Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling)
ULØ Alm.del Bilag 67
Offentligt
2695476_0001.png
Fungerende økonomiminister Stephanie Lose
Skatteminister Jeppe Bruus
Minister for landdistrikter Louise Schack Elholm
21. april 2023
Kære alle tre
Jeg henvender mig til jer vedrørende Vurderingsstyrelsens styresignal for kategorisering af
landbrugsejendomme.
Indledningsvist vil jeg gerne udtrykke stor ros for, at der er taget initiativ til at indkalde forligspartierne bag
ejendomsvurderingsloven fra 2017. Der er behov for, at partierne tager en drøftelse af, om det tilhørende
styresignal for ejendomsvurderinger har fået en utilsigtet og uhensigtsmæssig konsekvens, som står i
kontrast til både statens, regionernes og kommuners mange års indsats for at styrke bosætning i hele
landet senest under overskriften et Danmark i balance.
Økologisk Landsforening har desværre ikke været opmærksom på udarbejdelsen af styresignalet og har
derfor heller ikke fået afgivet høringssvar. Vi er derfor på bagkant med at dele vores syn på dette område
med jer. Men den situation, der er opstået, efter 15.000 ejendomme har fået meddelelse om, at de skifter
status til ejerbolig, er vi nødt til at reagere på idet, vi anser det for meget vigtigt, at I forholder jer til den
uro, der er opstået. For at sætte det lidt i perspektiv, kan vi oplyse, at i 2022 udgjorde
landbrugsejendomme under 10 ha 36,9% af de landbrugsejendomme, der indsender fællesskema til
Landbrugsstyrelsen. Det er således et meget stort antal af Danmarks landbrugsejendomme, der er berørt
af det nye styresignal.
Vi kan udmærket sætte os ind i et ræsonnement, der hedder, at ejendommene skal beskattes efter deres
anvendelse. Med dette som afsæt og den udformning, som styresignalet har fået, overser I imidlertid flere
vigtige forhold, som betyder, at dette ræsonnement ikke holder, når det føres ud i livet.
De små landejendomme i landdistrikterne er helt afgørende for at sikre bosætning på landet. En
bosætning, der er nødvendig for at have et lokalsamfund, som igen er vigtigt for at sikre attraktive
landdistrikter, der potentielt kan tiltrække nye beboere og danne grundlag for aktiviteter og serviceydelser
i landdistrikterne.
De små landejendomme huser i mange tilfælde en produktion i lille skala. Det kan være produktion, der
kun afsættes helt lokalt til venner og bekendte, over stalddøren eller fra vejboder, og det kan være
produktion, der afsættes via gårdbutikker, lokale restauranter eller købmænd. Derudover kan de fungere
som besøgsgårde og skolehaver eller have egen restaurant med egne og lokale produkter.
I mange tilfælde er der et lille dyrehold baseret på græsning. Det kan spille en vigtig rolle for naturplejen,
det fremmer biodiversiteten, som er trængt i Danmark, og det er med til at skabe landdistrikter, som kan
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 67: Henvendelse af 21/4-23 fra Økologisk Landsforening om ejendomsbeskatning og styresignal for vurdering af landbrugsejendomme
2695476_0002.png
tiltrække besøgende. Det er sammensatte landskaber med natur, gårdbutikker, spisesteder og græssede
marker, der trækker folk på landet. Vi har meget svært ved at se, at der er en samfundsmæssig interesse i
at betragte 10 ha græsset af 5 kreaturer som en villahave, og det er forbeholdt de få at finansiere dette,
hvis ejendomme skal beskattes med samme grundskyld og ejendomsværdiskat som et parcelhus.
De små landejendomme er også nye landbrugeres mulighed for at komme ind i erhvervet og
eksperimentere med nye dyrkningsmetoder, som skovlandbrug og regenerativ dyrkning. Hvis
ejendommene omkategoriseres til bolig, vil det økonomiske grundlag for små landbrugsvirksomheder blive
yderligere udhulet. I forvejen er de små ejendomme udfordret af, at hele vores samfund og erhvervslivet
er bygget op omkring stordrift og specialisering. Det betyder, at det kan være udfordrende at drive et
småskala landbrug. Maskiner og udstyr er målrettet de store produktioner. Statens regulering af
fødevareproduktion og afsætning og tilhørende kontrol og gebyrer tager afsæt i forholdene på store
bedrifter. Med omkategoriseringen vil ejendoms- og ejendomsværdiskatten nu også blive dyrere.
Producenterne skal betale den samme pris for jorden, som i øvrigt vil være bestemt af de økonomiske
forhold i de store landbrug. Producenterne vil også være underlagt alle de samme regler på jorden som de
store landbrug, der er kategoriseret, som landbrug, men altså blive opkrævet en højere grundskyld, hvilket
både vil gøre det dyrere for de små at erhverve og drive jorden. Det vil være en alvorlig udfordring for en
type producenter, som i forvejen er hæmmet af, at de ikke kan producere deres produkter, så billigt, som
de store brug. Marker, der ligger op ad hinanden blot adskilt af et markskel, vil blive beskattet forskelligt
alene på grund af ejerforholdene, det er vanskeligt at forklare.
Den ændrede beskatning ændrer ikke ved ejendommes notering efter Landbrugsloven. Det er imidlertid
uklart for os, om der alligevel kan opstå udfordringer i forhold til at købe jord til en ejendom, der ikke
længere er kategoriseret landbrugsejendom, men som dog ejer jord med landbrugspligt, eftersom jorden
nu ikke længere har et stuehus tilknyttet? Det vil i givet fald, gøre det yderligere vanskeligt at opretholde
landdistrikter med både små og store ejendomme og for unge at komme ind i erhvervet med
udgangspunkt i en lille ejendom.
Vi må derfor gentage, det er i forvejen en stor udfordring at sikre bosætning på landet, som både stat,
regioner og kommuner har arbejdet for at løse. Det nye styresignal vil med stor sandsynlighed ikke gøre
udfordringen mindre. Det risikerer at skubbe til yderligere affolkning af landdistrikterne, at livet på landet
forbeholdes storlandbruget og liebhavere, der kan betale den højere grundskyld og ejendomsværdiskat, og
gøre det endnu sværere at sikre eksistensgrundlaget for småskalabrugene og for nye unge jordbrugere at
komme i gang i det små. Jord der i dag i stort omfang ligger hen med natur og ekstensiv græsning, risikerer
at blive opdyrket, enten i forbindelse med salg til de store landbrug eller i et forsøg på at opnå status af
landbrugsejendom. Det er ikke uvæsentligt for sammenhængskraften i lokalsamfundet og i
landdistrikterne, at man har driften af jorden til fælles, om end nogen kun har en ekstensiv produktion i
lille skala og andre har en større.
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 67: Henvendelse af 21/4-23 fra Økologisk Landsforening om ejendomsbeskatning og styresignal for vurdering af landbrugsejendomme
2695476_0003.png
Økologisk Landsforening vil med ejendomsloven fra 2017 in mente, foreslå, at det nuværende styresignal
trækkes tilbage, og at der i stedet laves en entydig definition af villahaver, således at ejendomme, der
lægges ud med haveanlæg, græsplæner, store bede og kunstige damme, beskattes som villaer, mens
ejendomme, der indeholder jordbrugsaktivitet i form af dyrkning, om det er til eget forbrug eller
afsætning i lille eller større skala, græsning med dyr og små dyrehold med landbrugsdyr, beskattes som
landbrugsjord i overensstemmelse med den notering i Landbrugsloven, som jorden jo fortsat har med det
ændrede styresignal.
Vi mener ikke, det er i samfundets interesse at skubbe på yderligere intensivering af landbruget, og det er
det, der sker med det nye styresignal.
Udsigten til, at ejendomsvurdering revurderes hvert 2. år, skaber i øvrigt en unødig usikkerhed, særligt
med den udformning styresignalet har fået. Det forslag, som Økologisk Landsforening redegør for her, vil
kunne give den efterspurgte tryghed, og det vil sikre sammenhæng mellem Landbrugsloven og loven for
ejendomsbeskatning.
Jeg håber, ovenstående bidrager med en indsigt i nogle af problemerne med det udmeldte styresignal, og
at vores forslag til nyt styresignal vækker interesse. Vi stiller os i Økologisk Landsforening naturligvis til
rådighed for en videre drøftelse af et tilpasset styresignal, ligesom vi også meget gerne, hvis der er et
ønske om det, vil bidrage med viden om småskalalandbrug og deres forhold samt deres potentielle bidrag
til det danske landbrug og fødevareudbud.
Med venlig hilsen
Louise Køster
Forperson for Økologisk Landsforening