beskyttelses-
områder.
For at der er tale om en miljøskade på arter og deres naturbeskyttelsesområder,
er det et krav, at det kan dokumenteres jf. Miljølovens skadebegreb.
2
Biodiversity: state of habitats and species (europa.eu)
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 74: Bekendtgørelse om landsplandirektiv for tilladelse til opstilling af mobilmaster, høringssvar, høringsnotat og sammenfattende redegørelse for miljøvurderingen
2701347_0005.png
MILJØVURDERING AF FORSLAG TIL LANDSPLANDIREKTIV FOR TILLADELSE TIL OPSTILLING AF MOBILMASTER
5
Konklusion: Bemærkninger til biologisk mangfoldighed flora og fauna giver ikke
anledning til ændringer i miljørapportens konklusion.
2.2.3 Bemærkninger angående befolkningen og
menneskers sundhed
Ifølge Sundhedsstyrelsen lider nogle mennesker af en række helbredsmæssige
problemer som de mener, er forårsaget af radio- og mikrobølger fra trådløs
kommunikation, populært kaldet elektromagnetisk hypersensitivitet (EHS). Det
har dog ifølge Sundhedsstyrelsen ikke været muligt videnskabeligt at bekræfte
en sammenhæng mellem symptomerne og eksponering fra mobiltelefoner og
anden trådløs kommunikation
3
.
Verdenssundhedsorganisation WHO finder heller ikke sammenhæng mellem ud-
bredelsen af trådløse teknologier og effekter på menneskets helbred
4
.
Grænseværdierne for radio- og mikrobølger i Danmark følger anbefalingerne fra
EU, der er baseret på værdier fastlagt af den internationale kommission for be-
skyttelse mod ikke-ioniserende stråling (ICNIRP). Grænseværdierne opgives i
måleenheden SAR (specific absorption rate) og måles i watt per kilogram
(W/kg). I EU opererer man med en grænseværdi på 2.0 w/kg, hvilket betyder,
at trådløst udstyr anvendt i EU skal være under denne grænseværdi
5
.
Teleselskaberne i Danmark udfører jævnligt vurderinger, beregninger og målin-
ger, der skal sikre at grænseværdierne overholdes. Målingerne viser typisk vær-
dier, der ligger et godt stykke under grænseværdierne selv i de tættest befol-
kede områder
6
.
Senest har EU, under SCHEER (Scientific Committee on Health, Environmental
and Emerging Risks) i 2022, udarbejdet anbefalinger til EU's grænseværdier for
stråling fra trådløs kommunikation. Her har man ved en gennemgang af under-
søgelser og meta-analyser, udført siden 2015, ikke kunnet identificere moderate
eller stærke beviser, der taler for en sammenhæng mellem helbredsmæssige li-
delser og langvarig eller momentvis eksponering fra mobilstråling, der ligger un-
der EU's grænseværdier (SCHEER, 2022).
Sammenholdes muligheden for opstilling af mobilmaster uden tilknytning til ek-
sisterende bebyggelse etableret i 48 meters højde, og den målte effekttæthed
registreres under grænseværdierne, og at der endnu ikke er fundet sammen-
hæng mellem helbred og langvarig og momentvis eksponering fra mobilstråling,
vurderes det, at landsplandirektivet ikke vil have en påvirkning på befolkningen
og menneskers sundhed.
3
4
El-allergi - Sundhedsstyrelsen
Radiation: 5G mobile networks and health (who.int)
Grænseværdier for ikke-ioniserende stråling - Sundhedsstyrelsen
6
Teleindustrien – Teleselskabernes branchesamarbejde - Teleselskabernes
Branchesamarbejde | Udbygning af mobilnettet og overholdelse af grænsevær-
dier for elektromagnetisk effekttæthed
5
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 74: Bekendtgørelse om landsplandirektiv for tilladelse til opstilling af mobilmaster, høringssvar, høringsnotat og sammenfattende redegørelse for miljøvurderingen
2701347_0006.png
6
MILJØVURDERING AF FORSLAG TIL LANDSPLANDIREKTIV FOR TILLADELSE TIL OPSTILLING AF MOBILMASTER
Det kan ikke afvises, at mennesker med elektromagnetisk hypersensitivitet kan
føle sig påvirket af etableringen af mobilmaster på baggrund af landsplandirekti-
vet. Det er dog ikke muligt med den nuværende etablerede viden på området at
sammenkæde helbredsymptomerne for mennesker med elektromagnetisk hy-
persensitivitet med etableringen af mobilmaster. Det kan heller ikke vurderes, i
hvor høj grad mennesker med elektromagnetisk hypersensitivitet i så fald vil
blive påvirket på baggrund af en vedtagelse af landsplandirektivet. Dette vil for-
udsætte eksakt viden om, hvor mennesker med elektromagnetisk hypersensiti-
vitet er bosiddende, et kendskab til hvor eventuelle mobilmaster etableres og
graden af de eventuelt påvirkede individers hypersensitivitet for elektromagne-
tisk stråling.
Konklusion: Bemærkninger til befolkningen og menneskers sundhed giver ikke
anledning til ændringer i miljørapportens konklusion.
2.2.4 Øvrige bemærkninger
I afsnit 1.2.2 og 3.1.2 i miljørapporten nævnes det, at der ikke er forbundet
sundhedsfare med radiobølger fra mobilmaster, så længe masterne er opsat, så
eksponeringsniveauerne i områder, hvor mennesker opholder sig, ligger under
de fastsatte grænseværdier. Dette refererer til og er et citat fra Sundhedsstyrel-
sens hjemmeside om emnet
Radiobølger fra mobilmaster - Sundhedsstyrelsen
3
Integration af miljøhensyn
Miljøvurderingen er gennemført med henblik på at sikre en integration af miljø-
hensyn i det endelige landsplandirektiv. Emnerne i miljørapporten er fastlagt i
den gennemførte afgrænsningsproces, hvor det blev vurderet, at påvirkningen
på følgende miljøfaktorer skulle indgå i miljøvurderingen;
biologisk mangfoldighed,
flora og fauna,
befolkningen og menneskers sundhed,
jordbund og arealanvendelse,
luft og klimatiske faktorer,
materielle goder og
landskab og kulturarv, herunder kirker og deres omgivelser, arkitektonisk
og arkæologisk arv
I miljøvurderingen af landsplandirektivet er det vurderet, at forslag til landsplan-
direktivet ikke medfører væsentlige påvirkninger på de nævnte miljøfaktorer
med undtagelse af landskabspåvirkninger.
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 74: Bekendtgørelse om landsplandirektiv for tilladelse til opstilling af mobilmaster, høringssvar, høringsnotat og sammenfattende redegørelse for miljøvurderingen
2701347_0007.png
MILJØVURDERING AF FORSLAG TIL LANDSPLANDIREKTIV FOR TILLADELSE TIL OPSTILLING AF MOBILMASTER
7
I miljørapporten er det vurderet, at den landskabelige påvirkning ved vedtagelse
af forslag til landsplandirektivet for visse landskabstyper kan være væsentlig.
4
Ændringer til landsplandirektivet på baggrund af
høringssvar
Der kan foretages mindre redaktionelle ændringer og præciseringer i landsplan-
direktivet på baggrund af høringssvar.
De indkomne høringssvar giver ikke anledning til ændringer i miljørapportens
vurderinger og konklusioner.
Høringssvar vurderes ikke at være relevant for miljøvurderingens konklusioner.
5
Alternativer
Der har ikke været opstillet alternativer til forslag til landsplandirektiv.
6
Overvågning
I henhold til miljøvurderingslovens § 12, stk. 4, skal miljørapporten indeholde en
beskrivelse af de påtænkte foranstaltninger vedrørende overvågning af lands-
plandirektivets eventuelle væsentlige påvirkninger af miljøet.
Der er i miljøvurderingen af forslag til landsplandirektivet ikke identificeret væ-
sentlige miljøpåvirkninger, som medfører behov for særskilt overvågning.