Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling)
ULØ Alm.del Bilag 58
Offentligt
2880764_0001.png
Notat
Bilag 1
Oversigt over anvendelsen af planlovens § 29 i
2021/2022. Opdateret maj 2024.
Som anført i aftalen om opfølgning på evaluering af planloven mv. af 15. juni
2022 vil ministeren for landdistrikter årligt udarbejde en oversigt over stats-
lige indsigelser efter planlovens § 29 mod kommunernes planlægning, jf. afta-
len fra 2016 ”Danmark i bedre balance”. Denne oversigt dækker perioden 16.
juni 2021 til 31. december 2022.
Indledningsvist orienteres kort om statens rolle og herefter skitseres metoden
bag Plan- og Landdistriktsstyrelsens
1
opgørelse over indsigelser. Efterfølgende
gennemgås resultaterne opdelt på kommuneplaner, kommuneplantillæg og lo-
kalplaner.
1. Statens rolle
Efter § 29, stk. 1, skal ministeren for landdistrikter fremsætte indsigelse over for
forslag til kommuneplaner og ændringer heraf, når forslaget ikke er i overens-
stemmelse med nationale interesser inden for de angivne interesseområder
(vækst og erhvervsudvikling, natur- og miljøbeskyttelse, kulturarvs- og land-
skabsbevarelse, hensynet til nationale og regionale anlæg), eller med regler og
beslutninger efter § 3 (landsplandirektiver m.v.).
I praksis er det Plan- og Landdistriktsstyrelsen, der fremsætter indsigelser mod
kommuneplaner og kommuneplantillæg inden for rammerne af de nationale in-
teresser på vegne af de enkelte sektorministerier.
Med ændringen af planloven i 2017 blev det i lovens § 29, stk. 3, tydeliggjort, at
det er ministeren for det pågældende område, der kan fremsætte indsigelse mod
et forslag til lokalplan ud fra de særlige hensyn, som den pågældende minister
har ansvaret for at varetage. Retten til at fremsætte indsigelse gælder dog også
for stiftsøvrigheden.
Dato: 12. juni 2024
Akt nr. 404328
Sagsbehandler
Naja Poulsen
Erhvervsstyrelsens opgaver vedr. planloven blev ved kongelig resolution af 21. januar 2021 overført til In-
denrigs- og Boligministeriet, som Bolig- og Planstyrelsen hørte under. Siden er Bolig- og Planstyrelsens fag-
områder vedrørende plan og landdistriktsudvikling med kongelig resolution af 15. december 2022 ressort-
overført til Kirkeministeriet.
1
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 58: Orientering om redegørelser for anvendelsen af henholdsvis planlovens indsigelses- og landsplansbeføjelser, fra ministeren for landdistrikter
2880764_0002.png
Notat
De statslige myndigheder søger i dialog med kommunerne at undgå at fremsætte
indsigelser ved i stedet at aftale med kommunerne, hvordan planforslag kan til-
rettes, inden det vedtages, så de ikke er i strid med de nationale interesser.
2. Metode til optælling af indsigelser
Plan- og Landdistriktsstyrelsen har lavet en opgørelse over indsigelser fremsat
mod forslag til kommuneplaner, kommuneplantillæg og lokalplaner. Opgørelsen
dækker perioden 16. juni 2021 til og med 31. december 2022. Der er i nærvæ-
rende opgørelse foretaget en ændring af såvel opgørelsesperiode som metode.
Opgørelsesperioden har hidtil dækket perioden 16. juni til 15. juni. Nærværende
opgørelsesperiode omfatter en del af 2021 og kalenderåret 2022. Fremover vil
opgørelsesperioden følge kalenderåret.
Et planforslag indgår i nærværende opgørelse, hvis høringsperioden er afsluttet
inden for den nævnte periode. Ændringen er sket med henblik på at sikre bedre
data og større gennemskuelighed, idet kommunerne skal indberette høringspe-
rioden i Plandata. Tidligere opgørelser er baseret på datoen for kommunalbesty-
relsens beslutning om at sende planen i høring. Denne dato indberettes ikke i
Plandata, og har derfor krævet manuel gennemgang.
Ændringen af opgørelsesmetoden medfører, at der i perioden 16. juni
31. de-
cember 2021 er et overlap med indsigelser fra foregående opgørelse. Indsigel-
ser, der indgik i foregående opgørelse, er ikke medtaget i nærværende opgø-
relse.
Kommunerne skal tage stilling til, hvordan de vil revidere deres kommuneplan
hvert fjerde år. I den mellemliggende periode ligger fokus på at realisere planen
bl.a. gennem lokalplanlægning, i tråd med kommuneplanen. I de tilfælde, hvor
en ønsket konkret lokalplan ikke ligger inden for kommuneplanens rammer el-
ler der af anden årsag er ønske om at ændre i kommuneplanen, har kommunen
mulighed for at udarbejde tilhørende kommuneplantillæg. I denne opgørelse
tæller en indsigelse kun med én gang, hvis den er fremsat mod samme forhold i
både kommuneplantillæg og lokalplan. En indsigelse vil i det tilfælde kun fremgå
under kommuneplantillæg. På den måde undgås, at indsigelser tæller dobbelt.
3. Indsigelser
3.1 Kommuneplaner
Kommuneplanen er kommunens samlede plan for kommunens udvikling over
den kommende 12-årige periode. Hovedparten af kommunerne vælger en fuld
revision af kommuneplanen, hvilket betyder, at det er et omfattende planforslag,
Akt nr. 404328
Side: 2
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 58: Orientering om redegørelser for anvendelsen af henholdsvis planlovens indsigelses- og landsplansbeføjelser, fra ministeren for landdistrikter
2880764_0003.png
Notat
som typisk vil give anledning til en vurdering i forhold til flere af de nationale
interesser. Det betyder, at én indsigelse fremsat mod en kommuneplan kan in-
deholde flere indsigelsespunkter, da der kan være flere nationale interesser at
varetage.
En del kommuner har i perioden 2021-2022 revideret deres kommuneplan.
I perioden 16. juni 2021
31. december 2021 er der fremsat indsigelse mod 5 af
27 kommuneplaner, svarende til 18,5 pct. Indsigelserne dækker flere forhold,
som er vist i figur 1. Det bemærkes, at der er i opgørelsesperioden, har været
dialog om de nationale interesser med kommunerne i forbindelse med alle 27
forslag til kommuneplaner, og at der for de kommuneplaner, der ikke er gjort
indsigelse mod, er indgået aftaler om ændringer.
I perioden 1. januar 2022
31. december 2022 er der fremsat indsigelse mod 5
af 13 kommuneplaner, svarende til 38,5 pct. Indsigelserne dækker flere forhold,
som er vist i figur 1. Natur relaterer sig især til udpegninger og redegørelse for
Grønt Danmarkskort, hvor et nyt redegørelseskrav trådte i kraft 1. april 2020.
Akt nr. 404328
Side: 3
Figur 1
3.2 Kommuneplantillæg
Kommuneplantillæg er ændringer til kommuneplanen, der udstedes i perioden
mellem to kommuneplanrevisioner. I modsætning til kommuneplaner, som om-
fatter hele kommunen, vil kommuneplantillæg typisk omfatte et mindre areal og
vedrøre færre nationale interesser.
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 58: Orientering om redegørelser for anvendelsen af henholdsvis planlovens indsigelses- og landsplansbeføjelser, fra ministeren for landdistrikter
2880764_0004.png
Notat
I perioden 16. juni 2021 til 31. december 2021 er der fremsat indsigelse mod 6
ud af 139 kommuneplantillæg, hvilket svarer til 4,3 pct. Figur 2 viser indsigelser
fordelt på nationale interesser, orange markerer perioden 16. juni 2021
31.
december 2021.
I 2022 er der fremsat indsigelse mod 13 ud af 439 kommuneplantillæg, hvilket
svarer til 3 pct. På figur 2 er perioden 1. januar 2022
31. december 2022 angi-
vet med blå. Det bemærkes, at der for to kommuneplantillæg er fremsat indsi-
gelse ift. 2 nationale interesser. Det fremstår derfor som 15 indsigelser i figur 2.
Det er især infrastruktur, landskab og kystnærhedszonen, der er indsigelser på.
For infrastruktur er der bl.a. tale om indsigelser i relation til påvirkning fra vej-
støj. På landskab er det især ændringer i relation til udpegninger for bevarings-
værdigt landskab. Kystnærhedszonen omfatter indsigelser mod udlæg til tekni-
ske anlæg, erhvervsområde og boliger.
Akt nr. 404328
Side: 4
Figur 2
3.3 Lokalplaner
Plan- og Landdistriktsstyrelsen har anmodet de relevante ministerier om at op-
gøre antal indsigelser fremsat efter planlovens § 29, stk. 3. Det bemærkes, at en
minister samt stiftsøvrigheden har hjemmel til at fremsætte indsigelse efter de
særlige interesser, ministeren/stiftsøvrigheden varetager, hvorfor en indsigelse
ikke nødvendigvis kan henføres til en konkret national interesse fra ”Oversigten
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 58: Orientering om redegørelser for anvendelsen af henholdsvis planlovens indsigelses- og landsplansbeføjelser, fra ministeren for landdistrikter
2880764_0005.png
Notat
over nationale interesser i kommuneplanlægningen” (2017). Opgørelsen over
indsigelser er derfor fordelt på sektormyndigheder frem for den specifikke inte-
resse. Indsigelserne er angivet under navnet på det pågældende sektorministe-
rium på tidspunktet for indsigelse. Det tidligere Indenrigs- og Boligministerium
fremgår derfor af opgørelsen, men fysisk planlægning er ved kgl. resolution af
15.12.2022 flyttet fra Indenrigs- og Boligministeriet til Kirkeministeriet.
Det skal bemærkes, at de indsigelser, der er fremsat mod både kommuneplantil-
læg og tilhørende lokalplan, i denne opgørelse kun tæller med som én indsigelse
fremsat mod kommuneplantillæg. I dette afsnit medtages derfor alene indsigel-
ser, der kun er rettet mod lokalplanlægning.
I perioden 16. juni 2021
31. december 2021 er der fremsat indsigelse mod 4
ud af 422 lokalplanforslag, hvilket svarer til 0,9 pct.
I perioden 1. januar 2022
31. december 2022 er der fremsat indsigelse mod 10
ud af 796 lokalplanforslag, hvilket svarer til 1,3 pct.
Fordelingen på sektormyndigheder fremgår af figur 3. For Transportministeriet
er der bl.a. tale om indsigelser i relation til vejbyggelinjer, udlæg påvirket af vej-
støj og at motorvejsnære erhvervsområder prioriteres til transport- og logistik-
virksomheder. Forsvarsministeriets indsigelser vedrørte anlæg inden for sik-
kerhedszonen af flyvestation. Indenrigs- og Boligministeriets indsigelse ved-
rørte drifts- og udviklingsmuligheder for produktionsvirksomheder.
Akt nr. 404328
Side: 5
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 58: Orientering om redegørelser for anvendelsen af henholdsvis planlovens indsigelses- og landsplansbeføjelser, fra ministeren for landdistrikter
2880764_0006.png
Notat
Akt nr. 404328
Side: 6
Figur 3