Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling)
ULØ Alm.del Bilag 74
Offentligt
2701344_0001.png
Notat
Høringsnotat om forslag til bekendtgørelse om landsplandirektiv for
tilladelse til opstilling af mobilmaster
Dato: 19. april 2023
1. Indledning
Forslag til bekendtgørelse om landsplandirektiv skal bidrage til at sikre, at
dækningskravene i frekvensauktionerne i 2019 og 2021 kan opfyldes gennem
nye regler for opstilling af mobilmaster i det åbne land. Hidtidig praksis har
været, at landzonetilladelser til opstilling af mobilmaster som udgangspunkt
kun gives, hvis masten opstilles i tilknytning til eksisterende bebyggelse.
Forslag til landplandirektiv slår fast, at mobildækning er en væsentlig
overordnet samfundsinteresse og – hvis ikke andet er muligt – kan kommuner
give landzonetilladelse til en mobilmast, selv om den ikke placeres i tilknytning
til eksisterende bebyggelse, såfremt placeringen ikke er i konflikt med andre
væsentlige interesser i området.
Opstilling af mobilmaster kan ske både indenfor og udenfor de i
frekvensauktionerne udpegede dækningsområder, blot masterne sikrer
dækning i det konkrete dækningsområder.
Forslag til landsplandirektiv og miljøvurderingen af forslaget har været i
offentlig høring fra den 30. januar til den 27. marts 2023 hos kommuner og
andre med interesse for fysisk planlægning.
Plan- og Landdistriktsstyrelsen har modtaget i alt 16 høringssvar, fra 3
kommuner, 1 virksomhed, 2 museer og fonde, 3 brancheorganisationer og 7
interesseforeninger. Fire af disse høringssvar havde ikke bemærkninger (ib) til
forslaget.
De væsentligste bemærkninger til de enkelte emner i forslaget til
landsplandirektiv og miljøvurdering gennemgås og kommenteres (i kursiv) i
afsnit 2 og 3.
Efter høringen er der udarbejdet en sammenfattende redegørelse, om hvordan
miljøhensyn er indarbejdet i det endelige landsplandirektiv, og hvordan
udtalelser, der er indkommet i høringsfasen, er taget i betragtning. Et
høringssvar har givet anledning til en teknisk ændring af landsplandirektivet.
2. Generelle bemærkninger
Landdistrikternes Fællesråd er positive overfor, at der er et politisk ønske om
at forbedre mobildækningen i hele landet og dermed forbedre muligheden for
at bo, leve og arbejde i hele landet. Kerteminde Kommune og Assens Kommune
er ligeledes positive over for forslaget. Teleindustrien, Dansk Erhverv og IT-
Akt nr. 287109
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 74: Bekendtgørelse om landsplandirektiv for tilladelse til opstilling af mobilmaster, høringssvar, høringsnotat og sammenfattende redegørelse for miljøvurderingen
2701344_0002.png
Notat
Branchen ser positivt på, at forslaget tager hånd om begrænsningerne for
opfyldelse af dækningskravene i landzonen, ved at der kan tillades opstilling af
mobilmaster uden tilknytning til eksisterende bebyggelse. KL er enig i, at god
landsdækkende mobildækning er en samfundsmæssig interesse, men finder
det er vigtigt, at miljø- og landskabsinteresser fortsat vægtes i det åbne land,
samt at nabointeresser vægtes på lige fod med de øvrige interesser. KL mener
dog, at forslaget er en indgriben i det kommunale råderum.
Kommentarer
Landsplandirektivet har ikke til hensigt at gribe ind i det kommunale råderum.
Det fremgår således af bekendtgørelsens § 2, at kommunalbestyrelsen under
hensyn til den overordnede samfundsmæssige interesse i at sikre mobildækning i
hele landet kan meddele landzonetilladelse efter § 35, stk. 1 til opstilling af en
mobilmast med tilhørende anlæg.
2.1 Bemærkninger til reglerne
Assens Kommune er enig i, at mobilmasterne ikke må være højere end 48
meter. Teleindustrien, Dansk Erhverv og IT-Branchen mener derimod, at
begrænsningen på 48 meter er uheldig og ønsker, at kommuner i særlige
tilfælde og ved en konkret vurdering kan give tilladelse til en højere mast på op
til 60 meter, som eventuelt skal placeres i en lavning. KL foreslår, at ud over en
maksimal højde, skal kommunerne have mulighed for at kræve en
minimumshøjde, så masterne konstrueres, så flere mobilselskaber kan benytte
dem.
Teleindustrien, Dansk Erhverv og IT-Branchen mener ikke, at en
maksimumstørrelse på teknikhus bør lægges fast i landsplandirektivet, men
bør indgå i den konkrete vurdering i forbindelse med en landzonetilladelse.
Assens Kommune peger på, at mobilselskabers udfordringer til at indgå aftaler
med lodsejer ikke er et brugbart administrationsgrundlag.
KL og DN ser gerne, at kommunerne kan stille krav til mobilselskaberne om en
redegørelse, der begrunder, hvorfor en mobilmast ikke kan placeres på eller i
tilknytning til eksisterende bebyggelse. KL foreslår, at en kommune kan foreslå
en alternativ placering i det åbne land, som kan indpasse mobilmasten bedre i
landskabet.
Teleindustrien, Dansk Erhverv og IT-Branchen ønsker at Bilag 1, der viser
dækningsområderne fra frekvensauktionerne i 2019 og 2021, udgår af
bekendtgørelsen, mens Kalundborg Kommune ønsker adgang til digitale kort,
Side 2
Akt nr. 287109
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 74: Bekendtgørelse om landsplandirektiv for tilladelse til opstilling af mobilmaster, høringssvar, høringsnotat og sammenfattende redegørelse for miljøvurderingen
2701344_0003.png
Notat
der viser områderne, der er omfattet af dækningskravende i 700 MHz- og 900
MHz-frekvenstilladelserne og 2100 MHz-frekvenstilladelserne.
KL ønsker, at det i bemærkningerne til landsplandirektivet beskrives, at
kommunerne kan søge bistand hos Styrelsen for Dataforsyning og
Infrastruktur (SDFI) til vurdering af dækningskort mv., når alternative
placeringer skal vurderes.
Kommentarer
Bemærkningerne i forslag til landsplandirektiv om maksimum højde for
mobilmaster og størrelsen af teknikhuse er vejledende, hvorfor det er muligt ud
fra en konkret vurdering at tillade en højere mast og/eller et større teknikhus.
Hvis et mobilselskab ikke kan få en aftale med en lodsejer, og ingen andre forhold
taler afgørende imod, kan en manglende lodsejeraftale begrunde en opstilling af
en mobilmast uden tilknytning til eksisterende bebyggelse. Det vil dog altid i
sidste ende være op til kommunalbestyrelsen at beslutte ud fra en konkret
vurdering.
Kommunerne kan allerede i dag i forbindelse med behandlingen af
landzonetilladelse til opstilling af en mobilmast anmode mobilselskaber om en
redegørelse, der begrunder placering af masten, og hvorfor den eventuelt ikke er i
tilknytning til eksisterende bebyggelse, herunder også en beskrivelse af
undersøgte alternativer.
Det i høringen vedlagte bilag 1 viste områderne, der var omfattet af
dækningskravene i 700 MHz- og 900 MHz-frekvenstilladelserne og 2100 MHz-
frekvenstilladelserne, som blev udpeget i forbindelse med frekvensauktionerne i
henholdsvis 2019 og 2021. Områderne udpeges ikke i landsplandirektivet. Det
foreslås, at bilaget udgår, og erstattes af en henvisning til plandata.dk i
bekendtgørelsen, hvor dækningsområderne vises.
Dækningskravene fastsat i forbindelse med frekvensauktionerne i 2019 (700
MHz- og 900 MHz-frekvenstilladelserne) og 2021 (2100 MHz-
frekvenstilladelserne) kan bl.a. ses på SDFI’s hjemmeside og plandata.dk:
Dækningskrav
SDFI oplyser, at styrelsen står til rådighed i forhold til radiotekniske udtalelser og
vejledning om dækningskrav og baggrunden for disse. I forhold til mobilmasters
placering for at opfylde dækningskrav vil det være mobilselskabernes vurdering,
hvordan de bedst vil kunne opfylde kravet.
Side 3
Akt nr. 287109
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 74: Bekendtgørelse om landsplandirektiv for tilladelse til opstilling af mobilmaster, høringssvar, høringsnotat og sammenfattende redegørelse for miljøvurderingen
2701344_0004.png
Notat
Side 4
2.2 Dækningskrav
Landdistrikternes fællesråd og Teleindustrien, Dansk Erhverv og IT-Branchen
ønsker, at bekendtgørelsen dækker flere dækningskrav og ikke blot
dækningskrav knyttet til 700 MHz- og 900 MHz-frekvenstilladelserne og 2100
MHz-frekvenstilladelserne. Det gælder særligt dækningskravene knyttet til
1800 MHz-frekvenstilladelserne, som endnu ikke er helt opfyldt. Kerteminde
Kommune opfordrer til, at forslaget også gælder øvrige antennemaster og ikke
blot mobilmaster. Det samme foreslår både Landdistrikternes fællesråd og
Teleindustrien, Dansk Erhverv og IT-Branchen, der ønsker at sikre forslaget
overfor andre teknologier end blot mobilkommunikation. DN ser hellere, at der
opstilles flere master i byområder, der tilsammen kan dække et areal i det åbne
land.
Kommentarer
Mobilmaster, der etableres til brug for mobildækning i områderne omfattet af
dækningskrav knyttet til 700 MHz- og 900 MHz-frekvenstilladelserne samt 2100
MHz-frekvenstilladelserne, skal placeres i eller i tilknytning til områderne, idet
det ellers ikke vil være teknisk muligt at opfylde dækningskravet. Det gælder
særligt i forhold til kravene til opnåelige hastigheder og geografisk dækning.
Lang afstand eller manglende fri sigt til masten reducerer de opnåelige
hastigheder i væsentlig grad og øger risikoen markant for, at der er huller i
mobildækningen.
2.3 Ekspropriation
Teleindustrien, Dansk Erhverv og IT-Branchen mener, at det er positivt, at
ekspropriation ikke længere gives forrang frem for en alternativ placering. DN
bemærker, at hvor et mobilselskab ikke har mulighed for at indgå en aftale med
en lodsejer, er det allerede på nuværende tidspunkt muligt at opstille
mobilmaster på eksisterende anlæg eller i tilknytning til eksisterende
bebyggelse, idet der kan eksproprieres til formålet, jf. masteloven.
Kommentarer
Der lægges generelt vægt på at indgå frivillige aftaler, og ekspropriation anses
for at være en sidste udvej, hvis der ikke er andre løsninger.
2.4 Landskab, kultur og natur
DN mener, at opstilling af mobilmaster som udgangspunkt bør ske i tilknytning
til eksisterende bebyggelse for at begrænse påvirkningen af landskabet.
Akt nr. 287109
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 74: Bekendtgørelse om landsplandirektiv for tilladelse til opstilling af mobilmaster, høringssvar, høringsnotat og sammenfattende redegørelse for miljøvurderingen
2701344_0005.png
Notat
Moesgaard Museum vil gerne orienteres om de enkelte lokaliteter for
etablering af mobilmaster og evt. tilkørselsveje i god tid før anlægsarbejdet, så
der kan foretages en vurdering vedrørende en arkæologisk forundersøgelse af
arealet.
Rådet for Helbredssikker Telekommunikation peger på, at den
elektromagnetiske strålings eventuelle påvirkninger på planter og dyr ikke er
behandlet i miljøvurderingen af bekendtgørelsen.
KL mener, at det i dag er muligt at give tilladelser til opstilling af mobilmaster i
landzonen uden gennemførelse af bekendtgørelsen og finder derfor ikke, at
konklusion i miljøvurdering om 0-alternativet er korrekt.
Kommentarer
De arkæologiske forundersøgelser er først aktuelle, når den præcise lokalisering
af en mobilmast er lagt fast gennem en landzonetilladelse. Det foreliggende
forslag til landsplandirektiv giver kommuner mulighed for opstilling af
mobilmaster, der ikke er i tilknytning til eksisterende bebyggelse. Plan- og
Landdistriktsstyrelsen har således ikke en konkret viden, der giver styrelsen
mulighed for at orientere museet. Det vil være de enkelte kommuner, der har
mulighed for det i forbindelse med den konkrete landzonetilladelse.
SDFI oplyser, at i Danmark er elektromagnetisk stråling fra radioudstyr
underlagt grænseværdier fastlagt på EU-plan. Der er ikke noget i den nuværende
forskning, som indikerer, at de grænseværdier, som er fastsat for mobilstråling på
fælleseuropæisk niveau, ikke er tilstrækkelige til at sikre menneskers og dyrs
sundhed.
0-alternativet henviser til de gældende regler for etablering af mobilmaster i
landzone, hvor klagenævnspraksis er, at nye antennemaster så vidt muligt
placeres i bymæssig bebyggelse, og at nye master i det åbne land som
udgangspunkt skal placeres i tilknytning til eksisterende bebyggelse.
2.5 Sundhed og nabohensyn
Rådet for Helbredssikker Telekommunikation peger på, at undersøgelser viser,
at udsættelse af mennesker og miljø for radiofrekvent elektromagnetisk
stråling kan være skadeligt, og bør behandles som andre kilder til
luftforurening, hvilket ikke er sket i miljøvurderingen af forslaget.
EHS-Foreningen udtrykker bekymring for deres medlemmers
sundhedsmæssige tilstand, hvis der opsættes flere mobilmaster og er uenig i, at
Side 5
Akt nr. 287109
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 74: Bekendtgørelse om landsplandirektiv for tilladelse til opstilling af mobilmaster, høringssvar, høringsnotat og sammenfattende redegørelse for miljøvurderingen
2701344_0006.png
Notat
elektromagnetiske emissioner ikke udgør en forureningsproblematik eller
sundhedsfare, som det fremgår af miljøvurderingen. Foreningen ønsker, at der
ved opsætning af nye antennemaster tages hensyn til naboers bekymringer
over masternes elektromagnetiske emissioner.
Kommentarer
SDFI oplyser, at radioudstyr, ifølge lov om radioudstyr og elektromagnetiske
forhold, skal være konstrueret med sikkerhed for menneskers sundhed. Dette krav
opretholdes fortsat. I Danmark er elektromagnetisk stråling fra radioudstyr
underlagt grænseværdier fastlagt på EU-plan. Der er ikke noget i den nuværende
forskning, som indikerer, at de grænseværdier, som er fastsat for mobilstråling på
fælleseuropæisk niveau, ikke er tilstrækkelige til at sikre menneskers og dyrs
sundhed. Når mobilselskaberne bruger udstyr og radioudstyr, skal de overholde
grænseværdierne. Ifølge de oplysninger SDFI har, bliver grænseværdierne
overholdt de steder, hvor mennesker færdes og opholder sig, og grænseværdierne
skal fortsat overholdes efter gennemførslen af denne bekendtgørelse. SDFI fører
tilsyn med, at grænseværdierne ikke overskrides.
På siderne 8 og 20 i miljøvurdering af bekendtgørelsen gengives
Sundhedsstyrelsens vurdering af helbredsrisikoen for eksponering fra
mobilmaster ikke, men der mangler begge steder en henvisning til
Sundhedsstyrelsens hjemmeside
https://www.sst.dk/da/viden/Straalebeskyttelse/Om-ikke-ioniserende-
straaling/Mobiltelefoni-og-traadloes-teknologi/Mobilmaster.
Henvisningen vil
fremgå af den sammenfattende redegørelse.
Ifølge Vejledningen i landzoneadministration 2019 kan hensynet til naboer indgå
i kommunalbestyrelsens vurdering efter planlovens § 35 (landzonetilladelse).
2.6 Forsvaret og flyveinteresser
Erhvervsflyvningssammenslutningen peger på, at placering af master op til 48
meters højde kan udgøre en sikkerhedsmæssig risiko for fly, hvis mastens
placering ikke er nøje koordineret med flyvepladserne.
Kommentarer
Jf. de nationale interesser i kommuneplanlægning, 2018, er det en national
interesse, at der tages hensyn til landets flyvepladser, der er nødvendige for at
varetage landsdækkende og tværkommunale funktioner. Der må ikke etableres
byggeri eller anlæg, der hindrer hensigtsmæssig brug af flyvepladser eller som vil
kunne bringe lufttrafikkens sikkerhed i fare. Kommuner skal således i deres
Side 6
Akt nr. 287109
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 74: Bekendtgørelse om landsplandirektiv for tilladelse til opstilling af mobilmaster, høringssvar, høringsnotat og sammenfattende redegørelse for miljøvurderingen
2701344_0007.png
Notat
behandling af landzonetilladelser tage hensyn til flysikkerheden, hvilket denne
bekendtgørelse ikke ændre på.
2.7 Kommende planlovsændring
Landdistrikternes Fællesråd og Teleindustrien, Dansk Erhverv og IT-Branchen
ønsker, at der tages højde for nye teknologier. Det er derfor vigtigt, at
kommende bestemmelser i planloven kommer til at omfatte antennemaster
generelt og ikke kun mobilmaster.
Kommentarer
Det fremgår af planlovsaftalen i 2022, at der skal fastsættes særlige regler i
planloven for opstilling af mobilmaster i landzonen med henblik på at lempe
praksis om, at mobilmaster så vidt muligt skal placeres i tilknytning til
eksisterende bebyggelse.
Det fremgår endvidere af planlovsaftalen, at aftaleparterne er enige om, at
planlovens undtagelse fra krav om landzonetilladelse udvides til generelt at
omfatte antennesystemer til radiokommunikation i elektroniske
kommunikationsnet med tilhørende radiofrekvens- eller kabelbaseret
teleinfrastruktur mv. Planlovsforlaget, som har til hensigt at udmønte
planlovsaftalen, forventes at blive fremsat i efteråret 2023.
3. Hørte myndigheder, organisationer mv.
Forslag til landsplandirektiv er sendt i høring hos berørte kommuner og øvrige
med interesse i fysisk planlægning, som har anmodet om at stå på Plan- og
Landdistriktsstyrelsens høringsliste, jf. høringslisten.
4. Høringssvar er modtaget fra
Assens kommune
Byggeskadefonden (ib)
Danske Kloakmestre (ib)
DN
EHS-Foreningen
Erhvervsflyvningens sammenslutning
Forbrugerrådet Tænk (ib)
Kalundborg kommune
Kerteminde kommune
KL
Landdistrikternes fællesråd
Metroselskabet og HOs letbane (ib)
Moesgård Museum
Side 7
Akt nr. 287109
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 74: Bekendtgørelse om landsplandirektiv for tilladelse til opstilling af mobilmaster, høringssvar, høringsnotat og sammenfattende redegørelse for miljøvurderingen
2701344_0008.png
Notat
Rådet for Helbredssikker Telekommunikation (1)
Rådet for Helbredssikker Telekommunikation (2)
Teleindustrien, Dansk Erhverv og IT-Branchen
Side 8
Akt nr. 287109